Framtia Startet 1.Januar.2011 Del på Facebook Startet 1.Januar.2011 (redigert) Forrige eier har i 2010 utstyrt min båt med 3 stk Concorde AGM batterier. Disse skal etter boken ha maks 13,4V i vedlikeholdsspenning. Laderen som sitter ombord er en Tystor 2000 1225 og den kan slik jeg forstår det ikke stilles til denne spenningen (vedlikeholdsspenning er 13,8V). AGM-batterienen var nye i 2010. Hvor sannsynlig er det at batteriene kan ha tatt skade av dette?. Har jeg noen andre alternativer enn å skifte lader for å løse dette problemet? Er det rimelig at selger dekker noe av kostnaden? Og hva er en slik lader verdt i bruktmarkedet om jeg skal bytte? Lagt til: Her koster den 5700 SEK eks moms. Redigert 1.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
abbor Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Laderen din har en oppgitt ladespenning på 14.4V og 13.8V i vedlikeholdsladning. 14.4V i ladespenning er riktig for battereien dine. Har sett variasjoner i oppgitt vedlikeholdsladning i fra 13.2 til 13.4 for Concorde batterier, så 13.8 er også for høyt og kan over tid forårsake uttørking av batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Leste litt mer om laderen din, ser den er utviklet i Sverige, kan være en ide å kontakte produsenten for å høre om det er mulig å få endret ladespenningen ved en softwareoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 og den kan slik jeg forstår det ikke stilles til denne spenningen (vedlikeholdsspenning er 14,8V). Fra databladet: Underhållsladdning/Trickle charging Voltage 13,8 V ....Laddningsprogram för olika typer av batterier finns tillgängliga. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Framtia Svart 1.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Takk for tips, hadde ikke lagt merke til det du siterte Farco. fant info om norsk distributør, og har nettopp sendt en mail dit for å høre om de kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vidar B Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Jeg skal ikke påstå at jeg kan noe om batterilading eller vedlikeholdslading. Men jeg har nå hatt båter i over 30 år. Jeg har ikke hatt noe problemer men lading av batterier eller levetiden på dem. Stort sett så står mine batterier uten lading. Etter en helg med mye strømforbruk, lader jeg batteriene ett par dager, for så å slå ladingen helt av. Du sier du har agm batterier, og det har jeg også. Etter min erfaring, så trenger disse ikke å vedlikeholdslades mye, da de har liten egenutlading. Etter mitt syn kan du fint bruke den laderen du har og heller kjøpe en timer å sette på 240volt ledningen. Jeg tror heller ikke at batteriene er blitt spesielt ødelagte av å stå med litt for høy spenning. Hadde ett startbatteri agm optima som overhode ikke ble passet på, da det var montert som startbatteri. Dette batteriet ble overladet konstant da ladespenning ble målt på forbruksbanken, og startbatteriet fikk samme spenning. Dette batteriet holdt i ca 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Går ladingen om batteribryterne så kan det være interessant å sjekke hva ladingen faktisk er rett på batteriet, for alt du vet så er det et tap på 0,2-3 og da vil det jo være lettere, ihvertfall på vedlikeholdsspenningen. Jeg har selv 0,15-0,2 tap over bryterne Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 (redigert) Enzo, i følge batterimeteret er spenningen 13,7V. Vidar B, ja det er mulig at batteriet ikke vil ta skade av dette. Jeg bor litt for langt unna båten til å ta ekstrature for å koble av og på landstrøm/lader. Tipset med å koble en timer på laderen kan være et alternativ, selv om jeg helt klart ville foretrekke å slippe å tenke på slike ekstraløsninger. Dessuten hender det jo at en ønsker å kunne ha 12V strømbrukere stående på over tid. Vi får se hva produsenten sier. Redigert 2.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Husk på at det nå er veldig kaldt, har du tempføler på batteriene fra laderen så kan det jo være at spenningen øker nå og synker igjen når det blir varmere. Men om det er flere programmer i laderen så er det sikkert mulig å svitsje den om så den passer bedre Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 (redigert) Har nå fått instruksjoner fra leverandør, men står litt fast. Håper noen kan hjelpe meg finne ut av dette. Instruksjonen sier at "jumper p10 skal flyttes til posisjon t2". Så kan spenningen stilles ved å justere en skrue på "STB". Bildet under viser både jumper p10, posisjonen t2, og dere ser også stillskruen på STB. Men hva i all verden betyr det å "flytte jumper p10 til t2"??? Så vidt jeg skjønner er det ingen av disse delene som er flyttbare? Redigert 15.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Ser ingen jumper der, det er jo ikke kobling mellom noen av de 6 pinnene. Det de mener er vel at det skal settes en kobling mellom pinne 1-2 fra venstre på nederste bilde men jeg ser ingen slik i det heletatt Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Pleier å være en liten plastdings med koblingsskinne inni som kobler sammen to slike pinner som du har på bildet.Den sitter ikke innvendig i dekslet du har tatt av eller noe slikt? Mulig du kan bruke en kabelsko for flatstift istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 (redigert) Jumpern er nok borte (se om det ligger noe løst i lokket eller noen andre steder) Hvis det passer med en kabelsko så kan du bruke den som jumper. Det skal bare kortsluttes mellom pinnene på T2. (Ta en en kabelsko med isolasjon så du ikke kortslutter noe annet) Redigert 15.Januar.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Ville sendt bildet til sverige og bedt de skisse inn. Slik eg ser det så er det flere kontakter en merker? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Ta en fortinnet tynn kordell fra en ledning med mange kordeller i. Tvinn den ene enden noen ganger rundt den ene T2 pinnen, lag ei kort løkke og surr så rundt den andre T2 pinnen. Kutt av endene og sørg for at løkka er så kort den ikke kan kortslutte noe. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Takk for svar alle, det virker som om det er stor enighet i at jeg skal kortslutte pinne 1 og 2. Venter til i morgen tror jeg... hva risikeres om det ikke er slik det skal gjøres?. Tipset til Sæbø er kanskje det tryggeste? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
abbor Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Du har da fått en detaljert beskrivele på hva som skal gjøres, så dette er ikke noe mer å fundere over. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 (redigert) Jeg har gjort noen stakkarslige forsøk på å finne ut mer om dette. Leverandør har bekreftet at det er pinne 1 og 2 som skulle påsettes en jumper. Har så fulgt instruksene videre, men uten å ha klart å få justert vedlikeholdsspenningen. Jeg skal gjøre noen ytterligere forsøk når jeg kommer meg til båten neste gang, men fikk en ide motivert at to andre aktive tråder med mye aktivitet. Det gjelder hhv denne som for tiden handler om egenskaper til ladere, og denne som handler om galvanisk skille. Siden min lader er 20amp er den vel uansett i minste laget for en batteribank på 3x108amph + 1 startbatteri. Så spørsmålet er om jeg heller bare skal oppgradere til en multilader (50 Ah?) + skilletrafo fra f.eks Victron (har tidligere handlet med Farco og det var en positiv opplevelse). Snakker i tilfelle om en betydelig kostnad så jeg ville satt pris på innspill om valg av utstyr. Noen som har slikt oppsett fra Victron eller fra sammenlignbare konkurrenter som kan gi tips om hva jeg bør gå for? Redigert 20.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 (redigert) Hvorfor ikke bare sette på en jumper og sjekke ladespenningen etterpå? Får du korrekt ladespenning er laderen din helt OK. Men om du ønsker en større lader for raskere lading i gjestehavner m.m. så er jo det et valg du må foreta. Til vedlikeholdslading i hjemmehavn er uansett laderen du har plenty stor nok... Redigert: Så etterpå at du hadde prøvd, men ikke klart å redusere ladespenningen. I så fall er vel kanskje ny lader løsningen, med mindre du finner et potmeter som kan justeres litt. Redigert 20.Januar.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Framtia Svart 20.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 (redigert) Fordelene med et nytt opplegg er vel følgende - få en avansert lader som lader raskere ved korte opphold i gjestehavn - kunne få riktig spenning uten mer "hazzle" med kalibrering av den gamle laderen - multiladeren har innbygget inverterfunksjon slik at jeg kan få ut 220V de vanlige stikkontaktene (har en 250W sinusinverter som kanskje er litt snau, og som da fjernes og jeg sparer plass ved kartbordet) Et nytt system som inkluderte en skilletrafo ville være prikken over i'en, men det kan evt vente til senere hvis det ikke er slik at det finnes produkter som inkluderer dette i en kombinert lader/inverter/skilletrafo (ser ikke ut som Victron har dette). Redigert 20.Januar.2011 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
logget av Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Et nytt system som inkluderte en skilletrafo ville være prikken over i'en, men det kan evt vente til senere hvis det ikke er slik at det finnes produkter som inkluderer dette i en kombinert lader/inverter/skilletrafo (ser ikke ut som Victron har dette). Ladere i en kvaliteten du tenker på har som regel innebygd galvanisk skille for laderdelen. Men en skilletrafo er jo en komponent som er ment å gi hele båten den samme beskyttelsen i en engang, og det er derfor ikke hensiktsmessig å kombinere begge disse to i en kapsling. Produktet ville bare blitt vanskeligere å håndtere og derfor tror jeg ikke noen kan tilby akkurat dette med mindre enn i to kapslinger. Det hadde vært fint om Farco hadde forklart litt om produktene du lurer på i denne tråden for her er i alle fall jeg interessert i å lære litt mer. Jeg har montert tre små eller mellomstore anlegg og må bare si jeg er imponert over egenskapene og mulighetene Victron tilbyr. Å begynne med lader for så å ta trafoen senere er jo uproblematisk da dette er jobber som ikke kommer i konflikt med hverandre. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Ja Farco og Jørg kan fortelle om sine anlegg og hvis det var en "Mastervolt " og andre levrandører her inne som kunne bidratt. Jeg skal også ha større lader og inverter. gjerne i combi. skilletrafo får evt komme senere. Og fortell oss hva utstyret kan gjøre. å se på spec skjema sier ikke oss (ikke elekronikkkyndige) så veldig mye kan vi få det servert på et språk som alle forstår. Venter i spenning. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Farco Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Venter i spenning. :lol: Det vil jeg gjerne. Skal finne frem noen prinsippskisser som illustrasjoner. Men nå er det litt hektisk, så jeg jeg må få litt tid. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Men jeg observerte at Careka på en måte låner tråden av Framtia, så om det er riktig å bruke denne tråden burde vi kanskje fått avklart før Farco begynner å legge ut svarene sine til Careka? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Veldig fint med slik respons, det er jo nettopp det jeg etterspør råd om . Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.