logget av Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Ingen ting er bedre om flere får svar på det de lurer på i en og samme tråd, men vi får bare passe på å ikke svare i hytt og P for da blir alt mer forståelig. Jeg kan senere forklare litt om Mastervolt egenskapene som forøvrig ikke skiller seg så veldig fra Victron. Men med hensyn til ditt første spørsmål Framtia som gikk på dette om batteriene dine kan ha tatt skade så er denne faren veldig begrenset da batteriene fremdeles er relativt nye. Når Disse batteriene kom på markedet så var batteriprodusenten overbevist om at 13,8 volt var riktig vedlikeholdsspenning. Senere senket de denne spenningen fordi det viste seg at en lavere spenning gav vesentlig lenger levetid i de tilfellene batteriene lå med ladning kontinuerlig. Med en optimalt oppsatt lader kan du velge kort ladetid samtidig som du får veldig spreke batterier i lang tid om du ligger mye med laderen tilkoblet lenge. Dette kan vi komme litt tilbake til senere for dette er noe som Farco kan beskrive i egenskapene til laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Med en optimalt oppsatt lader kan du velge kort ladetid samtidig som du får veldig spreke batterier i lang tid om du ligger mye med laderen tilkoblet lenge. Dette kan vi komme litt tilbake til senere for dette er noe som Farco kan beskrive i egenskapene til laderen. Det er strøm som hver vinter er det hotte tema. så her kommer nok flere å henge seg på. Og som du sier over, så er det dette vi alle leter etter, men vi vet ikke hva oppsettet skal være, De som kjøper de inteligente laderne, tror jo at det er dette de får. At de fikser alt, trenger ikke å tenke på batteriene lenger. De som kjøper den utgaven hvor de kan justere , alt, vet vel ikke helt om det de stiller in er det optimale. De hører vel på levrandør/selger, og tar alt for "sannheten" Så hvis vi nå kan få litt fakta på bordet fra flere, så kan muigens flere lære hva dette er og hva som er viktig. Selv om alle de Topics som har vært her om dette gjerne ender opp i at noen mener de eier sannheten, men den andre jo ikke en enig i det. Det er nok mange kunder som skal ha nytt ladeutstyr, inverter,større dynamo, styrsystem, temp føling, eller batterier før sesongen begynner. så hvis det er muligt, forklart på en enkel måte som oss ikke EL folk forstår. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
logget av Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Siden tonen i tråden er bedre enn tålmodigheten min (venter på Farco og jeg er forøvrig ferdig med å sparkle veggene i stuen) kan jeg tørrprate litt. Det var et spørsmål knyttet til en batteritester i en eller annen tråd hvor beskrivelsen var på Tysk, og uten å skryte på meg å kunne Tysk så kan jeg fortelle hva dette er slags tester. Primært er dette en tester som brukes til å belaste startbatterier og utføre en test av batteriets kaldstarteffekt. Derfor er også testeren oppgitt til å kunne teste batterier med en kapasitet på 120 amperetimer og en maks kaldstarteffekt på 700. 700 tallet er da et effekttall i henhold til en testnorm, og min kvalifiserte gjetning basert på den oppgitte batterikapasiteten testeren er beregnet på tester denne testeren med stor sannsynligvis etter EN eller SAE normen. Denne testeren er ikke laget for og egner seg heller ikke til å teste forbruksbatterier med mindre man har bred kunnskap og erfaring med forbruksbatterier generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 21.Januar.2011 Del på Facebook Svart 21.Januar.2011 Siden tonen i tråden er bedre enn tålmodigheten min (venter på Farco og jeg er forøvrig ferdig med å sparkle veggene i stuen) Jobber med saken!!!! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Jeg vil ikke forsøke å gjøre rede for ladekurver eller spesielle egenskaper, da dette er temmelig komplisert, og egentlig kun for spesielt interesserte. Men for de spesielt interesserte; i slutten av innlegget viser jeg hvordan man kan bruke et PC-program for å konfigurere enhetene. Som leverandør er det jo hyggelig å bli bedt om å informere om produkter. Dette vil jeg i det følgende forsøke å gjøre i form av enkle illustrasjoner. Noen vil nok hevde at dette er ren reklame, men det får stå sin prøve. Talleksemplene i illustrasjonene for effekt og strøm er ikke nøyaktige, men det er heller ikke meningen (noen vil sikkert finne feil også). Jeg har fokusert på å forklare prinsippene. Jeg vet ikke om dette er vellyket, eller om illustrasjonene blir tilstrekkelig lesbare og forståelige. Hvem som helst kan henvende seg til oss å motta illustrasjonene som PDF-fil, hvor tekst og bilder er mye skarpere. På BP er det mange høyt kvalifiserte personer, så mange vil nok både gjespe og flire hånlig. Det får også stå sin prøve. Det er mange som hevder de ikke kan noen ting, men er nysgjerrige. Jeg har derfor etterstrebet å lage enkle skisser som forhåpentligvis alle kan forstå. Av naturlige årsaker, har jeg også måttet begrense antall skisser og eksempler, da temaet er stort. Jeg har heller ikke lagt inn 12V fordeling, lading fra dynamo, flere batteribanker, skilledioder osv. i skissene, da dette er et eget tema. _______________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________ Den minste 12V modellen har inverter 800VA og 35A lading. Den største 24V modellen har 8000VA inverter og 200A lader(!) Men det er jo mange størrelser imellom. Alle modellene veksler lynhurtig mellom inverter/landstrøm eller inverter/generator: Under 20 millisek. __________________________________________________________________________________ Analog Multi Control: _____________________________________________________________________________________ Digital Multi Control: ______________________________________________________________________________________ MultiPlus, Quattro og EasyPlus behøver vanligvis ikke konfigureres. Fabrikkinnstillingene passer for de fleste. Har man 230V generator, spesielle batterier eller andre grunner, kan man gjøre dette selv, la installatør gjøre det, få oss til å gjøre det på forhånd, eller vi kan gjøre det via "remote desktop" uansett hvor i Norge båten befinner seg. I det siste tilfelle må man selvfølgelig ha en PC med internett tilgang ombord. For den interesserte: Klikk her for å komme til nedlastningssiden, og last ned og installer denne filen: ______________________________________________________________________________________ Start programmet som heter VE Configure II: ______________________________________________________________________________________ Programmet vil åpne seg som om du var tilkoblet en stor Quattro, men prinsippet er det samme om du har f.eks. en MultiPlus 12/1200/50. Ut over dette, må jeg i denne omgang nøye meg med å henvise til informasjonen man finner hos Victron om kombinerte ladere/invertere. Alle er selvfølgelig velkomne til å stille spørsmål her på BP, eller ta direkte kontakt. Red.: Jeg ser nå at illustrasjonene kommer ut med "råtten" kvalitet, selv om alle jpg filene er på rundt 1 mb. Beklager dette. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 (redigert) Er det bare jeg som ikke får frem bildene? Redigert 22.Januar.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Det var da som bare f... Bildene er samlet i en PDF- fil som du finner ved å klikke her. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
GeirFrode Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Bildene er der de. Jeg ser de ihvertfall. Det tok bare litt tid før de dukket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2011 Del på Facebook Svart 22.Januar.2011 Red.: Jeg ser nå at illustrasjonene kommer ut med "råtten" kvalitet, selv om alle jpg filene er på rundt 1 mb. Beklager dette. Hadde du i stedet for å bruke JPG lagret bildene som GIF eller PNG, ville hvert bilde vært på under 50k med ypperlig kvalitet. Forsøk det neste gang. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 (redigert) Det ble litt vanskelig for meg å orientere meg vedrørende innlegget i og med at jeg ikke fikk frem bildene og derfor må se tekst og bilder hver for seg. Men linken viser prinsippskisser for hvilke grunnsystemer Victron kan levere, og som da er alt fra en enkel lader som benyttes i de mindre båtene til de mest avanserte systemene som benyttes i Yacht og superyacht. Jeg må få skryte av pdf filen og anbefaler alle å skrive denne ut. Veldig bra Steinar. Jeg tror ikke alle medlemmene er så veldig bevandret i de store systemene og vi må kanskje lese oss litt opp på de enkle tingene først med spørsmål og svar. Automatiske ladere vs automatiske ladere som kan tilpasses har jo vært ett hett tema i det siste, og kanskje vi skulle tatt en liten diskusjon på dette først? Er det vanskelig å tilpasse disse laderne og hvordan gjøres dette i praksis? Vi har hele tiden fått høre at dette er vanskelig og vi har derfor aldri kommet frem til hva dette innebærer i praksis. Min erfaring etter å ha gitt support på en del produkter er at det er enklere for mange å programmere laderen slik at det stemmer med batteriet, -enn det er å velge et av fire faste programmer når ingen av programmene stemmer helt med det som står på klisterlappen lokalisert på toppen av batteriet. En ting er i alle fall sikkert, vi kan ikke ta stilling til noe man aldri har fått muligheten til å få forklart. Hva sier du Farko, kan vi få et lite kurs i hvordan man holder inne to knapper, skruer på laderen, justerer og lagrer? Et fotografi som viser de aktuelle knappene hadde nok fortalt mye. NB! Jeg har produsert noe læremateriell som beskriver viktigheten av å ha riktig vedlikeholdsladning for batterier som kontinuerlig står på ladning, hvorfor man får vesentlig lengre levetid på batterier med korrekt spenning i enkelte installasjoner etc. Men dette materiellet er for viderekomne. Når tiden er riktig kan jeg påta meg oppgaven å fortelle i enkle termer om årsaken til at Victron har integrert et automatisk program for langtisladning i noen av laderne sine. Redigert 23.Januar.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Takk Farco, dette var fine og nyttige skisser som har gitt meg bedre oversikt. Min forbruksbank er ca 330 Ah (AGM), så jeg bør vel ha minst en 30Amp lader. Du har en som heter Multi C på 35Amp og en som heter Multi Plus C på 50Amp. Siden den første ikke heter "Plus" lurer jeg på om den mangler annen funksjonalitet enn det jeg ser i den oppgitte effekten? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Farco Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Du har en som heter Multi C på 35Amp og en som heter Multi Plus C på 50Amp. Siden den første ikke heter "Plus" lurer jeg på om den mangler annen funksjonalitet enn det jeg ser i den oppgitte effekten? Godt observert! Dette er vår feil. Alle modellene har samme funksjonalitet, og heter nå MultiPlus. Hvilket betyr at de kan assistere landstrøm/generator. Noen kan ha nytte (og glede) av å vite dette: Det var en stor teknisk utfordring å få "Power assist" teknologien til å fungere mot små invertergeneratorer. Da man var vel i mål med dette, kom denne pressemeldingen. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Er du helt sikker Steinar, for databladet forteller meg at den minste ikke har Power assist? Hva betyr Power assist? Denne funksjonen er i tilknytning til inverterdelen og funksjonen er som følger: Når du ligger med landstrøm så vil effekten du kan bruke i båten (230 volt) normalt være begrenset av sikringen på land. Denne kombimaskinen (Med power assist) kan da spe på med strøm fra inverteren slik at sikringen på land ikke ryker hvis du for eks. starter en tyngre forbruker for en kort periode. Denne funksjonen fordrer vel at du også har et fjernstyringspanel til kombimaskinen hvor det er enkelt å fortelle kombimaskinen om hvor stor sikringen på land er. (Er sikringen på land 5 ampere så stiller du dette inn på panelet og så ordner kombimaskinen resten). Det er ikke meningen å ta jobben fra deg Steinar og sier jeg noe feil må du kjefte på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Er du helt sikker Steinar, for databladet forteller meg at den minste ikke har Power assist? Oppdatert datablad Det er ikke meningen å ta jobben fra deg Steinar og sier jeg noe feil må du kjefte på meg. Det var en glimrende forklaring, og du må gjerne ta jobb fra meg! Jeg har gjort mitt beste for å tydeliggjøre dette i skissene, men har vel i farten glemt å relatere dette til uttrykket "Power assist". Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Dette er kanskje et sidespor men har kanskje litt nytte allikevel. Jeg anbefaler alle seilbåteiere å prioritere batteriladning når de sporadisk kommer til en gjestehavn etter noen dager i naturhavn. Når det da blir litt størrelse på ladere og batteribanker så kan det hende at sikringen er for liten på land til at man kan ha varmvannbereder og lader innkoblet til å begynne med. Det som kan skje og som skjer er at sikringen på land holder når man kobler til landstrømmen, men når man kommer tilbake etter en handletur så har sikringen på land røket. Den mest naturlige årsaken er da for mange at man har en feil i båten og når man da ikke finner en naturlig årsak så blir dette en bekymring. Det som normalt har skjedd i disse tilfellene er at varmvannberederen var varm når man la til brygga, men så slo termostaten berederen på senere og så gikk sikringen. Dette er en problemstilling man ikke opplever med kombimaskinene fordi at laderen slår seg av med en gang kombimaskinen går i Power assist mode den korte tiden berederen er på. (På mastervolt modellene heter funksjonen Powershare. Funksjonen gir omtrent den samme effekten selv om Mastervolt har lagt dette opp på en litt annen måte teknisk) Innlegger er ment å forklare om et forhold som kanskje kan ha interesse siden det her er snakk om å velge mellom lader og separat inverter kontra en kombimaskin med powershare funksjon. Det handler ofte om hvilken løsning som gir lavest brukerterskel. NB! hvis jeg skriver noe som er feil eller som noen ikke forstår er det viktig å få dette oppklart. (Jeg kjenner ikke Victron SÅ godt og kan ha misforstått noe. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 (redigert) Flott forklart, Takker. Men inne på alle disse datablad så er det kun på noen rene ladere jeg finner Støy tall. ? Det er viktig info for meg, da jo mer stille dette er inne i båten jo bedre. Antar at jo kraftige anlegget er jo mere støy, fra vifte når denne drar på. Eller større anlegg som ikke brukes hart vil støye mindre, en et mindre anlegg som går på fullt hele tiden ? Kan som som Vindmølle og solceller også kobbles til eller krever disse egene regulatorer ? Redigert 23.Januar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Farco Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Men inne på alle disse datablad så er det kun på noen rene ladere jeg finner Støy tall. ? Det er viktig info for meg, da jo mer stille dette er inne i båten jo bedre. Antar at jo kraftige anlegget er jo mere støy, fra vifte når denne drar på. Eller større anlegg som ikke brukes hart vil støye mindre, en et mindre anlegg som går på fullt hele tiden ? Jeg har ikke tall på støynivå. Dette blir også ofte litt misvisende, da tall fra en produsent ofte ikke kan sammenlignes med tall fra en annen produsent. Jeg kan ikke huske at dette har vært noe tema, fra kunder i etterkant. (Erfaringsmessig, ville det overrasket meg om Victron kom dårlig ut i en sammenligning med andre.) Selvfølgelig; blir enheten montert åpent, i samme rom som man sover, vil nok viftestøy ha betydning. I praksis kan jeg dog vanskelig se for meg en situasjon hvor vifta går for fullt hele tiden. Kan som som Vindmølle og solceller også kobbles til eller krever disse egene regulatorer ? Solceller og vindmølle må ha egne regulatorer. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 (redigert) Støynivå er et litt ukjent problem for meg i den forstand at jeg vet ikke om hvor store forskjeller det er mellom de forskjellige produsentene. Varmeutvikling er jo noe som henger sammen med effekten på laderen som du er inne på, men andre forhold spiller også inn. 1. En effektiv lader i dag er over 90 % effektiv og gjerne opp mot 95%. Dette betyr jo at mindre av den tilførte effekten blir til varme. Noen ladere er jo nedi under 70% effektivitet og da går nok viften bra mye. 2. En større lader vil jo lade batteriene fortere, og da får an kanskje fred på kvelden mens batteriene toppes opp. Da vil jo en stor lader fort trappe ned effekten i forhold til maks effekten, og da blir jo behovet for kjøling mindre. 3. Gode ladere har jo et godt utviklet system for vareavledning i form av kjøleprofiler og i tillegg er viftene progressive slik at de ikke går fortere enn de må for å ta varmetoppene. 4. Hvor kjølig klarer man å montere laderen, for det er jo ingen fordel å ha den ved siden av en uisolert rør fra varmeren. Summa sumarum så må dette med støy vurderes ut fra andre forhold enn bare det laderen er oppgitt med på databladet som er maks støy under maks belastning målt et stykke fra laderen. Til solcelle og vindgenerator brukes egen regulatorer. Dette kommer av at disse ofte har spesielle funksjoner innebygd, som for eks. dumping resistor til vindgenerator for der må man svi av effekten man ikke har bruk for. Ellers vil jo vindgeneratoiren ruse opp turtallet ved mye vind og lite belastning. OBS der var Steinar raskest, Ja ja bedre med to svar enn ingen. Redigert 23.Januar.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Veldig bra, Ole Petter og Farco. Utrolig hva folk for lov til å skreve her inne på forum når noen tar seg ferie Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Careka Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Støynivå er et litt ukjent problem for meg i den forstand at jeg vet ikke om hvor store forskjeller det er mellom de forskjellige produsentene. Varmeutvikling er jo noe som henger sammen med effekten på laderen som du er inne på, men andre forhold spiller også inn. 1. En effektiv lader i dag er over 90 % effektiv og gjerne opp mot 95%. Dette betyr jo at mindre av den tilførte effekten blir til varme. Noen ladere er jo nedi under 70% effektivitet og da går nok viften bra mye. 2. En større lader vil jo lade batteriene fortere, og da får an kanskje fred på kvelden mens batteriene toppes opp. Da vil jo en stor lader fort trappe ned effekten i forhold til maks effekten, og da blir jo behovet for kjøling mindre. 3. Gode ladere har jo et godt utviklet system for vareavledning i form av kjøleprofiler og i tillegg er viftene progressive slik at de ikke går fortere enn de må for å ta varmetoppene. 4. Hvor kjølig klarer man å montere laderen, for det er jo ingen fordel å ha den ved siden av en uisolert rør fra varmeren. Takk Ole, dette var jo viktige punkt å tenke på. Men siden du også kjenner Mastervolt, hva er den store forskjellen mellom V & M. ? uten å gå i dype detaljer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Den praktiske forskjellen for deg er nok liten, men den viktigste forskjellen er måten kombimaskinene er bygget opp på. Victron har gjort noe lurt men samtidig veldig teknisk krevende, som da er selve Power assist delen hvor inverteren faser seg inn på landstrømmen og ev. generatoren. (jeg tror dette er Victron sin oppfinnelse). Mastervolt gjør dette på en annen måte, som da er å separere en utgående kurs i kombien og så legges denne inn på inverteren. I praksis betyr dette at det ikke er forbindelse mellom den kursen som kobles ut og landstrømmen når powershare funksjonen er innkoblet. Beskyttelsesjord må konfigureres i kombien til Mastervolt på grunn av den løsningen de har valgt.. Begge to er jo ledende på området og den største delen av virksomheten er jo rettet mot proffmarked. Det er vel stort sett liten forskjell på dette som går på hvor effektive produktene er for de ligger jo blant eliten begge to. Jeg kan for eks. ikke tenke meg at det er noen merkbar forskjell på støy blant disse to. Som Farko er inne på så tror jeg dette ikke er noe tema for ingen klager. Når det gjelder laderne så løser de oppgavene omtrent like godt, men de gjør det på hvert sitt vis. Jeg kan forklare forskjellen i måten dette gjøres når tråden har modnet litt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Men tilbake til dette med å sette opp ladere som kan tilpasses. Vi har jo hørt i utallige innlegg at dette er unødvendig og vanskelig. Jeg føler det er på tide å få bevise at Båtplassens medlemmer ikke er dummere enn andre båtfolk. Hvis Steinar klarer å legge ut et fotografi av knappene som benyttes så kunne vi fått testet dette i ut praksis, og så kunne vi gått videre til Ve programvaren etterpå steg for steg. Jeg har aldri brukt Ve programvaren så dette er nytt for meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Hvis Steinar klarer å legge ut et fotografi av knappene som benyttes så kunne vi fått testet dette i ut praksis, og så kunne vi gått videre til Ve programvaren etterpå steg for steg. Jeg har aldri brukt Ve programvaren så dette er nytt for meg også. Med all respekt; i min verden snur du kanskje dette litt på hodet Ole Petter. Konfigurasjon med "dipswitcher" har vært mulig i "all tid". Med et begrenset antall brytere, for å stille inn mange parametere, blir dette, om ikke veldig vanskelig, så i alle fall noe tungvint. (Rettelse: Å justere Phoenix og Skylla ladere manuelt, er svært enkelt.) Da programvaren kom, var dette en velsignelse, da det ble "lekende lett" å konfigurere inverterene og de kombinerte produktene (MultiPlus/Quattro/EasyPlus). Når man attpåtil kan installere denne lille programvaren på egen PC, og tørrtrene i "fake" modus (slik jeg har beskrevet lenger oppe i tråden), mener jeg dette er perfekt. Programmets grensesnitt endres med hvilken type produkt man er tilkoblet. Hvis noen, mot formodning, allikevel ønsker å bruke dipswitch metoden, er dette beskrevet i manualene for det enkelte produkt. Et bilde av disse bryterne (som er litt forskjellig på ladere og Multi'er) ville vel kanskje heller ikke forklart så mye? Hvordan skal man kunne teste ut noe som helst i praksis, på bakgrunn av et foto jeg måtte legge ut? Men nå er det en stor mulighet for at jeg misforstår spørsmålet ditt, og jeg har uansett ikke slike bilder på PC'en for øyeblikket. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Fetter Anton Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Ser ar mange av disse laderne som diskuteres opp og i mente, kan kjøpes her: Link Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Men nå er det jo slik at mange ikke har programvare som styrer laderen og da kan det kanskje være interessant for enkelte å høre fra dere ekspertene hvordan batteriene skal lades med noen eksempler. For å ta et enkelt regnestykke. La oss si vi har 1000ah AGM bank Vi har brukt 30% (300ah) Så plugger vi inn laderen som er på 100A Batteriene er spesifisert til å hvile på 13,5V og max lades på 14,5V Hvor lenge skal sånn ca Bulktiden stå på og hvor lenge skal laderen stå i absorb før den går ned til 13,5V ? I Bulk så hopper den jo over til absorb med en gang spenningen har vært oppi 14,5V ? men hvor lenge skal da absorbtiden være om det skal vøre optimalt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.