Jump to content

Bytte til ny radar, Furuno 1835


Knert1

Recommended Posts

Jippi, fikk ny radar til Jul.. :thumbsup:

Den gamle KH 1500 skal omsider ut og en ny Furuno 1835 skal inn i båten.

Denne har tilkobling til AIS, så dette er også kjøpt inn. I tillegg skal denne kobles sammen med et Silva NX2 nett. Her har jeg tenkt å hente inn alle NMEA data.

Men... Lurer på om noen der ute har gjordt dette før? Har tenkt å bruke den gamle KH ledningen som "trekkefjær" til den nye fra Furuno.

Dvs jeg kobler av "den tykke" på KH'en, skjøter inn den nye tykke fra Furuno og trekker da kabelen igjennom båten.

Her melder deg seg 2 spørsmål, kan en kutte denne nye Furuno kabelen? For så å lodde/krympestrømpe denne sammen igjen etterpå?

p1021684.jpg

Ser at innføringen i "utedelen" er trang, så allerede her ser jeg at denne kanskje må kuttes.

p1021683.jpg

Ellers av "trange passeringer" ombord, nevnes: fra maskinrom og opp til "loft" (Her går radarledning mellom teakpanel og skrog). Deretter i fra "loft gulv" og igjennom bein i radarmast.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da fester jeg et par av ledningen fra den gamle kabelen fra KH'en til f.eks jordøyet, Legger alle de andre pent å pyntelig rundt disse som er godt festet (i jordøyet) også er det bare å tape rundt og håpe på det beste når en begynner å trekke?? (Smører inn med Zalo før en begynner)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Tar et "problem" av gangen.. Først må kabelen byttes...

Holder dere oppdatert, slik at "når ting går galt" (Murphys lov)kommer jeg med flere spørsmål.

Takker for gode svar, gleder meg alt til å starte byttingen. :smiley:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da kom Myrphy på første besøk. :headbang:

Målte den gamle antennekabelen i går, sammen med den nye og selvfølgelig er den nye 0,7mm tykkere.. Dvs denne vil da få større motstand når jeg da trekker denne igjennom. Så lurer jeg på om jeg skal droppe "returbruk" av eksisterende kabel og heller bruke ei strekkefjær. Får bedre (og sterkere) feste her.

Dvs trekke med ei strekkefjær fra radar til inne, bruker denne da til å trekke tilbake og ut. Bruker tape i en spiss rundt øye i strekkefjæra, smører godt med sislikonespray og håper på det beste.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Problemet med å skjøte er jo at jeg da må kappe av original stiftene. Antar jeg slipper dette, dersom jeg bruker strekkefjær, og "spisser" ledningen rund øyet. Fester kun (meget godt) mellom signaljord øyet og øyet på strekkefjæra. Taper da "stramt" alle lnntil glassfiberen i strekefjæra. Håper dette funker.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Kosejobben med montasjen er pt satt på vent. Det snør så mye nå at "utejobben på loftet" ikke er så forferdelig trivelig. Prioritere rødvin foran peise, fremfor blaut flybridge med isslaps og tung snø.. :cheers_wine:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da kommer vårfølelsen snikende og far "måtte bare ned i båten". Brukte tiden greit:

Iverksatte rom for AIS mottager. Monterte denne, samt rekkeklemmer for å kunne koble inn 2x NMEA. 1 til radaren og 1 til PC.

Trakk igjennom 3x kabler til Furunoen, dvs 2x 7pins til NMEA og 1 x 6 pins til kompasset.

Koblet ferdig begge 7 pinsene, har kun sjekket ut den som er koblet til NX2 serveren (fra Silva) Brukte gul/grønn i 7 lederen inn på NMEA ut. (pinne 3/4 på server). Må ha med meg PC'en for å sjekke trafikken fra AIS'en.

Satte også på "VHF plugger" på 50 ohms kabel fra AIS og ut. (Skal montere ekstra VHF antenne akter (stb side), tvers over for flaggholder (BB side), pga symmetrien)

Laget krysset RJ45 (data) kabel, trakk denne fra AIS og frem til docking til PC.

Skrudde fast holder til radaren, borret nytt hull til 5x kabel.

I det gamle hullet til antennekabel til KH radaren, monterte jeg en "1 1/2 etterpå boks", i denne felte jeg inn en dobbel sort (pga gjenskinn i styrehusvinduet) jordet stikkontakt, denne ble koblet inn i "sinusinverter kretsen". Denne vil da bli brukt til 230V strømforsyning til skjerm og PC.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da kom Murphy igjen på besøk, får ikke ut/inn signaler fra AIS. Har noen peiling på hvordan dette kobles?? :confused:

Ut fra AIS, her er der 5 ledninger:

Hvit = TD A

Blå = TD B

Gul = RD A

Grønn = RD B

Brun = 0V

 

Tilkobling NMEA inn på radar:

Gul = TD A

Grønn = TD B

Hvit = RD1 H

Blå = RD1 C

Rød = 12V

Sort = GND

 

I mitt hode så tenkte jeg da at T'ene (transmitt) fra AIS skal kobles inn på R'ene (receive) til radaren...

Men får ikke noen voldsom respons, har noen koblet dette før??

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Baudraten skal være 34000, og fikk til PC oppkoblingen på fredda. :thumbsup: Dvs jeg koblet som følger:

Fra Ais til RS232 på comport:

Hvit = TD A > Pinne 2 (Receive)

Gul = RD A > Pinne 3 (Transmit)

Brun = 0V > Pinne 5 (Signal ground)

 

Så da håpere jeg at "B-kanalen" kan brukes inn til radaren. (Jeg skal på Sjøen for alle Onsdagen, så jeg tar kontakt med Furuno folkene for tips og triks)

Men tenker meg følgende oppkobling:

Fra Ais til Radar:

Blå = TD B > RD 1 C = Blå

Grønn = RD B > Grønn TD B

Skjermen > Skjermen

 

Dette prøver jeg til helga...

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Først ble gamle KH'en fjernet og det ble merket ut nye hull til Furunoen.

Så ble nye hull borret i radarmasta, slet litt med "storhullet" til kabelen. Men med hullsag, Dremel og nye borr, samt smørolje, da går det greit å borre i syrefast.

Og plutselig var ny radarantenne på plass.. Stilig.. ser at stripen på siden av Knerten, er nesten lik farge som i Furuno.

Denne ble da skrudd fast og boltene forseglet med silikon. (dette er beskrevet i montasjeanvisningen)

Så da blir det "bytte kabel" dag, men da må en være 2, en i hver ende av kabelen/strekkefjæra.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da var nok en "arbeidsøkt" (Les: Kvalitetstid) ferdig og har nå trukket den gamle antennekabelen inn i cabinen. Utrolig trangt "rundt svingen" fra luke ute under radarmast og høytaler (tatt denne ut, for å komme til kablene)over byssa. Her passerer en overgangen mellom "loft" og akterskottet. 90° vinkel og drenering til stb. side av loftet = lite plass. Det er godt en har "gorillaronk" (glidemiddel til el.kabler), dette gjør at kablen glir relativt greit forbi disse trange stedene.

Forlenget kompasskabelen fra 6 pinneren til Furunoen, hadde bestilt 10m og fikk 5m :sad: , så denne måtte skjøtes for å rekke bak til autopiloten servoen, hvor jeg har tenkt å ta ut "heading signalet" til radarens ARPA. (Det sendes ut dedikert heading signal her, dvs at en ikke kommer inn i "køen" av NMEA ord, fra det vanlige nettet.)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Da er kabelen igjennom og nesten alt som kunne gå galt, gikk galt...

Konemor og jeg jobbet den gamle KH kabelen ut og begynte med Furuno kabelen, fra broa og ned til maskinrommet, gikk det greit, nok med "glidemiddel" og plutselig var vi igjennom. Første "krise punkt" var skottet mellom gasskomfyren og akterdekket skulle forseres. Etpar småstopp og plutselig var vi med "høytalern" over komfyren. Phu...

Så skulle vi rundt 90°'eren ut på akterdekket og ting ble verre.. :nonod: Ikke fa.., den nye kabelen ville IKKE igjennom. Så da ble det å skru ned taket akter, frem med 20mm hullsag, lage nytt hull. Koble av strekkefjæra, lage ny føringsvei og plutselig var en under inspeksjonluka til radarmasta. :thumbsup:

Og der ville ikke kabelen igjennom, dvs ned med radarmasta frem med Dremel, slipe større hull og plutselig var den nye kabelen under radar feste. :yesnod:

Så da avsluttet en arbeidsdagen, dette fordi en 2 timersjobb tok nesten 6 timer.

I dag ble det da å "sneppe" kablene inn i multistikkene og jeg var jo litt spent om disse "hang fast" etter den tøffe behandlingen disse fikk igjennom båten. Men de gikk greit og plutselig var antenne koblet sammen med monitoren. :yesnod:

Så var det å ta "jomfrustarten" og plutselig kunne jeg "se heile verden".

Litt vanskelig å justere inn (ligger med baugen inn mot en vegg), så dette venter jeg med til "tur ut".

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Til trøst så høres dette helt normalt ut, å trekke ledninger tar alltid lengre tid enn man tror, særlig når man gjør jobben skikkelig. Jeg har en regel på at jeg aldri avslutter en dag med å slå på strømmen på nykoblet utstyr, den enkle grunnet til det er at om det ikke virker så ligger man våken og tenker halve natten :lol:

Men når hele verden dukker opp på skjermen så er det slett ikke ett dårlig resultat, vi følger med videre :clap:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var 1. testtur unnagjordt. Brukte "autosjekk", for så å fin stille etterpå. Kjørte mot "fast punkt" (stake) og den var på "feil side" av baugen. Bruket EBL med "musa" og fant at denne var 18° feil, i forhold til baugen. Stilte inn og dobbelt sjekket etterpå (på ny stake) og fant at jeg måtte trekke fra 4°, dvs. endte opp med 12°. Dette er noe som kan skyldes "skjev radarmast/radar montasje" i forhold til baugen. Fiffi å kunne korrigere dette ganske lett.

Prøvde også ut ARPA i forhold til Superspeed'en, fikk denne fint inn, dog uten AIS informasjon, så det blir vel en kjapp telefon til "en venn" på Furuno, Kan nok skyldes at sammenkoblingen ikke er helt 100%. (siden dette ikke virker, så er det 0%.)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Når du har ais inn på radaren kan du justere inn radaren slik at ekkoet stemmer med ais målet. Du bør ha nøyaktig kompass for å få en god arpa funksjon.

Furuno mener jeg leverer radarene 90 grader feilstilt iforhold til baugen, dette for å tvinge brukeren til å justere inn.

Legg gjerne inn bilder i radartråden!

Link to post
Share on other sites

..... Du bør ha nøyaktig kompass for å få en god arpa funksjon......

 

Det er vel ikke bare nøyaktighet det går på?

 

Såvidt jeg har forstått går det også på hyppighet i oppdateringene. Da jeg monterte radar med ARPA i gamle POSEIDON måtte jeg skaffe et fluxgatekompass med 10 oppdateringer pr sekund for å kunne holde på målet når båten gjorde krappe kursendringer i sjøgang.

 

Fortsett denne tråden, dette er interessant å følge med på!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du må ha oppdatering 10 ganger i sekundet, det viktigeste er at oppdateringen er riktig og at ikke kompasset henger igjen slik ett vanlig fluxgate kompass gjør. Den enkleste måten å teste dette er å seile med nord opp og ta en kjapp kursendring,jo mere ekkoene "smøres" utover skjermen jo dårligere er kompasset. Nøyaktighet og frekvens henger ofte sammen, ingen vits at ett tregt kompass oppdaterer ofte. En annen fin sak med gode kompass er etterslep eller trails som det heter hos Furuno, bruk true trails. På Furuno fungerer true trails både i baug opp og nord opp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...