Jump to content

Bytte til ny radar, Furuno 1835


Knert1

Recommended Posts

Jeg har følgende kompass ombord: Kompass45 °

Dette har en nøyaktighet på 0,1°, jeg har koblet radaren (heading inngangen = 6pins plugg) inn på "heading ut" på autopilot servoen, denne sender ut 25x i sekundet. (tror jeg, skal sjekke på mailen jeg fikk i fra Svenskene på jobb Pc'en)

Rakk ikke å ringe til Furuno i dag..

Holder dere oppdatert. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Kompasset har en nøyaktighet på 1,5 grad og en oppløsning på 0,1 grad, ikke noe utover normalt med andre ord. Kompasset sender neppe oftere enn 5 ganger i sekundet noe som regnes for ofte, jeg tipper 2 ganger i sekundet uten at specen sa noe om det.

Ta en turn med båten og se på radarbilde...

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk i fra Sverige: :flag_sw:

Hej Servo skickar HDM, HDG samt HDT. Det skickar den i NMEA 0183 vilket ger en baud rate på 4800.

Jeg tolker dette som at den sender med en "hastighet" på 4800. I fra min viten, betyr dette da at en får 4800 bit i sekundet og avhengig av "mengden" informasjon (I fra HDM, HDG og HDT)så får en da antall ganger i sekundet.

Som eksempel: Dersom en antar at "ordet" i HDM/HDG/HDT = 100Bit, da vil en få 4800/3x100 = 16 ganger i sekundet. Eller? :confused:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker dette som at den sender med en "hastighet" på 4800.

Jeg klipper bort resten av innlegget ditt siden det ordet du har satt i hermetegn er det nermeste virkeligheten du er.

 

Baudrate er hastigheten på serielinjen, kan på mange måter sammenlignest med hastigheten på bredbåndet vi har hjemme. Båndbredde eller hastighet forteller hvor raskt man kan få data gjennom.

Frekvensen derimot er noe helt annet, det er antall ganger man sender i sekundet.

Man kan foreksempel ha en baudrate på 9600 og sending hvert sekund.

Eller baudrate 1200 og sending 5 ganger i sekundet.

Baudraten forteller hvor lang tid det tar å overføre mengden data, det hjelper lite at det går fort når det går ett sekund til neste gang den sender.

 

En generell regel er uansett at man får det man betaler for, fantastiske kompasser til noen tusenlapper finnes ikke, men kommer man opp i 5-6000,- er kompassene som regel gode nok til lystbåter.

 

Som sagt tidligere, forsøkt trail funksjonen på radaren når du svinger, da kommer kompasset sin oppdateringshastighet og nøyaktighet frem i lyset.

Link to post
Share on other sites

..... Som sagt tidligere, forsøkt trail funksjonen på radaren når du svinger, da kommer kompasset sin oppdateringshastighet og nøyaktighet frem i lyset.

 

Ja, men når man svinger på vanlig kontrollert måte er en ting.

En helt annen ting er det som skjer når båten plutselig "kastes" brått og ukontrollert av en grov sjø. Det var i slike situasjoner at min ARPA fikk problemer med å følge målet, og det var der den gode oppdateringshastigheten/frekvensen gjorde susen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja det blir jo mye det samme, om man svinger kontrollert eller ikke. Man ser gjerne ikke hvordan arpaen jobber, men hvis man aktiverer trail funksjonen ser man de gamle ekkoene, da kommer det godt frem om gamle ekko befinner seg på samme stedet som før, gjør de ikke det mister også arpaen ekkoet.

Link to post
Share on other sites

Da skulle jeg ut å sjekke slepestrek...

Det ble tjukk april skodde, ned mot 10m sikt, så jeg var veldig glad, jeg hadde "grov-tunet" radaren forrige tur, følte turen gikk meget bra. Kjempe fornøyd med den nye radaren, mor var litt skeptisk, men skjønt at nyvinningen holdt mål. :thumbsup:

Fikk sjekket opp koblingen på "6-pinneren", dvs den hvite ledningen skal på 15 (siste pinnen) og den sorte ledningen på 14 på autopilot serveren fra NX2 (Silva). Koblet fra begge NMEA pluggene på radaren og hadde kun "Kompass" pluggen inne. Sa da er denne tilkoblingen riktig på plass.

Da gjenstår NMEA'en fra AIS'en, denne får jeg sjekke ut rett over påske. (Telefon til Furuno)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...