Knert1 Startet 2.Januar.2011 Del på Facebook Startet 2.Januar.2011 (redigert) Jippi, fikk ny radar til Jul.. Den gamle KH 1500 skal omsider ut og en ny Furuno 1835 skal inn i båten. Denne har tilkobling til AIS, så dette er også kjøpt inn. I tillegg skal denne kobles sammen med et Silva NX2 nett. Her har jeg tenkt å hente inn alle NMEA data. Men... Lurer på om noen der ute har gjordt dette før? Har tenkt å bruke den gamle KH ledningen som "trekkefjær" til den nye fra Furuno. Dvs jeg kobler av "den tykke" på KH'en, skjøter inn den nye tykke fra Furuno og trekker da kabelen igjennom båten. Her melder deg seg 2 spørsmål, kan en kutte denne nye Furuno kabelen? For så å lodde/krympestrømpe denne sammen igjen etterpå? Ser at innføringen i "utedelen" er trang, så allerede her ser jeg at denne kanskje må kuttes. Ellers av "trange passeringer" ombord, nevnes: fra maskinrom og opp til "loft" (Her går radarledning mellom teakpanel og skrog). Deretter i fra "loft gulv" og igjennom bein i radarmast. Redigert 2.Januar.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Fiskmåsen Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Du kan avmontere flatkontaktene. Det er vanligvis mothaker i plasthuset til krympepinnene som du kan vippe opp forsiktig. Merk kablene godt, og så er det bare å trykke dem inn i flatkontaktene igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Da fester jeg et par av ledningen fra den gamle kabelen fra KH'en til f.eks jordøyet, Legger alle de andre pent å pyntelig rundt disse som er godt festet (i jordøyet) også er det bare å tape rundt og håpe på det beste når en begynner å trekke?? (Smører inn med Zalo før en begynner) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
abbor Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Bruk siliconspray som glidemiddel på kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Hvis du velger å klippe kabelen bør du ha skjøten inne i båten. Jeg valgte denne løsningen for å få bort den store kveilen med kabel. Det er enklere å ta av de hvite kontaktene og beholde pinnene på, vær da forsiktig når du trekker kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Hvis du kapper bort deler av kabelen må radaren kalibreres for å få korrekt timing. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Gjør ikke radaren det, under første gangs oppstart? En kan jo velge mellom 10 m, 15m og 20 m kabel og antar at en ikke programmere dette på fabrikk. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Lengden på kabelen er en grov innstilling, du bør kontrollere timing uansett. Det er enklest å gjøre dette ved å legge seg på en lang rett kai, det er godt beskrevet i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Tar et "problem" av gangen.. Først må kabelen byttes... Holder dere oppdatert, slik at "når ting går galt" (Murphys lov)kommer jeg med flere spørsmål. Takker for gode svar, gleder meg alt til å starte byttingen. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Da kom Myrphy på første besøk. Målte den gamle antennekabelen i går, sammen med den nye og selvfølgelig er den nye 0,7mm tykkere.. Dvs denne vil da få større motstand når jeg da trekker denne igjennom. Så lurer jeg på om jeg skal droppe "returbruk" av eksisterende kabel og heller bruke ei strekkefjær. Får bedre (og sterkere) feste her. Dvs trekke med ei strekkefjær fra radar til inne, bruker denne da til å trekke tilbake og ut. Bruker tape i en spiss rundt øye i strekkefjæra, smører godt med sislikonespray og håper på det beste. Redigert 4.Januar.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 0,7mm var ikke mye, er det så små marginer? Kapper du kabelen kan du ta bort noen ledninger på den gamle og nye kabelen, gjerne kun beholde kobberet på ledningene, da kun disse loddes sammen uten at skjøten blir tykkere enn hele kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 5.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Problemet med å skjøte er jo at jeg da må kappe av original stiftene. Antar jeg slipper dette, dersom jeg bruker strekkefjær, og "spisser" ledningen rund øyet. Fester kun (meget godt) mellom signaljord øyet og øyet på strekkefjæra. Taper da "stramt" alle lnntil glassfiberen i strekefjæra. Håper dette funker. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 6.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Kosejobben med montasjen er pt satt på vent. Det snør så mye nå at "utejobben på loftet" ikke er så forferdelig trivelig. Prioritere rødvin foran peise, fremfor blaut flybridge med isslaps og tung snø.. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 15.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2011 Da kommer vårfølelsen snikende og far "måtte bare ned i båten". Brukte tiden greit: Iverksatte rom for AIS mottager. Monterte denne, samt rekkeklemmer for å kunne koble inn 2x NMEA. 1 til radaren og 1 til PC. Trakk igjennom 3x kabler til Furunoen, dvs 2x 7pins til NMEA og 1 x 6 pins til kompasset. Koblet ferdig begge 7 pinsene, har kun sjekket ut den som er koblet til NX2 serveren (fra Silva) Brukte gul/grønn i 7 lederen inn på NMEA ut. (pinne 3/4 på server). Må ha med meg PC'en for å sjekke trafikken fra AIS'en. Satte også på "VHF plugger" på 50 ohms kabel fra AIS og ut. (Skal montere ekstra VHF antenne akter (stb side), tvers over for flaggholder (BB side), pga symmetrien) Laget krysset RJ45 (data) kabel, trakk denne fra AIS og frem til docking til PC. Skrudde fast holder til radaren, borret nytt hull til 5x kabel. I det gamle hullet til antennekabel til KH radaren, monterte jeg en "1 1/2 etterpå boks", i denne felte jeg inn en dobbel sort (pga gjenskinn i styrehusvinduet) jordet stikkontakt, denne ble koblet inn i "sinusinverter kretsen". Denne vil da bli brukt til 230V strømforsyning til skjerm og PC. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 17.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 (redigert) Da kom Murphy igjen på besøk, får ikke ut/inn signaler fra AIS. Har noen peiling på hvordan dette kobles?? Ut fra AIS, her er der 5 ledninger: Hvit = TD A Blå = TD B Gul = RD A Grønn = RD B Brun = 0V Tilkobling NMEA inn på radar: Gul = TD A Grønn = TD B Hvit = RD1 H Blå = RD1 C Rød = 12V Sort = GND I mitt hode så tenkte jeg da at T'ene (transmitt) fra AIS skal kobles inn på R'ene (receive) til radaren... Men får ikke noen voldsom respons, har noen koblet dette før?? Redigert 17.Mars.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Mars.2011 Del på Facebook Svart 17.Mars.2011 Hva med baudrate? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 20.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2011 Baudraten skal være 34000, og fikk til PC oppkoblingen på fredda. Dvs jeg koblet som følger: Fra Ais til RS232 på comport: Hvit = TD A > Pinne 2 (Receive) Gul = RD A > Pinne 3 (Transmit) Brun = 0V > Pinne 5 (Signal ground) Så da håpere jeg at "B-kanalen" kan brukes inn til radaren. (Jeg skal på Sjøen for alle Onsdagen, så jeg tar kontakt med Furuno folkene for tips og triks) Men tenker meg følgende oppkobling: Fra Ais til Radar: Blå = TD B > RD 1 C = Blå Grønn = RD B > Grønn TD B Skjermen > Skjermen Dette prøver jeg til helga... Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 5.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2011 Først ble gamle KH'en fjernet og det ble merket ut nye hull til Furunoen. Så ble nye hull borret i radarmasta, slet litt med "storhullet" til kabelen. Men med hullsag, Dremel og nye borr, samt smørolje, da går det greit å borre i syrefast. Og plutselig var ny radarantenne på plass.. Stilig.. ser at stripen på siden av Knerten, er nesten lik farge som i Furuno. Denne ble da skrudd fast og boltene forseglet med silikon. (dette er beskrevet i montasjeanvisningen) Så da blir det "bytte kabel" dag, men da må en være 2, en i hver ende av kabelen/strekkefjæra. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 7.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2011 Da var nok en "arbeidsøkt" (Les: Kvalitetstid) ferdig og har nå trukket den gamle antennekabelen inn i cabinen. Utrolig trangt "rundt svingen" fra luke ute under radarmast og høytaler (tatt denne ut, for å komme til kablene)over byssa. Her passerer en overgangen mellom "loft" og akterskottet. 90° vinkel og drenering til stb. side av loftet = lite plass. Det er godt en har "gorillaronk" (glidemiddel til el.kabler), dette gjør at kablen glir relativt greit forbi disse trange stedene. Forlenget kompasskabelen fra 6 pinneren til Furunoen, hadde bestilt 10m og fikk 5m , så denne måtte skjøtes for å rekke bak til autopiloten servoen, hvor jeg har tenkt å ta ut "heading signalet" til radarens ARPA. (Det sendes ut dedikert heading signal her, dvs at en ikke kommer inn i "køen" av NMEA ord, fra det vanlige nettet.) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 10.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2011 Da er kabelen igjennom og nesten alt som kunne gå galt, gikk galt... Konemor og jeg jobbet den gamle KH kabelen ut og begynte med Furuno kabelen, fra broa og ned til maskinrommet, gikk det greit, nok med "glidemiddel" og plutselig var vi igjennom. Første "krise punkt" var skottet mellom gasskomfyren og akterdekket skulle forseres. Etpar småstopp og plutselig var vi med "høytalern" over komfyren. Phu... Så skulle vi rundt 90°'eren ut på akterdekket og ting ble verre.. Ikke fa.., den nye kabelen ville IKKE igjennom. Så da ble det å skru ned taket akter, frem med 20mm hullsag, lage nytt hull. Koble av strekkefjæra, lage ny føringsvei og plutselig var en under inspeksjonluka til radarmasta. Og der ville ikke kabelen igjennom, dvs ned med radarmasta frem med Dremel, slipe større hull og plutselig var den nye kabelen under radar feste. Så da avsluttet en arbeidsdagen, dette fordi en 2 timersjobb tok nesten 6 timer. I dag ble det da å "sneppe" kablene inn i multistikkene og jeg var jo litt spent om disse "hang fast" etter den tøffe behandlingen disse fikk igjennom båten. Men de gikk greit og plutselig var antenne koblet sammen med monitoren. Så var det å ta "jomfrustarten" og plutselig kunne jeg "se heile verden". Litt vanskelig å justere inn (ligger med baugen inn mot en vegg), så dette venter jeg med til "tur ut". Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Frøken Fryd Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Til trøst så høres dette helt normalt ut, å trekke ledninger tar alltid lengre tid enn man tror, særlig når man gjør jobben skikkelig. Jeg har en regel på at jeg aldri avslutter en dag med å slå på strømmen på nykoblet utstyr, den enkle grunnet til det er at om det ikke virker så ligger man våken og tenker halve natten Men når hele verden dukker opp på skjermen så er det slett ikke ett dårlig resultat, vi følger med videre Redigert 10.April.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Da var 1. testtur unnagjordt. Brukte "autosjekk", for så å fin stille etterpå. Kjørte mot "fast punkt" (stake) og den var på "feil side" av baugen. Bruket EBL med "musa" og fant at denne var 18° feil, i forhold til baugen. Stilte inn og dobbelt sjekket etterpå (på ny stake) og fant at jeg måtte trekke fra 4°, dvs. endte opp med 12°. Dette er noe som kan skyldes "skjev radarmast/radar montasje" i forhold til baugen. Fiffi å kunne korrigere dette ganske lett. Prøvde også ut ARPA i forhold til Superspeed'en, fikk denne fint inn, dog uten AIS informasjon, så det blir vel en kjapp telefon til "en venn" på Furuno, Kan nok skyldes at sammenkoblingen ikke er helt 100%. (siden dette ikke virker, så er det 0%.) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Frøken Fryd Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Når du har ais inn på radaren kan du justere inn radaren slik at ekkoet stemmer med ais målet. Du bør ha nøyaktig kompass for å få en god arpa funksjon. Furuno mener jeg leverer radarene 90 grader feilstilt iforhold til baugen, dette for å tvinge brukeren til å justere inn. Legg gjerne inn bilder i radartråden! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 ..... Du bør ha nøyaktig kompass for å få en god arpa funksjon...... Det er vel ikke bare nøyaktighet det går på? Såvidt jeg har forstått går det også på hyppighet i oppdateringene. Da jeg monterte radar med ARPA i gamle POSEIDON måtte jeg skaffe et fluxgatekompass med 10 oppdateringer pr sekund for å kunne holde på målet når båten gjorde krappe kursendringer i sjøgang. Fortsett denne tråden, dette er interessant å følge med på! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frøken Fryd Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Jeg tror ikke du må ha oppdatering 10 ganger i sekundet, det viktigeste er at oppdateringen er riktig og at ikke kompasset henger igjen slik ett vanlig fluxgate kompass gjør. Den enkleste måten å teste dette er å seile med nord opp og ta en kjapp kursendring,jo mere ekkoene "smøres" utover skjermen jo dårligere er kompasset. Nøyaktighet og frekvens henger ofte sammen, ingen vits at ett tregt kompass oppdaterer ofte. En annen fin sak med gode kompass er etterslep eller trails som det heter hos Furuno, bruk true trails. På Furuno fungerer true trails både i baug opp og nord opp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.