Asbjørn2 Startet 2.Januar.2011 Del på Facebook Startet 2.Januar.2011 Noen som vet hvilket kjernemateriale som er brukt i sandwichkonstruksjonen til Halco 26? Har de sandwitch under vannlinjen? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på en som har blitt skadet under vannlinjen, tatt inn vann og sunket. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Eg har Halco 29 frå midten av 80-talet. På denne er det brukt kryssfiner som kjernemateriale i bunnstokkar etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Kryssfiner i innvendige forsterkninger ("spant") samt i hekken. Det er ikke sandwich i skrogsider eller bunn, her er det hel glassfiber. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Asbjørn2 Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Høres bra ut, takk for svar! Vet dere forresten hvilke drev de ble levert med? Eller hva som passer? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 På vår Halco var drevet av type VP 290 DP. Hvilke som ble levert fra fabrikk er vel avhengig av hvilken modell det er snakk om. Mange av disse båtene ble levert som halvfabrikat, noe som gjør at det ikke er noen typisk standardmotor/drev i disse. Hvilke drev som passer vil først og fremst avhenge av motoren som skal stå i båten. Dersom det har vært drev på båten tidligere kan størrelsen på hullet i akterspeilet ha betydning, men dette bør la seg bygge om dersom det skulle være nødvendig. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Asbjørn2 Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Hmm, jeg sjekka alle Halcoene på Finn, kun to av de hadde samme drev (VP. Resten var forskjellige, de hadde BMW, Mercruiser osv... Jeg tenkte å gå for Mercruiser Bravo 2 eller 3. Det ser ikke ut til at noen har mer enn 150-200 hk i Halco 26/29, Hvordan ville båten reagert med f.eks. 300 hk? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 den trenger forte mere enn 200 hk mener jeg for at den skal oppføre seg optimalt i sjøen dette er jo en båt som er bygget for fart så tror 300hk skulle gå bra men som sagt så er jeg ikke sikker!!! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Asbjørn, du er klar over at Halcoene kom i flere utgaver mht drev eller strak aksel? Motorvalget avhenger av hvilken skrogform det er snakk om. Men for den planende versjonen vil jeg påstå at 200 hk er tilstrekkelig mens 300 hk er rikelig. Halco 26 med 200 hk bør kunne holde en marsfart på godt over 25 knop. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
eysteind Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Heisann! Har selv Halco 26 med VP AD41P (189hk). Marsjer i 20-23 knop. topper på 27-28. Synes igrunn båten går finest på toppfart. Tipper en KAD 300 hadde vert perfekt i denne båten! Min er ganske baktung pga. tung motor og mykje utstyr. Tror dette gjelder for dei fleste 26 foterene. Dette var grunnen til at dei laget halco 29. Har selv planer om å forlenge den 2 fot under vannlinjen... Sjekk rote i akterspeil. Her er det vel 40mm kryssfiner som kan vere rotten. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25661845 Denne du tenker på? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Asbjørn2 Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Ja jeg er klar over at de kom i to utgaver, offshore med drev og økonomi med aksel. Det var en offshore båt jeg så på. :) Jeg er ikke fan av å kjøre en motor på nært max turtall for å oppnå bra hastighet med tungt lastet båt, da overmotoriserer jeg heller for å unngå økt slitasje og drivstofforbruk, tenker rundt 300-350 hk bør være nok. Sikkert ikke dumt å forlenge båten under vannlinjen som du seier eysteind. Det ser ut til å være vanlig med råte i kryssfineren i akterspeilet på flere båter, bør absolutt sjekkes ja. Anders_K: Det var den båten ja! Dessverre er den allerede solgt til noen andre. Da blir det ikke båt på meg med det første. Er på utkikk etter andre Halco prosjekter. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Har selv Halco 26 med VP AD41P (189hk). Marsjer i 20-23 knop. topper på 27-28. Vår Halco 29 med flybridge var også motorisert med en VP 41 (B-utgaven). Vi marsjet typisk på rundt 22 knop, kanskje noe under med ferielastet og fulltanket båt. I og med at dette er en større båt med større vindfang er jeg overrasket over at du ikke marsjer på mer en 23 knop med samme motor i en Halco 26. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
eysteind Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Båten er jo helt lik, bortsett fra lengden. Eg har også ganske høyt akterdekk og derfor høyere kallesje. Har store flaps bak, og disse må vere maks nede for å få best fart. Trur derfor at dersom eg forlenger båten 2 fot, så vil den gå betre. Nå får den 19-20 knop på 3000 rmp, og 23 på 3400. Den her også veldig baktung, så med forlenginga vil eg få ca 150-200liter ekstra oppdrift noe eg tror er positivt! Sitér dette innlegget Link to post
Thrana Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hei Svarer selv om det er en ltt gammel tråd. Jeg har en Halco 26, eller havets Pick Up som noen kaller den, med en VP 41P + 290DP installasjon. Hadde A6 propeller i utgangspunktet og fikk da 3850 omd.min. Skiftet til A5 og fikk maks 4150 omd.min. Marsjer nå på ca 3500 omd og på 24-25 knop. Maks 30 knop. Jeg leker også med tanken om å totalrestaurere båten, og "Pimpe" den opp med en KAD 300. Spørsmålet er hvordan sjøegenskapene vil bli og hvor stor fart man kan regne å få på en slik installasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.