Jump to content

Kjernemateriale Halco 26


Asbjørn2

Recommended Posts

Kryssfiner i innvendige forsterkninger ("spant") samt i hekken. Det er ikke sandwich i skrogsider eller bunn, her er det hel glassfiber.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På vår Halco var drevet av type VP 290 DP. Hvilke som ble levert fra fabrikk er vel avhengig av hvilken modell det er snakk om. Mange av disse båtene ble levert som halvfabrikat, noe som gjør at det ikke er noen typisk standardmotor/drev i disse.

 

Hvilke drev som passer vil først og fremst avhenge av motoren som skal stå i båten. Dersom det har vært drev på båten tidligere kan størrelsen på hullet i akterspeilet ha betydning, men dette bør la seg bygge om dersom det skulle være nødvendig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hmm, jeg sjekka alle Halcoene på Finn, kun to av de hadde samme drev (VP. Resten var forskjellige, de hadde BMW, Mercruiser osv... Jeg tenkte å gå for Mercruiser Bravo 2 eller 3.

 

Det ser ikke ut til at noen har mer enn 150-200 hk i Halco 26/29, Hvordan ville båten reagert med f.eks. 300 hk?

Link to post
Share on other sites

Asbjørn, du er klar over at Halcoene kom i flere utgaver mht drev eller strak aksel? Motorvalget avhenger av hvilken skrogform det er snakk om.

 

Men for den planende versjonen vil jeg påstå at 200 hk er tilstrekkelig mens 300 hk er rikelig. Halco 26 med 200 hk bør kunne holde en marsfart på godt over 25 knop.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Heisann! Har selv Halco 26 med VP AD41P (189hk). Marsjer i 20-23 knop. topper på 27-28. Synes igrunn båten går finest på toppfart. Tipper en KAD 300 hadde vert perfekt i denne båten!

 

Min er ganske baktung pga. tung motor og mykje utstyr. Tror dette gjelder for dei fleste 26 foterene. Dette var grunnen til at dei laget halco 29. Har selv planer om å forlenge den 2 fot under vannlinjen...

 

Sjekk rote i akterspeil. Her er det vel 40mm kryssfiner som kan vere rotten.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er klar over at de kom i to utgaver, offshore med drev og økonomi med aksel. Det var en offshore båt jeg så på. :)

Jeg er ikke fan av å kjøre en motor på nært max turtall for å oppnå bra hastighet med tungt lastet båt, da overmotoriserer jeg heller for å unngå økt slitasje og drivstofforbruk, tenker rundt 300-350 hk bør være nok.

 

Sikkert ikke dumt å forlenge båten under vannlinjen som du seier eysteind. Det ser ut til å være vanlig med råte i kryssfineren i akterspeilet på flere båter, bør absolutt sjekkes ja.

 

Anders_K: Det var den båten ja! Dessverre er den allerede solgt til noen andre. Da blir det ikke båt på meg med det første. Er på utkikk etter andre Halco prosjekter.

 

Takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

Har selv Halco 26 med VP AD41P (189hk). Marsjer i 20-23 knop. topper på 27-28.

Vår Halco 29 med flybridge var også motorisert med en VP 41 (B-utgaven). Vi marsjet typisk på rundt 22 knop, kanskje noe under med ferielastet og fulltanket båt. I og med at dette er en større båt med større vindfang er jeg overrasket over at du ikke marsjer på mer en 23 knop med samme motor i en Halco 26.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Båten er jo helt lik, bortsett fra lengden. Eg har også ganske høyt akterdekk og derfor høyere kallesje.

 

Har store flaps bak, og disse må vere maks nede for å få best fart. Trur derfor at dersom eg forlenger båten 2 fot, så vil den gå betre. Nå får den 19-20 knop på 3000 rmp, og 23 på 3400.

 

Den her også veldig baktung, så med forlenginga vil eg få ca 150-200liter ekstra oppdrift noe eg tror er positivt!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei

 

Svarer selv om det er en ltt gammel tråd. Jeg har en Halco 26, eller havets Pick Up som noen kaller den, med en VP 41P + 290DP installasjon. Hadde A6 propeller i utgangspunktet og fikk da 3850 omd.min. Skiftet til A5 og fikk maks 4150 omd.min. Marsjer nå på ca 3500 omd og på 24-25 knop. Maks 30 knop. Jeg leker også med tanken om å totalrestaurere båten, og "Pimpe" den opp med en KAD 300. Spørsmålet er hvordan sjøegenskapene vil bli og hvor stor fart man kan regne å få på en slik installasjon...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...