Guest Kaptein Fredrik Startet 2.Januar.2011 Del på Facebook Startet 2.Januar.2011 Hei og hopp BP medlemmer:) Jeg og en kompis vi har trolig fått en gammel bil. Den har ikke noen forstilling eller aksling bak eller noen motor, så vi tenkte å bygge en båt. Hadde vært stilig å kjørt sakte inn i havner i en "bil" Så det vi trenger mest hjelp til er hvordan skal skroget under se ut? Glassfiber eller stålskrog? Jeg har tittet litt på denne http://www.techeblog.com/elephant/photo.phtml?post_key=148630&photo_key=12016#prevnext Det er mulig det ikke blir noe av dette prosjektet, men store sjanser at det blir mulig. På forhånd takk Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Ajax Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Noe som den her Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Ja som den der ja :) Du vet tilfeldighvis ikke noe om hvordan bunnen er på den? Tusen hjertlig takk for bildet:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) Masser av isopor i hjulhus og andre hulrom, tette alle hull med Sikaflex og montere påhenger i motorrom koplet til rattstammen for styring. Artig lite sommerprosjekt, men ikke regn med at den vil vare stort mer enn en sommer... Jeg leste for noen år siden om en gjeng svensker som gjorde det samme, da med en Mercedes med campingvogn. Skikkelig tøff ekvipasje, som vekte betydelig oppsikt i uthavnene! Redigert 3.Januar.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Nå har jeg og kompisen min diskutert litt, og fant ut at en pram kunne vært løsningen. Det kunne vært "eneklt" å lage en i x-finerplater og trekke det med glassfiber og polyester eller epoxy. Hva synes dere om den løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
dilla Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 vet noen sveisa isammen 2stk 200L-fat og brukte det som for- og bakaksel, påhengern med wirestyring i bagasjerommet, ble ikke no speedbåt men funka helt greit Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Jeg og han kompisen min, vi lagde faktisk en tønnebåt i sommer. Vi prøvde først med el motor, noe som var kjedelig. Så monterte vi på min 2 hk motor, som jeg har mekket litt på. Er det rart jeg var redd når vi testet flåta? Trodde hele flåta skulle knekke sammen. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Her er en link fra galningene i Top Gear, masse gode ideer, hehe Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Hvilken bil snakker vi om, egentlig? Ellers så hadde det vært en fordel med akslinger og hjul på plass, det blir lettere å sette ut og ta opp da. jeg ville ha vært forsiktig med å bygge et tett skrog under bilen, du vil da lett få en pram med en bil oppå og dermed høyt tyngdepunkt. Tett heller alle hull slik at du kan bruke bilens egen oppdrift, og tilføy isopor på egnede steder for å forbedre balanse og oppdrift. Og ikke legg alt for mye i det, dette blir nok en "en-sesongs båt" uansett tenker jeg. Tynne stålplater nedsenket i sjøvann er ikke noen holdbar konstruksjon, og går fort fra å være en båt til å bli et forurensingsproblem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Stålfat er utelukket. Blir for mye mas med sveising av dem. Men å lage ett skrog av finerplater? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Januar.2011 Del på Facebook Svart 6.Januar.2011 Tilpass isopor eller lignende under bilen slik at det får fasong som et undervannsskrog, smør på et tynt lag med flislim og dekk over med noen lag glassfiber, sleng på en voksen påhenger og du har en planende lukket båt! Flislimet hindrer at polyesteren smelter isoporen!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 (redigert) Bilen er en gammel og veldig rusten. Det enste stedet hvor det ikke er rust er på plastdeler. Så det blir kanskje bare en "en-sesongs" leke. Bilen er/var delebil, så det er ikke så mye inni, da setene var av ganske bra stand. Setene ble tatt ut og montert i båten til kompisen min. Akslinger ble brukt på en annen bil tror jeg. Jeg skal sjekke hvordan bil det er når jeg kommer hjem... Redigert 7.Januar.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Jeg har tatt litt bilder i dag. Vi tittet litt på "båten". Det er værre ut enn hva dere ser på bildet Legg merke til at frontskjærmen er kuttet av, siden lyktene skulle monteres på den ene bilen som ble overhalt. Akslingene skal skrues av i morra. Så da blir det bare en bil uten hjul. Brunt gull:) Nok av det her:) Mere brunt gull Baksetene Dashbordet. Mye her er tatt ut, siden mesteparten var råttent. Og instrumentene ble brukt til bilen som ble overhalt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Det er nesten en fare å gå inntil bilen siden da kan man få blodforgiftning:) Men men, vi skal prøve vårt beste med dette prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 7.Januar.2011 Del på Facebook Svart 7.Januar.2011 Hva med å bruke vrakpanten til å bygge en båt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Planen var at det skulle se ut som en bil på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Jeg leste for noen år siden om en gjeng svensker som gjorde det samme, da med en Mercedes med campingvogn. Skikkelig tøff ekvipasje, som vekte betydelig oppsikt i uthavnene! Denne du tenker på? Bilde er fra Sotekanalen i 1985 eller 86 Senere på kvelden kom de inn til Smøgen, med fulle lys. Dimmet og satt på blinklyset når de skulle legge til. Var utsyrt med en om jeg ikke husker hekt feil 25hk. Yamaha. Styring og regulering av gass ble gjort fra førerplass. Eneste knotet var når de skulle starte, da måtte en ut av vinduet, panseret opp og motoren startet med snorstart. Fin blomsterkasse med masseblomster hang på vinduet bak på campingvogna. Hele ekvipasjen var ett syn jeg aldri kommer til å glemme. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Christensen Svart 8.Januar.2011 Del på Facebook Svart 8.Januar.2011 Så for noen år siden et innslag på svensk tv, en kar hadde bygd om en saab, den gjorde over 30 knop!! har prøvd å finne innslaget, men uten resultat foreløpig! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Penny Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Er det en gammel XJ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Tenker det enkleste er å legge et flatt lag med isopor under eller etpar plastrør på langs helt ute ved sidene. Tipper bilen veier et tonn, så volum på rørene eller isoporen må være litt over 1000 liter (regn ca 1,1 liter pr kg så flyter bittelitt av rørene over vann) Påhengs kan evt monteres innvendig så slipper du annetstyresystem. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Tenker det enkleste er å legge et flatt lag med isopor under eller etpar plastrør på langs helt ute ved sidene. Hvis det skal vare noen sesonger, så er vel det enkleste å lage ett skrog av finèr? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Men i dag har vi demontert bakaksel, og med hvert slag med hammeren(siden boltene er rustet fast) så har det kommet ut mye rustflak, så jeg tror "gulvet" i bilen/båten må byttes Jeg kommer til å ta bilder i morra, når vi skal fortsette videre med demontering. Og ja Penny det er en XJ om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Top Gear amfibiebiler Her finner du tips om hvordan (og hvordan ikke) det skal gjøres Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Tjond Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Er det noe slikt dere tenker på?? Sikkert heftig gøy å "cruise" med. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.