Jump to content

Volvo penta KAD32, erfaringer?


olpi

Recommended Posts

Takk for at du deler dine erfaringer KOB. Har også lest på nettsidene dine.

Får jo mer og mer lyst på en Scirocco. Pr idag ligger det bare en på FINN, men med 2 x KAD300.

De ønsker bud og har satt pris til 1.290`. Blir vel sikkert også ganske så trangt å komme til for service med 2 Kad 300 i den båten?

Få holde utkikk etter en med 32 motorer når jeg får helsa helt på stell. Vet ikke hva slike ligger på i pris, men får vel kanksje en for 1 - 1.1 mill hvis det er 2000 -2002 modell?

Skjønner jo at mange heller velger Bavaria 32 Sport for å få mer kabinplass (ferdig oppredde køyer).

Vi er imidlertid bare 2 så Windy`n holder i lange baner.

Kikka også litt på 31 Tornado som ligger med 32 motorer til 865`. Riktignok 1998 modell.

Kanskje er den også et ok valg selv om den blir trangere. Stikkøyen er vel like stor?

 

Hvor stor septiktank er det i disse båtene?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ser på scirocco hadde jeg nok valgt med kad300 eller nyere d6, du får aldri for mye power... husk at du med store motorer, kan dra av på turtallet, men på små, aldri får 2 sylindre ekstra og 300hk ekstra.

 

og ikke bekymre deg for service, de er jo laget for det, og kontra D6 maskinene, er det jo ikke så store klumper.

 

i ettermarked og videresalg vet jeg ikke om andre tenker som meg, men jeg hadde aldri kjøpt en med 2x kads32, når jeg vet man får 2xkad300 eller 2xD6

 

prismessig er det jo litt få båter ute for å skaffe seg bilde, jeg kjenner heller ikke til hvordan disse ligger, men du får vel "fort" prutet den ned i 1.1 ?

Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt å tenke på at med KAD 300, vil kompressoren være med fra 2600rpm og nedover. Litt dumt hvis båten da f eks rusler i 26 kn som da vil bli en slags minimumsfart i plan.

På 44 og 300 kan den heller ikke kobles ut.

 

Har hatt 32 og var fornøyd, men savnet "seksergangen" og kunne like gjerne hatt en 41 hvor en slipper kompressoren.

Link to post
Share on other sites

Om du ser på scirocco hadde jeg nok valgt med kad300 eller nyere d6, du får aldri for mye power... husk at du med store motorer, kan dra av på turtallet, men på små, aldri får 2 sylindre ekstra og 300hk ekstra.

 

Du kan ikke sammenligne 2xKAD 300 med 1xD6 i en Scirocco. 2XKAD 300 er mye krefter - og for mye vekt i hekken. Jeg har pratet med eiere som sier at båten blir vanskelig å kjøre når det er litt sjø fordi den er for tung i hekken. Mulig det kan løses ved å sette på større flaps med mer bæring

 

1xD6 er meget god i Scirocco 33. Det er et annet skrog enn Scirocco 32 - hekken har mer bæring. Det gjør også at 33 bærer 2xD4 bedre enn 32 bærer 2xKAD 300.

 

Sånn sett blir 32 scirocco litt "stuck in the middle" motormessig. 2xKAD 32 fungerer bra vektmessig - men er kanskje litt lite hk antall. 2xKAD 300 er mer enn nok power - men for tungt sier en del. Hvordan 32 er med D6 350 feks vet jeg ikke. Det er også levert noen med 2xKAD44. De veier vel omtrent det samme som KAD 300 med har litt mindre hk. Optimal motorkombinasjon på denne båten kunne kanskje være 2xD3 220 - om man liker dobbel installasjon da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så kompressor kan ikke styres manuelt med bryter på 44 og 300?

Har de e annet innkoblingsystem enn KAD42 da?

 

2 x 41P hadde nok vært en bra løsning ja. Ble vel aldri levert med denne motoren på Scirocco 32. Kanskje på 31?

 

Kompressoren kan ikke styres manuelt med bryter på 44 og 300. Disse får astmaanfall og 300 eller begge sperrer på 1500 rpm hvis kompressor ikke trykker når den får beskjed om det.

Hvis noen har et triks, så bør det luftes her.

 

Disse kjenner mer på behovet for kompressorinnkobling, mens 42 og 32 kobler inn mellom 1600 og 2600 rpm(også ved fartsreduksjon inntil man lærer spakene å kjenne) i tillegg til kickdown.

 

Jeg kjenner ikke denne båten spesielt, men det kan være at denne båten blir litt liten for to seksere, som flere har vært inne på.

 

Vil kanskje tro at denne vil ligge gunstig i pris med to KAD 32. Disse trenger ingen datamaskin å dele sine problemer med og er billige å vedlikeholde. Konstruksjonen er tilnærmet identisk med 42, som også er en god motor med rett bruk og stell.

Viktig med disse som mange andre er å bytte olje ganske ofte, passe på remstrammingen på BEGGE flatreimene og ta de forsiktig opp og ned i effektuttak og turtall(det betyr ikke at man skal ligge på tomgang ved brygga, for det har ingen godt av).

Link to post
Share on other sites

Får holde utkikk etter de med 2xKAD32, tror jeg.

Ser at Tornado`n som er til salgs på FINN med disse motorene har byttet toppakninger.

Det kan kanskje ha sammenheng med det du nevner om hvordan bruke disse motorene. Hvis det har vært stor varmegang så kan vel kanskje flere komponenter har blitt svekket noe??

 

Jeg har forøvrig alltid vært obs på det med oppkjøring, men også gradvis nedkjøring av motor når man er på tur. Lar også motoren gå litt på lavt turtall etter den har vært belastet mye.

 

Som Bitteliten nevnte er kanskje nevnte motorkombinasjon (2x32) et meget godt valg i Windy Tornado 32 som er smalere og lettere enn Scirocco. Må ta en nærmere kikk på begge disse båtypene. Kan hende vi klarer oss med en Tornado. Uansett har jeg god tid, har bare stått 2 mnd på Scantransplant, og det kan ta opp til 2 år. Håper jeg slipper vente så lenge.

 

Vil igjen takke for alle innlegg i denn tråden.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du tenker kurant båt er vel Scirocco den mest kurante.

 

Tornadoen har en liten bysse og en trang stikkabin. Det er mer en solskinnsbåt etter min mening. Innredningen i cockpit er også lagd for vannsport el i og med at cockpiten har et stort ubenyttet rom akter. i Scirocco har du sittaplass til minst 8 i cockpit og en bedre kallesjeløsning enn på Tornado.

 

Cockpit på 32Scirocco er nesten like stor som på 37 grand mistral. Litt smalere naturligvis - men meget sosial. Etter min mening en av de beste løsninger som finnes på markedet. Det er nok en grunn til at windy har kopiert denne løsningen på sine nyere båter også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det koker vel ned til hva som blir hovedingrediensen av båtlivet; blir det dagsturer med noen få overnattinger så er sikkert Tornado et greit valg. Men, utvikler båtlivet seg til "hytte på sjøen" (som oss med 90 overnattinger i 2010), så er nok Scirocco det riktige valget av de to.

 

Ellers har "Finn Erik" her på forumet en Tornado med nettop 2 x KAD32

Link to post
Share on other sites

Jeg har set meget på Windy tidligere og ville definitivt gå efter en 33 Scirocco med 1xD6. Masser af power, god økonomi i drift og vedligehold, lavt støjniveau, plads i maskinrum mm.

 

Helt klart. Og naturligvis med bovpropel for nemmere manøvrering.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Den blir nok for dyr for oss, tror jeg MajorAndy. Jeg er også skeptisk til å kjøpe brukt D6 uten meget gode garantier. Desverre, da jeg generelt har gode erfaringer med common rail motorer (da i biler).

Ser at vektforskjell på 2 X KAD300 kontra 2X KAD32 er ca 150 kg totalt inkl drev. Blir litt mer da vekten jeg sammenlikner er tørrvekt, og det går vel mer olje og kjølevæske/vann på KAD300.

 

Holder nok med 2 x KAD32 for oss regner jeg med.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med Hydrox her på forumet hvis du lurer på SC med 2X300.. han har en slik.

 

Jeg har selv kjørt nevnte båt i grov sjø utenfor UK kyst og merket absolutt ingen av de nevnte vekt problemene ei heller kompressor prob mht lav fart.. KAD 300 styrer sin kompressor selv og legger den ikke inn hvis det ikke er behov for det.

 

personlig ville jeg ikke hvert i tvil da jeg har kjørt begge deler.. sc32 med 32 motorene er knepent og ikke lett og legge opp med fullastet båt.. med KAD 300 er den nærmest brutal og svært artig og være til sjøs med og du kan ligge og murre på lavt turtall i 25 knop eller marsje i 35 hvis du vil.. :thumbsup:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Her var det mye artig lesing....Dialekta du referer til er vel Vestfold om det er Thorlyn du mener.... :O)

Han hentet nevnte båt, Scirocco med 2 x Kad 300 for en bekjent.....

Som Svenning nevner over har jeg en Tornado med 2 X kad.32 ......

Jeg/vi var i akkurat samme "båt/valgets" kval som dere. Det stod mellom: Scirocco 32 eller Tornado 31.....(Med solseng...vesentlig)

Motormessig ønsket vi oss 2 x kad.32 uansett hvilken båt det skulle bli. pga. Pålitlige enkle, slitesterke og driftsikre motorer som er greie å selv ta service på.Selv om Sciroccoen blir litt undermotorisert ligger begge båtene Scirocco 32 og Tornado 31 best i vannet med de " lette" kad 32. Da snakker jeg om de hastigheter en oftest kjører i, altså gir størst mulig komfort.

( Det er ikke uten grunn at Windy har bygd om de to til 33 og 32) Når en da legger til at vedlikehold og driftskostnader vil være vesentlig mindre var det valget enkelt.....

Når det gjaldt valget mellom en Scirocco 32 eller en Tornado 31 var valget mye vanskliger.

Vi gikk mange runder og omganger med oss selv, vippet fram og tilbake mange ganger.......

Valget falt til slutt på en Tornado 31 og i dag angrer vi ikke et sekund......

Vi bor i Stavern og bruker ikke båten som noen turbåt, er på vannet så sant det er fint vær og koser oss.

Vi bor trods alt midt i ferieparadiset og har ikke ønske om å dra ukesvis i båt bort herfra.....

Jeg vil påstå at det er større uteplass på en Tornadoen 31. Vi kan sitte 7 stk. rundt bordet og drikke kaffe, samtidig er fortsatt plass til 2 voksene eller 3 unger på solsenga.For oss er det vesentlig at en slipper å gjøre om på sittegruppen for å få solseng.....Om været er så fint at vi vil overnatte på Svenner er det heller ikke noe problem....

Skulle vi derimot hatt en turbåt, så hadde det blitt Sciriccoen eller aller helst en 37 Mistral....Ligger noen fine av dem også tilsalgs....Lykke til

 

En link til sidene om båten vår:

 

https://baatplassen.no/i/topic/62085-fra-belissimo-til-windy-31-tornado/page__p__862961__hl__%2B31+%2Btornado__fromsearch__1#entry862961

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fin båt du har Finn Erik. Leste tråden du linket til.

Vi har jo vært båtboere sommerstid i ferien og i veekender i forrige båt. Hvordan det blir med neste båt er vi litt usikre på, men noen overnattinger blir det helt sikkert.

Ja, det ligger jo flere GM på FINN, men de blir uansett for store for havna jeg ligger i. Maks 11m der inkl alt. Vi har heller ikke tenkt oss så stor båt, med de merutgifter også en slik bringer med seg.

 

Har jo stort sett tidligere sett på båter med fast aksel (halvplanere). Først nå har jeg dristet meg til å tenke på båter med hekkaggr. Med din bruk så er jeg enig at Tornado`n er midt i blinken.

Jeg får diskutere litt mer med kona hvilkeb båttype vi bør se nærmere på, men jeg selv liker veldig godt Scirocco`n. Passe stor til å overnatte flere netter i og bo i korte perioder i. God kvalitet, fin å se på og med bra sjøegenskaper. Tror også KAD32 er beste valg for oss.

Link to post
Share on other sites

 

Kikka også litt på 31 Tornado som ligger med 32 motorer til 865`. Riktignok 1998 modell.

 

 

Dersom det er båten med solseng, hvit vindskjerm og gule kjeder på putene så er nok det en 1997 modell.

Båten har gått i Stavern og jeg kjenner den tidligere eieren, han har reagert på at båten nå er avertert som en 1998 modell.

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke mange Scirocco`er til salgs nå om dagen.

Fant en Perfekt en i UK, men den blir for dyr for oss når MVA, HK avgift og frakt tilkommer. Tenker på den som er døpt ODIN

 

Blir artig å følge med hva som kommer på FINN nå utover.

 

Kan nok hende vi må se etter noe annet en Scirocco, men vi har jo veldig god tid.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...