Jump to content

Volvo penta KAD32, erfaringer?


olpi

Recommended Posts

Har lest en del tråder om Volvo Penta`s KAD 32 og så at noen nevnte at det var samme konstruksjon som KAD42 bare em mindre utgave (bl.a.4 kontra 6 syl).

 

KAD 42 har jo det vært skrevet en del om mht problemer. Slik jeg har forstått er KAD43 en forbedret utgave.

Spørsmålet er hvordan KAD 32 er mht dette?

Hva med 31-motoren, forskjell på 31 kontra 32?

 

Hvilke drev benyttes på KAD32, er det 290 drev eller nyere type?

 

Er jo en del VP kyndige på BP så tenkte jeg ville lære litt om dette.

Link to post
Share on other sites

KAD 32 etter det jeg oppfatter regnet som en av de bedre VPene . Skuddsikker har jeg hørt.

 

31 motoren har bare turbo - levert med 150 hester. 32 har kompressor og turbo - finnes i 165 og 170 hester om jeg husker rett.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil om en slik motor. Den er nok litt rå i gangen - og det er en markant effektøkning over et visst turtall. Og kompressoren liker ikke å ligge inne over lang tid. Dvs at et visst turtallsområde ikke er tilgjengelig over lang tid for feks halvplaning i stor sjø. En del har montert en bryter for å koble ut kompressor for å løse problemet.

Link to post
Share on other sites

KAD 42 har vel noe de benevner som underspyling e.l. Hvis jeg ikke husker feil, er det bl.a. dette systemet som kan være kilent og forårsake problemer. Er det samme konstruksjon på KAD32?

KAD 42 har jo også kompressor, og jeg har bekjente som har koblet til en bryter for å manuelt kontrollere denne.

 

Når kom KAD32 (år) og er det 290 drev på disse?

 

 

Må benyttes tiden til å lære meg litt mer om forskjellige alternative løsninger før vi skal kjøpe ny båt selv om det kan ta lang tid før vi investerer :rolleyes:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest en del tråder om Volvo Penta`s KAD 32 og så at noen nevnte at det var samme konstruksjon som KAD42 bare em mindre utgave (bl.a.4 kontra 6 syl).

 

Hvis man kan kalle en sekser og firer samme konstruksjon, så kan man vel kalle en hver dieselmotor samme konstruksjon, og i så måte er de like?

 

KAD 42 har jo det vært skrevet en del om mht problemer. Slik jeg har forstått er KAD43 en forbedret utgave.

 

Noe små endringer, i hovedsak har 43'n lyddemper på kompressoren, ellers er de omtrent like!

 

Spørsmålet er hvordan KAD 32 er mht dette?

Hva med 31-motoren, forskjell på 31 kontra 32?

 

Jeg finner det vanskelig å sammenligne KAD 32 og KAD 43 på denne måten, ettersom de er såpass forskjellige.

Forskjellen på AD31 og KAD32 er som bitteliten sier kompressoren, og dermed alt som følger med en kompressormotor, som er forholdsvis mye.

 

Hvilke drev benyttes på KAD32, er det 290 drev eller nyere type?

 

Ble levert med DP, DPX, DP-S <-for det meste DP-S, kan også ha blitt levert med andre drev fra forhandler!

Link to post
Share on other sites

Hvis man kan kalle en sekser og firer samme konstruksjon, så kan man vel kalle en hver dieselmotor samme konstruksjon, og i så måte er de like?

...............

Ble levert med DP, DPX, DP-S <-for det meste DP-S, kan også ha blitt levert med andre drev fra forhandler!

 

Med konstruksjon tenker jeg på det jeg nevner om bl.a. underspyling. Det har vel med kjøling/smøring å gjøre og eventulet mangel på slik med de konsekvenser det får når dette feiler.

Ikke alle 4- eller 6 sylindrde dieselmotorer er konstruert likt. Noen er bedre enn andre, og noen har svakheter. Det er vel bl.a. ikke bare lyddemper på kompressoren som skiller 42 fra 43/44?

 

Jeg er ute etter eventuelle svakheter og feil med 32 motoren. Hvis det ikke er noen og den er bygget å en annen måte enn 42 så er det jo bare fint.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med konstruksjon tenker jeg på det jeg nevner om bl.a. underspyling. Det har vel med kjøling/smøring å gjøre og eventulet mangel på slik med de konsekvenser det får når dette feiler.

Ikke alle 4- eller 6 sylindrde dieselmotorer er konstruert likt. Noen er bedre enn andre, og noen har svakheter. Det er vel bl.a. ikke bare lyddemper på kompressoren som skiller 42 fra 43/44?

 

Jeg er ute etter eventuelle svakheter og feil med 32 motoren. Hvis det ikke er noen og den er bygget å en annen måte enn 42 så er det jo bare fint.

 

 

Både 42 og 43 har underspyling, forskjellen ligger i oljesentralen, hvor oljen til underspylingen til 42'n gikk ufiltrert, og ble oppgradert på 43'n til filtrert.

Det er mange små forskjeller på disse motorene når man sjekker delenummerene, men de fleste betydelige forskjellene er små, og består i hovedsak av lyddemper på kompressor, og det var også en annen ekspansjonstank, andre reimhjul, andre strammere til reimene, andre injektorer, høyere trykk på dieselpumpen osv. Det tar i utgangspunktet bare en times tid å bygge om en 42 til en 43, men koster noen kroner, og det meste av ombyggingen er bortkastede penger dersom man ikke alikevel må bytte en god del deler på grunn av slitasje.

KAD 44 er ett helt annet dyr, selv om blokka i all hovedsak er lik, så har 44'n dobbelt så mange ventiler blant annet.

 

Det har vært noe småproblemer med kompressoren på KAD32 også, men i hovedsak skyldes dette elektronikkfeil (i hver fall de jeg har vært borti) og at eier av båten har fortsatt å bruke båten selv om kompressoren ikke fungerer slik den skal, noe som ofte kun merkes ved at den også lader under 1500rpm. Det har vært andre problemer med disse motorene også, men ikke noe som konsekvent går igjen på mange motorer, og de er etter min mening svært gode motorer, og jeg ville heller hatt en KAD32 enn en ny D3.

Link to post
Share on other sites

Ok, det høres bra ut. KAD32 kan være et bra valg. Er jo en del båter med dobbelinstallasjon av denne, og det er jo greit å vite at motorene holder mål og ikke skaper hodebry og masse utgifter (normalt sett).

 

Ble ikke Windy Scirocco levert med disse motorene, ble de for "tamme"?

 

Ser at en Windy Tornado ble levert med disse.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sorry - jeg leste feil. Jeg ser at du skrev Tornado - jeg tenkte Scirocco. På den lettere Tornadoen er nok dette en flott kombinasjon. Har en bekjent med en slik en - han er veldig godt fornøyd. Broren hans har en lik båt der han satt inn D6 370 i stedet. Det går visst det også :smiley:

Link to post
Share on other sites

kjørt mye kad32 i windy mirage, på vanlig båtkjøring er alt knallbra, men vannsport er håpløst da kompressoren kobler ut/inn i området for f.eks. wakeboard, og bruker en evighet opp i plan.

 

denne sotet også ganske fært og lå igjen hinne på vannet om man gav full gass fra stillestående, unngikk også å ligge stille på tomgang da det jo lukter litt.

Link to post
Share on other sites

sorry - jeg leste feil. Jeg ser at du skrev Tornado - jeg tenkte Scirocco.

 

Nei, jeg tenkte Scirocco med KAD32 kontra KAD300... .

 

Tornado er vel mye trangere enn Scirocco. Ser at det også ligger en slik med KAD32.

 

Sklir litt ut i forhold til overskriften, men..:

 

Får ta meg en tur å se nærmere på disse båttypene. Bavaria 32 Sport kan vel også være bra.

Skal som nevnt ikke ha båt nå og får studere de nærmere ved anledning, men det er alltid ok å få

innspill fra folk som har erfaringer.

 

Er f.eks en Scirocco bedre i sjøen enn en Bavaria 32?

Hvordan er stikkkøyen i de 2, store nok til at 2 ligger godt??

Støy fra motorer, forskjell??

Link to post
Share on other sites

kjørt mye kad32 i windy mirage, på vanlig båtkjøring er alt knallbra, men vannsport er håpløst da kompressoren kobler ut/inn i området for f.eks. wakeboard, og bruker en evighet opp i plan.

 

 

Vannskikjøring er ikke aktuelt for oss. Heller ikke full gass fra stillstående.

Det er nok mer vanlig kjøring som er aktuelt.......

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tenkte Scirocco med KAD32 kontra KAD300... .

 

 

Er f.eks en Scirocco bedre i sjøen enn en Bavaria 32?

 

KAD32 i Sciroccoen er helt greit men ikke mer.. KAD 300 er brutalt,morsomt,effektivt,stille og meget drivstoffvennlig så lenge du ikke marsjer i 35-37 knop som denne lett klarer.. ligger du i 25-27 så bare murrer det i kjellærn og det går rimlig.

 

ANG spørsmålet ditt om sjøegenskaper så lar jeg det stå ubesvart... blir feil og sammenligne Ferrari med passat :sailing: for så stor er faktisk forskjellen.

De som ikke tror meg kan jo spørre seg selv om de har kjørt begge i grov sjø.. det har jeg.. etter 10 timer med windyen så hadde ingen ting løsnet.. etter 10 timer med bav så hang taktrekk,sprekk i vegg inn mot stikkcabin,kjøleskap lå på gulvet,spotter hang og slang.. var det mer,, sikkert..

 

nå svarte jeg på det alikevel :discuss::lipseal:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er f.eks en Scirocco bedre i sjøen enn en Bavaria 32?

Hvordan er stikkkøyen i de 2, store nok til at 2 ligger godt??

 

Windy er generellt blant de beste i klassen når det gjelder sjøegenskaper, og Bavaria ligger kanskje midt på treet eller litt over.

Husk også på at en Bavaria 32 er en god del større enn Windy 32, Bavariaen har f.eks separat midtkabin.

 

...blir feil og sammenligne Ferrari med passat :sailing: for så stor er faktisk forskjellen.

 

Har også kjørt begge, og denne sammenligningen var vel litt og ta i.. Mere som BMW og VW vil nå jeg si.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft en KAD 32 i min Aquador. Kun to år, men alligevel. Jeg havde ingen som helst problemer med motoren. Men mit beskedne indlæg er, at den larmer! Det er kompressoren, der er problemet. Det lyder som en gigantisk støvsuger, der går i gang og første gang fik jeg et chok. Desuden gav det problemer når jeg på grund af sø blev tvunget til at ligge på 12-14 knob. Her kører kompressoren hele tiden og det virker hverken sundt eller er behageligt for øregangene. Men Aquadoren havde netop på grund af kompressoren et godt "trøkk" i accelerationen. Der er ingen problemer med at komme op i plan når den slår til!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegg. Veldig fint å høre om erfaringer.

 

Er motorstøy også bedre dempet (isolert bort) i Windy`n enn Bavaria`n?

I de drevbåter med kallesje som jeg har vært med i synes jeg generelt det har vært mye støy.

Særlig med kallesjen lukket. Var bl.a. i en GOBBI 345 med 2 stk 43 (eller 44) og jeg synes støyen

var veldig høy. Særlig med tanke på å kjøre lengre distanser.

På Bavaria ser det også ut av bilder at det nærmest ikke er isolert i motorrom og under luken opp.

Lavt støynivå synes jeg er et av de viktige kriteriene for god komfort.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Bavaria ser det også ut av bilder at det nærmest ikke er isolert i motorrom og under luken opp.

 

Stemmer, Bavaria kommer originalt med uisolerte motorrom, vet ikke hvordan det er med de nyeste modellene, regner med det er bedre der.

Det imidlertid en smal sak og etterisolere, og på bav32 er det også lønt og fore opp gummilisten som sitter mot motorromsluken, slik at det blir skikkelig tett.

Dette hjelper betraktlig!

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegg. Veldig fint å høre om erfaringer.

 

Er motorstøy også bedre dempet (isolert bort) i Windy`n enn Bavaria`n?

Lavt støynivå synes jeg er et av de viktige kriteriene for god komfort.

Windy er støyisolert som en del av standardutstyret ja. Og de sparer ikke på akkurat det.

Link to post
Share on other sites

En bekjent har en Aquador 22HT med KAD32, og jeg må si meg enig i det MajorAndy skriver om kompressorstøy. Bortsett fra den saken har det aldri vært problemer med motoren (tror båten ble kjøpt ny i 2001), og eier snakker stadig om at han er svært fornøyd motoren generelt, og forbruket spesielt!

Link to post
Share on other sites

Har eid en NorDan 780 med KAD32 og DPE drev i tre år, uten problemer med både motor og drev. Gjennomsnittelig forbruk pr. time mener jeg å huske var 13 liter. Kompressoren høres men ikke lenge. Mener å huske at denne virker fra ca. 1800 - 2600 omdr. Så har den en kickdown funksjon som gjør at kompressoren henger på til 3200 omdr. hvis du dytter spaken i bånd. Da spratt NorDan'en opp i plan :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den kompressostøyen hører man vel bare når kompressoren er aktivert, dvs opp til ca 2500 omdr/min?

 

Kanskje smart å ha en on/off knapp på kompressor slik at man kan slå den av hvis man må gå med et turtall der den normalt ligger inne? F.eks i dårlig vær.

 

En bekjent med KAD42 x 2 har montert det. Å ligge med kompressorene inne i halvplan lenge drar også veldig mye drivstoff forsto jeg på ham.

Link to post
Share on other sites

Litt oppsummering fra en tidligere eier av W32 Scirocco (neppe helt objektiv) :wink:

 

Scirooco er en flott båt med svært gode sjøegenskaper og veldig godt skrudd sammen med meget god finish. Er vel ikke så romslig som tilsvarende Bavaria, men allikevel i utrolig bra plass størrelsen tatt i betraktning og sammenlignet med en god del andre båter i 30+ fot pga bredden på 3,25 - mange båter i ca samme størrelse er smalere. Da jeg kjøpte Hannah 2 (W32) pent brukt så jeg bl.a. på en ny Nidelv 300. Prisforskjellen var den gang nesten ubetydelig, og jeg fikk en større, bedre båt med 2xkad 32 i stedet for 1xkad42/43.

 

W32 har utrolig bra uteplass, og er romslig under dekk, synes jeg. Stikkabinen rommer fint 3 personer om nødvendig. Ulempen er at sittegruppen under dekk dublerer som soveplass, men det er ikke så mange båter i denne klassen som har separat lugar foran uten at det går på bekostning av andre ting.

 

Kad 32 på denne båten er, som Bitteliten skriver, helt greit. Ingen racerbåt, men 30-32 knop holder for de fleste. litt hard gange, men veldig økonomiske motorer i drift, og langt billigere i vedlikehold enn 6-ere (særlig hvis du betaler noen for å gjøre arbeidet). 2xKad 300 er egentlig i tyngste laget for denne båten - da ligger den i dypeste laget akter med de problemer det skaper med høyere planingsterskel og sjøsprut fra vinsj akter.

 

Det som er skrevet om kompressoren og turtallsområder er forsåvidt korrekt og relevant - den liker seg ikke like godt i alle turtallsområder, og kompressoren støyer mye på visse turtall. Jeg opplevde aldri dette som veldig plagsomt. En erkjenner bare at det i tuslefart er greit enten å ligge ned rundt 5-8 knop (litt over 5 blir det en del hekksjø) eller i plan. Det fine er at båten med kad 32 planer greit i 13 knop om du lærer deg teknikken - drevene trimmet helt inn og trimflaps så langt ned som mulig. Du bruker en del motorkraft, så det er sikkert ikke en veldig økonomisk fart. Men det funker veldig godt i en del sjø, når farten må ned, og alternativet er dorgefart eller høy baug (som jo ikke er noe alternativ).

 

Mitt tankekors er at hadde jeg ikke byttet min W32 inn i en W37 i 2004, så hadde jeg kanskje fremdeles hatt 32'en - en utrolig allsidig båt som hadde dekket alle mine behov den gang og i dag, og spart meg for utrolig mange penger.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...