Jump to content

Sandvik 28- noe kjennskap til denne?


avmønstret5

Recommended Posts

http://www.sandvikbåtklubb.com/

Det var ett skille rundt 82 , Båter før det har lavere dogghouse tak og ned senket gulv ved pantry.

Så den nyere typen har litt bedre plass under kalesjen og bedre gulvplass da gulvet er flatt skrog er likt. Peugot indor motorer har fått en del år på baken og er en risiko for driftsikkerheten .

 

Jeg har en 83 model og er kjempefornøyd med båten, Kunne vært litt større motor en de 48 hk som er levert i de fleste av disse .

Bred og god båt (315 bredde)

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å forbrede seg på skalling i hardtoppen, å den er hard. Det er jo alltid et prisspørsmål å sandviken er en trivelig båt å være i. sjøegenskapene er så som så synes jeg å det er liten grunn til å ha store forventninger til en 40 år gammel maskin. ville helt klart gått for den med bedre høyde!

Link to post
Share on other sites

Var å kiket på en Sandvik 28 for noen år siden, husker ikke årsmodellen. Syns den var trang og hardtopp var lav, 170cm eller noe sånt. Ville nok blitt mye skalling for meg med mine 190cm.

 

Vi handlet en Årø 28 i stedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vist du ser på bilde nr 1 og bilde nr 10 så ser du forskjell på ny og gammel 28, og ja jeg tror alle hadde toalet rom som standar.

 

Det er også mer rom følese i den nye kalesjen som har kommet: Den som er mer rett bakk i steden for skrå.

 

Det er også forskjeld inne i piggen forut.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Er den moden for utskifting bare fordi den er gammel?

 

Jeg har en Sabb Status 42 fra 1981 som starter lett og går pent.

Må jeg bytte den jeg da siden den er så gammel?

 

At verdien ikke er den største og at man må beregne å bytte den ut ganske snart er noe annet.

Er sikker på at det var det du mente :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

VP MD 21 er Peugot med alutopp. Motoren er forsåvidt god den, men har fått et dårlig rykte fordi den ikke tåler å kjøres på det turtallet som ifølge Volvo Penta skal være OK som marsjturtall!

 

Jeg hadde en slik mtor, MD21B, i en Viksund 31 Goldfish noen år. Det var aldri noe kluss med motoren, men så vidt jeg kan huske må man regne toppturtall som rundt 1000rpm under det VP oppgir i manualen. Ellers går det fort galt. Ingar har skrevet endel om denne motoren på BP.

Link to post
Share on other sites

Ja MD21 er samme motor som min Sabb Status

De er begge basert på Peugeot

 

Forskjellen er hovedsakelig kjølesystemet etter som jeg har forstått.

Også at Volvo har tatt ut mere hk av dem.

Derfor sies det at MD21 ikke holder like lenge som Sabb sin utgave.

 

Hvis den kun har 40-50 hk så er den jo innenfor samme spekteret som Sabb

36-42-52 hk

 

Sikker på det ikke er en Sabb motor?

Har hørt at det er mange som kaller den MD21 fordi den basert på samme motor.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det kommer helt an på hvordan den hittil har blitt behandlet. Og det kan man sjeldent vite med en så gammel maskin. Motoren vi kjøpte, og fikk et VP-verksted i Oslo til å installere i vår båt, hadde bare hatt én eier før oss. Verkstedet mente at den helt sikkert hadde minst 15 år igjen å leve. Og så vidt jeg vet har ny eier ikke hatt noe problemer med motoren etter at han overtok båten for noen år siden.

 

Men at småting ryker på så gamle motorer må man jo regne med, og det kan bli en utfordring å finne deler. I forbindelse med transport av vår motor fikk den en smell som bulket både varmeveksleren og lokket til denne, slik at det ble stor lekkasje. La-Sa i Oslo skulle ha 7000,- kroner for en brukt varmeveksleren som de hadde liggende. Fikk heldigvis en pent brukt og "overhalt" varmeveksler for en femdel av den prisen hos Iglebæk i Kristiansand.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Sandvik 28mod -83mod med Peugeot 61hk. Etter det jeg har fått opplyst er dette en motor som Volvo Penta kjøpte opp og brukte på MD21 blokk. Var litt skeptisk på motoren, men har blitt fortalt at med riktig bruk har jeg motor i mange, mange år. Den har alutopp og må derfor bruke litt tid for å varme den før en kaster loss, og også noen minutter på tomgang før en stopper. Dersom en gjør dette, er det en stabil motor. Har kjørt ca 150 timer sist sesong uten problemer. Går ikke fort, men har i snitt brukt ca.3 liter diesel i timen. Er veldig godt fornøgd med båt og motor. Ypperlig familiebåt.

Link to post
Share on other sites

det var jeg som startet den sandvik båtklubben for noen år siden og sandvik 28 syntes jeg er noe av det bedre man kan få for en normal penge bred og god - helt riktig at man ofte klinker huet i hardtoppen og når jeg kjenner etter er det vel blitt et bnaturlig søkk i panna etter det haha

men hvis motor og lav hardtopp er eneste minus sier jeg nare : løp og kjøp

vi var ute i gula humpen i 3-5 meter bølger og følte det trygt - vi kjørte OFTE og i all slags vær i sekken jeg syntes båten var suveren

vi holdt på og kjøpe sprillande ny motor den gang netopp fordi vi likte den så godt

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det snakkes mye om takhøyde etc foran i denne linken. Mange av disse båtene ble levert som halvfabrikat d.v.s. at folk stod for innredningen selv, enten ved å kjøpe byggesett og tilpasse, eller ved å starte fra bunnen av. Sånn sett ble det også et utall av motoralternativer. Og motoralternativet har betydning for høyden på dørken like mye som høyden på hardtopen. Min far hadde en slik båt i 20 år, den innredet han selv uten byggesett og resultatet ble romslig, solid og håndtverksmessig pent med teakplater og passende listverk. Men kombinasjonen lav hardtop og høy motor Watermota Ford 80hk (samme som Sabb F 68hk) førte til høy dørk bak med behov for høy presenning, samt et trinn ned til plassen mellom pantry og styrestol. En løsning som fungerte greit.

 

80hk var litt i overkant for dette skroget som er 9,5 meter langt. 9,5 knop er da maks man kan forvente med en "normal" motor. Vår båt gikk litt over 10 på full pinne. 8 knop marsjfart vil trolig kunne oppnås enten man har 50, 60, 70 eller 80 hester. 50-60 hk er trolig passe. Skroget er for dypt til å kunne halvplane uansett, men det finnes eksempler på Sandvik 28 med både 120 og 150 hk som påstås å gå i 14-15 knop. Med den dype kjølen må det jo føles litt unaturlig å gå i over 12 knop og så legge båten i sving..... På vår båt ettermonterte vi et såkallt Bråssen ror. To halvsylindre som ble skrudd utpå roret. Skrådd nedover i samme vinkel som propellakslingen. Dette gav litt løft bak, samt fenomenale manøvreringsegenskaper. Båten dreide bokstavelig talt rundt sin egen akse (aksen = punktet der den spesielle kjølen på sandvik 28 knekker opp mot baugen)ved fullt ror og fikk en vendekrets på knappe 10 meter. Mang en gang hakeslipp hos folk på kaien når vi tok u-sving innerst i havnen, husk at dette var før baugpropell var vanlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...