Jump to content

Video eller bilder av Puma 420/Selco Selsprint/Wing Cobra osv.?


Puma96

Recommended Posts

Prisen høres vel ikke så ille ut for en ny båt. Jeg mener de kostet rundt 60-70 båtlapper nye inkludert interiør, vindskjerm osv.

Du kan kontakte Puma Boats, som har formene i dag, og høre hva de tar for ett sammensatt skrog. Jeg har desverre ikke noe kontaktinformasjon, men det får du sikkert av Nor-Dan, og du kan samtidig høre hvilken pris de tok for sine Puma'er når de solgte de.

Link to post
Share on other sites

Husk på at du må få full oppfølging til CE-merking om du kjøper

halvfabrikata!! Det regnes ikke lenger som selvbygg (og kan selges etter 5 år)

hvis du ikke har lagd skroget selv. Dvs. at et halvfabrikata som ikke er CE-godkjent

aldri kan selges.

Når det gjelder Selsprint/Puma, vil du slippe billigst unna ved å kjøpe en gammel

Selsprint og pusse den opp. Puma`en er selvfølgelig mye mer "moderne", men jeg har

mest sans for "mini-offshore racer" designet til Selsprinten.

Mitt prosjekt ble ganske rimelig.Båten er lakkert med Bengalakk og rulle. Det blir bra om temperaturen

er lav.Er det 20 grader i luften er det nesten håpløst.

La også Bengalakken få 14 dager på å herde ordentlig. Midtstreken i matt sort er original og

var på alle Selsprinter. Under reparerte jeg et par skader, slipte glatt og la på VC Tar2 og VC17m.

Jeg kjøpte 2 brukte bøtteseter for 400,- som jeg lakkerte med vinyllakk. Smørte sort toppcoat på innsiden.

Båten er ikke bygd med skum i dørken, så du får ikke det problemet. Jeg har bare brukt originalplaten for feste av

setene, droppet baksete (lite og trangt, kun godkjent for totalt 3) og droppet dørk. Forsterkningene er

perfekte å ha bena på.

 

Hold vekten nede. Det er en liten båt.

 

Denne videoen har jeg lagt ut på etpar andre tråder (f.eks.veteranpåhengstråden)

men legger gjerne ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Står en masse om CE-merking på Båtplassen.

Ett kort resymé på hvordan jeg har forstått det:

Etter 1998 må alle båter som blir lagt ut på markedet i eu/eøs være CE-godkjente (merket)

Dvs. at eldre båter som allerede gikk innen eu/eøs ikke trenger denne merkingen.

Det er noen unntak, og ett av dem er "selvbygger-regelen". Hvis du har bygd båten

selv, kan du selge den etter fem år uten merking.

Denne regelen ble innskjerpet for et par år siden til at man måtte ha bygd skroget

selv. Dvs. at om du f.eks.kjøper et halvferdig skrog av noen som ikke er i stand

til, eller vil, gjøre det ferdig selv, kan du aldri selge båten videre uten å enten

få den ce-merket, eller bryte loven. Etter hva jeg kan se av annonser på Finn, bryter

mange loven...

Jeg synes det er en håpløs lov, og siden den skal håndheves av Sjøfartsdirektoratet

(som sjelden er på Finn.no) er det så godt som ingen kontroll heller.

Men så er det det med forsikringer, da. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har man lov å gi den bort da ?

 

 

Og kanskje man får litt penger av den som fikk den, som gave tilbake.....

 

 

 

Kontrakt:

 

Jeg Ola Dunk gir bort min båt til Ola Dunk II kostnadsfritt.....

 

 

Eller sier loven at det ikke er lov til å overlate/overføre/gi bort ?

 

Hva ved ev dødsfall ? Hvis den som har bygget båten dør ? Skal den vrakes da, eller bare stå der i kanskje 5 år ?

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om du kan gi bort båten, men jeg antar at selv det å gi den bort er å anse som å "sette på markedet".

Man kan ikke gi bort ett objekt for så å motta en pengegave senere fordi man selv ga bort noe, det er det som på godt samisk kalles svindel og bedrag, og på vanlig Norsk kalles ulovlig salg!

Vedkommende som får båten kan uansett ikke ta den i bruk, så hva den som får båten i gave skal benytte den til når den ikke kan tas i bruk er ett mysterium, blomsterbed kanskje?

 

Reglene sier følgende:

 

Fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter, skal være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området.

Fritidsbåter som importeres fra land utenfor EØS-området, må derfor som hovedregel CE-merkes før disse kan settes på markedet eller tas i bruk i Norge.

 

Bygger du en båt fra grunnen av for eget bruk (starter med 2 treplanker i egen hage, ikke halvfabrikat) er den unntatt fra kravet om CE-merking.

Men du kan ikke selge den før du har brukt den i 5 år, med mindre den blir CE-merket.

 

På den andre siden er Puma en vanlig båt, og det finnes svært mange som er godkjent, slik at det bør være mulig å få CE merket en slik båt uten de helt store problemene, men det er viktig å være klar over at man ikke automatisk får CE godkjent en båt kun fordi det er presedens for at tilsvarende båter godkjennes, men dersom du kontakter Puma Boats eller Nor Dan så kan det hende en av de kan hjelpe deg med dette, ettersom de selger/har solgt helt like båter som faktisk er CE godkjent, og således kanskje fremdeles har myndighet til å godkjenne tilsvarende båt i kategori C dersom skroget og overdekket er limt sammen på riktig måte, støpt på riktig måte, eller støpt av en av disse to produsentene, og alt annet er i henhold til gjeldende CE direktiv!

 

Står det noe på skroget, er det noen nummer e.l. som er støpt inn i skrog eller overdekk, så hør med disse to om det er en av de som har støpt båten, da det vil være betydelig enklere hvis båten har ett byggenummer (CIN) som kan identifiseres av fabrikanten. Dersom båten er hjemmestøpt i en form som har brukt en eksisterende båt som plugg, så har du ett problem, både med CE merkingen, og muligens også med produsenten som har rettighetene på båten, som etter det jeg vet i dag er Puma Boats.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal kontakte Nor-Dan på Evje å høre om de har muligheter til og ordne CE merking.

Å sjekke ut hva de tok for Pumaene når de solgte de og evnt annen nyttig info!

Men sliter litt med og finne e-post adressen deres, det er vel ikke noen av dere som vet hva den er?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...