Bitteliten Startet 9.Januar.2011 Del på Facebook Startet 9.Januar.2011 Er det noen som har erfaring med denne motoren? Hva er basis motoren her? Er denne motoren helt mekanisk styrt - eller er det noe elektroniske styringer her også? Hvordan er den å skru på selv? Er det noen deler som er svake og som vi bør være spesielt oppmerksomme på å ha med ekstra ombord på langtur? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Motren er D2-55 med turbo. Bygget på Perkins - produsert av Shibaura. Hvis det ikke er endret i senere tid, så har den mekanisk innsprøyting og ikke noe elektronikk i motorstyringen Relativt kurant å skru på. (Min erfaring er fra D2-55.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 (redigert) Alle motorprodusenter har jo sine gode og sine dårlige motorer. Er dette en av "godmotorene" til Perkins? Hva heter motoren i Perkins utgave før marinisering? Kanskje billigere å skaffe Perkins deler Vp skriver på sitt produktark at motoren har EVC instrumenter - så ett eller annet sted må det være en digitalboks tenker jeg. Redigert 9.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Ting kan jo forsåvidt skje med alle motorer men har har det i alle fall vært en episode med en slik motor: https://baatplassen.no/i/topic/71107-volvo-penta-d2-75-paa-lager/ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Det er en 400 Series Perkins motor produsert av Shibaura-Wuxi i China. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 denne? http://www.perkins.com/cda/files/334147/7/404D-22TA+Industrial+Engine+PN1821+Sept10.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Hmmmm! Grønne kinamotorer også!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 (redigert) Så verdikjeden her er ? Shibaura konstruerer og lager grunnmotoren, Perkins maler den grå, VP kjøper av Perkins og mariniserer den og maler den grønn? Så på langtur kan vi like gjerne se etter dealers for deler til alle 3 merkene? (naturligvis bortsett fra mariniserte deler da). Men feks vannpumpe, dieselsystem, turbo, intercooler, generator etc bør jo være det samme uansett merke - eller er det noe jeg misforstår? http://www.shibaura.com/documents/products/ISM%20Engines1300.pdf Diesel kvalitet er jo litt interessant og med en ikke CR motor er det kanskje ikke samme krav til diesel på motoren. Her er kravene fra Shibaura: No.2 Diesel Oil (JIS) Hva slags diesel er det (ref at D4 etc krever EN590 diesel) Redigert 9.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 denne? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mix Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Er dette en av "godmotorene" til Perkins? Neppe. Perkins mariniserer ikke dette Kina Leketøyet sitt selv engang. Men denne kan du stole på er ekte Perkins godbamse. Erstatter for den legendariske 4.236M. http://www.perkins-sabre.com/Engines/M92B/Index.cfm Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Ref tråden til Akult og innlegg 5 så hadde jeg ikke ville hatt en motor som er konstruert for bruk og kast ref at den ikke kan overales da det ikke finns foringer,stempler ja alt til denne.. det blir presis som med D4 og D6 hvor motorene er bruk og kast. HVORFOR KAN IKKE VP LEVERE SKIKKELIGE MOTORER LENGRE?? det er jo bare bingo hele linja.. Kina motor.. ja lykke til ref mine erfaringer med kina mekanikk. Ikke meningen og være sær Bitteliten.. blir bare så lei av VPs evindelige sparing og kunder som prøvekaniner. Håper du kan få inne noe mer kurrant i langtur seileren din YANMARs småmotorer opp til 100 hk er evighetsmaskiner. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Håper du kan få inne noe mer kurrant i langtur seileren din YANMARs småmotorer opp til 100 hk er evighetsmaskiner. Det var det da. HR som ser ut som det som passer oss best akkurat nå leverer bare denne motoren på den båten. Vi får se på Malø og Najad også. Men de virker dyre - men det kommer jo an på hvor mye utstyr som er standard. Det drar fort i vei på en HR ikke engang landstrøm er standard Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 (redigert) Jeg har en D2-55, nå har jeg kjørt motoren over 1000 timer, og det er vel først og fremst prisen på det ytterste laget med lakk som er skremmende. Motoren er for min del en god motor, men tilliten til volvo penta som en seriøs aktør i markedet har fått noen riper i lakken. Det står perkins på motoren, men det skiltet er litt bortgjemt. Hvis noe skulle vært forbedret, måtte det blitt om man kunne gjort den om til en perkins igjen. Ellers er jeg fornøyd med motoren. Redigert 9.Januar.2011 av Seiljåtten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Januar.2011 Del på Facebook Svart 9.Januar.2011 Skjønner at vi nå er inne på en 43 og ikke 48 og HR leverer vel grå motor på endel av de mindre båtene, f.eks den berømte HR37 i Sverige hadde jo grå motor, har du hørt med de om de kanskje kan levere grått istedet for grønt i denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.