Jump to content

Erfaring med VP D2 75?

Bitteliten

Recommended Posts

Alle motorprodusenter har jo sine gode og sine dårlige motorer. Er dette en av "godmotorene" til Perkins? Hva heter motoren i Perkins utgave før marinisering? Kanskje billigere å skaffe Perkins deler :smiley:

Vp skriver på sitt produktark at motoren har EVC instrumenter - så ett eller annet sted må det være en digitalboks tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så verdikjeden her er ?

Shibaura konstruerer og lager grunnmotoren, Perkins maler den grå, VP kjøper av Perkins og mariniserer den og maler den grønn?

Så på langtur kan vi like gjerne se etter dealers for deler til alle 3 merkene? (naturligvis bortsett fra mariniserte deler da). Men feks vannpumpe, dieselsystem, turbo, intercooler, generator etc bør jo være det samme uansett merke - eller er det noe jeg misforstår?

http://www.shibaura.com/documents/products/ISM%20Engines1300.pdf

Diesel kvalitet er jo litt interessant og med en ikke CR motor er det kanskje ikke samme krav til diesel på motoren. Her er kravene fra Shibaura: No.2 Diesel Oil (JIS)

Hva slags diesel er det (ref at D4 etc krever EN590 diesel)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ref tråden til Akult og innlegg 5 så hadde jeg ikke ville hatt en motor som er konstruert for bruk og kast ref at den ikke kan overales da det ikke finns foringer,stempler ja alt til denne.. det blir presis som med D4 og D6 hvor motorene er bruk og kast. HVORFOR KAN IKKE VP LEVERE SKIKKELIGE MOTORER LENGRE?? det er jo bare bingo hele linja.. Kina motor.. ja lykke til ref mine erfaringer med kina mekanikk.

Ikke meningen og være sær Bitteliten.. blir bare så lei av VPs evindelige sparing og kunder som prøvekaniner.

Håper du kan få inne noe mer kurrant i langtur seileren din :flag_bp: YANMARs småmotorer opp til 100 hk er evighetsmaskiner.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Håper du kan få inne noe mer kurrant i langtur seileren din :flag_bp: YANMARs småmotorer opp til 100 hk er evighetsmaskiner.

Det var det da. HR som ser ut som det som passer oss best akkurat nå leverer bare denne motoren på den båten. Vi får se på Malø og Najad også. Men de virker dyre - men det kommer jo an på hvor mye utstyr som er standard. Det drar fort i vei på en HR ikke engang landstrøm er standard :rolleyes:

Jeg har en D2-55, nå har jeg kjørt motoren over 1000 timer, og det er vel først og fremst prisen på det ytterste laget med lakk som er skremmende. Motoren er for min del en god motor, men tilliten til volvo penta som en seriøs aktør i markedet har fått noen riper i lakken. Det står perkins på motoren, men det skiltet er litt bortgjemt. Hvis noe skulle vært forbedret, måtte det blitt om man kunne gjort den om til en perkins igjen. Ellers er jeg fornøyd med motoren.

Redigert av Seiljåtten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...