Jump to content

Vakuumpumpe til pressliming - noen som har tips

Honduras

Recommended Posts

Søk på "Vacuum infusion"

f.eks.: http://fiberglassblog.com/2013/03/24/vacuum-resin-infusion-of-carbon-fiber/

Litt viktig med den "bøtta" FØR vakuum pumpa, den fanger opp polyester/ epoxy, i en dunk, om en ikke vil kjøpe ny pumpe. En ser plastfilmen og kitt-tapen som brukes, når undertrykk er på plass, og alt er klart, så "går skuddet", normalt benyttes slike slanger med ferdige kuttede spor, for å sikre jevnt undertrykk og jevn strøm av epoxy/ polyester/ vinylester...En har IKKE lang tid, alt er avhengig av "pot life" som det heter, etterhvert så størkner det, om ikke alt er mettet, så går det galt. For å mette duk/ vev og sikre at en ikke risikerer delaminering, så benyttes diverse mellomledd, og eventuelt topp lag ( noe ser ut som plastikken som en få med på vinflasker utifra taxfree...)

En lett vakuum pumpe å få snekret selv, er nevnt over; slakt et kjøleskap.. :-)

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

En har norske navn som slipplag for peel-ply osv. men av de jeg kjøper har jeg ikke hørt noen bruke særlig med norske navn. Så har selv ikke sett vitsen i å lære det. Alle DIY tips er jo på engelsk også.

Om en kjøper produktene på nettsteder ala Biltema osv så må en kanskje finne de norske navnene.

Og finnes litt enklere metoder der en ikke trenger catch-pot før vakumpumpen, eller det infusion-mesh systemet. Men da er det litt mer søl.

Det går ut på å veie vekten på duken, og regne seg frem til akkurat hvor mye resin en trenger for 100% metting av duken. Så metter en dukken mellom to lag med fuktsperre.

For så å bygge opp støpen med så mange lag en vill av ferdigmettet fiber. Så legger en et absorpsjonslag av filt eller gamle t-shirts etc. isteden for infusion-mesh.

Men en bruker litt lenger tid på å jobbe med produktene, så da må en bruke resin med lengre pot-life.

Jara Wynja

@ Jan E.

Takk for enda mere informasjon vedrørende temaet vakuumstøping!

Der er tydeligvis mangen som har god kjennskap til dette og eg setter enorm pris på alt av informasjon som blir delt.

Så langt er eg blitt meget fasinert av dette og har veldig lyst og prøve dette.

Det som fascinerer meg mest er hvor mye mere rensligt dette er enn tradisjonell støping.

Ble også meget fasinert av måten en ser hvor epoxien trekker inn og metter mattene under vakuumeringen.

John

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den gang jeg startet denne tråden skulle jeg bruke vakuum til å lime, ikke støpe. Nå ser jeg at man snakker en del om vakuum-støping her, og det er jo også interessant.

Men hvis dere vil se hvordan jeg løste dette med liming av dekk kan dere sjekke i min Squirt-tråd (se link i signatur) fra innlegg #139. Fungerte bra for min del med en gammel kompressor fra en vannkjøler (samme som i kjøleskap).

Det billigste er nok å bestille gjennom jobben om du har mulighet til det. Selv får jeg fra de under gjennom kjente:

Lindberg-Lund og Diab er importører, og forholder seg kun opp i mot bedrifter.

Lindberg-Lund leverte i vert fall tidligere til Tools, og gjennom de kan jo alle handle. Men vil tro Tools tar seg god fortjeneste om en må gå den veien. (Kanskje jobben har avtale hos Tools, som gir gode rabatter?) Men de vil nok helst ikke bli brydd med for lite kvanta. Her går det nok i 5 og 10kg spann med resin, og 10 talls meter med duk. Altså ikke stedet for å skaffe til et enkelt instrumentpanel osv. vil jeg tro.

I starten kjøpte jeg direkte av HighPerformanceComposites, som den gang var det billigste jeg fant. Men begynner å bli en del år siden.

For kun lite kvanta er nok dette fortsatt et hett tips.

Og for den som ikke er redd for å kjøpe på nett finnes det masse steder.

Et par gamle jeg hadde i favoritter:

http://www.shopmaninc.com/

http://www.easycomposites.co.uk/

http://www.cstsales.com/

Edit:

Ser du bor i Hordaland, som sikkert har ganske mange bedrifter som støper i glass og karbon duker. Om du sjekker litt så kanskje det billigste og enkleste er å kjøpe hos en lokal støper.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

@Jan E.

Har vert inne og sett litt på sidene til EasyComposite flere ganger og det som umiddelbart trigga min interesse var jo starter kittet som de har for vakuumstøping:

http://www.easycomposites.co.uk/products/starter-kits/vacuum-bagging-starter-kit.aspx

Ripper en kompressor som nevnt flere steder og kjøper settet uten vakuumpumpe må jo dette være ett godt skritt i retning?

Noen formening om settet eller firmaet?

Hadde gode kontakter innen denne bransjen før men dessverre for meg har han lagt ned sin virksomhet så kvalitetsprodukter til en meget fordelaktig pris er ikke like enkelt.

Har vert i kontakt med noen båtbyggere i den senere tid men ser ut til at de ser for lite penger i og håndtere private kunder så langt men hadde vert greit og hatt lokale "pushere".

Men her skal det graves noe mere!

Vi har vel "greie" avtaler med Tools, men er ikke spesielt imponert over dem og er redd for at prisene deres representerer i aller høyeste grad din utalese.

Denne er vel en enkel skisse over hvordan dette i praksis er bygget opp?

VacuumBagging.jpg

John

Det finnes så mange forskjellige metoder å bygge opp hvordan en vakumerer på, at blir vanskelig å gi noe godt svar. Det er litt avhengig av hva slags utstyr en har tilgjengelig også.

Prinsippskissen over er grei den. Men viser f.eks. ikke tilførsel av resin. Så akkurat den prinsippskissen er mer for metoden jeg beskrev med å premette materialet mellom 2 lag med plast. Eller ved å bruke såkalt pre-preg duk.

Det starterkittet ser ok ut.

Men som bag-film kan en like gjerne bruke dampsperre fra byggfirmaet, og det kittet/sealing-teip kan en sikkert finne billig et sted (Butyl tettebånd kanskje virker?, eller bodykitt på rull til å feste bilskjermer med?). Breather fabric kan en også finne billige alternativer for. Men en slipper å stresse rundt hvis en kjøper et slik kit, og en får noe som funker med en gang.

Men kommer vel fort på 3700-4000kr levert Norge? Tro om det er samme pumpa Jula fører til 1300kr? Da er det billigere å kjøpe alt her i Norge.

Jeg ville nok først sjekket ut tipset om Dolvikbåt over her. Om de ikke har det selv, kan det høre ut som de kan peke i riktig retning.

Jara Wynja

@Bjørkski

Har så langt vert i kontakt med flere men ikke Dolvik Båt som du nevner, har så langt fokusert på de som ligger i umiddelbar nærhet her.

Eg håper og komme i god kontakt med Mundal Båt http://www.mundal.no/ som eg vet holder på med mye forskjelligt blant annet til forsvaret.

Disse er ikke mere enn 20 min unna med bil og det hadde vert praktisk visst eg skal ha muligheten og dra og se litt på prosessen.

Men visst ikke eg får god kontakt med disse må eg gå lengre vekk fra hjemtraktene og kan godt ta turen til Askøy.

Tusen takk!

@Jan E.

Ser nå som du sier det at ikke denne skissa stemmer helt.. Går litt fort i svingene av og til.. :wink:

Eg trenger:

Vakuum pumpe.

Through-bag connector.

Vacuum hose.

Vacuum bagging film.

Peel-ply.

Perforated release film.

Bag sealing tape.

Breather fabric.

Tenker bare på utstyret i denne samenhengen, noe mere eg har oversett i forbifarten?

Men slangen som fordeler mediet inni bagen, er den full i hull eller noe slik at den fordeler over hele lengden som ligger under bagen eller er det bare åpning i endene på denn?

Det samme gjelder jo egentlig slangen som suger vakuum på motsatt side av formen, er denne også av en spesiell type?

Vakuumpumpa som de har hos Jula, har den tilstrekkelig kapasitet til og få jobben gjort?

Får ta et par telefoner i morgen til de lokale "pusherne" siden der ikke er mye svar og få på mail.

Vi har da erstatninger for:

Bag-film / dampsperre.

Breather fabric / bobleplast.

John

Slangen er full av hull ja, eneste den skal gjøre er å holde vakumbaggen litt opp fra overflaten, så det skapes et hulrom resinen kan fordele seg utover i hele bredden før den suges mot andre siden.

Så her kan en bruke det en føler for. Det som oftest er brukt er vanlige spiralslanger til el.installasjoner.

Siden du også nevner disse spiralrørene, og da teknikken med å suge lim gjennom støpen må du også ha en oppsamlingkopp for å hindre resin i å nå pumpen.

En kan til nød bruke en veldig lang slange inn på pumpen, og stenge ventilen ved utgangen på baggen før resin når pumpa. Men litt risikosport.

Vet ikke hva du skal lage. Men om du er ute etter ekstra styrke bør en bruke varme i tillegg. Jeg har kjøpt 4 leselamper fra Ikea. Ikke montert selve skjermen (som er løs). Og skrudd inn slike røde IR? varmelamper fra Felleskjøpet som bøndene bruker over grisebingen.

"Breather fabric kan en også finne "

Vi brukte vanlig bobleplast..

Ikke problemer med kollaps av boblene?

Vil tro dere da brukte teknikken med innføring av lim på ene siden, og sugde gjennom for å ta den ut på andre siden slik videoen i post #27 viste?

På metoden som på siste tegning er en avhengig av at overskytende resin kan suges opp i breatheren.

En vanlig breather gir også jevnt trykk over hele emnet. Bobleplast vil vel potensielt lage masse felter der det er "åpent undertrykk", der peal-ply og releasefilm kan løfte seg vekk fra materialet en støper?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Overskytende resin får jo faktisk et tomrom å legge seg i med bobbleplast, som ligger over peal-ply'n. Var bare jeg som ikke tenkte helt riktig så sent.

Så mulig det går ganske greit.

Men om en bruker bobleplast med infusion metoden så vil vel resin kunne gå letteste vei gjennom tomrommet i bobleplasten, og ikke gjennom materialet om en er uheldig?

Jara Wynja

Eg ser EasyComposite har to startpakker:

Vacuum Bagging Starter Kit

http://www.easycomposites.co.uk/products/starter-kits/vacuum-bagging-starter-kit.aspx

Resin Infusion Starter Kit

http://www.easycomposites.co.uk/resin-infusion-starter-kit.aspx

Kanskje det hadde vert mere hensigsmessigt med et Resin Infusion Starter Kit til små deler med litt avansert geometri?

John

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...