Honduras Startet 14.Januar.2011 Del på Facebook Startet 14.Januar.2011 (redigert) Skal legge nytt dekk på Polarsnekka, samt mitt Squirt-prosjekt. Ligger nok en måned eller to foran skjema, men alt tar tid å rigge klart. Til dette trenger jeg ei vakuum/vakuum/vacuum-pumpe (heretter vakuum, måtte bare få med alle variantene for flisespikkerne ) Har liggende en gammel kjølekompressor og har hatt i tankene å bygge meg en DIY-variant ala "the cheap little sucker". Men så er det snakk om skjæringspunktet tid kontra penger osv. Så jeg ser om det finnes en BP-løsning. Er det noen som har til låns, leie e.l. (tør ikke sette opp salgs, for da blir den borte under "marked") ei lita vakumpumpe. Den skal kun sørge for limpress, så etter hva jeg har fått med meg trenger den ikke være alt for kraftig. Ei gammal melkemaskin fra ett nedlagt gårdsbruk er jo storveis, men det finnes vel mange varianter som er brukt til alt fra tømming av kuer til oljetanker og ventilasjonsanlegg. Redigert 14.Januar.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/S Bastard Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Her er en som selger vakumplate men regner med at det er vakumpumpa som er avbildet sammen med plata? Har ikke greie på dette, men så hendig ut hvis det er pumpa som er avbildet der Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Pumpa er sikkert kjempefin, men jeg tror neppe han selger bare pumpa i ett komplett kjerneborutstyr hvor denne utgjør en mindre men likefullt viktig del av løsningen. Men tanken var god Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/S Bastard Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Syns det så ut som om vakumpumpa og plata ble somgt sammen, mulig jeg tar feil der. Søker du på vakumpumpe, så ligger det en der for varmepumpe montering også. Fins sikkert noen brukte pumper fra bilverksted også, som brukes på AC anlegg Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Kryssreferanse: https://baatplassen.no/i/topic/48146-vakuumpumpe-til-stoepe-limearbeid-hva-kan-brukes/ Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Hva med en gammel støvsuger?? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 14.Januar.2011 Del på Facebook Svart 14.Januar.2011 Den må i prinsippet gå ganske lenge i 'vakuum-modus' - og det overlever den ikke pga manglende kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Må snart skaffe en slik pumpe selv til produksjon av kompositdeler. Ved å google "DIY (Do It Yourself) vacuum pump" får en oppskrifter på mye. Den som oftest går igjen er å bruke gamle kjøleskap/fryser motorer. Vist nok bør en gå for gamle pumper. De nye ryktes det ikke tåler å stå på lenge av gangen. I prinsippet er også kompressorer en vakumpumpe. Det er bare snakk om hvilken side av motoren tilkoblingen er. Så ved å bruke en vanlig kompressor er det bare å åpne dreneringen i tanken. Og lage en slangetilkobling på filtersiden, enkelt og greit. Men mange kompressorer vil bli veldig varm ved å bruke den til dette, siden den går konstant. Eller en kan bare kjøpe en venturi:1, 2, 3. Her står det en del kjekk info om pumper. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
sodne Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Eg har brukt støvsugarar, 3 ganger har jeg bagget grp, og da går det med 1-2 stk pr. gang, avhengig av hvor lang herdetid en har. men de ligger jo gratis utenfor el-kjøp o.l. så akkurat det er ikke problem. Det finnes og sentral støvsugere med kjøling. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 (redigert) Var ikke klar over at Jula hadde pumper.. Vakumpumpe 1495,- er vel ingen upris. Selv om jeg har en gammel kompressor liggende blir det jo noen kroner i rør, vakummåler osv før jeg er ferdig. Blir selvsagt ikke så mye, men så er det spørsmålet om hvor mange hundrelapper hvis jeg må farte rundt hit og dit for å få tak i det jeg trenger. Samt tidsforbruk. Har Biltema 5 minutter unna, så hvis jeg får alt jeg trenger der.... Står den klarer 10pa Er det nok? har filla peiling på vakuum... Redigert 15.Januar.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TMe Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Dersom luftmengdan som skal evakueres er relativt liten kan en vakuumsuger for oljeskift være en løsning. Alt. gå til en hogger å få kjøpt en remdrevet vakuumpumpe fra en bil. Kanskje du istedet kan ta ut vakuum fra motoren på bilen din.En stengeventil i slangen og du kan stoppe motoren. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Var ikke klar over at Jula hadde pumper.. http://www.jula.no/mediaarchive/5193432/main/739002-jpg.jpg[/img]Står den klarer 10paEr det nok? har filla peiling på vakuum... Hei Honduras. Først av alt så skrives det "vakuum" (Fikk mye da jeg gikk på kjølemaskinistskolen for at jeg bare brukte en u) Så til dette med trykket, 10 pa er et meget lavt trykk, og tror aldri du klarer å oppnå dette ved det arbeidet du skal utføre. Normalt trykk ved havoverflaten er jo ca 101000 pa dvs 1 bar så da kan du jo tenke selv hvor lavt dette er. Hvor lenge er det snakk om å låne vakuumpumpe? Har en som du evnt kunne få låne. Send meg en PM så ser vi hva vi kan få til med slanger, koblinger, buffertank etc. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Så til dette med trykket, 10 pa er et meget lavt trykk, og tror aldri du klarer å oppnå dette ved det arbeidet du skal utføre. Normalt trykk ved havoverflaten er jo ca 101000 pa dvs 1 bar så da kan du jo tenke selv hvor lavt dette er. spilli Nei, jeg kan vel være enig i at man ved en limejobb ikke kommer så lavt, men det er vel heller ikke nødvendig. Det bør holde plenty med et halvt atmosfæretrykk. Jeg må ty til en av mine gamle fysikkbøker, eller Wikepedia for å rydde opp i begrepsværen min. Tror jeg tar meg en tur til Jula og kjøper en slik dings. Har en del buer som skal limes etterhvert når jeg starter med innredningen av Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Denne pumpa er jeg sikker på ikke klarer 10Pa, ikke mange som klarer det. Denne pumpen er bare ment for å f.eks. bytte ut airconditionremedie. Det er kanskje snakk om 10MPa? Og at den klarer å senke trykket med dette, ned til 91353Pa? Men selv det syntes jeg høres mye ut. Håper jeg ikke er helt på jorde her, har glemt en del av dette. I forbindelse med vakuumjobbing brukes det ofte iHg. 1Atm = 29.92iHg = 14.7Psi = 101353Pa (vekten av 1 atmosfære). Til vakuumjobbing ligger en ofte på ca 20-25iHg. Som tilsvarer 10-12Psi. Selvfølgelig hvor mye fyllingsgrad av resin/lim en ønsker i støpen avgjør undertrykket. Men styrken blir ikke spesielt bra med mye resin innblandet. Helst ønsker en i de fleste tilfeller å ha materialet så nært hverandre som mulig, og minimum med resin igjen. Samtidig med luftbobler helt fraværende. Men det er meget vanskelig. (2 helt perfekte overflater som settes sammen vil "smelte" de 2 delene sammen uten bruk av lim. Skjøten vil da være like sterk som resten av materialet) En pumpe som senker trykket med 10MPa vil jeg si er bortkastet hvis en ønsker styrke. Eneste den gjør er å holde materialet på plass. Og gir en finere overflate. Om du kun skal lime horisontale flater tror jeg du får et bedre resultat med treplater oppå baggingen og sandsekker. Det vil kunne gi et mye større trykk på jobben en 91353Pa undertrykk klarer. Den pumpa klarer også bare 2cfm. Da må baggingen være ekstremt tett for at den skal klare å holde undertrykket. Regner med at du skal ta hele dekket på en gang, og da vil den pumpa være ubrukelig. Her er en helt lik pumpe som klarer 99887Pa, og går for 350kr i USA (110V). Redigert 16.Januar.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Denne pumpa er jeg sikker på ikke klarer 10Pa, ikke mange som klarer det. Denne pumpen er bare ment for å f.eks. bytte ut airconditionremedie. Det er kanskje snakk om 10MPa? Og at den klarer å senke trykket med dette, ned til 91353Pa? Men selv det syntes jeg høres mye ut. Håper jeg ikke er helt på jorde her, har glemt en del av dette................... En pumpe som senker trykket med 10MPa vil jeg si er bortkastet hvis en ønsker styrke............... Her er en helt lik pumpe som klarer 99887Pa, og går for 350kr i USA (110V). Du er nok litt på jordet her, ja. (Beklager) En atmosfæres trykk er ca 0.1MPa, så 10MPa tilsvarer rundt 100atm eller rundt 100bar. Fullt vakuum er ca 1 bar undertrykk. Så 10MPa undertrykk har ingen mening. Dessuten: den pumpa du refererer til ser ut til å være temmelig den samme som Jula selger ...... Er ellers enig i at 10Pa er veldig lavt, dersom det er snakk om absolutt trykk. Det er 10N/m2 eller omtrent 1kg/m2 eller 1/10000 atmosfære. Med et sånt vakuum vil du få en presskraft på litt under 10tonn/m2. Men dette må det gå an å regulere. Redigert 16.Januar.2011 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
step Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Vi har brukt denne typen pumpe. Kjøpt hos Moderne Kjøling. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Hulda Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Er ellers enig i at 10Pa er veldig lavt, dersom det er snakk om absolutt trykk. Det er 10N/m2 eller omtrent 1kg/m2 eller 1/10000 atmosfære. Med et sånt vakuum vil du få en presskraft på litt under 10tonn/m2. Men dette må det gå an å regulere. Jeg hadde mistanke om at vi beveget oss i dette området. For meg blir det problematisk å ta ombord flere tonn sandsekker. Spesielt problematisk når jeg blant annet skal lime vertikale flater :-) Der vil undertrykk-pressing være helt suverent. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Spilli, IM er sendt. Når det gjelder Jula-pumpa, har jeg inntrykk av at det hersker nesten full forvirring i denne tråden, eller er det jeg som ikke forstår helt innspillene: Noen sier pumpa gir lavt trykk. Vil det altså si at trykket blir så lavt(mye vakuum) at limpresset blir mer enn tilstrekkelig, eller at differansen fra atmosfæretrykk er så lav at limpresset blir dårlig. Fant denne tabellen:(blir større når du holder musepekeren over) http://static.flickr.com/1/123940602_913ede42a7.jpg Hvor ligger Jula-pumpa her? Står ikke noe om 10Pa Step, Den pumpa di ser ganske lik ut, pris og kapasitet? Litt engelsk tekst: It is almost impossible to achieve a 100% vacuum environment without using the most sophisticated (and very expensive) vacuum pumps. Most electric vacuum systems built for woodworking, produce between 11 to 13 lbs of vacuum pressure. This is more than enough pressure to vacuum most veneer projects. 13 PSI may not sound like a lot of pressure, but remember that to calculate the true pressure over the entire area of your project you need to multiply 13 PSI x the area. If your project is 12" x 36" the calculation would be 12 x 36 x 13 = 5616 Pounds The amount of overall pressure being exerted on your project will be over 5600 pounds, more than driving an SUV onto your veneer! The good thing about vacuum bag pressure is that the weight is evenly distributed over your entire project. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
volfro Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Ja lavt trykk er mye vakuum. Og ja forvirringen er ofte komplett pga. at noen snakker om atmosfæretrykk og andre ikke. Det er som kjent også en haug med forskjellige måleuniter i tilegg som kan mikses. Så dette er en hengemyr man legg går seg fast i. De fleste vakuumpumper beregna på vakuumering av varmepumper er overkill for liming da de klarer nær fullt vacuum. Men det er jo ikke værre enn at man setter på ett manometer og en blødeventil til friluft som man kan regulere med. Så kan man ikke ha større lekkasjer enn kapasiteten på pumpen (luftmengden) da blir det jo ikke noe vakuum. For liming så er eg enig med Hulda at en halv atmosfære må være rikelse (og vel så det) da vi da har ett press på ca. 5 tonn pr.m2. Ejektorer på luft (ev.vann) kan vil jo funke fint visst man har stor nok luftkompressor. Her er en av de mange kalkulatorene som finnest: http://www.unit-conversion.info/pressure.html Redigert 16.Januar.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Prøv her.. Husker ikke prisen. Link Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Jan E. Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Du er nok litt på jordet her, ja. (Beklager) Dessuten: den pumpa du refererer til ser ut til å være temmelig den samme som Jula selger ...... Er vant med de andre trykkene jeg skrev, som skal være rett. Brukte bare Google converter for å få de trykkene i Pa, men det ble altså feil. Trodde da 0 Pa var absolutt undertrykk, og 101353Pa var en atmosfære. Hvis en tar utgangspunkt i at 0%=1 atmosfære, og 100% = absolutt undertrykk. Så ligger en på ca 20-40% å jobber (20-35iHg) ved vanlig støping. Hvor mye gir den nevnte pumpa? 10% undertrykk optimalt? Forøverig var det meningen å finne samme pumpe på Ebay, for å vise hvor billig den egentlig er. Vi har brukt denne typen pumpe. Kjøpt hos Moderne Kjøling. Den virker sikkert helt fint i de fleste tilfeller. Men på bildet der er lappen veldig liten. Skal en bruke vakuum på dekk, bør en støpe alt i en jobb. Og da vil ikke 2cfm holde i de fleste tilfeller. Det jeg prøver å si: For 1500kr kan en få en utrolig mye bedre pumpe, bare en er villig til å lage selv, eller bestille fra utlandet. Det kan gå bra med den 1500kr pumpa også. Men det kan like gjerne gi ujamn overflate på støpen, siden den mest sansynelig ikke klarer å suge nok lim ut av støpen. Redigert 16.Januar.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
trulsant Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Når en først er inne på vakuum-støp, hvor handler dere - "nippel" til å skru i plasten, - rip-off duk - slik sugeduk en legger over rip-off TA Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 Hvis en tar utgangspunkt i at 0%=1 atmosfære, og 100% = absolutt undertrykk. Så ligger en på ca 20-40% å jobber (20-35iHg) ved vanlig støping. Hvor mye gir den nevnte pumpa? 10% undertrykk optimalt? Visst vi snakker og fks. jula pumpa så vil den ligge nærme 100% vakuum.Du skriv:"Hvis en tar utgangspunkt i at 0%=1 atmosfære, og 100% = absolutt undertrykk": Dette synest eg er den mest forståelige måten å betegne vakuum på. 20-40 % vakuum hørest jo lite ut for vakuum bagging men dette har eg ingen erfaring med. (ellers tror eg ikke ihg tallene dine stemmer) Ikke alle convertere har med ihg, men 123convert har det. Som nevnt tidligere så er her mange fallgruber med abs.trykk eller ikke. (og eg slit også med dette) Eg jobber med større vac. pumper og der bruker vi ikke å regne så nøye på dette. (En del av tallene nedenfor er utifra hodet og sånn ca.) En ett trinns væskeringspumpe klarer max ca.85% vakuum = ca.150mbar abs. = 15000pa (pascal) En ett trinns væskeringspumpe m. ventiler klarer max ca. 95% vakuum = ca. 50mbar.abs. = 5000pa (pascal) En to trinns væskeringspumpe klarer max ca. 97.5% vakuum= ca. 25mbar.abs = 2500pa (pascal) De fleste av disse vac.pumpene til vakuumering av varmepumper/kjøleanlegg etc. er totrinns pumper. Her står fks. litt info: http://www.yellowjacket.com/sites/default/files/products/manuals/142993_C%20English.pdf Kuldeanlegg er ikke mitt felt men de blir ofte vakuumert til min. 4 mbar.abs.= 400pa (normalt 2-3 mbar.abs.) I mine øyne burde dette holde til liming ??? : ca.25% vakuum = ca. 750 mbar.abs. = 75000pa (pascal) = ca. 22 ihg. = ca. 2500 kg/m2 ihg og kg/m2 er eg litt usikker på da eg ser at kalkulatorene ikke nødvendigvis tar hensyn til dette med abs.trykk. (eg har kun grunnskole) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 16.Januar.2011 Del på Facebook Svart 16.Januar.2011 (redigert) Trykkregning er ikke min sterke side. Så tror jeg lar det ligge der. Men når en støper med vakuum er det ikke nødvendigvis et ekstremt undertrykk en ønsker. En ønsker bare å suge ut så mye lim og luft som trengs. Når en nærmer seg absoluttrykk er det snakk om vanvittige krefter. Ofte ønsker en å legge inn porøse kjernematerialer i støpen. Og med for mye undertrykk vil kjernematerialet bli knust. Edit: Ser nå det ikke er noe jeg får til å stemme med det du skriver volfro. Du nevner 85% = 15000Pa, og 97.5%=2500Pa. Hva er det forskjellig fra det jeg skrev med 100% = 0 Pa, og 0% = 101353Pa? Hva brukes de pumpene du jobber med til? Ut i fra det jeg har fått med meg har 95% av alle vakuumpumper et arbeidsområde mellom litt under 1013mbar (standard havoverflate) og et stykke nedover. Når en skal lenger ned en dette snakkes det om pumper for molecular destilation, frysetørking etc. Og når en snakker om ned mot absolutt vakuum er det for laboratorie måleinstrumenter som elektron mikroskop, massespektrometere, og partikkel akseleratorer. Redigert 16.Januar.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Odmar Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Har gode erfaringer med tostykk kombi kjøleskapsmotorer, det fine med de er at de suger hele tiden (hele nattet igjennom) Dra innom nærmeste kjøleskaprepratør så får du dem for en slikk og ingenting. Det holder at hvis du holder for slangen og du blir blå på fingeren så er det mer enn godt nok - hvis dun ikke skal til å støpe minesveiperer eller Volvo 70 båter.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.