Jump to content

Krabbe/hummerteiner, byggebeskrivelser?


Bertinius

Recommended Posts

Hei, alle fiskefolk.

Jeg har lett etter tegninger og "oppskrifter" til teiner på nettet. Så nå lurer jeg på om det er noen som kan sitte inne med slikt, eller en god link på nettet?

Skal ha det som en inne-hobby i vinter, når båten allikevel må stå på land.

PS. krabbene her i sør er veldig gode nå, har 5 i gryta nå. :wink:

Link to post
Share on other sites

Å lage teiner selv, kan sikkert være et artig tidsfordriv. Men særlig økonomisk blir det vel neppe. Vi har i flere år brukt netting-teiner (av typen Europris, til 30 kr stk), og de fungerer vel så bra som tradisjonelle teiner, men tar langt mindre plass...

 

Vi sliter imidlertid litt med å få hummeren i teina...  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skal du først snekkre selv vil jeg anbefale sånne treteiner med "soverom". Dvs et ekstra rom med kalv inne i selve teina. Dette er gode greier. Krabbe og hummer går inn i det innerste rommet og kommer ikke ut. Dermed spiser de ikke opp alt agnet heller. Veldig bra teiner, men mye arbeid og dyre skal du kjøpe dem.

Link to post
Share on other sites

... Vi har i flere år brukt netting-teiner (av typen Europris, til 30 kr stk), og de fungerer vel så bra som tradisjonelle teiner...

Det vil jeg si meg klart uenig i.

...Vi sliter imidlertid litt med å få hummeren i teina...  :nonod:

Kanskje en sammenheng med at teinene ikke er helt egnet likevel?

 

Så forøvrig en annonse fra Skiens-traktene nå i høst hvor man solgte treteiner av det tradisjonelle slaget med "soverom". Mener de kostet 150/stk, noe som må anses som rimelig. Kjenner noen (med bra peiling) som kjøpte. De mente prisen var bra, med at det var litt lettvint gjort ifb. med "kalvene" (dvs. det "nettet" som gjør at hummeren kan krabbe inn).

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Å lage teiner selv, kan sikkert være et artig tidsfordriv. Men særlig økonomisk blir det vel neppe. Vi har i flere år brukt netting-teiner (av typen Europris, til 30 kr stk), og de fungerer vel så bra som tradisjonelle teiner, men tar langt mindre plass...

 

Vi sliter imidlertid litt med å få hummeren i teina...  :nonod:

er det denne som er Euro-teine?

 

Bilde

 

funkar dom ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

er det denne som er Euro-teine?

 

Bilde

 

funkar dom ?

Jepp.

 

Funker greit nok. Har hørt mange garvede fiskere som synes de er helt topp.

 

Selv gikk jeg litt lei av disse. Tror du må trekke ofte så ikke krabbene går ut igjen eller kapper nettingen. De er et godt alternativ hvis du er redd for at oppsynet eller noe pakk skal stjele teinene dine. Mistet akkurat en fin treteine med soverom og det var surt. Stod lovelig og alt så her var det nok noen på tyvtokt.

Link to post
Share on other sites

Jepp.

 

Funker greit nok. Har hørt mange garvede fiskere som synes de er helt topp.

Det er flere varianter av nettingteinene.  30 kroners teinene er noe i spinkleste laget.  De mer kraftige til ca. 100 kr, som jeg fant på OBS Mariero, er absolutt brukendes både til krabbe og hummer.  Vil allikevel ikke anbefale å la dem stå mer enn natten over.  Krabben eller hummeren baner seg vei ut igjen når agnet er spist. Men du så praktiske disse sammenleggbare teinene er. Ypperlig til en hobbyfisker som meg. Holder lett husstanden med krabbe på kun fire teiner. Har ikke prøvd dem på hummeren.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

er det denne som er Euro-teine?

Jepp. Det er akkurat den typen teine jeg mente. Betalte den nette sum av 29,90 på Europris. Har både denne typen og vanlige tre-teiner, men som tidligere nevnt fungerer disse vel så bra. Har fått opp til 15 krabber i en teine, og det tilfredstiller definitivt mitt behov. Ingen vits å skyte spurv med kanoner. Og i en vanlig fritidsbåt er de, som Baat-Guru nevner, langt mer praktiske da disse er sammenleggbare. Har også fått hummer i disse, men det er dessverre alt for sjeldent...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke på grunn  :smiley:av enkelthet, men av det som fisker best. Jeg lurte bare på om noen satt inne med noen tegninger eller lignende? :lol:

Dårlig med tegninger....

 

Men jeg kan jo ta noen bilder av en veldig god teine som jeg har et par stykker av. Kalver får du jo kjøpt ferdig så det er vel bare å skaffe spiler og snekkre.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke på grunn  av enkelthet, men av det som fisker best. Jeg lurte bare på om noen satt inne med noen tegninger eller lignende?  

Skjønner. Hva som er enklest kan ikke diskuteres, men hva som fisker best er det helt sikkert mange oppfatninger om. Som et hobbyprosjekt er det sikkert artig uansett...

 

Eneste treff jeg får ved søk, er en dårlig skisse fra Havforskningsinstituttet (hvis dette i det hele tatt er en vanlig krabbeteine...).

 

http://www.fiskerifond.no/files/projects/a...e_seleksjon.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Hva som er enklest kan ikke diskuteres, men hva som fisker best er det helt sikkert mange oppfatninger om. Som et hobbyprosjekt er det sikkert artig uansett...

 

Eneste treff jeg får ved søk, er en dårlig skisse fra Havforskningsinstituttet (hvis dette i det hele tatt er en vanlig krabbeteine...).

 

http://www.fiskerifond.no/files/projects/a...e_seleksjon.gif

Dette var ikke et bilde godt nok for meg, så jeg håper på at det kan komme opp en tegning :confused:
Link to post
Share on other sites

Avbildet er ikke "standard Euro-teine" (hvis dere mener Euro-teine = teine fra Europis til 29,90 el deromkring).

 

Euro-teina er mye "flatere" og mindre enn den som er avbildet.  Konstruksjonsprinsippet og materialene er mye i samme gata, men den avbildede ligner mer på en type som selges av f eks Linbus, Fredrikstad.  Utover størrelse er Linbus-varianten av mye kraftigere garn-materiale og ellers gen mer robust.  Mener å huske at det var "tre for firehundre med garnsnor og blåse" hos Linbus.

 

Jeg har prøvd både Euro og "Linbus".  Kan ikke si at jeg opplever den ene som mer el mindr effektiv enn den andre.  Fordel Euro er pris.  Fordel Linbus er robusthet og plass til flere krabater før du må hale og tømme.

 

Ps.  Jeg har fått hummer i Euro-teina!!

Ps2.  Har halt opp på det meste 9 krabber fra en Euro-teine (etter 2 dg i sjøen). Om det er enkelt å "rømme" fra disse teinene kan det jo ha vært et voldsomt antall beboere innom i løpet av de to døgnene.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mulig det har med mine 'tømme' intervaller (Fisker mest etter jobb i ukene), og at det dermed er rømming som er årsaken, men faktum er at i flere år drev jeg tålmodig å satte Europris teiner på relativt faste plasser (Da jeg bestemt mente det var krabbe der), men fangstene ble såpass sparsomme at jeg måtte bruke sammleteine og drive på hele uka for å ha nok til 2-3 mann til helga.

 

Kona sa det vel omtrent sånn at hun aldri hadde spist så lite krabbe som etter at vi fikk oss båt.  :headbang:

 

Så skaffet jeg meg treteiner (Kjøpte av en gammel fisker som lagde dem selv).  Da ble det andre boller. 15-20 krabber jevnt på hver teine.  Der 4 Europris teiner måtte stå flere runder, holdt det nå å sette en teine. og det var på nøyaktig de samme stedene som med Euro pris teinene.

 

Har hørt om de som sverger til netting teinene da, men tror de forutsetter at de trekkes i grålysningen, før maten er vekke, noe som er litt slitsomt hvis man skal på jobb samme dag.  

 

Og så er jo Treteinene slitsomme å trekke da, tunge som bly fra vannflaten til ripa  :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: Bertinius Lagt inn: idag 01:00

Det er ikke på grunn  av enkelthet, men av det som fisker best. Jeg lurte bare på om noen satt inne med noen tegninger eller lignende?  


Kanskje den beste måten er å bruke penger på å kjøpe EN teine av typen du er på jakt etter,og så demontere denne. Da har du en god mal å lage nye etter.......

 

Mvh. Hafrsfjord

Link to post
Share on other sites

har selv brukt teiner av mange slag men det som er viktig er hva slags åte en bruker og på hvilken dybde og bunnforhold teinen settes.

sett den gjerne i skrånende terreng på 10-20 m

og bruk makrell som en skjærer i biter og legger til foråtnelse i en plaspose noen dager så den lukter mest mulig jæv...

da går det både krabbe og hummer i d meste

et lite tips som j har fått av gammel fisker og som har fungert i mange år

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hvorfor lages ikke teiner av galvanisert finmasket gjerdenetting men med vanlig nett i åpningene..... :confused: ...eller lages de slik også, det er bare jeg som ikke har sett slike.

 

Fordelene med netting jeg kan tenke meg er at da vil ikke krabbe/hummer klare å klippe seg ut, teinene trenger ikke "trutne" før de kan brukes, de er lettere i vekt både å hale og bære, enklere å lage.

 

Evt: Brukes ikke netting pga nettingen ruster fort hull i, vil ikke krabben/hummeren gå i slike teiner, tradisjon/overtro, eller annet???

Link to post
Share on other sites

Tipper det er mye med hvordan materialene er å arbeide med. Teiner med tjukk netting har jeg forøvrig ikke hatt problemer med at krabbene har kommet ut av. Det er det kun kniven som har klart å lage hull. :rolleyes:

 

Hilsen en fornøyd mavi som akkurat er ferdig med årets første hummer middag

Link to post
Share on other sites

:smiley: setter mye krabbeteiner når jeg er i huset på Feda .

Har god erfaring med euro teiner, billige og fanger

masse krabbe. Brukte gode heimelaga teiner før , men disse ble

tatt . Nå er det bare euro teiner, er ikke stor kapitalen når disse blir tatt.

Har begynt å skrive på følgende tekst på på en lapp festet til blåsa i tilegg til navn & tlf :

Hvis du ikke har råd til krabbe selv, vennligst ikke ta teina og blåsa med deg ...

Da kan du ikke hente/stjele mere krabbe fra meg. Håper den smaker !!!

:lol:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Interessant lesing, dette med teiner.

 

Under oppveksten fanget vi mye krabber(ikke søle-krabber) i Ålesund.

Muttern kommer derfra , var noen uker der oppe på sommerferie hvert år.

 

Der la vi ut fisk/åte i hyssing i sjøen nedenfor svaberga.

 

Senere rakte vi opp masse krabber med rive :yesnod:

 

 

Men nå bor jeg jo i Oslo.

Hvordan er det med krabbefiske i Oslofjorden? :confused:

Gjerne også hummer ?

(Tenker da på med teine)

 

Har Europris, i Oslo, fortsatt teiner ?

 

 

Hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...