Jump to content

Krabbe/hummerteiner, byggebeskrivelser?


Bertinius

Recommended Posts

Heisan !

 

Interessant lesing, dette med teiner.

 

Under oppveksten fanget vi mye krabber(ikke søle-krabber) i Ålesund.

Muttern kommer derfra , var noen uker der oppe på sommerferie hvert år.

 

Der la vi ut fisk/åte i hyssing i sjøen nedenfor svaberga.

 

Senere rakte vi opp masse krabber med rive  :yesnod:

Men nå bor jeg jo i Oslo.

Hvordan er det med krabbefiske i Oslofjorden?  :confused:

Gjerne også hummer ?

(Tenker da på med teine)

 

Har Europris, i Oslo, fortsatt teiner ?

Hilsen Opus

<{POST_SNAPBACK}>

Teinene som selges på Europris fungerer ypperlig til krabbe. Men jeg har enda ikke opplevd å få hummer i disse teinene. Tror hummeren liker åpninger som er oppspent, Europris-teinene har ikke dette.
Link to post
Share on other sites

Teinene som selges på Europris fungerer ypperlig til krabbe. Men jeg har enda ikke opplevd å få hummer i disse teinene. Tror hummeren liker åpninger som er oppspent, Europris-teinene har ikke dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har fått hummer i Europris-teine, i sommer. Så det er mulig, ihvertfall. :yesnod: Utenfor sesongen, så den fikk friheten tilbake. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått hummer i Europris-teine, i sommer. Så det er mulig, ihvertfall.  :yesnod: Utenfor sesongen, så den fikk friheten tilbake. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hø? Kan ikke si annet enn Gratulerer! Trodde ikke det var mulig, jeg har brukt de teinene ganske aktivt og aldri fått hummer.

 

Kondolerer og Gratulerer forøvrig med at den ble tatt utenfor sesong og ble sluppet uti igjen!! Hadde flere brukt huet såpass så kunne vi kanskje unngå totalfredning de neste 10-20 år.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror ikke det er mulig å få krabbe i Indre Oslofjord. Jeg vet om en som fikk en stor hummer utenfor Huk på garn for et par år siden. Har også hørt om dykkere som har sett hummer på veststiden av Nessodden. Humnmer finnes nok antakelig også utover mot Drøbak, men det er neppe store forekomster. For øvrig har broderen fisket mye hummer med Europris-teiner utenfor Bergen. Han har fått mange, flere ti-talls hver høst. Men det er neppe de beste teinene. Nå bruker han noen andre svære greier som også er laget med nett.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke mange synspunkter angående teinetyper, men som dykker observerer jeg alle typer teiner som står og fisker på bunnen uten forbindelse til overflaten.

Det mest vanlige er at teina har sklidd utfor en bergskrent el og har trekt dobben ned slik at den står flere meter under vann.

Neste alternativ er at strømmen presser dobben ned når tauet blir stående i 20-30 grader pga strøm.

Siste alternativ er at teina ligger der uten tau. Da finner en gjerne noen meter tau som ligger kilt under en stein el.

 

Svømmer aldri forbi en slik teine/ruse uten å sørge for at den ikke kan fiske mer.

 

Nettingteiner har jeg imidlertid en viss erfaring med. Har vært med på å fylle slike helt stappfulle av krabbe når vi dykker, og kost oss med å tenke på han som skal hjem og prøve å overbevise slekt og venner om at det går ca 30 krabber i en slik teine :lol:

 

Lykke til med teinene!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

......

Nettingteiner har jeg imidlertid en viss erfaring med. Har vært med på å fylle slike helt stappfulle av krabbe når vi dykker, og kost oss med å tenke på han som skal hjem og prøve å overbevise slekt og venner om at det går ca 30 krabber i en slik teine :lol:

.....

Du er jo rene Julenissen du! :lol:

Nå er det jo hummersesong også.. Si fra hvis du trenger GPS-koordinater til ett utrooolig flott sted å dykke! :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hallo!!

Jeg er en gutt på 14 år og jeg har fisket hummer og krabbe nesten hele livet mitt og jeg lager humerteinene mine selv .Her er noen mål som vi bruker nede på Sørlandet:rammen lengde 100cm høyde 32cm bredde 40 cm.i disse teinene har jeg fått godt med både krabber og hummer .

Jeg fisker også med noen teiner som heter "skotteteiner" disse fisker veldig bra, fikk forresten 72 krabber i de ene. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg har prøv litt med teiner, de billige fra biltema var helt raserte etter noen uker, de billige nettings teinene som jeg kjøpte på den lokale utstyrs butikken varte litt lenger, men det blir hull og skeive de også etter hvert.

 

Men de polar teinene (er ikke sikker på om de heter det), med aluminiums bunn og ramme og litt kraftigere not, er knall gode etter mange år, disse koster da ca 600 kr. Hvertfall så får jeg mere fangst i disse enn de andre teinene, både hummer og krabbe.

 

Men så er vel behovet mitt litt større, er ganske værhard her.

Også driver jeg vel litt hardere, har vel levert 1500 kg krabbe i sommer :smiley:

 

Krabbe og hummer fiske er moro :yesnod:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Prøver med ett spørsmål, ganske likt emnetittel. :sailing::flag_bp:

 

Vil noen legge ut beskrivelse for å bygge krabbe/hummerteiner, gjerne med bilde? :fishing:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...