Jump to content

Bør jeg kjøpe båt med båtlukt?

haggen

Recommended Posts

Jeg var på visning på en 34 fot seilbåt i helgen som jeg lurer på å legge inn bud på. Alt såg tørt og fint ut, kikket etter fuktmerker på innredning, i kjølsvin, under motor osv, og fant ingenting. Men, det var en tydelig båtlukt i båten. Selger sier at han bruker å skalke luker og bruker ingen varme i båten i løpet av vinter, men ventilatorer står åpne. Båten var ikke ryddet og rundvasket innvendig, og jeg antar at en grundig vask av båten samt alle tekstiler vil hjelpe mye. Bør jeg la være å by på en båt med båtlukt, eller er det noe som alle "gamle" båter til tider har?

Det skal vel godt gjøres å unngå "båtlukt" i båt.

Av egen erfaring så hjelper det på å vaske båten med god såpe samt bruke noe varme i båten på de grå og kalde dagene.

Båtlukt har lett for å sette seg i tekstiler og du blir ikke kvitt dette uten enten en grundig vask og/ eller lufting av diverse inventar.

"båtlukt" er som regel resultat av mugg i puter og tekstiler.

Jeg har kjøpt båter med båtlukt noen ganger men du skal vite at du må være forberedt på og bytte ut alt av skumgummi i seter etc.

Noen er vare for "båtlukt" deriblandt meg selv siden jeg er alergisk mot mugg.. Av denne grunn så finner jeg som regel en annen båt og se på.

"båtlukten" blir gjærne forsterket ved oppvarming så vær klar over at det lukter lite nå vinterstid.

At eier ikke har hatt varme eller tilstreklig ventilasjon har bare skapt større grobunn for mugg.

Muggsporer trives og gror ved en relativ fuktighet over ca 70%

Lykke til med båtkjøp muggbefengt eller ikke;)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Båtlukt i en trebåt (også plastbåter) handler vanligvis om råttent vann i kjølsvinet. Vanlig rengjøring duger. Er det lukt av mugg ellet kloakk skal en være våken. Kloakklukt setter seg meget godt både i plast og finer. Må overmales med to strøk. Mugg i skottbekjedning er heller ingen stas. Må skiftes ut.

Min båt hadde "båtlukt" i bøtter og spann når jeg kjøpte den. Takplatene bulte etter en gammel vannlekkasje, og da jeg tok disse ned var de dekket med mugg på hele oversiden. Nye plater ble skåret til og montert sammen med ny isolasjon der denne var angrepet av mugg. Treverket ble vasket grundig og oljet med Owatrol teakolje. Gardiner ble byttet ut med nye. Putene var det verre med, de luktet samme hvor mye jeg vasket. Til slutt leide jeg en tepperenser og brukte denne på alt av puter. Teppeshampoen har den effekt at den fjerner mugglukt, og det er jo greit i båt. Kjørte over alle puter tre ganger med teppeshampo, og to ganger med rent vann. Etter dette ble de faktisk helt luktfrie, og har holdt seg slik i 5 år nå.

Så båtlukt kan være vrien å bli kvitt, men helt umulig er det ikke. Men når det er sagt, så ville jeg nok ha forventet en veldig god pris på båten om interiøret lukter mugg. Det går en del av både tid og penger på å få renset opp i dette...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min båt hadde "båtlukt" i bøtter og spann når jeg kjøpte den. Takplatene bulte etter en gammel vannlekkasje, og da jeg tok disse ned var de dekket med mugg på hele oversiden. Nye plater ble skåret til og montert sammen med ny isolasjon der denne var angrepet av mugg. Treverket ble vasket grundig og oljet med Owatrol teakolje. Gardiner ble byttet ut med nye. Putene var det verre med, de luktet samme hvor mye jeg vasket. Til slutt leide jeg en tepperenser og brukte denne på alt av puter. Teppeshampoen har den effekt at den fjerner mugglukt, og det er jo greit i båt. Kjørte over alle puter tre ganger med teppeshampo, og to ganger med rent vann. Etter dette ble de faktisk helt luktfrie, og har holdt seg slik i 5 år nå.

Så båtlukt kan være vrien å bli kvitt, men helt umulig er det ikke. Men når det er sagt, så ville jeg nok ha forventet en veldig god pris på båten om interiøret lukter mugg. Det går en del av både tid og penger på å få renset opp i dette...

Uff, så gale var det dog ikke i denne båten! Men det er jo klart at det påvirker hvor mye jeg eventuelt vil by siden en må regne med ekstraarbeid for å bli kvitt dette problemet. Tepperens på båtputene var ett bra tips!

Har også tenkt på ozon behandling som en mulighet.

Om det er fukt lukt, vil en avfukter også hjelpe... Jeg har hatt en avfukter på i min båt nå hele vinteren. Den tok ut en del liter første uken. Men nesten ingenting etter det. Den går av og på ved behov. Jeg har også litt varme på i båten. Varmer opp båten med webasto hver 14 dag også.

Jeg er veldig følsom på fuktlukt/råluft. Min båt begynte å lukte litt, og det var derfor jeg tenkte at det å sette på en avfukter ville hjelpe på høsten.

Når jeg nå er i båten, lukter det bare godt inneklima. Selv når jeg varmer opp båten er det ikke noe lukt. Alt holder seg tørt og fint, har en åpen pakke med knekkebrød der, og de er fortsatt sprø. Tror nesten de er sprøere nå enn de var før jeg slo på avfukteren.

Avfukter er garantert en fin måte å unngå båtlukt på, siden den vil fjerne fuktigheten som er umulig å lufte ut. Nå som jeg har en, kommer jeg nok til å tørke ut båten når jeg står med landstrøm. Jeg har alle luker lukket også lufting når jeg bruker avfukteren, men når webastoen kjører så luftes det.

Ozonbehandling hjelper bare en periode dersom det er kloakk. Luktkilden må fjernes. Jeg vil ha sjekke nøye om hva som er kilden til lukten. Noe lukt fra fuktighet, mugg og dårlig rengjøring kan en komme til livs med god rengjøring, men skyldes lukten kloakklekasjer har jeg svært dårlige efaringer med dette. Maling eller utskifting av det materialet som har vært i kontakt med kloakklukt over tid, er det eneste som duger, overmaling hjelper ofte bare delvis. Man har et langsiktig lukteproblem i en båt kloakklekasje.

Båtlukt er det ofte i eldre båter. Det har satt seg i puter, gardiner etc. Lukten kan jo komme fra flere ting, men olje- og diesellukt, septiklukt og kanskje også mugglukt er vel det som er synderen.

Jeg hadde en NB fra -88, og den var det lite lukt i. Merket veldig lite i båten, men når man tar hjem puter etc om vinteren kjenner man lukten. På en Scand fra -86 merker vi en betydlig lukt fra puter når de lå hjemme vinterstid. I siste båten vi hadde, en NB fra -98 merker vi inegnting til dette. Jeg har inntrykk av at det var fordi motor, tanker etc var helt adskilt fra salong/kabinen.

Det betyr sikkert også en del hvordan båtene er håndtert/vedlikholdt. Passer man på å ha det tørt og fint innvendig, og sørger for at det ikke er noen lekkasjer, oljesvetting og har gode septikløsninger så tror jeg det vil hjelpe mye.

Å få helt bort båtlukten som har oppstått tror jeg er veldig vanskelig når det først har satt seg i puter etc. Da bør nok mye byttes. Rengjøring mm vil selvfølgelig hjelpe noe.

Redigert av olpi (see edit history)

Alltid spennende med båtkjøp, haggen. Hold oss oppdatert hvordan det går. Hva slags båt blir det?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg fikk tilslag på budet, se egen tråd!

Takk for gode råd! Lukten er nok ikke så ille som noen eksempler i tråden henviser til. Jeg har en gammel scand 26 fra før, og den hadde samme lukt før jeg skiftet madrasser. Vasket samtidig trekkene og det hjalp mye! I ny båten er det betydelig mindre en det var i gamlebåten, men hadde ikke ventet lukt i det hele tatt, så derfor ble jeg overrasket.

Regner med at en tepperens på madrasser må til, samt skikkelig nedvask. Avfukter og en liten hendig ozon generator er bestilt. Tilsammen er jeg sikker på at dette blir bra!

Gratulerer! En skikkelig vask, og tepperens på putene så blir nok lukten bra ja. Når jeg fikk vekk lukten hos meg burde det ikke være noe problem hos deg. Og med ny båt så er det jo ekstra gøy å komme i gang med forbedringer som viser fort igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har kun hatt eldre båter og båtlukt lar seg kurere ved at man går gjennom båten fra baug til akter. Alle småskvetter med gammelt råttent vann lager lukt. Vår GB er 36 år og er uten båtlukt. Se over gamle sptikslanger og aller helst bytt de ut.

Den kvalme båtlukta ombord skaper ingen hygge.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har en 8 år gammel Bavaria seilbåt som jeg har hatt siden den var ny. Fokus har hele tiden vært å styre unna båtlukt. Det har jeg klart, ingen båtlukt eller annen lukt. Hemmeligheten mener jeg er at båten har fastmontert avfukter, divinycell sandwich som kondensisolerer det meste over vannlinjen, og et kjølsvin som alltid er tørt. I tillegg bytter jeg septikslangene hvert 5. år. Vann i kjølsvinet betyr hos meg at noe lekker, og det skaper på sikt dårlig inneklima. Resultatet har blitt en luktfri båt der kjølsvinet brukes som lagringsplass for bla. papirsøppel og sko.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...