Jump to content

Nidelv 26 ac, hvorfor så misskonstruert baug!


:båt1

Recommended Posts

kikket forleden på Nidelv 26 ac på nettet, for en nydelig båt!

fin innredning, flott treværk, gode fartsegenskaper og god plass. Men hva som irriterer meg så grensdeløst er den utrolig stygge båuen på båten :headbang: , hva er denne til?! er den bare der for å irritere :rolleyes: , eller er den til noe mere praktisk? :confused: hvordan kan denne båten ha gode sjøegenskaper med en så butt bau! du må jo bli spylt ned med masse vann og dri.. hvis du bare skal krysse noen hekkbølger :diving: dette er umulig logisk, kan noen venlikst fortelle meg hva denne bauen kan brukes til!!!!

 

med venlig hillsen :båt1

Link to post
Share on other sites

kan noen venlikst fortelle meg hva denne bauen kan brukes til

Vet ikke helt hva du vil frem til, baugen er en del av båten. Var jo en populær båt i sin tid så noen må ha likt konseptet. Vurderte selv å kjøpe en slik en tidlig på nittitallet men ble en Nidelv 28 i stedet for. Ikke så veldig pen den heller men ganske praktisk selv etter dagens standard.

Link to post
Share on other sites

De fleste Nidelvene er vel rimelig butte i baugen. Dette er gjort for å få et skrog med god innvendig plass, dvs man holder bredden så langt frem som mulig for å få skikkelig køyeplass i baugen. Skrogdesign vil alltid være et kompromiss, om mna ønsker en praktisk båt så blir skroget litt brett, litt butt og overbygget litt høyt. En båt hvor man kun har tatt hensyn til linjene blir veldig fort trang og upraktisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

gjir denne butte bauen noen fordeler i sjøen :confused:

 

Det gjør den nok ikke. Men neppe noe større ulemper heller, da det jo i all hovedsak er undervannsskroget som er i kontakt med sjøen. Men i litt bølger tipper jeg at båten er litt våt, dvs at du får en del sjø over baugen. En spissere og mer utlagt baug vil kaste sjøen mer til sides. Men dette er båter som er bygget for turer i fint vær, og da får man heller ta de eventuelle ulemper man får i drittvær. Du ser det samme på Nidelv 24, den er jo nesten flat i baugen. Men den er likevel svært populær, da den anses for å være den mest innholdrike 24 foteren på markedet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hovedutfordringen ved båtlivet er, etter min erfaring, bølger. Et skrog bør derfor konstrueres med gode sjøegenskaper som førsteprioritet – iallefall for båter som brukes i åpne farvann. Noen centimeter fra eller til i sovekabinen har langt mindre betydning.

 

De butte baugene på Nidelv'ene undrer meg hver gang jeg ser dem. Disse båtene må jo nødvendigvis stampe noe forferdelig i motsjø. Men dersom man ikke har erfaring med båter som i større grad skjærer seg gjennom bølgene, oppleves kanskje slik oppførsel som normalt. Og da er man lykkelig uvitende og har en strålende sommer med armer og bein stuet langt inn i enhver krok i det romslige, lille skroget.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt Nidelv 24 i 20 år, og jeg er "oppvokst" ombord i den.

Båten er faktisk ekstremt sjøsterk. Som alle andre snekker så ruller og stamper den en del, men aldri så mye at det er plagsomt i "normalt" sommervær. Vi har selvfølgelig hatt turer jeg ikke unner noen andre. Vi var på besøk på en hytte en gang, og når vi skulle hjem blåste det som bare juling. Hurtigbåtene ble innstillt, og eneste veien hjem var med Nidelven. To ganger rullet den så mye at den tok inn vann fra siden, men tror vi var langt fra å gå rundt (var vel i kombinasjon med brytning på bølger).

Føltes trygt, selv om det var ubehagelig. Vi var alene på fjorden den dagen, og båten tåler nok ikke mindre sjø enn andre snekker, og den tåler uansett mer enn deg.... :tongue:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Joda 7500 har fin baug.

 

Her har kona til Ulv 1 filmet meg forfra.

 

Se hvor fint den kaster unna vannet til sidene.

 

I en Nidelv hadde man kunne dusjet ombord ved sånn kjøring. :tongue:

 

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

[...]dette er umulig logisk, kan noen venlikst fortelle meg hva denne bauen kan brukes til!!!![...]

Båten ser slik ut fordi sjøegenskaper ikke merkes på Nidelv standen på "Sjøen for alle". Mor vil gjerne ha en så stor og hjemmekoselig båt som mulig, og da må det bygges en kjip og butt kasse. Far vil egentlig helst ha en skikkelig båt med solide sjøegenskaper (og kanskje allerhelst en seilbåt :lipseal: ), men han vet at om ikke mor liker innredningen og gardinene og all den fine plassen inne i båten.... Ja, da blir det jo ikke noen båt i det hele tatt.

 

Siden far liker sjølivet (Og heller spiser en bøtte med mark enn å tilbringe en sommer til på hytta til svigermor), så tar far tiltakke med en kjip balje som ikke egner seg uderveis (men som er desto mer egnet i havn). Resultatet er en sånn passe harmonisk og fornøyd familie, som i løpet av 4 uker fellesferie greier å komme seg "helt fra Vallø til Nevlunghavn, og det er vi fornøyd med for i fjor snudde vi i Tallakshavn".

 

[...]!!!![...]

P.S.: Pass på så du ikke bruker opp alle utropstegnene dine i utide, plutselig en dag kan du få bruk for de.

Link to post
Share on other sites

Nidelv 26 ac, hvorfor så misskonstruert baug!

 

Og det spør en som har en Scand 25 Acterdriter??? :thumbsup:

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Og det spør en som har en Scand 25 Acterdriter??? :thumbsup::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

nå må du ikke ta vann over hodet kodvaag! :lol: båtene våres er tross alt blitt konstruert av samme mannen!

bauen på Scanden kaster sjøen fint til siden under de fleste forhold (litt vann kommer dog opp på dekket da)

ellers er jeg meget innponert over Scandens sjøegenskaper

men dassen bak har vel lite med denne saken å gjøre :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

men dassen bak har vel lite med denne saken å gjøre :giggle:

 

Akkurat det med dassen bak, synes jeg var veldig fint med Classic`n vår.

Det å kunne drite akkurat når det passet seg uten å tenke på at cocpiten ble full av fjøs-odør anså jeg som en stor fordel.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...