Kodvaag Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 (redigert) Har hørt at noen nidelv 24 har en tendens til å ha lekkasje i vinduene. Så det bør sjekkes før et eventuelt kjøp. Master 820 er også kjent for dette. Min (som forøvrig er til salgs) er vanntett. Forrige eier smurte på et stoff som så ut som vann, det het "Crack Sealer", rant inn i sprukne gamle vinduspakninger, og herder, og blir til silicon. Dette anbefales å bruke på vinduslister på båtvinduer med lekkasje. Redigert 23.Januar.2011 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Vet du hvor du får kjøpt dette, Kodvaag? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Ellers så er jo mange av dem utstyr med saltvannkjølt VP MD17C på 36hk. Rart at jeg har sett så mange med MD11, da. Har for øvrig remotorisert et par av disse med Vetus-Mitsubishi. Det funker fantastisk hvis man holder seg for god til å overmotorisere og velger den 3-sylindrede varianten, ellers blir det fort snekring på motorkassa, et fordyrende moment. Nidelven behøver ikke så mye effekt allikevel, en av de fine tingene med denne båten er jo at den er såpass lettdrevet. 24'en er fin, den, bare litt overpriset kontra mindre populære snekker. Hvorvidt merkostnaden er verdt en mer gjenkjennelig båt med sterkere ettermarkedstøtte er noe du må ta stilling til selv. IKKE kjøp en med gammel motor i den tro at det blir billig og smertefritt å bytte til ny. Du skal eie båten i mange år før det begynner å lønne seg på noen som helst måte, og det finnes jo mange som allerede har tatt denne kostnaden for deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 hvor du får kjøpt dette? Maritim har dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Man kan kombinere en smal baug med rimelig god bæring ved å lage stavnen relativt rett slik man ser på mange eldre skrog. Problemet med manglende bæring i fronten skyldes vel så mye at stavnen skråner kraftig på mange båter, og ikke at baugen er smal. Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette? Jeg ville vel sagt det slik: Man kan oppnå dynamisk bæring i et smalt forskip ved å skrå stevnen så mye som mulig, og øke båtens bredde over vannlinjen. Den moderne byggeskikken med rett stevn og rette skutesider på et smalt forskip gir riktignok stor LWL i forhold til LOA, og det er sikkert fint hvis man må forholde seg til diverse klasseinndelinger samtidig som det gjør at båten mister mindre fart i motsjø. Det har dessverre også gjort stygge, stygget ting med sjødyktigheten. Altså, det er sikkert kult å kjøpe seg en bil med lav frontleppe fordi man har sett en slik på TV. Bare ikke gå og tro at den er glad i fartshumper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette? mvh tuffff neida, Kjeles er nok litt på bærtur med teoriene sine Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Rart at jeg har sett så mange med MD11, da. Ja, det vel de to som var det orginale valget. Vi solgte vår N-24 "billig" med defekt motor. I sommer kom den til salgs igjen med den samme motoren, og der sto det at motoren var god... Så det er jo tydeligvis mulig og fikse dem... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10859704&folderId=605875 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Og de finnes der ute med nesten nye motorer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26355054 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Tihi, der fant du en av de jeg prater om. Jeg tror jeg satte norgesrekord i overdimensjonert motorinnfestning med den der. Bildene viser også fint hva jeg mener med motorkassa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 neida, Kjeles er nok litt på bærtur med teoriene sine En litt mer saklig argumentasjon ville være nyttig, Ivar. Personkarakteristikker er uinteressante i denne sammenhengen. Forklar og begrunn dine egne teorier, så kan vi vurdere for og imot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Eksempel på en observasjon av fakta: Kjeles er på bærtur. Eksempel på en personkarakteristikk: Kjeles er en bærplukker. Min observasjon av fakta: Kjeles sliter med å finne veien ut av skogen. Og hvis du virkelig lurer på hvorfor: En båt med skrå stevn får større økning av deplasement forut ved nedtrykning av baugen, hvilket gir statisk bæring. En skrå stevn presser i større grad vannet ned under fart, hvilket gir dynamisk bæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.Januar.2011 Del på Facebook Svart 25.Januar.2011 Hvordan forklarer du at en butt baug gir bedre retningsstabilitet enn en smal baug ved hekksjø? Jeg vil tro det motsatte er tilfelle. En smal baug med relativt rett stavn som skjærer seg inn i bølgene, men har rimelig oppdrift langt fram, vil gi retningsstabilitet på en lignende måte som en kjøl. Da blir det enklere å justere bakendens sidebevegelser med roret når bølgene presser mot låringen. Med en butt baug og skrånende forstavn vil fronten lettere bevege seg sidelengs og båten endre retning. Forklar og begrunn dine egne teorier, så kan vi vurdere for og imot. det jeg skriver er basert på erfaring mens du skriver "jeg vil tro at.." Flere andre erfarne båtfolk her som er enig med meg. Det du skriver om at en smal baug vil skjære seg gjennom bølgene og fungere som en kjøl, viser at du har misforstått hele problemstillingen. Det skrev jeg vel om i en tidligere post... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 4.Februar.2011 Del på Facebook Svart 4.Februar.2011 Det ble mye rart i denne tråden, men jeg vil, uten å starte diskusjonen på nytt - vise til Harald Pauls hjemmeside. Det var en reportasje om han i siste Båtmagasinet, der hans eventyr med en ny stålbåt ble omtalt. Underholdende! Samme mannen har gjort litt av en reis med Nidelv 24: http://www.haraldpaul.com/pdf/sonsitge/Zeitschrift%20Boote%20%20Juni%202004%20.pdf Så det blir litt way-off og si at båten, både 24 og 26, har miskonstruert baug, spør du meg. Disse båtene har meget gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.