Jump to content

Nidelv 26 ac, hvorfor så misskonstruert baug!


:båt1

Recommended Posts

Har hørt at noen nidelv 24 har en tendens til å ha lekkasje i vinduene. Så det bør sjekkes før et eventuelt kjøp.

 

Master 820 er også kjent for dette.

Min (som forøvrig er til salgs) er vanntett.

Forrige eier smurte på et stoff som så ut som vann, det het "Crack Sealer", rant inn i sprukne gamle vinduspakninger, og herder, og blir til silicon.

Dette anbefales å bruke på vinduslister på båtvinduer med lekkasje.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ellers så er jo mange av dem utstyr med saltvannkjølt VP MD17C på 36hk.

 

Rart at jeg har sett så mange med MD11, da. Har for øvrig remotorisert et par av disse med Vetus-Mitsubishi. Det funker fantastisk hvis man holder seg for god til å overmotorisere og velger den 3-sylindrede varianten, ellers blir det fort snekring på motorkassa, et fordyrende moment. Nidelven behøver ikke så mye effekt allikevel, en av de fine tingene med denne båten er jo at den er såpass lettdrevet.

 

24'en er fin, den, bare litt overpriset kontra mindre populære snekker. Hvorvidt merkostnaden er verdt en mer gjenkjennelig båt med sterkere ettermarkedstøtte er noe du må ta stilling til selv. IKKE kjøp en med gammel motor i den tro at det blir billig og smertefritt å bytte til ny. Du skal eie båten i mange år før det begynner å lønne seg på noen som helst måte, og det finnes jo mange som allerede har tatt denne kostnaden for deg.

Link to post
Share on other sites

Man kan kombinere en smal baug med rimelig god bæring ved å lage stavnen relativt rett slik man ser på mange eldre skrog. Problemet med manglende bæring i fronten skyldes vel så mye at stavnen skråner kraftig på mange båter, og ikke at baugen er smal.

 

Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette? :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette?

 

Jeg ville vel sagt det slik: Man kan oppnå dynamisk bæring i et smalt forskip ved å skrå stevnen så mye som mulig, og øke båtens bredde over vannlinjen. Den moderne byggeskikken med rett stevn og rette skutesider på et smalt forskip gir riktignok stor LWL i forhold til LOA, og det er sikkert fint hvis man må forholde seg til diverse klasseinndelinger samtidig som det gjør at båten mister mindre fart i motsjø. Det har dessverre også gjort stygge, stygget ting med sjødyktigheten.

 

Altså, det er sikkert kult å kjøpe seg en bil med lav frontleppe fordi man har sett en slik på TV. Bare ikke gå og tro at den er glad i fartshumper.

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som mener det er stikk motsatt av dette? :rolleyes:

 

mvh tuffff

neida, Kjeles er nok litt på bærtur med teoriene sine

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rart at jeg har sett så mange med MD11, da.

Ja, det vel de to som var det orginale valget.

 

Vi solgte vår N-24 "billig" med defekt motor. I sommer kom den til salgs igjen med den samme motoren, og der sto det at motoren var god... Så det er jo tydeligvis mulig og fikse dem...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=10859704&folderId=605875

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Eksempel på en observasjon av fakta: Kjeles er på bærtur.

 

Eksempel på en personkarakteristikk: Kjeles er en bærplukker.

 

Min observasjon av fakta: Kjeles sliter med å finne veien ut av skogen.

 

Og hvis du virkelig lurer på hvorfor: En båt med skrå stevn får større økning av deplasement forut ved nedtrykning av baugen, hvilket gir statisk bæring. En skrå stevn presser i større grad vannet ned under fart, hvilket gir dynamisk bæring.

Link to post
Share on other sites

Hvordan forklarer du at en butt baug gir bedre retningsstabilitet enn en smal baug ved hekksjø? Jeg vil tro det motsatte er tilfelle.

 

En smal baug med relativt rett stavn som skjærer seg inn i bølgene, men har rimelig oppdrift langt fram, vil gi retningsstabilitet på en lignende måte som en kjøl. Da blir det enklere å justere bakendens sidebevegelser med roret når bølgene presser mot låringen.

 

Med en butt baug og skrånende forstavn vil fronten lettere bevege seg sidelengs og båten endre retning.

 

 

Forklar og begrunn dine egne teorier, så kan vi vurdere for og imot.

det jeg skriver er basert på erfaring mens du skriver "jeg vil tro at.."

 

Flere andre erfarne båtfolk her som er enig med meg.

 

 

Det du skriver om at en smal baug vil skjære seg gjennom bølgene og fungere som en kjøl, viser at du har misforstått hele problemstillingen. Det skrev jeg vel om i en tidligere post...

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ble mye rart i denne tråden, men jeg vil, uten å starte diskusjonen på nytt - vise til Harald Pauls hjemmeside. Det var en reportasje om han i siste Båtmagasinet, der hans eventyr med en ny stålbåt ble omtalt. Underholdende!

 

Samme mannen har gjort litt av en reis med Nidelv 24:

http://www.haraldpaul.com/pdf/sonsitge/Zeitschrift%20Boote%20%20Juni%202004%20.pdf

 

Så det blir litt way-off og si at båten, både 24 og 26, har miskonstruert baug, spør du meg. Disse båtene har meget gode sjøegenskaper.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...