ivar Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 De butte baugene på Nidelv'ene undrer meg hver gang jeg ser dem. Disse båtene må jo nødvendigvis stampe noe forferdelig i motsjø. Men dersom man ikke har erfaring med båter som i større grad skjærer seg gjennom bølgene, oppleves kanskje slik oppførsel som normalt. Et smekkert forskip skjærer ofte fint gjennom motsjøen ja - og skjærer ofte enda bedre når man kjører unna sjøen. Da syns jeg faktisk en fyldigere baug er å foretrekke, heller litt stamping i motsjøen enn en båt som er "styrlaus" med sjøen på låringen. NB utaler meg her generelt, da jeg ikke kjenner hvordan Nidelv oppfører seg i sjøen. Estetisk så er heller ikke jeg noen stor fan av den avrundede stevnen på Nidelv båtene, men denne er nok en arv fra da de bygde i tre, et materiale som legger litt mer begrensninger på utforming enn det plast gjør. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arvid_A Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 (redigert) Siden N28 også ble dratt inn i diskusjonen her, til tross for at den ikke har samme baugkonstruksjonen som snekkene: Det utseendemessige kan selvsagt diskuteres - og det gjøres jo ... Når det gjelder å gå i motsjø med N28, så opplever jeg den som relativt tørr så lenge man går rett mot sjøen og kan holde en fart på 11-12 knop. Da løftes baugen tilstrekkelig til at sjøen slås greit unna. Med sjøen på skrå forfra blir det adskillig våtere, men det er vel gjerne felles for de fleste halvplanerne? Jeg syns ikke båten er særlig vanskelig å "tøyle" med sjøen på låringen. Som det er antydet av andre her: Noe ekstremt "havgående fartøy" er den vel ikke, men praktisk, romslig og passe komfortabel for "fjord-bruk" i sommersesongen. Redigert 20.Januar.2011 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 Støtter dine synspunkter fullt ut i det du skriver her Ivar! Nidelv har nok tenkt på at denne båten skal kunne være trygg, også med sjøen aktenfra.Plassen og innvendig volum har neppe vært det viktigste da denne båten ble konstruert, selv om den rommer mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 Den er vel like "miskonstruert" som denne her tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 å nei det er den ikke er jo ikke butt i bauen denne da Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 Et smekkert forskip skjærer ofte fint gjennom motsjøen ja - og skjærer ofte enda bedre når man kjører unna sjøen. Da syns jeg faktisk en fyldigere baug er å foretrekke, heller litt stamping i motsjøen enn en båt som er "styrlaus" med sjøen på låringen. Støtter ditt syn. God bæring i begge ende-skipene er viktige for sjøegenskapene på en tradisjonell motorbåt. Vakkert? Båtformer har forandret seg i gjennom tidene og på mange måter er det funksjonalismen som styrer estetikken. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 20.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2011 Jeg hadde gleden av å starte min jobbkarriere hos Nidelv i 1984 da 26foteren ble lansert. Baugen skapte noen diskusjoner internt også så vidt jeg kan huske. Utgangspunktet for designen var Nidelv-24, som også har en ganske rund baug, men det ble kanskje litt for mye "Møllers Tran" på 26foteren. Fordelen med å ha god bæring i baugen er at båten skjærer mindre ut når man kjører i medsjø. I motsjø blir man våt, enkelt og greit. På Nidelv-26 kunne man nok med fordel gitt den en fot mer lengde i baugen for å bedre estetikken, og det lå nok ingen dype designtanker bak at den ble såpass "bollete" som den ble. Jeg hadde gleden av å eie en Nidelv-26 mens ungene var små, og det er en fantastisk feriebåt for en familie på 4. De indre kvalitetene oppveier etter min mening manglende designkvaliteter utvendig. Hva jeg mente om utseendet: Båten min ble døpt "Panco" - det var vel en kjent merkevare for plastikkbaljer dengang Norge hadde fabrikker for denslag? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 (redigert) Jeg ble påkjørt av en slik en i sommer. Han kom i fint marsjdriv rett i skutesida mi. Si hva du vil om utseendet, den baugen er i alle fall solid! Selvfølgelig knuste den, men så etterlot den seg også en skikkelig bulk i stakkars Oscilia. Jeg har aldri kjørt Nidelv 26, men 24'n funker helt fint i motsjø jfr. f.eks. Sollux 24. Litt fuktig blir det selvfølgelig, men lang ifra så ille som man skulle tro når man ser båten ved brygga. EDIT: Det hjelper sikkert at den er "klinkbygget", eller hur? Redigert 21.Januar.2011 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 Da syns jeg faktisk en fyldigere baug er å foretrekke ... enn en båt som er "styrlaus" med sjøen på låringen. Hvordan forklarer du at en butt baug gir bedre retningsstabilitet enn en smal baug ved hekksjø? Jeg vil tro det motsatte er tilfelle. En smal baug med relativt rett stavn som skjærer seg inn i bølgene, men har rimelig oppdrift langt fram, vil gi retningsstabilitet på en lignende måte som en kjøl. Da blir det enklere å justere bakendens sidebevegelser med roret når bølgene presser mot låringen. Med en butt baug og skrånende forstavn vil fronten lettere bevege seg sidelengs og båten endre retning. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2011 Helt enig med Øyvind her! Har nå vært en del timer i både Nidelv 24 og 26 i ulike typer vær langs det meste av sør- og vestlandskysten og opplever båten som trygg og god, bla i medsjø (her har jeg rimelig heftig erfaring både i Karmsundet og over Jærens rev). Den kan gi noe sjøsprøyt når det står på imot, men ikke noe i retning av slike overdrivelser som enkelte har for seg her. Kjekk båt! Og designmessig: Ja, jeg har sagt det før; noen liker mora og andre dattera....smaken er som baken osv. Synes båten er fin, jeg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kjeles Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 (redigert) Alle har vel vært ute i dårlig vær med båten sin og kommet velberget i havn igjen. Det betyr ikke at skroget har optimale sjøegenskaper. Spørsmålet som diskuteres her er hvorvidt en butt baug bidrar til positive og/eller negative sjøegenskaper. Lengre oppe i tråden blir det påstått at en butt baug gir bedre retningsstabilitet ved sjø mot låringen. I såfall burde man kanskje kutte av halve baugen på seilbåter? Dette skulle vi gjerne hatt en forklaring på. Man kan kombinere en smal baug med rimelig god bæring ved å lage stavnen relativt rett slik man ser på mange eldre skrog. Problemet med manglende bæring i fronten skyldes vel så mye at stavnen skråner kraftig på mange båter, og ikke at baugen er smal. Redigert 22.Januar.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Når jeg kjøpte ny båt sist hadde jeg følgende betingelser: Soveplass for 3 uten å re opp. Varmt vann. ikke stikke mer enn 90 cm dypt. Valget var enkelt, Nidelv 26. Det å ha aktercabin uten at disse store vinduene synes var veldig bra. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
ivar Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Hvordan forklarer du at en butt baug gir bedre retningsstabilitet enn en smal baug ved hekksjø? Jeg vil tro det motsatte er tilfelle. En smal baug med relativt rett stavn som skjærer seg inn i bølgene, men har rimelig oppdrift langt fram, vil gi retningsstabilitet på en lignende måte som en kjøl. Da blir det enklere å justere bakendens sidebevegelser med roret når bølgene presser mot låringen. Med en butt baug og skrånende forstavn vil fronten lettere bevege seg sidelengs og båten endre retning. Det som skjer er vel heller at baugen "henger fast" i bølgen, mens bakenden "kommer slengende" når den blir tatt av bølgene. Ikke så inne på seilbåt men det er vel dette som kalles "Broach"? Og er bølgene store nok så er de bare ønsketenkning å skulle klare å kompensere dette fullt ut med roret. Det viktigste er uansett at det er en fornuftig balanse i båten - dvs bæring foran kontra bæring bak. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Seilaren Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 I såfall burde man kanskje kutte av halve baugen på seilbåter? Dette skulle vi gjerne hatt en forklaring på. Når ble en seilbåt behagelig i kraftig medsjø??? Se på baugen på de gamle colin Archer skøytene du... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
erund Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Hei Båt1; jeg har en Nidelv 26 selv. Den er utrolig fin i sjøen og spesielt i motsjø. Når du sier at båten blir våt, så er svaret ja når du har bølge med vinden mot deg. Da spruter vannet noe over baugen og gjerne på frontruter også når det er noe mer motvind. Men denne båten gir deg andre gleder enn denne spruten som kommer enkelte ganger - utrolig bra båt til å være 26 fot. Det er en klassisk båt med masse sjarm. Ved lengre tur som Bergen-Kristiansand via Jæren og Lista så er det selvsagt en fordel å ha en båt med skrog som pløyer bedre og høyere fribord som bl.a. Nimbus 3000 jeg hadde tidligere. Skal man farte i sitt fylke og evt i nabofylke i sommerperiode så er Nidelv å anbefale. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Kjeles Svart 22.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2011 Når ble en seilbåt behagelig i kraftig medsjø??? Men spørsmålet er jo (fortsatt): Ville den vært mer behagelig med en buttere baug? Ja eller nei? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Det er en Svensk seilbåt som er bygget med butt baug. Jeg snakket med en som har en slik for to år siden, og har skrøt uhemmet av sjøegenskapene på den. Han sa båten var inspirert av hvaler som hadde noe mer "erfaring" med å tilpasse seg forholdene i havet enn menneskene. Jeg har det på tungen, men husker ikke hva båttypen heter. Du ser den i bakgrunnen på dette bildet; Muligens noen på forumet som har erfaring med denne båten? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Den er dansk. Heter Grinde. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Grinde Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) [...]Muligens noen på forumet som har erfaring med denne båten? Som tidligere nevnt en Grinde. Som du ser er den ikke spesielt butt i baugen (men derimot ganske rund og rar i hekken). En riktig artig båt og den seiler utmerket, om enn litt sakte i drøyt vær (kan ikke "plane"/surfe, selv ikke de beste "nedoverbakker" og er derfor begrenset av "skrogfarten". Albin Viggen var morsommere sånnsett). Edit: Og grov medsjø er akkurat like kjipt/ubehagelig/spennende i denne som i andre seilbåter. Untatt at et dypt, stort og solid rorblad gjør at du kan rette inn mange tabber med litt rå kraft... Redigert 23.Januar.2011 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Den er dansk. Heter Grinde. Selvfølgelig! Takk Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Men siden noen nevnte Nidelv 24 her inne, så er det noen svakheter ved den ? jeg vurdere å kjøpe en sånn om det ikke er noen billige sollux 24'r til salgs når jeg skal kjøpe ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) Men siden noen nevnte Nidelv 24 her inne, så er det noen svakheter ved den ? Hylsen til rorgjennomføringen har en tendens til å lekke litt, hvis den ikke er byttet. Ellers så er jo mange av dem utstyr med saltvannkjølt VP MD17C på 36hk. Motorene begynner jo å bli gamle, men da får du billig båt, og du kan jo mekke selv.. Ellers, kjempegode kvalitetsbåter. Får du tak i en 82-83 modell med svarte vinduslister så er det penest Redigert 23.Januar.2011 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
cheetah Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Har hørt at noen nidelv 24 har en tendens til å ha lekkasje i vinduene. Så det bør sjekkes før et eventuelt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Dette blir jo litt OT, men i tillegg til det som her er nevnt vil jeg oppfordre deg til å finne en med ferskvannskjølt motor. Det er mange der ute. Og sørg for å kjøpe en etter 78, da rundsofaen kom på plass. Vær også oppmerksom på lekkasjer/mugg ol på skottrekk i kabin. Og at takluken også er et lekkasjepunkt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.