Jump to content

Er det "greitt" å legge ut interne forhold i foreningen her?

sael

Recommended Posts

Attn.: ”VannTro”

Jeg er blitt kjent med at du omtaler min person her i denne spalten, ref.:

https://baatplassen.no/i/topic/75024-boer-det-vcre-organisasjonsfrihet-ved-knbf-og-baatforeninger/page__p__1052144#entry1052144

Du burde fremstå med fult navn. Hvem er du som påberoper deg å kunne komme med ”personkaraktiristikker” og unngå å si sannheter? Dette har vel ikke allmenn interesse, men du har tydeligvis et behov for å uttrykke deg. Da du nå ”utleverer” Holmen motorbåtforening på denne måten må jeg informere leserne om det som angår denne SAKEN, nemlig utmelding fra KNBF’s kollektive ’tvangsinnmelding’ og det er som følger:

Jeg har tidligere fremmet forslag ved HMF årsmøte om kollektiv utmelding fra KNBF som nevnt her og det ble nedstemt. Grunnen til at det ikke ble flertall (må være 2/3) var at de fremmøtte var i hovedsak ”KNBF-sympatisører” og dirigenten for årsmøte var en representant for KNBF! Det ble bestemt at avstemningen skulle utføres ved ”hands up” og ikke anonym skriftlig stemmegivning. Da var resultstet forutsigbart, selvfølgelig. Og KNBF’s representanten erklerte seg ikke inhabil…

Hovedgrunnen for utmelding den gang var å kunne spare ca NOK 20000,- i en slunken foreningskasse samtidig som jeg påpekte mangel av synlige resultater fra KNBF.

Nå har det lykkes meg å bli individuelt utmeldt fra KNBF, ref.: http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=15486

Jeg er glad for å kunne gjenta at min målsetting er oppnådd, men jeg liker ikke at KNBF setter som krav at innbetalingen fra båtforeningen til KNBF skal være uendret. Det er vel direkte bedrageri å kreve kontingent av ikke eksisterende medlem? Tenk om alle i en båtforening nå melder seg ut enkeltvis – så må foreningen fortsatt betale full medlemskontingent! Som det fremgår av debatten er jeg blitt anmodet av KNBF å fremme forslag på HMF årsmøte om kollektiv utmelding. Det gjør jeg. ”VannTro” får da anledning til å skrive litt om det resultatet også...

MVH

Alfred Sælid

Kommentar fra moderator: Det er opptil hver enkelt om man vil poste innlegg under eget navn.

Deler av innlegget det refereres til er nå slettet.

Erfaring tilsier at denne tråden kan gli ut i personangrep, håper alle kan holde seg til sak og telle til 10 før man poster...

Et spørsmål til deg Alfred Sælid: Var båtforeningen medlem av KNBF da du meldte deg inn i 1997? Jeg er i utgangspunktet av prinsipielle årsaker ikke noe for at et medlemskap av noen som helst sort blir tredd nedover hodet på folk om det så kun dreier seg om 150 kroner. Spesielt ikke dersom de er en gutteklubb som utretter lite eller ingenting annet enn å gi deg et slik oslo-fis-flagg du kan "pryde" hekken din med. Dersom du på den annen side visste hva du gikk inn i og betalte for på forhånd så stiller saken seg litt annerledes. Om halvparten av 100 medlemmer møter opp på møte og så nær som èn vil at foreningen skal forbli KNBF-medlem, så viser det enten at de som bryr seg nok til å møte opp, og hvis stemmer bør tillegges en del tyngde bør bli hørt, eller så er de som rakk opp hånda og stemte for fortsatt medlemskap for slepphendte på sine 150 kr til å bry seg. Uansett er du medlem av en forening med et "demokratisk" styre og bør ta det til etterretning selv om resten av gutta ikke har baller nok til å beholde hendene i fanget under avstemning selv om de mener det samme som deg.

Om du bør ta deg så nær av å bli nevnt med navn her er vel også noe vi kan diskutere i det lange og det brede, men nå har du jo tross alt stilt opp i et profilert båtblad med saken din. Helt frivillig til og med.... eller? Da synes jeg du må tåle litt vind rundt ørene. Jeg forstår allikevel frustrasjonen din på sett og vis. Saken er bare litt i tynneste laget. Er du medlem i frimurerlogen eller gutteklubben kjekk og grei må du finne deg i en del rare ritualer som ikke alltid samsvarer med foruften. Slik er det bare.

Redigert av Lukas (see edit history)

Ok, jeg bøyer meg i støvet ang flagget med Kongens monogram. En "Oslo-fis" er forresten et av min gamle fars uttrykk som på meget stereotypisk vis beskrev båter og deres eiere med splittflagg og A-registrering. HØY(!!) "mååårn-du"-faktor og oppførsel på det som den gang var den behagelige svenske vestkysten på sommeren, men med adferd og manerer som om de satt i bilkø midt i Oslogryta. Rett og slett det motsatte av han svensken du gjerne møtte som nesten kastet fra seg det han hadde i hendene for å ta i mot tauet ditt. Selvfølgelig veldig foreldet og lite representativt for dagens situasjon ;) Neida, jeg mener faktisk det. Ikke noe ironi her. Man skal ikke dra alle under èn kam eller skue hunden på hårene osv...

Den stormen dere har i deres lille store vannglass der nede har allikevel en forsurende virkning på mange måter. Uavhengig av hvem som startet det hele og hvem som har rett. Båtlivet handler om frihet og avkobling fra nettopp slike ting som denne saken dreier seg om og jeg forstår ikke at noen av dere gidder å bruke energi på det. Men... det er underholdende lesing uten at blodtrykket mitt får lov til å stige så mye av den grunn.

Redigert av Lukas (see edit history)

Det er vel direkte bedrageri å kreve kontingent av ikke eksisterende medlem?

Slik jeg ser det:

1. Båtforeningen er medlem av KNBF - en demokratisk beslutning tatt av medlemmene i foreningen.

2. Kontigenten til KNBF beregnes utfra antall medlemmer i foreningen - et greit prinsipp. Store foreninger betaler mye, små foreninger betaler lite.

Jeg kan ikke se at dette har noe med bedrageri å gjøre.

Personkarakteristikker medfører kanskje søvnløse netter for flere parter.

Men man kan jo karakterisere saken som stor eller liten.

Hvis noen liker prinsipper også i små saker så genereres det fort litt fritidsbeskjeftigelse som kanskje med fordel kunne vært brukt på vannet?

Å si at man ønsker å karakterisere, men holder seg for god er vel enda sterkere karakteristikk?

Et stort flertall kan vel godt klare seg uten en skranten innbetaling fra ett (tidligere) medlem?

Bedre med fred i en forening enn å trumfe gjennom "maktbruk" overfor et enkelt medlem som har fått fokus på et prinsipp.

Den høyeste rett er den største urett. (Cicero)

For å forsøke og svare på spørsmålet. til TS.

Om man legger ut om interne forhold her eller snakker om det med alle sine venner blir nestene det samme. Man får gjøre seg sin vurering rundt det. En båtforening er vel heller ikke en lukket losje? TS beskriver jo selv i sitt innlegg interne forhold i Holmen motorbåtforening og har vel dermed konkludert med at det er greit å legge ut om indre forhold i foreningen. Jeg vil vel si at en omtale av hvordan det ble stemt på et årsmøte må være helt greit å beskrive her inne. Direkte personangrep blir noe annet, men det var vel ikke det ble spurt om.

Mange foreninger har også en setning i sine vedtekter som åpner for å ekskludere medlemmer som skader foreningen.

mvh

Knut Erik

mvh Knut Erik

DFTT, tenker nå jeg, så dra trollene forhåpentligvis et annet sted.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Må virkelig si du har et personlig problem Alfred. I et demokratisk samfunn er det naturlig å bøye seg for flertallet og akseptere det

støtter den

Dersom fleirtallet i foreningen ikkje såg problemer å håndtere de penger du ville spare,så hadde de nok ingen problem med det.

red: men svar på heading, ja det må da være greit synest eg. Fint å få lufte litt problem i eit lukket forum.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takk for utvist interesse for mitt innlegg. Skal forsøke å svare på spørsmål med litt kommentarer til utsagn:

”motor” > jeg ser ikke dette som problem, men nå som en utfordring. Ja, det er noen som kaller en båtforenings Årsmøte for en demokratisk prosess. Det gjør ikke jeg. Her utnyttes likegyldigheten.

”Tom Rør”> Det er det punktet som gjenstår: Jeg ønsker prinsipelt ikke at båtforeningen skal betale for meg, men dette viser bare en sterk arruganse/grådighet fra KNBF.

”Lukas”> Ja, båtforeningen var medlem i KNBF da jeg meldte meg inn, men på den tiden ”oppførte jeg meg som alle andre sovende medlemmer” – Jeg kjente ikke til hva KNBF drev med. Først i ca 2000 begynte jeg å verifisere KNBF utsagn mot egne resultater. At jeg sier OK til et innlegg i Båtliv, og herved viser både navn og figur, skyldes en tenkt forsterkning av saken, men jeg mener at usakelig, ikke dokumenterte innlegg som ”vanntro” forsøker er under middels. PS: 100 medlemmer i HMF er ikke riktig…vi er nærmere 200. Ser at du har Sabb i båten. Den var en periode den sikreste motoren i den Norske handelsflåten, og jeg mener fortsatt den lever opp til sitt gamle rykte.

”Bliss X”> Kontingent som bedrageri? Det er klart at man betaler ikke for ”en vare man ikke får”. Dette er det punktet som opptar meg nå. Jeg har åpnet mulighet for alle ’tvangspåmeldte’ medlemmer til å kunne melde seg ut ved å melde fra til KNBF at de ønsker utmelding (uten begrunnelse). En meningsmåling i Båtliv viste ca 90% motstand mot kollektivt medlemskap; avstemning: ”melde seg inn i båtforeningen, men ikke i KNBF”! Da er vi tilbake til dette med ”sovende medlemmer” – hvem gidder å melde seg ut av KNBF så lenge båtforeningen betaler? Håper medlemsmassen våkner slik at de som sympatiserer med KNBF kan melde seg inn personlig. Men igjen…Ja, er ikke dette kravet fra KNBF et simpelt tyveri fra dugnadsbaserte båtforeninger?

”småbåtentusiasten”> jeg likte denne: Å si at man ønsker å karakterisere, men holder seg for god er vel enda sterkere karakteristikk?

”lippert”> Jeg er opptatt av rettferdighet og åpenhet / frihet. kommunisere med båtvenner på ”klubben” etc blir ikke det samme som å legge ”ting” ut på nett. Jeg kommenterer her bare sannheten rundt det ”vanntro” har startet. Helt enig i referert vedtekts formulering at man må unngå å ”skade” foreningen, men jeg tror at etter hvert vil båtforeninger ”snakke sammen” på nett for å forbedre seg i styre & stell…da kommer vel litt ”grums” frem som må aksepteres som nyttig feedback for at ikke andre skal gå i samme ”fellen” etc.

”Bliss X”> Kontingent som bedrageri? Det er klart at man betaler ikke for ”en vare man ikke får”. Dette er det punktet som opptar meg nå.

Jeg registrerer at vi befinner oss på forjellige planeter i forhold til dette temaet, så jeg ser ingen hensikt i å fortsette den diskusjonen. Siden du beskylder KNBF for svindel + simpelt tyveri burde du informere dem om denne tråden.

Det blir vanskelig å drive en båtforening hvis man skal følge din tankegang. Hvis foreningen f.eks får rabatt på en ny brygge fordi de er medlem av KNBF, så må de da ha et veldig innviklet system for å prise båtplassene på den nye brygga. En pris for KNBF medlemmer (som skal nyte godt av rabatten), og en annen pris for ikke KNBF medlemmer.

Glad jeg ikke sitter i et slikt styre. :lol:

Jeg tror at du er en liten David her og sloss mot Goliat. Jeg får ikke nok ut av det jeg har lest(i både linker og denne tråden) til å gjøre meg opp en sunn mening basert på alle de fakta som sikkert ligger til grunn. Og hadde du stått fremfor livsvarig fengsel hadde jeg latt tvilen kommet deg til gode. Jeg tror det er flere kort som må på bordet her, men som ikke kommer godt nok fram. Det du startet tråden med var jo å snakke om personangrep og det de fleste er interessert i er sakens kjerne og ikke hvorvidt du føler deg tråkket på i "offentligheten". Det er nok mange som synes du er en vriompeis og selv om de kanskje har rett så er det en god sak du kjemper for, men... saken din er allikevel for tynn slik jeg ser det(om så i mangel på bedre viten og nøytrale fakta).

Det er jo en liten faen i meg som sier at det er helt feil at KNBF sitter og drar inn penger på "sovende medlemmer" som ikke får noe igjen for det de gir, men problemet er at det er så mange av de at du bare fremstår som en liten sint maur som ble med på leken blandt alle maurene en stor tue, men ikke tåler steken, og i stedet vil omvende hele kolonien. Og alle vet hvordan det stort sett går med han som gjør opprør mot stormakten. Han blir kneblet, bakbundet, nakkeskutt eller i beste fall utstøtt eller tilintetgjort på en eller annen måte helt til den dagen han får med seg flertallet. 150 kroner er en helt akseptabel pris å betale for folk flest for å få sove i fred. Men... David vant jo til slutt om det er noen trøst....

Vi betaler alle kontigent til båtfpreningen, dvs de fleste. Disse pengene går som kjent til vedlikehold av brygger, strømposter, renhold, etc.

Om jeg hadde fått en økning på 150,- i året, som skulle gått til KNBF, så ville jeg også spurt meg, hva får vi igjen for dette da? Jeg påstår ikke at det er lureri, men kanskje skulle KNBF informert litt anng hva de tilbyr for disse 150 kronene.

Jeg ser jaggu at jeg er medlem jeg også, via kollektivt medlemskap i båtforeningen.

Når jeg leser alle de fantastiske fordelene jeg har, må jeg si at jeg har fler fordeler av et trumf medlemskap enn dette her. Nå er 120 i året ikke noe å bry seg om alikevel, men kom ikke og fortell meg et dette medlemskapet er så fantastisk flott.

Medlems fordeler

Hadde det enda vært et medlemskap i Redningstjenesten i stedet, det hadde vært noe vi alle kunne hatt nytte av, kunne tilogmed vært villig til å betale mer enn 120 kroner for det. Kunne vært rabbatert pris for medlemskap f.eks. :sailing:

"lippert"> Jeg er opptatt av rettferdighet og åpenhet / frihet. kommunisere med båtvenner på "klubben" etc blir ikke det samme som å legge "ting" ut på nett.

Hvis du leser mitt innlegg en gang til vil du kanskje se at jeg skrev "alle sine venner". og da ser jeg ingen sælig forskjell med det og publisering på nett.

mvh

Knut Erlk

mvh Knut Erik

Fantastsik flott var det kanskje ikke, men dèt er ikke en tallerken med kjøttkaker i brun saus på veikroa heller. Det koster vel omtrent det samme.

Er det noen som har konkrete saker å referere til hvor KNBF har brukt sin rolle som "vaktbikje" slik de hevder de er, og hvor de har fått trumfet gjennom noe, stoppet ting av politisk karakter som ikke gagner båtfolket etc?

Jeg vet ikke jeg, det er derfor jeg spør, men gi meg tre slike saker som IKKE går på at jeg sparer penger på ting jeg allikevel ikke trenger, så skulle de fått mine 120/150 kr.

Jeg synes ikke det er så nøye med de 150 kroner. Det som er viktig er at jeg føler de er min representant og taler min sak når det gjelder båtlivet. Jeg har to gode eksempler for og en mot:

For:

- KNBF talte vår sak når regjeringen ville fjerne avgiftsfri diesel for fritidsbåter. (Ikke at KNBF kan ta hele æren, men de drog iallefall i rett rettning)

- KNBF stiller med gratis innledene advokathjelp med Norges mest drevne båtadvokaten når jeg skulle ha bruk for det. :wink:

Mot:

- KNBF går inn for påbud av å ha redningsvestene på seg når man er i båt. Det er jeg helt uenig i og mener det skal skipperen bestemme ut fra forholdene. (Været, størrelse av båt, etc.) Interessant nok kjemper KNBF sin søsterorganisasjon i England kampen mot påbud av redningsvester akkurat nå.

Så ut fra den avveining om man føler seg totalsett representert av en organisasjon eller ikke styrer om man blir medlem eller ikke. At det koster 150 kroner mener jeg er nesten helt uten betydning. Det er jo heller ikke sånn at man velger medlemskap i et politisk parti ut ifra størrelsen av kontingentet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ja, det er noen som kaller en båtforenings Årsmøte for en demokratisk prosess. Det gjør ikke jeg. Her utnyttes likegyldigheten.

Nå kjenner ikke jeg statuttene i HBF, men hvis de er nogenlunde lik de vi har i min båtforening, er det absolutt en demokratisk forening hvor alle kan fremme forslag til endring, man får fremføre sine argumenter og man stemmer fritt for eller imot. Statuttene regulerer antageligvis også hvordan valget skal foretas. Sjekk om du kan ta dem på saksbehandlingsfeil ift håndsopprekning. Endring i statutter(som kollektivt medlemskap) krever antageligvis skult stemmegivning.

I Norge er det vel 60-70% eller noe sånt som bruker sin stemmerett til å velge hvem som skal styre. Mange av dem igjen stemmer av gammel vane uten å vurdere alle partiprogrammene fra valg til valg. Svært mange velger å ikke stemme. Kall det gjerne likegyldighet.

Ingen har beskyldt Norge for ikke å være ett demokrati.

Hvordan vil du att beslutningsprosessen i din båtforening skal være?

Demokrati er flertallets rett til å undertrykke mindretallet... :cool:

Personlig mener jeg at ett totalitært diktatur med meg som sjef er den mest optimale styreform, jeg bare sliter litt med å få flertallet med meg.... :wink:

Er litt spesielt at man legger fram ett forslag i en demokratisk prosess, og så kritiserer demokratiet så fort man ikke får flertallet med seg. Dekkes ofte av begrepet syting, men det finnes kanskje bedre ord.

Det er ting her som jeg ikke forstår Alfred,hvis du er så veldig uening HMF sine medlemskap i knbf så er det jo bare og finne en annen båtforening som svarer til dine prinsipper og interesser,isteden for og gå rundt og irritere seg over at KNBF svindler foreningen deres. :confused:

Takk for utvist interesse for mitt innlegg. Skal forsøke å svare på spørsmål med litt kommentarer til utsagn:

”motor” > jeg ser ikke dette som problem, men nå som en utfordring. Ja, det er noen som kaller en båtforenings Årsmøte for en demokratisk prosess. Det gjør ikke jeg. Her utnyttes likegyldigheten.

Du får da finne argumenter som får de likegyldige til å ta standpunkt. Likegyldighet er ofte et utslag av aksept, fordi man ikke har argumenter mot.

Men hva er så det store problemet med medlemskap i KNBF. Er selv medlem uten noe automatikk via båtforening. Det er jeg fordi det er viktig å ha en organisasjon som påvirker min fritidsinteresse og muligheten for å ferdes på sjøen på en så rimelig og trygg måte som mulig. Hvordan tror du det ville vært uten slike foreninger som taler vår sak og påvirker politikerne. Vær medlem slik at KNBF blir størst mulig og mest mulig innflytelsesrik.

Attn.: "VannTro"

Jeg er blitt kjent med at du omtaler min person her i denne spalten, ref.:

https://baatplassen.n...44#entry1052144

Du burde fremstå med fult navn. Hvem er du som påberoper deg å kunne komme med "personkaraktiristikker" og unngå å si sannheter? Dette har vel ikke allmenn interesse, men du har tydeligvis et behov for å uttrykke deg. Da du nå "utleverer" Holmen motorbåtforening på denne måten må jeg informere leserne om det som angår denne SAKEN, nemlig utmelding fra KNBF's kollektive 'tvangsinnmelding' og det er som følger:

Jeg har tidligere fremmet forslag ved HMF årsmøte om kollektiv utmelding fra KNBF som nevnt her og det ble nedstemt. Grunnen til at det ikke ble flertall (må være 2/3) var at de fremmøtte var i hovedsak "KNBF-sympatisører" og dirigenten for årsmøte var en representant for KNBF! Det ble bestemt at avstemningen skulle utføres ved "hands up" og ikke anonym skriftlig stemmegivning. Da var resultstet forutsigbart, selvfølgelig. Og KNBF's representanten erklerte seg ikke inhabil…

Hovedgrunnen for utmelding den gang var å kunne spare ca NOK 20000,- i en slunken foreningskasse samtidig som jeg påpekte mangel av synlige resultater fra KNBF.

Nå har det lykkes meg å bli individuelt utmeldt fra KNBF, ref.: http://www.batliv.co...il.epl?id=15486

Jeg er glad for å kunne gjenta at min målsetting er oppnådd, men jeg liker ikke at KNBF setter som krav at innbetalingen fra båtforeningen til KNBF skal være uendret. Det er vel direkte bedrageri å kreve kontingent av ikke eksisterende medlem? Tenk om alle i en båtforening nå melder seg ut enkeltvis – så må foreningen fortsatt betale full medlemskontingent! Som det fremgår av debatten er jeg blitt anmodet av KNBF å fremme forslag på HMF årsmøte om kollektiv utmelding. Det gjør jeg. "VannTro" får da anledning til å skrive litt om det resultatet også...

MVH

Alfred Sælid

Kommentar fra moderator: Det er opptil hver enkelt om man vil poste innlegg under eget navn.

Deler av innlegget det refereres til er nå slettet.

Erfaring tilsier at denne tråden kan gli ut i personangrep, håper alle kan holde seg til sak og telle til 10 før man poster...

Jeg føler at jeg burde holde meg unna å kommentere dette da jeg er nesten !00% sikker på at det vil utarte seg, men likevel. Jeg "quoter" hele innlegget da jeg føler det er behov for det.

Når det gjelder hvem jeg er så er du fult klar over det, så det er lite interessant for andre her på BP.

Når det gjelder personkarakteristikk så burde jeg hold meg for god, det er jeg enig i.

Når det gjelder usannheter så vil jeg gjerne vite hva du sikter til.

Når det gjelder hvorfor du ikke fikk flertall for ditt forslag så var det fordi du var den ene stemmen som stemte for utmelding.

Når det gjelder insinuasjoner om at hele årsmøtet var KNBF sympatisører har du helt rett. De sympatiserer med den jobben KNBF gjør og stemte for å støtte dem.

Når det gjelder antall medlemmer i HMF så vet du like godt som meg at tallet blir høyt grunnet regelen om familiemedlemmer. Hovedmedlemmer er litt i overkant av 100.

Når det gjelder at ordstyrer skulle være inhabil så vil jeg si at det er svært lite en ordstyrer kan utrette når det gjelder en avstemning. Meningytringer kommer fra salen ikke ordstyrer.

Når det gjelder innsparingspotensialet så synes jeg det blir som småpenger å regne når man ser på totalbildet.

Når det gjelder din målsetting om utmelding så synes jeg dette ser ut som at noen "kjenner deg godt" og har funnet ut at dette var en enkel løsning da du ALDRI gir deg med noe du har bestemt deg for. Det blir vel litt mye prinsipp antar jeg.

Når det gjelder å legge ut interne saker for offentligheten føler jeg ikke at denne saken var så veldig intern og det kan vel ikke du ha gjort heller da du fikk både Båtliv og Seilas til å publisere det.

Til slutt vil jeg gjerne vite om du har fått redusert kontingenten din som følge av denne utmeldingen ?

Resultatet av årsmøtet 2011 vil du sikkert selv kunngjøre om det skulle gå i din favør.....

For øvrig så du vel ikke helt at du selv ble utnyttet litt når du sa ja til den reportasjen i Båtliv / Seilas. KNBF sa opp sin avtale og benytter nå Båtmagasinet som talerør. Men dere strøk kanskje hverandre på ryggen.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...