Jump to content

Er Norske befolkning totalt uansvarlig


fanaholmen

Recommended Posts

Dette er faktisk ikke ment som kritikk men snarere en digrsjon.

Når jeg leser på forumet her og leser diverse norske båtmagasiner slår det meg at det virker som om norske båtinteresserte kun er opptatt av større og størst båter og motorer.

 

Jeg aner ikke hva en 30 - 40fots båt representerer av forurensning helt fra produksjon, drift - vedlikehold og drivstoff før båten evt. går til hogging. Men det sier seg selv at forbruket av

jordens resurser er himmelhøyt over hva som er akseptabelt og ikke bærekraftig på noen som helst måte.

 

Selvsagt skal vi nyte det gode liv på fjorden men er det virkelig nødvendig å forbruke så inn i hel.... mye for være lykkelig på fjorden. Jeg er oppvokst med strandebarmer med 3hk johnson, lå i telt rundt på holmene med familien og hadde det helt fantastisk. Men da hadde alle andre også en liten båt og telt så vi behøvde ikke kjempe mot at vi måtte ha større båt enn naboen.

 

Samme hvor mye gutten i oss har lyst til å være skipper på egen skute så kan vikke fortsette med å ha større fritidsbåter enn det som var vanlig som yrkesfartøy for bare 25 år siden.

 

Jeg skal ikke bidra til hetsen mellom seil og motorbåtfolket men jeg har faktisk seilt til skotland og tilbake og kun brukt 12 liter diesel på 3 uker, så det behøver faktisk ikke forbrukes så enorme mengder fossilt brennstoff for en liten tur på blåmyra.

 

Båtmagasinene ser til å prøve og akselerere denne trenden med gigantiske fritidsbåter da det hovedsaklig er store kostbare båter som både testes og omtales. Gjerne med et dieselforbruk

på 100 l diesel i timen. Det er et halvt oljefat det. Jeg bruker vel kanskje 100 liter på 4 år, og jeg er faktisk på sjøen hele året.

 

Så har vi problemet med båtplasser som kommunene har sett som sin oppgave å legge til rette for befolkningen. Kan ikke skjønne hvorfor de skal det når det er politisk ukorrekt å forurense i den grad vi gjør i dag. Båt er for tross alt et leketøy for de aller fleste. Det er jo et fåtall av de store båtene som brukes i den grad at det kan være et kommunalt ansvar å tilrettelegge og ekspropiere annen manns eiendom for at noen skal kunne leke seg med det som sagt for 25 år siden var å betegne som yrkesfartøy og som måtte være i bruk nesten hele døgnet for å være regningssvarene

 

Jeg håper at nå når isen smelter på Grønland at selv båtfolket vil være med å ta sin del av ansvaret

før kineserene også begynner å kjøpe Princess.

 

Gleden ved å forurense er ikke nødvendigvis prposjonal med størrelsen av forurensingen.

Link to post
Share on other sites

I den noe enfoldige digresjon er det ikke gjort noen beregning av hva det totale utslipp fra fritidsbåter representerer. Tipper det er så lavt at et dusin fly som får kanselert sine avganger fra nordnorge til Oslo er nok til redusere utslippene mer enn hva fritidsbåtene kan redusere utslippene med. Sett ting i perspektiv...

Link to post
Share on other sites

Nå er det stadig ny teknologi som modnes, som er i ferd med å gi "grønnere" fritidsbåter. Som Steyrs M1 marinehybrider. Eller et nytt norskutviklet luftputekonsept kalt ASV (Air Supported Vessel) som er bygget inn i et normalt skrog. Ikke noen gummiputer å se her. Det er vel teknologiutviklingen som vil gi oss grønne, men allikevel praktiske båter. Slik at man ikke trenger å fise rundt i en 3-hester.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at nå når isen smelter på Grønland at selv båtfolket vil være med å ta sin del av ansvaret

før kineserene også begynner å kjøpe Princess.

Du kan da ikkje åpne eit slik innlegg med å fraskrive deg kritikk, og så trampe i vei til de grader !

At det brukes av jordens ressurser og forurenser- er pr dags dato tillat, og det betales avgift for det.

Hvorvidt is smelter og klima blir ødelagt er faktisk ikkje ein debatt. Det er skvip fra ende til annen. Trur du virkelig inners inne at vi hadde fått lov å kjøre videre med de gamle rykende pentaene ombord dersom det FAKTISK første til økt havnivå? Nei da hadde Amerikanerene senket oss for lenge siden......!

 

Men vi får slippe hemmeligheten i dag..... det er kalkulert drukning av halve verdens befolkning. Vi bare gjør det stille slik at de ikkje skal merke det før de er våt på beina. Men vi har store båter slik at vi flyter samma F :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi har blitt en av verdens rikeste nasjoner på eksport av fossilt brensel. Det kan nok være en del dilemma i det..

 

Vi som bruker skjærgården og havet setter pris på både natur, dyreliv og fisk. En motorbåt dreper verken planter, dyr eller fisk. Effekten ift global oppvarming er rett og slett tilnærmet null. Det betyr ingen ting. Vi kan faktisk trygt regne den som null og kjøre våre båter med glede, god følelse og god samvittighet.

 

Jeg synes gjerne vi kan prøve å bremse et overdrevet statusjag. Det kan jo bli litt stressende og gir ikke nødvendigvis økt glede. Vi trenger ikke alle ønske oss båter som Røkke og Hagen (stort og flott). De har kanskje ikke den helt store båtkosen heller - jeg vet ikke..

 

Dersom man vil "gjøre noe" bør man, som Motor sier over her, sette ting i perspektiv og ta tak der det er virkelig er problemer, som feks. oljeeksporten, industriellt overfiske eller sørge for renslig oppdrett.

 

Det blir helt feil å legge inn meldinger på båtforumet for å få mennesker med veldig sunne fritidsinteresser til å skulle føle dårlig. Man retter kanonen mot helt feil mål.

 

Verden blir ikke bedre om vi setter oss til hjemme og bretter melkekartonger. Den blir vel heller dårligere både i det store og lille perspektivet.

 

Det er bedre med en trivelig båttur :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sett ting i perspektiv...

 

 

Ja absolutt.

Jeg synes ikke det er så farlig at jeg kjører i 50 i 30 sone så lenge andre kjører i 70.

Jeg synes heller ikke at det gjør noe om jeg stjeler 100000 så lenge det er noen andre som stjeler en mill.

Legg 10 kroner literen i ekstra avgift på diesel brukt til tull og tøys. Da tror jeg det begynner å hjelpe.

Olje er for verdifullt til å brennes opp for moro skyld.

Link to post
Share on other sites

jeg tror råolje- og andre råstoffpriser kommer til å øke såpass i årene framover - "vanlige" folk vil ikke få råd til å kjøpe de feiteste båtene med enorme dieselmaskiner - og langt mindre bruke dem.

 

Så da kommer kanskje snekka til å få en renessanse, samt at seilbåt blir enda mer populært...?

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg synes trådstarter er inne på et viktig tema. Altfor viktig til at det er rett å flåse det vekk. Jeg tenker ofte i samme retning selv, uten at det ødelegger båtgleden. Det blir mer filosofi for min del.

At det faktum at båtene øker i størrelse, beslaglegger mer plass i havner, og igjen utløer krav om offentlig tilrettelegging er et interesant paradoks.

 

En ting jeg tenker litt på, er hva som vil skje når de store mengder med plastbåter blir utrangert. Dette skjer vel når plastskroget blir ca. 30 - 50 år. Alt avhengig av produksjonskvalitet og vedlikehold. Det vil med andre ord si at dette er et problem som vi står ved starten til. Blir de liggende i fjæresteinene, eller vil eierne ta sitt ansvar og sørge for at de blir levert til godkjent mottak ? Jeg regner med at det vil koste en god del, både i frakt og innleveringsavgift. Skal dette også bli et offentlig problem ? Må det innføres en vrakpant for at vi båteiere skal ta vårt ansvar når leketøyet vårt dør ?

Link to post
Share on other sites

Oljeprisen nærmer seg igjen 100 USD fatet og pumpeprisene tikker oppover, og skal vi tro ekspertene blir det enda dyrere i årene som kommer. Dette løser seg av seg selv ved at forbruket begrenses eller at teknologien endres -ikke bare i Norge, men globalt. I et lengre perspektiv går det rette veien og har alt gjort det i mange år, fra kull og tungolje til renere diesel og LPG samt mer effektive motorer. Flere og flere ferger og supplybåter i Norge går nå på naturgass i stedet for tungolje. Brenselceller og hybridløsninger vil etterhvert ta over for de gamle stempelmotorene, men ikke før det økonomisk lønner seg evt at politiske beslutninger tvinger det frem.

 

Men, mens vi venter på den grønne energien må enhver ta litt ansvar for sitt eget forbruk. Kose seg på sjøen for all del både i seil- og motorbåt :cool: , men ikke forurense unødvenig mye ved uvettig kjøring og dårlige ladeløsninger (som tomgangskjøring for å se på TV). Hensynsfull opptreden underveis og i uthavn er alles lille bidrag til et bedre klima. Siden regjeringen sliter med sin månelanding for karbonfangst har jeg hjulpet de litt med å ha masse treverk og karbonfiber ombord :wink:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Trådstarter sier mye fornuftig, men dette med å avgiftsbelegge i hytt og pine rammer bare menigmann. De med store, dyre båter som forurenser mye, vil bare fortsette som før. :rolleyes:

Dette er jo den avgiftspolitikken som Rød/Grønne Khmer står for: Flå menigmann fra gård og grunn med loven i hånd. :headbang:

Tror man må begynne andre steder hvis man skal redde verden. :smash:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke brukt båten noe mindre, om diesel kostet 10 kroner mere, oppskrudde priser går først og fremst utover de med dårlig økonomi, og treffer sånnsett litt skeivt.

 

norsk regjering er jo generelt ikke interessert i lavere co2 utslipp, men opprettholde inntekstrømmen, ref nye biler som brenner mye renere, men samtidig blir skattet i hjel på HK avgift som ofte er positiv bieffekt av effektiv forbrenning.

 

hilsen en som drar fra 3 til 150 liter i timen.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg tenker litt på, er hva som vil skje når de store mengder med plastbåter blir utrangert. Dette skjer vel når plastskroget blir ca. 30 - 50 år.

Kanskje, med skyhøye oljepriser og ny teknologi at det vil være mulig og til og med lønnsomt å gjenvinne og gjenbruke materialene...?

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At vi skal ta vare på vår kjære klode er vel alle enige i..

 

En ting jeg personlig stusser over er at alt skal skuffes over på folket mens staten selv ikke gjør en dr.. for og senke sine utslipp.

 

Bondevik rgjering gikk av etter press fra ap med fler ang rensing av gasskraftverk.. Folket er ikke uvillig til og endre seg men vi ser gjerne på våre folkevalgte og følger dems eksempel. Moralen fra våre folkevalgte er IKKE GJØR SOM JEG GJØR MEN GJØR SOM JEG SIER. Det sto en fin artikkel om dette i Dagbladets innstikk her forleden.

Nordmenns vilje til og ofre noe av sitt forbruk/livstil var på topp i 1998 og 2007 for så og bare øke forbruk etter det.. ikke rart når man ser hva folkevalgte faktisk bestemmer der inne og at vi faktisk er en STOR OLJENASJON. Det er ingen vilje/interesse fra dems hold om at vi alle skal tuffe rundt i EL biler/Båter.

 

Bukken til havresekken passer godt inn i vårt land synes jeg.. Se på Sverige og hva faktisk de har gjort for sitt miljø.. der er viljen til folket mye større grunnet at regjering faktisk viser og gjør ting som belaster miljøet mindre.. bla med store fjærnvarme prosjekt i byene...Togutbygging etc. Hvorfor har ikke vi i dette landet dette når vi har Gass i hopetall?? eller hvorfor sender vi søppel og faktisk BETALER svenskene for og ta det imot i deres Fjærnvarme anlegg.... mens vi sitter her i Norge og fyrer på hvert vårt hjørne...

Manipulering og spill for galleriet kalles det.. Lettlurte Nisser er vi hele gjengen.. men vi har selv valgt det..

 

Og så er det noen idalister som faktisk tror på det de gjør.. makan.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Om global oppvarming medfører til nedsmelting av polis og derav økt vannstand i havet, så kan det ha en positiv effekt; Færre vil gå på grunn og redningskøytene får færre oppdrag. Da går forbruket av fosilt drivstoff ned. Vanskeligere er det ikke :crazy:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tenker litt langsiktig så tror jeg at:

 

Det vil komme flere restriksjoner og krav framover både i Norge og i andre land som vil påvirke båtbruken og båtbrukernes frihet generelt (regulering). Ikke nødvendigvis avgifter, men andre krav som går på utslipp, forbruk osv og kanskje også restriksjoner på å føre visse typer båter i visse farvann? (skjærgårdsparker/fredningbestemmelser/vern osv)

 

Det vil etterhvert bli vanskeligere å selge nye større motorbåter pga restriksjoner/krav og dette vil også påvirke prisene på bruktmarkedet

 

Det vil dukke opp alternativer men disse vil være dyre, upraktiske og lite populære en god stund framover og vil neppe slå an i et bredden

 

Jeg tror også at mange som gjerne vil ha stor motorbåt vil tenke i retning seilbåt etterhvert, og vi vil få stadig flere seilbåter som aldri heiser seil, men som brukes mer som en motorbåt med mast og kjøl. Dette vil også føre til at det vil bli stadig mer populært å ha måten i en marina som gir kortere reisetid til populære reisemål framfor å ha båten liggende i nærheten av der man bor.

 

Det skal bli intr å følge denne utviklingen. Jeg tror ikke det vil være slik som det er i dag om 15 - 20 år

Link to post
Share on other sites

Motor,dette var vel et lettvint argument. Tenker en slik er det bare å legge inn årene, bokstavelig talt.

 

Synes ikke det, fordi når Fanaholmen eller du drar på sydenferie så vil det medføre mer forurensing enn mitt forbruk av drivstoff på sjøen. Langt mer unødig forurensing oppstår som følge av andre faktorer enn at noen har litt dyrere og mer forurensende båt enn deg og meg. Å være skeptisk til forurensing fra store båter minner mer om misunnelse enn noe annet. Hvorfor skal man legge inn årene når vi lever i en værden hvor utviklingen stadig gjør fremskritt og nye løsninger skapes.

 

Seilbåtfolket hiver seg på i denne tråden ser jeg. Forstår det, de har jo et inderlig ønske om å finne gode argumenter for å ha en slik båt. Forundrer meg stadig over manglende seilføring og bruk av motor på disse båtene eid av idealister.

Link to post
Share on other sites

Seilbåtfolket hiver seg på i denne tråden ser jeg. Forstår det, de har jo et inderlig ønske om å finne gode argumenter for å ha en slik båt. Forundrer meg stadig over manglende seilføring og bruk av motor på disse båtene eid av idealister.

Hvis det var myntet på meg, så tillegger du meg meninger og holdninger jeg ikke har. Jeg skrev hva jeg trodde ville skje på båtfronten framover og ingenting om hva jeg mener er riktig eller galt.

 

Personlig gir jeg fullstendig blaffen i hva slags båter andre har eller ønsker å ha.

Link to post
Share on other sites

Forundrer meg stadig over manglende seilføring og bruk av motor på disse båtene eid av idealister.

 

Det er fordi at seilbåtene er utaskjærs, og der er ikke motorbåtene.

Og så er det slik dersom det seiles innaskjærs så sutrer dieselhodene om uansvarlighet og mangel på sjømannskap og alt det der.

Velger en så å gå for maskin innaskjærs, så sutrer de like mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjærne komme med et kort svar til trådstartes spørsmål.. (selv om jeg ga et litt lenge tidligere)

 

Er den Norske befolkning totalt uansvarlig?? NEI

 

Er den Norske Regjering totalt uansvarlig?? JA

 

En annen ting er jo stadig mer seilebåt i skjærgården.. svaret på det er enkelt.. en får større båt for mindre penger.. og ja jeg tør påstå at 80% av nysalget kun kommer til og bli brukt som motorbåt.. ref kjentfolk som har konvertert..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...