Jump to content

Er Norske befolkning totalt uansvarlig


fanaholmen

Recommended Posts

Ekstra turer til syden etc. har absolutt noe med båt og miljø og gjøre fordi det er en tendens til å skille ut enkelte aktiviteter som "verre" enn andre. I et totalt perspektiv er dette nesten umulig. Det er derfor jeg kom med litt ironisk humor og litt alvor i innleggene mine over.

Hvis man ser på båtlivet isolert. Dvs. ikke tar hensyn til at utslipp fra fritidsbåt er som "å pisse i havet" (kjent gammelt uttrykk), er det selvfølgelig lettere å angripe "problemet"( i anførselstegn fordi det egentlig ikke er et problem verken globalt eller lokalt).

 

Hvis vi begynner med skroget på båten. Hva er mest miljøvennlig?

 

Et treskrog er lagd av bærekraftig materiale. Ofte bygd i Norge (ikke fraktet langt), men om det er kaldbakt, er det også brukt råolje til fremstilling av spesielt lite miljøvennlig epoksy. Eldre treskrog var ofte beskyttet med blymønje. En virkelig miljøgift som aldri brytes ned eller forsvinner i naturen. Alle treskrog er uansett satt inn med oljer og lakk som ikke alltid er naturvennlige. Ingen trebåtbyggerier er dessuten CO2-nøytrale så lenge folk må kjøre på arbeid i bil, eller det benyttes redskap fra andre fabrikker.

Trebåter som utrangeres er også et miljøproblem da treverket er satt inn med så mange stoffer at det ikke kan brennes på St.Hansbålet.

 

Et plastskrog er stort sett lagd av råolje, men har en utrolig lang levetid. Ingen plastskrog er enda utrangert basert på plastens beskaffenhet (unntak for tvilsomme sandvitsj-konstruksjoner), så vi vet ikke hvor gamle de kan bli.

Et plastskrog kan deles opp i småbiter med motorsag og deponeres nærmest som stein da det ikke vil råtne og ikke vil bidra til avrenning av giftige stoffer. En stor del av det er jo faktisk stein også i form av glassfiber. En ulempe er det at plastbåter ofte er produsert langt fra brukerstedet og derfor har bidratt til forurensning ved lang frakt alene.

 

Så til drivstoff.

Bensin og diesel er jo ansett som den store stygge ulven. På bilfronten er det sett på som en løsning med elektrisk drift, selv om vi kjører Nordlandsbanen på diesel :crazy:

Jeg skulle gjerne hatt en elektrisk båt. Egentlig perfekt. Stille, ingen åpninger i skroget til sjøvann, ingen sjøvannspumpe, varmeveksler, oljekjøler,rør eller eksos. Jeg ser fram til bedre batterier enn de vi drar på nå som er basert på 1800-talls teknologi. Moderne batterier er, utenom at de er dyre, lite miljøvennlige da de koster store ressurser å lage og har en meget begrenset livstid.

Så hva i mellomtiden?

Etanol i bensinen synes mange er en god idè. National Geographic (seriøst amerikansk tidsskrift) hadde et nummer for 3? år siden, der de kom frem til at om vi kjørte på 100% etanol, ville vi spare 10% i CO2-utslipp. Dyrking av jorda, produksjon og bruk av sprøytemidler, anlegg for gjæring og destillasjon gjør at det kommer så dårlig ut.

Når da myndighetene vil at bensinstasjonene skal innføre 10% etanol i bensinen, sparer vi i utgangspunktet 1% CO2 utslipp. Tar vi infrastruktur som innblandingsanlegg og ombygging av bensinstasjoner inn i bildet, kommer vi sannsynligvis ut med økt CO2-utslipp totalt.

Forresten tåler ikke glassfibertanker etanol. Det har vært mye på amerikanske fora om dette.

Matvareperspektivet. At noen sulter mens andre dyrker vekster til etanolproduksjon bør man også ta hensyn til.

 

Så hva kan vi gjøre?

Fart på vannet koster. Tradisjonelle snekker flytter lite vann og kan gå utrolig økonomisk. Må vi alltid fort fram? Lette planende båter flytter også lite vann, men er ofte overmotoriserte.

Må vi dra på så mye vekt (plass og utstyr). Lettere båter kan gå mer økonomisk. Nye typer skrog àla husbåter med katamaranskrog er kanskje en idè?

 

Ellers: Behøver vi bunnstoffe hele båten hver gang? Leverer vi skvetter med kjemikalier til mottak? Bruker vi trietylenglykol(teg) som er dyrere men mindre giftig, til frostvæske? Monoetylenglykol (meg) er vanlig og billig og giftig. etc. etc.

Joda, nok å diskutere.....

Link to post
Share on other sites

Det er fint å diskutere miljøpolitikk. Ser artikler i Boat International. Der ser det ikke ut til at vi her i nord er de verste når det gjelder forurensende fritidsbåter. Enorme luksusbåter med er crew på minst ti pers og minste modell på 50 meter. Artikler om problemene med å finne marinaplass i Middelhavet for båter over 60 meter. Neida, det er ingen unnskyldning for å drite i miljøet, at andre driter mer. Men om Nordmenn er uansvarlige? Ja. Omtrernt som andre folk, tenker jeg...

 

Og så er det vel noe som heter utslippskrav på disse motorene også? Fritidskjøretøy/fartøy er vel ikke alltid anskaffet ut fra et nytte/behov/nødvendighetsperspektiv, og bruken blir vel også deretter. Vi gir alle litt blaffen i den grad samvittigheten våres tillater det.

Link to post
Share on other sites

Ekstra turer til syden etc. har absolutt noe med båt og miljø og gjøre fordi det er en tendens til å skille ut enkelte aktiviteter som "verre" enn andre. I et totalt perspektiv er dette nesten umulig. Det er derfor jeg kom med litt ironisk humor og litt alvor i innleggene mine over.

Hvis man ser på båtlivet isolert. Dvs. ikke tar hensyn til at utslipp fra fritidsbåt er som "å pisse i havet" (kjent gammelt uttrykk), er det selvfølgelig lettere å angripe "problemet"( i anførselstegn fordi det egentlig ikke er et problem verken globalt eller lokalt).

Ok, med det handler ikke bare om "pisset i havet", kanskje noe om kunnskap, men aller mest om grunnleggende holdning. Da er det ikke så helt dumt å begynne med det en virkelig har et forhold til og kunnskap om, f.eks båtlivet. Skal en forholde seg til globale problemstillinger er det noe annet,

dvs global miljøpolitikk, og det er noe de fleste av oss lett kan mene noe om, men gjøre lite med.

Link to post
Share on other sites

jaujau,. nåkka må vi jo få brukt bensin på., siden det e ikkje e lov å kjør snyscooter på vintern, så e det jo greit at båt e fritt fram,. sjøl om grunnlaget for scooterforbud e forurensing, litt rart da samtlige scootera i norge, forurensa ca 10% av det fritidsbåtan i oslofjorden gjør.

Link to post
Share on other sites

Spør du meg, så tror jeg du har sporet totalt av når det gjelder å angripe forurensings problematikken.

Tror nok det er ganske så mangen tusener av ledd forran "oss" båtlivs nytere i køen på listen over miljøsvin.

Ta foreksempel Asia med alle sine 2 takts "mopeder" Den tyske miljømyndigheten Umweltbundesamt (UBA) oppgir at scooter med totaktsmotor forurenser 500 ganger mer enn en bil! I Asia er dette allerede et meget alvorlig problem.

 

Tror nok du har tatt deg litt vel mye vann over hode med dine antagelser. Mulig du skulle fått litt mindre vann over hode, å heller

brukt båten til det formålet. om du kjører en tomos 3hk, ror, seiler eller cruiser en 60fot yacht, så tror jeg ikke du er

dråpen som får begeret til å flyte over.

 

Finnes det ikke ett eller annet forum på nett angående sellafield eller noe i den dur som du kan hisse på deg istedenfor?

 

(ps: regner med du provoserer ganske så mangen med den overskriften og innholdet her på dette forumet. Tror ikke jeg er langt unn om jeg antyder deg som en mulig kandidat til kristin halvorsen's neste høyre hånd)

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er ganske så mangen tusener av ledd forran "oss" båtlivs nytere i køen på listen over miljøsvin.

Ta foreksempel Asia med alle sine 2 takts "mopeder" Den tyske miljømyndigheten Umweltbundesamt (UBA) oppgir at scooter med totaktsmotor forurenser 500 ganger mer enn en bil!

For ikke å glemme kuene. Drøvtyggere slipper ut store mengder av klimagassen metan når de skiter og promper. Metan har 23 ganger høyere oppvarmingseffekt enn CO.

Om vi i tillegg inkluderer utslipp av andre klimagasser knyttet til husdyrhold, er kyr, geiter og griser skyld i utslipp som tilsvarer 18 prosent av de globale CO-utslippene.Det er mer enn transportsektoren.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

For ikke å glemme kuene. Drøvtyggere slipper ut store mengder av klimagassen metan når de skiter og promper. Metan har 23 ganger høyere oppvarmingseffekt enn CO.

................

 

 

............ La oss bli vegetarianere hele gjengen.

 

 

Hvis alle skal gå over på vegetar-mat, så vil vel det bli en enorm økning av metangassen fra menneskene også....... :rolleyes::lol:

Link to post
Share on other sites

Om vi i tillegg inkluderer utslipp av andre klimagasser knyttet til husdyrhold, er kyr, geiter og griser skyld i utslipp som tilsvarer 18 prosent av de globale CO-utslippene.Det er mer enn transportsektoren.

Kanskje jeg også skal slå et slag for miljøet, redusere produksjonen og bevilge meg enda 100 døgn ombord. Så kan jeg vel selge en stooooooooooooor klimakvote som et resultat av prioriteringen.

Noen som vet hva som betales i disse dager?

 

Dette blir bra!

Link to post
Share on other sites

Hmm... Promper hvaler? Ville ikke det forkludre oppdriften...? Mener; dersom en hval tusler ned ca 60-70 meter eller hvor dypt det nå er de går, slipper ei diger bønne... vil det ikke bli "tungt" å komme opp til overflaten igjen? Og i tillegg, han stakkaren som sitter i en liten pram, rett over hvor bønna blir sluppet, gass og redusert oppdrift?

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg, han stakkaren som sitter i en liten pram, rett over hvor bønna blir sluppet, gass og redusert oppdrift?

 

Kanskje er akkurat dét forklaringen på en del uforståelige forliser rundt om i verden. Og ikke minst båtbranner. Se bare for deg han i prammen med en rykende sneip i munnviken, idet en kubikk eller to med metangass bobler opp rundt båten, hehe!

Link to post
Share on other sites

Og forøvrig, handel med klimakvoter er (foreløpig) litt blåøyd politikk. Det er "idealister" med hvite snipper som står bak mye av konseptet. Handel med kvoter er etter min mening litt som å mene at CO2 er farlig, så vi selger og kjøper kvoter, for å få problemet bort ifra oss (som har penger/ midler til det). Tankegangen er litt sånn "de våpnene her liker vi ikke å ha her, de kan drepe mennesker, sender vi de til sør Amerika"... og forresten, nå er det jo også bekreftet det jeg mente tidligere; at klimakvotehandel er vidåpent for svindel og bedrag... Dessverre. (Ikke alle tror på det lille skiltet heller, som bekrefter at denne teakstolen kommer ifra en teakplantasje som tar _den_ problematikken på alvor heller..).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Kanskje er akkurat dét forklaringen...

:lol: :lol: :lol: Dette må jo være dagens beste nyhet - får slutte å røyke.

 

Nei - tror nok ikke at noe sjødyr / fisk promper. Har aldri sett dette når jeg har vært nede i dypet, men det kan jo være en luring her også ett sted som har egenskapen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jaja, det er tydelig at dette er noe som engasjerer, og av innleggene er det også tydelig at intelligensen minker proporsjonalt med størrelsen på fartøyene. Det er vel også derfor at de fleste som kan finne på og ikke minst ha markeringsbehov for å anskaffe seg de største diesel eller bensinslukerene sjeldent hører til den intellektuelle delen av befolkningen. Den intelektuelle delen av befolkningen er som oftest opptatt med å padle, seile eller vandre i fjellet. Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge. Det er jo velkjent at de dummeste bøndene ofte får de største potetene.

Link to post
Share on other sites

Som seiler føler jeg meg ikke truffet fanaholmen, men jeg tror det er mange som gjerne vil svare på ditt siste innlegg, her blir det storm vil jeg tro. Men det er vel det du er ute etter, å provosere litt. Jeg skal følge med på alle "sakligheter" som kommer i den "debatten".

 

Jeg hadde håpet å vekke litt debatt med mitt tidligere innlegg, men til nå ser det ut for at ikke mange har lest det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...