Jump to content

Er Norske befolkning totalt uansvarlig

fanaholmen

Recommended Posts

Det er fordi at seilbåtene er utaskjærs, og der er ikke motorbåtene.

Og så er det slik dersom det seiles innaskjærs så sutrer dieselhodene om uansvarlighet og mangel på sjømannskap og alt det der.

Velger en så å gå for maskin innaskjærs, så sutrer de like mye.

Nå er det vel bare noen få som sutrer og bærer seg da, Mulligan og jeg tror ikke disse sutrebøttene er represetative for norske motorbåteiere.

Nei det er de nok ikke.

Men det er en påstand som fremsettes mye her på forumet.

Og det skal ikke stikkes under en stol at det er mange seilbåter som skjelden eller aldri seiles. En forhandler av et stort merke uttalte at de fleste av hans kunder fremholdt lavt drivstofforbruk som hovedargument. Så slik sett er seilbåten den tradisjonelle motorbåten også der overlegen.

Også er det ikke likt over hele fjøla. Jeg tror ikke en som kjøper en X-yacht, Arcona eller lignende planlegger å bruke den som motorbåt.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Miljø knyttet til båtliv handler også om et helhetsyn på miljø som noen har vært inne på, men ikke et syn som er argument for å gi blaffen slik noen mener. Jeg mener også båtblad har et ansvar i forhold til holdninger. Noen norske båtblad er nærmest en skandale i så måte og mest reklamebrosjyrer for fantasiløse båtprodusenter av tungdrevene båter. En trenger bare å gå over grensen til søta bror hvor en mengde produkter som beskrives også får med en miljøvurdering.

Utenfor for EU, i Tyrkia hvor jeg har seilt mye, kan nevnes noen miljøtiltak: På trappene er et påbud om gråvannstanker i fritidsbåter, det legges ut bøyer på ankerplasser, slik at ikke havbunnen pløyes opp av ankring. I marinaer er det badebrygger, for alt guffe går i tanker. Helikopter patruljerer daglig marinaer og områder med mange båter osv osv. Vi har en lang vei å gå før vi er der.

Ett annet eksempel på land hvor rask rikdom slo til..Hellas, en stor flåte av digre motoryachter og ribber kom i løpet begynnende eu-perioden innkjøpt av skattesnytere og entrepenører, nå ligger de fleste i fortøyningen. Må bare innrømme at jeg ser likhetstrekk her i landet, selv om båtene neppe er annskaffet på like luguber måte som der nede.

Det er neste merkelig at en ikke innser her i landet at en kan ha det både komforttabelt og flott på sjøen uten å transporteres med flere 100 hp, noe vi nesten er alene om i hele Europa ang. fritidsbåter. Derfor er dette en viktig diskusjon som en ikke bør feie under teppet, men holdes varm, for vi har nok behov for en liten holdningsendring på dette området.

Derfor er dette en viktig diskusjon som en ikke bør feie under teppet, men holdes varm, for vi har nok behov for en liten holdningsendring på dette området.

Absolutt enig med ditt syn. Holdninger skapes ved gode forbilder noe som ikke er tilfelle her mener jeg. Tilretteleggelse og "premiering" av gode løsninger er en nødvendighet for at selv vi menigmann skal være beviste.

En ting som opprører mitt sinn er at Diesel drevne kjøretøy nærmest er premiert i all tid her på bjerget.. men hva skaper mest lokal forurensing i form av partikler og helseproblemer?? Svenskene har skjønt dette for over 20 år siden.. og i USA.. åssen hadde LA sett ut hvis alle hadde rattet rundt i diesel børser?? smog hadde hvert en "mild" fremtoning. Holdninger skapes ovenfra og ned. ikke ved påtvingede avgifter og regelverk.. mens ulvene bare spyr ut.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Derfor er dette en viktig diskusjon som en ikke bør feie under teppet, men holdes varm, for vi har nok behov for en liten holdningsendring på dette området.

Enig i det, men å få til holdningsendringer tror jeg er veldig vanskelig - (ref bl.a innlegg i denne tråden).

Jeg har mer tro på reguleringer i forsjellige former, og gjerne reguleringer som ikke er særnorkse men som gjelder globalt eller innen f.eks EU.

Det bør da gå klart fram hva det er man ønsker å oppnå og hvorfor.

Og det skal ikke stikkes under en stol at det er mange seilbåter som skjelden eller aldri seiles.

Det er sant, men hvorfor i all verden er det andre som bryr seg med det?

Det kan da umulig spille noen rolle annet enn for den som fører båten om den seiler eller går for motor?

I en ideell verden ja.

Men en skal ikke ha lest så mye rundt før en oppdager noe annet.

Til saken. Jeg synes også det er mye snakk og lite handling fra de som styrer.

Eksempel. Jeg bruker nesten ikke noe fossilt brennstoff. På seilbåten går det kanskje for en hundrelapp i året. Jeg tror snøfresern bruker mest, 3-400 kanskje.

På bilen bruker jeg fornybart, etanol, som kan være vanskelig å få tak i. Oljeselskapene vil helst ha det bort. Svenskene skar igjennom og fortalte stasjonene at dere skal føre etanol.

I tillegg til forurensning/klima problematikken bekymrer det meg mer at vi brenner opp et av våre viktigste materialer. Og det gjerne på tull og tøys.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Slutt å selge billetter til store idrettsarrangementer!

Forbruket av fossilt brennstoff for å få folk fra hele landet til f.eks. en cupfinale på Ullevål er enormt!

De kan se den bedre på TV fra sin egen stue.

Alle burde kanskje være hjemme og se på TV!

Færre bilulykker og renere miljø. Eller kanskje vi burde holde senga alle sammen? Trygt og godt og en tidlig død

som sparer sammfunnet for en masse pensjonsutbetalinger.

Inne og stirre i veggen burde kanskje bli den nye nasjonalidretten.

Mye billigere, tryggere og miljøvennlig enn å brenne diesel i plastbåter.

For dem som synes dette var en god idè, vil jeg opplyse at det er ment som

en ironisk spøk, men smily`ene virker ikke!

Enig i det, men å få til holdningsendringer tror jeg er veldig vanskelig -

Jeg har alltid vært i den kategorien som mener man bør spare på energi, eller rettere sagt utnytte energien fornuftig. Nå holder jeg på med en relativt omfattene energieffektivisering og håper energi som strøm og fossilt brennstoff blir grisedyrt fremover.

Jeg føler du har helt rett Bliss X, for det er ikke holdningen som sparket meg bak, heller utsiktene som for meg tilsier at energi blir dyrt fremover.

Inne og stirre i veggen burde kanskje bli den nye nasjonalidretten.

Mye billigere, tryggere og miljøvennlig enn å brenne diesel i plastbåter.

Hva med sykling? Da får mad både mosjon, frisk luft trenger kun en skvett olje på sykkelkjedet en gang i mellom. :cool: Hvis målsetningen er å få ned privat forbruk av fossilt brennstoff tror jeg det enkleste, billigste og mest effektive tiltaket ville vært å dele ut et plastkort en gang i året. På kortet kan man ta ut x antall liter, og når kortet er tomt blir det sykling resten av året. Har man dårlig økomomi eller sverger til sykkel kan man selge kortet sitt til noen som har behov for det. :thumbsup:

Nå er det vel slik at folk flest ikke tenker så mye ovr hva vi faktisk får fra oljen, mange tror vist at om brønnene tørker ut så må vi finne noe annet å fylle på tanken til bilen/båten/flyene.

Saken er den at det muligens da er andre bekymringer som er større.

Jeg tok et sveip på google og fant en liten liste her, kanskje ikke alt er 100% korrekt og mye kan nok tillegges men noe er det jo.

Clothing Ink

Heart Valves

Crayons

Parachutes

Telephones

Enamel

Transparent tape

Antiseptics

Vacuum bottles

Deodorant

Pantyhose

Rubbing Alcohol

Carpets

Epoxy paint

Oil filters

Upholstery

Hearing Aids

Car sound insulation

Cassettes

Motorcycle helmets

Pillows

Shower doors

Shoes

Refrigerator linings

Electrical tape

Safety glass

Awnings

Salad bowl

Rubber cement

Nylon rope

Ice buckets

Fertilizers

Hair coloring

Toilet seats

Denture adhesive

Loudspeakers

Movie film

Fishing boots

Candles

Water pipes

Car enamel

Shower curtains

Credit cards

Aspirin

Golf balls

Detergents

Sunglasses

Glue

Fishing rods

Linoleum

Plastic wood

Soft contact lenses

Trash bags

Hand lotion

Shampoo

Shaving cream

Footballs

Paint brushes

Balloons

Fan belts

Umbrellas

Paint Rollers

Luggage

Antifreeze

Model cars

Floor wax

Sports car bodies

Tires

Dishwashing liquids

Unbreakable dishes

Toothbrushes

Toothpaste

Combs

Tents

Hair curlers

Lipstick

Ice cube trays

Electric blankets

Tennis rackets

Drinking cups

House paint

Rollerskates wheels

Guitar strings

Ammonia

Eyeglasses

Ice chests

Life jackets

TV cabinets

Car battery cases

Insect repellent

Refrigerants

Typewriter ribbons

Cold cream

Glycerin

Plywood adhesive

Cameras

Anesthetics

Artificial turf

Artificial Limbs

Bandages

Dentures

Mops

Beach Umbrellas

Ballpoint pens

Boats

Nail polish

Golf bags

Caulking

Tape recorders

Curtains

Vitamin capsules

Dashboards

Putty

Percolators

Skis

Insecticides

Fishing lures

Perfumes

Shoe polish

Petroleum jelly

Faucet washers

Food preservatives

Antihistamines

Cortisone

Dyes

LP records

Solvents

Roofing

Jeg tror nok det er en viktig post som bør gis mer penger rimelig snart og det er forskning, forskning på alternativt drivstoff, alternative materialer osv.

Den dagen husene bygges på den måten at de produserer det meste av sitt strømforbruk selv og kineserne slutter å fyre med kull da er vi et skritt på vei.

At Norge er et land der det er unormalt mye motorbåter i forhold til seilbåter det vil nok endres helt naturlig uansett

Redigert av Enzo (see edit history)

Ikke alle land har en slik kyst som vi har i Norge. At folk bruker mer og mer båt som hytte/fremkostmiddel i ferien her bør ikke overraske. Når været blir mer ustabilt med mer vind og regn er det heller ikke rart at folk vil ha mer boareal og båter som kan gå i større sjø på en trygg og behagelig måte. Nyere motorer forurenser langt mindre enn gamle, kanskje slitte motorer. Utviklingen av nye motorer vi sikkert gjøre at forurensningen reduseres ytterligere. Der kan poltikken og fastsetting av grenser ha betydning for hvor raskt det går.

At folk vil ha større gjenspeiler seg jo i nesten alt. Boliger og ikke minst hytter utvikles på samme måte. Det blir vanslig å gjøre mye med. Den eneste som ikke blir større er vel tomteareal?

Så til trådstarter: Man stopper ikke utviklingen, men poltikere må være dem som former fremtiden slik at den blir bærekraftig. Mht utslipp som båtparken påfører miljøet i Norge så er det nok fremdeles en fis i forhold til mye annet. Mht hva som vil skje med alle glassfiberbåter som vil måtte taes hånd om når de blir vraket etter kanksje 40-50 års tjeneste så bør vi kanksje være mer bekymret.

Det gjelder seilbåter like mye som motorbåter.

Hvis politikerene vil at det skal bli mindre båter (størrelse) så kan de jo sette en avgift etter størrelse på båten som er forhåndbetalt pant som dekker utgifter når den skal vrakes.

Fra før av vil jo de med større båter og motorer betale med i formueskatt og drivstoffavgifter.

En slik pant vil forhåpetligvis føre til at båtindustrien velger andre byggematrialer som er enklere å bli kvitt når båten skal vrakes. Eventuelt og kanskje helst at det meste kan gjenbrukes.

Så det norske folk er ikke totalt uansvarlige. Poltikken har mange hensyn å ta, og ting vil helt sikkert gå seg til før det det blir noen krise. Bærekraftig utvikling kalles det.

Historien vil selvsagt vise fasit.

For min egen del lever jeg ikke da. Frem til det prøver jeg å ha det best mulig. :flag_bp:

Redigert av olpi (see edit history)

Hva med sykling? Da får mad både mosjon, frisk luft trenger kun en skvett olje på sykkelkjedet en gang i mellom. :cool: Hvis målsetningen er å få ned privat forbruk av fossilt brennstoff tror jeg det enkleste, billigste og mest effektive tiltaket ville vært å dele ut et plastkort en gang i året. På kortet kan man ta ut x antall liter, og når kortet er tomt blir det sykling resten av året. Har man dårlig økomomi eller sverger til sykkel kan man selge kortet sitt til noen som har behov for det. :thumbsup:

Yess. Alle som skal på cupfinalen bør sykle!! :thumbsup::lol::lol:

Blir nevnt flere ganger her, om seilbåter som stort sett blir brukt som motorbåter. At folk handler seilbåt pga. lavt diselforbruk.

Regner jo med at en seilbåt sklir lettere gjennom vannet enn Mariell, men hva er sånn ca. Diesel forbruk, pr,time i 6kn, gjennom flatt vann, for en 40" fots seilbåt.

Når det gjelder plass pr.fot, er vel en del av Trawler typene ganske unike. I deplasment fart har jeg god samvittighet for mitt forbruk.

Desverre har flere produsenter hengt seg på større fart konseptet og godt bort fra de rene deplasmentskrogene, og heller hivd inn 2 stk. svære Dieseler som brenner møe. Er ikke de skrogene som kommer lettest ut av vannet

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Regner jo med at en seilbåt sklir lettere gjennom vannet enn Mariell, men hva er sånn ca. Diesel forbruk, pr,time i 6kn, gjennom flatt vann, for en 40" fots seilbåt

Min lille seilbåt på 31 fot/ 28HK bruker vel ca 2 liter pr time tror jeg, og da kan jeg holde jeg en hastighet på rundt 6 knop. Har aldri giddet å regne på det da jeg har stor tank som fylles et par ganger om året. Blir båten mindre brukt, eller det blir mye seiling så holder det med en fylling i året. Hver gang jeg fyller er det stort sett alltid mer diesel på tanken enn jeg hadde trodd på forhånd. :thumbsup:

En båt på 40 fot og med større motor bruker kanskje det dobbelte?

Dersom alle kjøpe seilbåter og brukte dem kun som motorbåter vil det gi en stor nedgang i drivstoff-forbruket for fritidsbåter.

Eks. Jeg har en seilbåt som er 11,5 m lang og ca 4 m bred. Mye godt volum. Har 48 hk diesel som gir marsfart på 7 knop og topp på ca 8,5. I familien har vi også en vanlig plastsnekke 8,5 lang og vel 3 m bred. Den har en motor på 75 hk hvor en tar ut ca 60 hk. Marsfart på 6 knop, topp ca 7,5.

Selvfølgelig er snekka overmotorisert, og fra fabrikk er dette vanlig standard på alle norske snekker. Den hadde gjort sine 6 knop med 30 hk motor, kanskje også med mindre.

Det kan se som det ligger spekulasjon i å sette størst mulig motorer i fritidsbåter her i landet. Dersom det ikke er slik, er det faktisk grunnleggende kunnskapsbrist hos fabrikantene, og det tror jeg ikke.

En 28 hk diesel bruker 6 liter på full åpning. Kutter man 1 knop er nok forbruket under det halve, ja. Det er nok ingen tvil om at pinnebåter MED seil vil få sin rennesanse. Har forresten lagt merke til en ting i Bergen havn : Ser på seilbåter, flagg fra New Zealand, australia, USA, England etc. Tuppervare med diesel , 30' 40' 50' osv tusenvis av hk, registrert Bergen,Austevoll, Måløy, Haugesund osv. Tydeligvis seil/fortrengerskrog som gjelder dersom lange strekk skal tilbakelegges. :wink:

Var noe sånt jeg regna med ca. 4ltr for en 40" i 6 knop.

Mariell skal vistnok idielt sett bruke 1ltr/nm i 6 knop. Alså 50% mer en seilbåt i samme størrelse.

Tror den bruker noe mer nå, pga bl.a dårlige dyser.

Hva hun bruker på full fart 10kn. tør jeg ikke en gang nevne. Går av naturlige årsaker aldri i den farta uansett.

Vanligvis ligger jeg på rundt 7 kn. Tror det er sånn ca. skroghastighet.

Husker ikke hvordan jeg regner ut skrog hastigheten. Om noen vet?

Mariell er 10,98 i vannlinja, bredde 4,05, vekt 12-13 tonn.

Er ikke det, ikke noe problem å se at hun begynner å grave fra ca.7,5

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

neida - det er jeg enig i. Og der har hver av oss et ansvar. Men trådstarter tar utgangspunkt i en hel del forutsetninger som gir en vinkling som ligner mer på Naturvernforbundet enn en seriøs miljødebatt.

Skal vi få ned CO i Norge så må vi stoppe forurensning fra olje og gassutvinning, ta livet av alle kuer, etc etc. Og det forutsetter at hypotesen om at miljøforandringene skyldes CO utslipp faktisk er sann. Der finnes det en del velbegrunnede tvilere. Jeg tror nok mer at CO utslipp er et sterkt politisk argument som mange forstår - men som egentlig er avledet av at verden er i ferd med å gå tom for energi på lang sikt. Så får vi se hvordan det går med isen nå som solaktiviteten er over toppen for denne gang og nå avtar.

Om folk vil ha seilbåt eller motorbåt betyr ikke allverden miljømessig. De fleste båter går mest for motor.

Men i og med at venstresiden er sterkt representert i makta i Norge for tida skal det ikke ses bort fra at vi snart får en avgift på båtmesser, båtblader, båtplasser, båtdoer, båtdiesel, og alt annet som har med båt å gjøre. Den eneste politiske korrkte båten i Norge er en Bavaria 32 :wink: og da helst med el motor ladet med vannkraft - og ikke kullkraft fra Danmark eller kjernekraft fra Sverige.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...