Jump to content

Er Norske befolkning totalt uansvarlig

fanaholmen

Recommended Posts

Til det siste avsnittet fra bitteliten: Jeg er ganske sikker på at Rød/Grønne Khmer allerede har avgifter på de tingene som blir nevnt.

Skal man være politisk korrekt må man vel bygge robåt, men da sitter det vel en jæv.. lenket fast til treet man hadde tenkt til kjøl.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Dette er faktisk ikke ment som kritikk men snarere en digrsjon.

Når jeg leser på forumet her og leser diverse norske båtmagasiner slår det meg at det virker som om norske båtinteresserte kun er opptatt av større og størst båter

Vi ser trolig på båtmagasinene med forskjellige øyne. Jeg opplever et hav av mindre fritidsbåter i alle mulige testet. Lite med stoff for oss som liker mellomstore motorbåter. Jeg tror den forurensningen vi foråsaker med våre båter er som å pisse i havet. Gleden og terapien med båtlivet oppveier mange ganger det du mener er minuser.

Jeg har en 36 år gammel motorbåt som vil leve mange år til med godt stell. NAV og andre sosiale steder vil nok spare store midler på oss som frekventerer sjølivet enten det er i motor eller seilbåt.

Jeg ser sommertid at de cruiseskipene som frekventerer Oslofjorden legger igjen mye forurensning. Det ser jeg hver uke ombord. Gelcoaten inneholder et seit belegg.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

At vi skal ta vare på vår kjære klode er vel alle enige i eller hvorfor sender vi søppel og faktisk BETALER svenskene for og ta det imot

He,he endelig får vi tatt hevn over svenske f...n som utbyttet oss i maaaange år :flag_sw:

Spøk til side.(Liker svenskene jeg) Problemet (som egentlig ikke er noe problem) er nok at vi tenker kortsiktig. Et lite exempl: Hvis du beregner den tiden vi har vært på jorden i forhold til jordens eksistens, ja da ser du hvor ufattelig lite vi har hatt inflytelse. Videre kan du jo prøve å se litt framover, ja da skjønner du sikkert hvor lite vi er i stand til å gjøre. Men, jeg er helt enig med deg. La oss alle gjøre vårt beste.

mvh. spilli

Jeg er ganske så sikker på at jorden overlever menneskene. Naturen har en lei tendens til å rydde opp når ting går over styr. Menneskenes tid på jorden blir ikke så lang sett i jordens historiske perspektiv. Så kan man jo synes det er noe dritt - men det syntes vel dinosaurusene også da det ble kaldt og lite mat.

"Skakje alle få ? joda - alle skal få" Del godene sies det vel

Og de som vil ta ansvar kan gjøre som Ben Nao:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

God morgen og takk for en god latter Bitteliten

Da tar jeg med meg min "dålige samvittighet", med en båt med forbruk på strømaggregatet som noen tydeligvis har på fremdriften, ut i det flotte vinterværet.

Hva jeg mener om enkeltes grønne meninger er vel soleklart.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Ja pytt, pytt, vi er bare et støvfnugg i universet og betyr ikke mere enn et støvfnugg, så hvem bryr seg, eller?

Og hva andre gjør, svensker, og slikt, hva betyr det?...det er vi som har olja og vi kjører til tanken er tom.

Tut og kjør med god samvittighet

Det er tydligvis få som tenker på at enkelte steder i dette landet er det store avstander. Jeg har vel en times gange i 20knop for å komme til nærmese holme. Hadde jeg bodd midt i skjærgården hadde nok snekke/seilbåt vært mer interressant.

Jeg fyrer i gang mine 260 dieselponnier med god samvittighet hver gang jeg ønsker å ta meg en tur. Og skulle myndighetene finne på å legge enda en sinnsyk avgift på dieselen så er det hvertfall ikke tanken på miljøet som kommer til å stoppe meg fra å dra på tur. Skulle det bli noe reduksjon i båtbruken min så vil det være økonomiske og ikke miljømessige årsaker. Selvfølgelig har vi alle et ansvar for miljøet, men å hause opp dette med fritidsbåtbruk som en miljøsynder synes jeg blir bare dumt, faktisk på grensen til idiotisk.

Jeg leste i ViMenn for en stund tilbake at hele Norges totale CO2 utslipp årlig er like stort som det EN ENKELT fabrikk i Russland slipper ut DAGLIG! (Selvfølgelig var dette en enorm fabrikk, men likevel)

Tenk på det og fyr i gang maskinene deres med god samvittighet!

Hvorfor i all verden skal vi i Norge hele tiden fremstå som om vi kan redde verden, vi er mindre enn en liten forstad til de større byene rundt om i verden. Hvis vi tror vi kan gjøre en forskjell lurer vi bare oss selv.

Bruk heller tiden til å ta med dere søppelet og engangsgrillen deres så vi kan ha glede av den uberørte naturen og båtlivet i lang tid framover.

Hvilken cufinale tenker du på? Det finnes jo noe som heter buss, trikk, T bane, tog også da og hvis ikke cupfinalen foregår langt inne på finnmarksvidda så er det som regel noen alternativer :thumbsup:

Selv om jeg ikke er fotballfan, mener jeg at det er cupfinale på Ullevål.

Miljøentusiaster som bruker trikk, T-bane etc. bør vite at noen mennesker

bor utenfor Oslo også. til og med på Finnmarksvidda. Fly er jo ganske vanlig

og bidrar mer til forurensning enn min båttur.

Poenget, når spøk settes tilside, er at mange av de "godkjente" aktivitetene

(godkjent av miljøfanatikerne) vi mennesker holder på med på fritiden, totalt

sett forurenser mye mer enn de "ikke godkjente" aktivitetene.

Som en tur med motorbåt.

VM på ski til vinteren vil f.eks. forurense mye mer enn offshore båtrace i Arendal gjør,

pga. mange tilreisende (bil, buss tog og fly), byggeaktiviteter (Holmenkollbakken),

preparering av løyper, flere tusen frivillige etc.

Men det er båtracet som får "miljøvernerne" til å se rødt.

Menneskelig aktivitet fører dessverre til forbruk av ressurser. Om disse ressursene er

fornybare eller ikke, avgjøres ikke av aktiviteten alene, men av hvordan grunnleggende

strukturer i samfunnet ligger til rette.

Foreløpig er det lite annet enn å stirre i veggen som gir lavt forbruk.

Og dessuten: Billigsykler fra Kina som er produsert uten utslippskrav og kastes etter

å ha blitt fraktet halve jorda rundt og brukt en sommer, er heller ikke miljøvennlig. :smiley:

Norge har jo tatt helt av ! vi sorter søppel ned til minste detalj miljøavgifter er inkl i alt vi kjøper både en og to ganger og vi skal kjøpe miljøkvoter......hva er egentlig en miljøkvote og hvor går pengene ?????

Klart vi skal ta vare på naturen osv osv men du kan jo bli temmelig oppgitt

når du ser på hva andre land holder på med til og med europeiske land hvor det ikke er sortering av avfall og full fyr med kull !!

Går du til feks til Amerika eller Australia så får de jo latter krampe om de ser en bil med dieselmotor eller kansje en 1,6 liter bensin......

Nei la nå båfolket være i fred og og send de rød/grønne folka ned til Italia for å sortere søppel :wink:

Må si meg enig med Pax hva gjelder "godkjente" aktiviter.

Det er ikke lenge siden at Ski anlegget (langrennsarena) i Stokke i vestfold( vi snakker sentrale Østlandet her) i mangel på snø til stevnet sitt fraktet snø med LASTEBILER til anlegget. 12 mil 1 vei ble kjørt med til sammen 10 enheter i flere omganger.. for og frakte SNØ... miljøhensynet de gangene der var det INGEN som evnet en tanke.. det var jo skirenn må enn forstå..

Den gangen ble jeg faktisk mektig irritert og sendte mail til både politikere (på den såkalte grønne siden) og pressen.. INGEN SVARTE.. Folk er som strutsen..

Det samme er det ved frakting av SNØ for og ha skirenn i en by som normalt sett er totalt snøfri..

Da skal de jammen bare klappe igjen.. Ski er nasjonal sport må skjønne og klart en må frakte SNØ til snøfattige områder :crazy::crazy::crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Går du til feks til Amerika eller Australia så får de jo latter krampe om de ser en bil med dieselmotor eller kansje en 1,6 liter bensin......

Kanskje de har forstått det som vi nisser ikke forstått ang dieselbiler.. Utslipp fra dieselbiler skaper partikler som igjen blir svevestøv som igjen fører til: Alergi,Astma, og andre luftveis problemer. LOKAL forurensing heter det.

Det er en grunn til at Svenskene har hatt/har MYE høyere årsavgifter på dieselbiler.

Her i norge har de anet dette de siste årene.. men enda så er det jo CO2 som er viktigst hva gjelder utslipp.. mens 80% kjører rundt i lokale kullverk

Selv så gleder jeg meg til sommern uten miljømas og andre forstyrrende elementer.. ned og se på Båtracet skal jeg også.. og det med god sammvittighet.. Jeg frakter i alle fall ikke VANN med LASTEBILER til Sahara for og avholde båtrace.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du stiller spørsmål om Norges befolkning er uansvarlig. Befolkningen her i landet er samme med resten av jordens befolkning unansvarlig. Vi sitter på 1.klasse på Titanic på vei mot undergangen, som vi vet vil komme. Om vi slipper ut litt mindre CO2, eller kutter ut motorer og seiler i stedet, så løser ikke det noe problem.

Vårt økonomi er baserte på at vi blir stadig flere mennesker på jorda, som forbrukere mere. Vi er i dag rundt 6 milliarder, om 40 år er vi 12 milliardær. Kina er det største bilmarkedet i verden i dag, India med sin store befolkning er på vei etter. Allerede nå er vi så mange at vi holder på å drepe jorden. Hadde vi kunnet redusere befolkningstilveksten slik at vi om 40 år var 4 milliarder mennesker på jorda, kunne det vært et håp for framtiden, selv med den livstilen vi har i dag.

Hva skjer når folketallet går ned? Om vi ser på Norge, så trenger vi ikke å bygge nye hus. Med at vi blir færre, blir det en del ubrukte hus som også kan benyttes av de som mister sine hus i brann eller fordi husene er blitt så dårlige at en ikke kan bo i dem. Det betyr at det er mange som blir arbeidsledige innfor bygge bransjen. Vi kan kanskje fordele det arbeidet som er igjen på alle, slik at den enkelte arbeider en dag i uka.

Vi trenger ikke å bygge ut Gardermoen for 13 milliarder kroner, da det ikke blir flere som vil fly via Gardermoen i framtiden. Veiene trenger vi ikke å bygge ut, for biltrafikken vil ikke vokse. Veiene må vedlikeholdes og kanskje sikres bedre, men mange mister arbeidet. Der kan vi også fordele arbeidet på de som er i bransjen slik at hver mann får arbeide en dag i uka.

Slik kan man ta bransje for bransje. Uten vekst går aktiviteten ned og økonomien blir dårligere for landet og den enkelte. Med dårligere økonomi må vi redusere forbruket.

Børskursen har historisk steget i alle år, tross noen korte perioder med finanskrise og kursfall. Den historiske utvikling skyldes vår vekst, i antall mennesker og forbruk. Går folketallet ned i verdensmålestokk, faller aksjekursene og det blir finanskrise.

Om verdens politikere kunne blitt enige om at befolkningsøkningen må stoppes for at menneskeheten skal bestå, kunne det vært et håp. Men det vil de aldri bli enige om, for det betyr at deres velgere må akseptere dårligere levestandard, og det blir politisk selvmord for politikerne.

Vår klode overlever, da naturen med tiden tar livet av oss, som forbruker og forurenser, og kanskje noen få overlever og kan starte på nytt på vår klode.

Vi kan derfor bare nyte seilasen på første klasse og vite at vi er blant de siste generasjoner på jorden som hadde muligheten for en slik flott og bekvem seilas gjennom livet. Våre etterkommer vil nok forbanne oss, fordi vi ikke løste problemene vi måtte skjønne var der, og uten at vi viste noen vilje til handling.

Personlig kunne jeg vært med og tatt konsekvensen av at befolkningstilveksten stoppet opp og folketallet ble redusert. Mange vil si at en stor krig kan ta livet av veldig mange og at problemene kan løses på den måten. Jeg er ikke enig i det, da alle som er født har krav på et verdig liv, slik at vi må få folk til å få færre barn. Kina har gjort det med hård hånd i flere år, max ett barn pr familie.

Dette problemet en konsekvens av den vekst økonomi verden har basert sin velstand på, og kan bare løses ved at en innfører planøkonomi og reduksjon av folketallet.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Vært mye i USA i det siste?

Dieselmotor har blitt veldig populært i de siste årene, ikke mange camryer, accorder eller corollaer å se med v8 heller, selv om de er i toppen på salgsstatistikkene...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Det er mye bra i det Arkmarin skriver sett fra midt ståsted, men jeg skulle ønske at vi klarte å diskutere miljø knyttet til båtlivet. Når nå en bare forteller om alt som forurenser mer en båtlivet er det lite håp for en givende diskusjon. Det hadde jeg heller ikke forventet her

på BP, så jeg ble ikke veldig overrasket.

jeg tror det på baatplassen er en hel haug med gamle gretne FrP gubber

som syter og klager over alt mulig, som diesel avgifter og miljø tenkning.

de klarer ikke å forstå myndighetenes tenkemåte , og minner om de som satt

på galleriet i Muppets show .

Hvorfor bry seg med noen få Princess-er når hele Nordsjøen er full av gass kraftverk ,

eller hva all gassen Norge sender sør og vest-over blir brukt til.

Penger lukter ikke , tenker SV-damene , når de drar på årets 3.dje ( sterkt forurensede/ monstermast) sydentur med fly.

Alt dette er helt umulig for oss Muppet gutta å forstå, når vi tar en tur i båten,

men til slutt , i går fylte jeg full tank på en bensin bil og kjente gleden sildret inn i meg ,

når det slo meg at jeg bidrar til felleskapet ( men hvilket ? ).

:giggle:

Det er mye bra i det Arkmarin skriver sett fra midt ståsted, men jeg skulle ønske at vi klarte å diskutere miljø knyttet til båtlivet. Når nå en bare forteller om alt som forurenser mer en båtlivet er det lite håp for en givende diskusjon. Det hadde jeg heller ikke forventet her

på BP, så jeg ble ikke veldig overrasket.

Noen burde nok skrevet noe smart om hvilke erfaringer man har med ombygging av en 30 år gammel Ford motor til gass eller rapsolje drift :giggle:

Redigert av Lazy (see edit history)

Norsk politikk har vel ikke noen reell ambisjon om å senke noen utslipp, men å kjøpe klimakvoter i andre land.

Så, funker dette globalt så funker det vel på båtlivet også?

Herved er derfor tilbudet gitt om å innføre en BP klimakvote: De med store og drivstoffslukende motorer kan sende penger til meg og jeg lover å heise seilene mer, bruke motoren mindre og kjøpe en vind-/slepegenerator til å produsere strøm :drink: Seiler jeg langt nok (lov å håpe på en fantastisk sommer...) blir det nesten CO2-nøytralt. Et grønt og trivelig båtliv på meg, klimakvote og god samvittighet på andre :giggle:

Men, ikke klag når jeg kommer kryssende imot i trange farvann... :crazy:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg er oppvokst med strandebarmer med 3hk johnson, lå i telt rundt på holmene med familien og hadde det helt fantastisk.

----

Pussig, det der; tror kanskje ikke 'fanaholmen' og mange andre kunne tenke seg å drive sånn nå.

Men det er godt mulig! I høst var vi avsted en del folk uti holmene i en meget lettrodd og lettseilt gammel tiæring (med påhengs i brønn - bare for sikkerhets skyld!) og lå i telt; litt kuldegrader om natten, men luftmadrasser, ullundertøy og gode soveposer holdt kulda borte. Fin stemning rundt bålet om kvelden, og drømmerotur i stille solvær om søndagen.

Båtcamping er fullt mulig, gjerne i gammeldagse tre-robåter - men svært mange er kanskje blitt så dorske og kuldskjære at de bare kan tenke seg å være i båt om de kan sitte stille innedørs med wallasen igang.

Og da blir det forurensing av det! Men - ærlig talt - selv om alle skal være miljøbevisste, er det vel ikke rimelig (ja, rimelig, altså!) motorbruk i båt som er det store problemet? Jeg synes det er verre for mikromiljøet at noen ligger og durer og går for å lade batterier! Da kan man kanskje snakke om miljøsvin!

Om verdens politikere kunne blitt enige om at befolkningsøkningen må stoppes for at menneskeheten skal bestå, kunne det vært et håp. Men det vil de aldri bli enige om, for det betyr at deres velgere må akseptere dårligere levestandard, og det blir politisk selvmord for politikerne.

Å, dette er de nok enige om allerede, og under kan du se en video om planen de har for oss. Med denne løsningen blir det også fossilt brennstoff nok til alle, i mange år fremover, hehe:

men jeg skulle ønske at vi klarte å diskutere miljø knyttet til båtlivet.

Er ikke så veldig overrasket jeg heller.

Det kommer hver gang det kommer opp trusler om en ekstra tur til syden og en masse annet som ikke har noe med debatten om båt og miljø å gjøre.

Og det virker som om de fleste har vanskeligere å ta inn over seg at vi i en tid med galloperende økning i forbruket har produsert og forbrukt over halvparten av jordens oljereserver.

Undres på hva som kommer først. Miljøkatastrofen eller tom tank.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...