Jump to content

Er Norske befolkning totalt uansvarlig

fanaholmen

Recommended Posts

Jaja, det er tydelig at dette er noe som engasjerer, og av innleggene er det også tydelig at intelligensen minker proporsjonalt med størrelsen på fartøyene. Det er vel også derfor at de fleste som kan finne på og ikke minst ha markeringsbehov for å anskaffe seg de største diesel eller bensinslukerene sjeldent hører til den intellektuelle delen av befolkningen. Den intelektuelle delen av befolkningen er som oftest opptatt med å padle, seile eller vandre i fjellet. Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge. Det er jo velkjent at de dummeste bøndene ofte får de største potetene.

Første bidrag på saklighets nivået. :puke: av sånne innlegg.

ett annet folklig utrykk. Pisspreik.

Ha en fortreffelig aften.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Innlegget ditt er lest Arkmarin, og jeg tror de aller fleste igrunn er enig med deg. Det er vel derfor det ikke gir noen debatt. Overforbruk og befolkningsvekst er et kjempeproblem og vil på et eller annet tidspunkt slå kraftig tilbake på oss alle.

Om Fanaholmens første innlegg treffer dårlig og ikke blir tatt helt seriøst på et båtplassforum synes jeg det siste blir for drøyt. Jeg har valgt seilbåt, men rakker ikke ned på andre med stor og rask motorbåt av den grunn. Nå er det en gang sånn at Norge er blant verdens rike land hvor de fleste har veldig god råd og kan bruke penger på fritidssysler og ferieturer, men båtliv er tross alt av de sunne og bedre syslene sammenlignet med mye annet -også i et miljøperspektiv. Om du sammenligner med det å ha hytte på fjellet for eksempel så er jeg ikke så sikker på at båtliv kommer så ille ut selv med en stor Princess (naturinngrep, veibygging/vedlikehold, kjøring til/fra under bygging og bruk, strømforbruk, etc). De fleste motorbåter kjører ikke så veldig langt eller lenge heller -de ligger i en bukt eller et sted og fisker.

Synes derfor det er bedre å debattere hvordan vi alle kan få et bedre og mer miljøvennlig båtliv (ny teknologi og mindre utslipp, mindre miljøgifter, mindre støy, gode avfallsanlegg for spillolje etc i havner, etc), enn å rakke ned på de med store båter og kalle de uansvarlige og lite intelligente.

Heller lite, men lekkert laget

markeringsbehov for å anskaffe seg de største diesel eller bensinslukerene sjeldent hører til den intellektuelle delen av befolkningen. Den intelektuelle delen av befolkningen er som oftest opptatt med å padle, seile eller vandre i fjellet. Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge

Gratulerer med det hittil dummeste innlegget på Baatplassen.no!!

Premien kan plukkes opp på plata, da det virker som om det har blitt konsumert ting derfra før du la ut innlegget!!!!

Fanaholm ser ut til å ønske seg at alle skal komme seg ned på hans nivå og ta fatt med årene :discuss:. Og som seiler føler jeg meg rettmessig til å starte opp jernhesten ved behov og etter eget ønske. Uansvarlig ? NEI.

Jeg hadde håpet å vekke litt debatt med mitt tidligere innlegg, men til nå ser det ut for at ikke mange har lest det.

Jeg har lest ditt innlegg flere ganger og kan ikke si så mye annet enn at jeg stort sett er enig i dine vurderinger. Vi har et problem på den materielle siden av vårt liv. Om vi, nordmenn, er villige til å endre på vår holdning tviler jeg sterkt på da vi i den siste delen av forrige århundre har fått for mye kapital mellom våre hender.

@CB

Vist du endrer stilling fra liggende til stående / sittende når du fisker vil sannsynligvis boblene forsvinne :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge. Det er jo velkjent at de dummeste bøndene ofte får de største potetene.

Nei vet du hva, det skulle bare mangle :lol: Før en skaffer seg båt bør en prøve å kunne styre landet. :yesnod:

Du passer nok best i en liten pytt i innlandet eller høyt oppe på et fjell. Der kan du og miljøaktivistene padle rundt sammen med myggen så kan resten av Norge kose seg på svabergene :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

............

Den intelektuelle delen av befolkningen er som oftest opptatt med å padle, seile eller vandre i fjellet. Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge. Det er jo velkjent at de dummeste bøndene ofte får de største potetene.

Tror nok du er helt på bærtur nå. Hvem som går i fjellet, padler, seiler eller kjører motorbåt (stor eller liten) har ingenting med IQ å gjøre. Du blander med hva som er politisk riktig.

Siden du ikke oppgir noe som helst om deg selv kan man jo ut fra din måte å konkludere på anta at du er veldig smart, rik og lever et spartansk liv. Har ingen bil, sykler og går og tar til nød kollektiv transport.

Traff jeg blink?

Du skulle sikkert ønske at det stemmmer, men det gjør nok ikke det vil jeg tro.

Like lite som din "fasit" gjør.

Hva man velger å gjøre i fritiden og hvilken båttype man velger avhenger av flere ting. IQ`n på eier er f.eks ikke omvendt proposjonal med båtstørrelse.

Trodde kanksje du var noe smartere enn som så, men jeg tok kanskje feil.

Tror ikke vi båtbrukere trenger å ha dårlig samvittighet over drivstofforbruket. Har selv seilbåt, men også en motorbåteier som bruker 2000 liter i året er ikke direkte miljøsvin. Er det 5-6 personer som har gleden mange ganger tilsvarer denne bruken et par bilferier ned til kontinentet eller et par sydenturer til hele familien. Selv om 100 l /timen er mye der da så er det jo for hver time i transport mange timer i hygge og kos - og da blir båten miljømessig ganske konkurransdyktig med bruk av bil og fly.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er jeg helt enig i Fanafjord, og man skal heller ikke glemme at drivstoffslukerne som brenner 100 liter i timen ligger mest stille. Både i ferien og resten av året. Det jeg lurer på er hvordan det vil påvirke folks båtbruk hvis prisen på bensin og diesel fordobles. Det sto noe om at dette kan skje i en eller annen nettavis i går.

For oss som kun bruker bensin for 12-15 tusen kroner i året vil ikke en dobling av prisen bety noe for båtbruken, siden det ikke vil påvirke økonomien nevneverdig uansett. Men hva med dem som har større båt pga. stor familie, og derfor mye større drivstofforbruk, men kanskje ikke så mye å gå på økonomisk? Da blir det vel båt på FINN og fly til syden to ganger i året i stedet...

Jaja, det er tydelig at dette er noe som engasjerer, og av innleggene er det også tydelig at intelligensen minker proporsjonalt med størrelsen på fartøyene. Det er vel også derfor at de fleste som kan finne på og ikke minst ha markeringsbehov for å anskaffe seg de største diesel eller bensinslukerene sjeldent hører til den intellektuelle delen av befolkningen. Den intelektuelle delen av befolkningen er som oftest opptatt med å padle, seile eller vandre i fjellet. Er det ikke påtagelig at den vanlige Ola Nordmann har større båt enn f.eks både statminister og resten av eliten i Norge. Det er jo velkjent at de dummeste bøndene ofte får de største potetene.

Dette blir for dumt.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Forbruket kan de fleste gjøre mye med selv.

For egen del kan jeg velge mellom snaut 300 l/t og 8 l/t med begge motorer innkoblet.

Det er da lett å velge det siste.

Jeg får bedre tid jo saktere jeg går, da jeg ikke trenger haste hjem for å tjene mer penger til drivstoff.

Brukte 2500 - 3000 l i fjor med ca 110 døgn ombord.

I 6 kn brenner jeg ca 1,3 l/nm, så det er slett ikke så ille som mange tror.

Brukte f eks ca 800 l på en tre ukers tur fra Vestfold til Lindesnes og tilbake. Utpå hver og annenhver dag og etapper på opp til 12 timer uten å bevege spakene ut over første hakket. Det er ferie det!

Det er nok mer en antagelse eller følelse at det er slik, noen seriøs undersøkelse vil det vel aldri komme på dette området. Men i noen land er det betydelig mer synlig at det er spesielle grupper av befolkningen som velger ulike farekoster. F.eks i Hellas kom det mengder med svært store motorbåter og ribber på sjøen etter at landet ble med i EU. Mange entreprenører tjente seg raskt rike på EU finansierte prosjekter, hvor en stor del av disse aldri ble fullført, men entreprenørene kjørte i sine små skip til sine sommerpalass i Cykladene. Å betale skatt var et nederlag. Når det gjaldt de intellektuelle og folk flest hadde de vel knapt penger til en kajakk. Det er derfor ikke så dumt, Una, fordi slike mønster ikke bare gjelder for Hellas, men også for andre land som lukker øyene og lar en viss politikk suse og gå.

Jo, det er utrolig dumt! Å påstå at intelligens og valg av båt hører sammen, har ikke rot i virkeligheten her hos oss!

Man kan ikke sammenligne kjeltringer fra mellomeuropa med en norsk familie med motorbåt bare fordi båtene tilfeldigvis har samme drivstoff på tankene! :sailing:

Jo, det er utrolig dumt! Å påstå at intelligens og valg av båt hører sammen, har ikke rot i virkeligheten her hos oss!

Hva bruker du når du eller dere siden du bruker "oss" når du velger båt.. De fleste jeg kjenner bruker naturlig nok sin intelligens i alt de foretar seg, men så er de også utstyrt med dette.

Jeg kjenner ikke noen som ikke bruker sin intelligens når de velger noe. De jeg kjenner bruker faktisk sin intelligens kontinuerlig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her var det litt... Jeg vet ikke hva en skal kalle det... Jeg vil kravle opp på mitt høye svin, og nevne at det vi alle har mellom ørene, ikke kun er et avstandsstykke til å holde ørene på en passende avstand, slik at lua ikke detter ned i øynene. Trådstarter hadde slik jeg oppfattet det; fokus på båt, båtvalg og miljø, kan vi holde sydenferier utenfor? (Selv om jeg ikke skjøn...oops...).

Slik jeg ser det, eller mine meninger:

Vi (alle mennesker) noe i nærheten av max (og stort sett økende) forbruk av en stadig mindre tilgjengelig ressurs, noe i den setningen bør skurre litt hos noen.

Båtvalgene vi tar har betydning for ressurser og miljø.

Jeg hadde en trebåt i ca 20 år, den mengden trepleieprodukter som gikk med på den, så lenge den var i min varetekt var anseelig.

Jeg hadde ei gammel plastsnekke, det som gikk med av pleieprodukter på den var omtrent ubetydelig.

Drivstofforbruk på begge (deplasementbåter), var ubetydelig.

Har hatt en andel i en seilbåt, samme med den, plastpleie og dieselforbruk var omtrent ubetydelig.

Har jeg så langt hatt et slags båtliv? Tror svaret på det er ja.

Har jeg kommet langt, sånn i distanse? Nei, littegranne til Danmark eller Sverige, med utgangspunkt Kristiansand, men langt? Nei.

Så langt, har jeg iallefall følt meg "heldig" med båtvalgene.

Et dieselforbruk på 2500-3000 ltr på en feriesesong er for meg over det jeg ville akseptere. Heller en hovedbåt med et lavt forbruk, og ei lita lett jolle ala en "Wetback" med 30 hk, hvor 100 ltr holder til hinsides mange timer med klin gæærn morro..

Å være uten båt, eller tilgang til båt, er ikke ett alternativ, for meg iallefall, trenger ikke være mere enn en robåt, eller noe som flyter, og et telt.

Så, jeg TROR at iallefall moderate plastbåter over levetiden er mere miljøvennlige enn mange trebåter iallefall.

Seilbåter er et godt alternativ, selv om de tusler for motor, så er de et langt mindre miljø"problem" enn det meste av det andre som flyter rundt utpå der.

Enkelte motorbåter er også klart gode alternativer: Whio, Wind Horse, og andre... felles for disse er vel i hovedsak lange/ smale og i nærheten av deplacement fart.

En eldre kar jeg kjente i min barndom, var lettere sjokkert over den retningen båtkonstruksjonene gikk, og det som sjokkerte han mest, var den skremmende endringen i lengde/ bredde på skrog.

Tror jeg (foreløpig) skal stoppe nå... Det er forresten endel artige el. eller hybrider også der ute nå...

Edit:

Pussig jeg trodde jeg hadde lagt inn lenker, Ok:

Whio; http://www.steamlaunch.co.nz/Whio.html

Wind Horse: http://www.rocna.com/press/press_0509_boatingnz_dashew.pdf

Wetback: http://www.clarkcraft.com/cgi-local/shop.pl?type=item&categ=012&item=933713480

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Her var det En eldre kar jeg kjente i min barndom, var lettere sjokkert over den retningen båtkonstruksjonene gikk, og det som sjokkerte han mest, var den skremmende endringen i lengde/ bredde på skrog.

Ja, vi eser nok ut ettersom velstanden øker. Se på bilene, større, tyngre og med stadig større motor. Vi som har levd noen år husker vel at en bil med 90Hk/1800 ccm som en versting å regne. I dag får du knapt kjøpt biler med så liten motor.

Hoftemål på den norske befolkningen eser også tilsvarende i takt med velstandsøkningen. Det ser vi på alt slankehysteriet på TV nå på nyåret.

Hytter. Før var ei hytte ei hytte med stue, kjøkkenavdeling og et soverom. Innlagt vann og lys? Tja kanskje. Brorparten hadde ikke dette. I dag skal man ha minst ett bad (sjølpleierom) med fliser rund baut, gulvvarme og boblebad)

Og så maser men på kommunen om bruk av snøscooter fordi det er så vannvittig mye snø, og kommunen ikke kjør jobben sin med å holde veiene brøytet.

Boligene våre øker også i størrelse, og med stadig mer av energisløsende bekvemmeligheter. Naboen har nylig anlagt oppvarmet svømmebasseng, og flere andre sysler med de samme tankene.

Det durer og brummer i villastrøkene hvor jeg bor. Man skaffer seg da snøfreser, motorklipper, løvblåser osv. ”Har så forbaska dårlig rygg skjønner du”

Før gikk ferieturen til Hemsedal og Lavik. Ferdig med det. Nå skal man selvfølgelig til Thailand og Maldivene. Og man skal ha solgaranti. Hvis ikke solen skinner der man er har man krav på sporenstreks å bli fraktet kloden rundt til et sted solen skinner.

Skal båtfolket være så annerledes. Skal vi fortsatt putre rundt i tresnekka fra 70-tallet, slå opp telt når vi legger til og holde varmen vha. primus.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ja, vi eser nok ut ettersom velstanden øker. Se på bilene, større, tyngre og med stadig større motor. Vi som har levd noen år husker vel at en bil med 90Hk/1800 ccm som en versting å regne. I dag får du knapt kjøpt biler med så liten motor.

REM da, skivebom !

Hvis du orienterer deg litt i bilmarkedet nå kontra så ser du at bilene får mindre og mindre motor grunnet det nye avgifts systemet. Ford=Econetic, Volvo=DRIVe, Volkswagen= BlueMotion etc.

Minner om at Volvo V70 ble Norges mest solgte bil i 2010 etter at de introduserte DRIVe motor alternativet. Dette er en 1.6 liter diesel på 109hk i en stor bil med ekstremt lavt utslipp(129gr./km)

En del motorjournalister går til og med så langt at de tror de nye modellene av Opel Astra, Ford Focus og VW Golf vil ta over som den "typiske familiebilen" på bekostning av Mondeo/Passat/Insigna etc.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man kan ikke sammenligne kjeltringer fra mellomeuropa med en norsk familie med motorbåt bare fordi båtene tilfeldigvis har samme drivstoff på tankene! :sailing:

Skrev jeg det? Det jeg skrev var at noen båtvarianter kanskje kunne knyttes til bestemte

yrkesgrupper i et annet land, og at en under gitte omstendigheter kunne få det samme mønstrer her i landet.

Hva med å lese det du svarer så kolossalt bastant på?

Angående miløvern har vi i vesten gjort jobben vår. Det har ikke vært renere miljø & elver i det industrielle Nordeuropa på minst 150 år( Havhester i Themsen /London)

Co2 Er kun en melkeku for inntekter til FN landene. Betal ekstra avgift til staten, så ordner alt seg??? Makan!!

Har kun dårlig samvittighet for å ikke fått bruke båten mere i vinter.

Heisan baatplassfolket!

Dette var en meget interessant tråd med mange synspunkter som bare bekrefter at det norske båtfolket er like forskjellige som folk flest. Det viktige er vel ikke verken størrelse eller hestekrefter i motoren(e), om det er seilbåt eller motorbåt, men hvordan båten brukes. Med de hytteprisene vi har, spesielt på Øst- og Sørlandet, velger noen å kjøpe båt i stedet for hytte. Størrelsen på båten kan være et produkt av behovet for plass. Derfor ser vi så mange store seilbåter som motrer, selv med god vind, og aldri har tatt av bomtrekket. Det er lov det da! Er det noe vi andre skal bry oss med? Eller om en "feit" cabincruiser farer forbi oss i 40 knops fart, så lenge det skjer i god avstand fra oss slik at vi har muligheten for å være forberedt på hekksjøen. Miljøaspektet er selvfølgelig viktig, men jeg må vel innrømme at de to TAMD40 i min båt forurenser mer enn de store motorene i nye båter...

Det finnes selvfølgelig idioter på sjøen, som ellers i samfunnet. Det er ikke så mange av dem, men de gjør utrolig mye ugangn og skaper mistrivsel for oss andre. Det tristeste jeg hører er når gamle båtfolk sier at de har solgt båten fordi det ikke er trivelig å være på sjøen lenger. Derfor bør vi alle legge godviljen til og forsøke å få tullingene til å forstå at uvettig adferd på sjøen og i havn skaper utrygghet og mistrivsel for andre og til syvende og sist bidrar til å sette båtlivet i vanry. Det er forsøket verdt, selv om jeg ikke er så sikker på at det nytter...

Hilsen Syvert :rolleyes:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Ja, vi eser nok ut ettersom velstanden øker.

Vel bredde på båt kontra lengde, det gir jo litt endrede "sjø"-egenskaper, sett ifra det historiske perspektivet denne karen hadde på båtkonstruksjoner. Og ofte litt tunge konstruksjoner å drive fremover i sjøen. Det er bare å se på de bølgene enkelte båter legger etter seg. Der går det ut endel kW/ drivstoff.

Derfor så er det (heldigvis) hos enkelte båtprodusenter også lagt litt vekt på å få frem skrog som er forholdsvis lettdrevne i sjøen. f.eks "Greenline" båtene, de ser jo heller ikke så hakkandes gale ut...( http://www.greenlinehybrid.com/?id_g=6 ). Disse er forholdsvis moderat utrustet med tanke på maskinkraft (og forbruk), og siden de har brukt litt tid på skrogdesign, i vannlinjen og under vann, så har de greid å få frem et ganske lettdrevet skrog (litt seilbåt inspirasjon der...). Den gevinsten har de i tillegg droppet å utnytte i retningen; større motor/ mere fart(/flere "feite" kunder?), men de har fokusert på drivstofføkonomi.

(En liten ulempe med disse er at en ofte betaler etter båtlengde i havnene, ikke etter bredden, eller det arealet en faktisk benytter..).

Edit sakset ifra "Greenline":

"Less drag

Greenline 33 is remarkably efficient throughout its speed range, guaranteeing great mileage. Its 165 hp engine consumes a mere 4 litres of fuel at 7 knots, providing up to a 700 mile range at normal cruising speed. It combines this outstanding efficiency with a top speed of 15 knots, making long day trips possible. The reduced energy requirement means less burned fuel, so lower running costs and up to a 1000 miles of range, excluding the additional range available with electric power. "

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Hva bruker du når du eller dere siden du bruker "oss" når du velger båt.. De fleste jeg kjenner bruker naturlig nok sin intelligens i alt de foretar seg, men så er de også utstyrt med dette.

Jeg kjenner ikke noen som ikke bruker sin intelligens når de velger noe. De jeg kjenner bruker faktisk sin intelligens kontinuerlig.

Det jeg mener er at det er ikke en spesielt intelligent type mennesker som kjøper seilbåt, mens de uintelligente kjøper stor båt med stor motor!

Det er dette som ble ytret tidligere i tråden, og det blir for dumt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...