Jump to content

Nyhet! Laser-Turteller til overkommelig pris!


Walter_S

Recommended Posts

Til alle de som savner turteller (meg inkludert!) på motoren sin - nå finnes det en nyhet som vil vise nøyaktig turtall - til en overkommelig pris på 398,-

Biltema: 15-282

Universell turtallsmåler. Robust turtallsmåler som måler turtall uten berøring ved hjelp av laser.

 

Robust turtallsmåler som måler turtall uten berøring ved hjelp av laser. Måleavstand: 50-500 mm. Måler omdreininger/minutt og antall omdreininger. Måleområde: 2,5-99999 o/min. (RPM). Tydelig 5 siffers LCD-display. Lagrer automatisk siste, høyeste og laveste verdi. Indikering av svakt batteri. Mål 160 x 72 x 37 mm. Vekt 200 g (inklusive batterier). Leveres med oppbevaringsveske, batteri (4 stk. 1,5 volts batterier av typen R6 ) og 600 mm reflekterende teip.

 

Bilde Hvis det går an å koble til et 6-volts batteri, da. Kan Lars H fortelle oss hvordan man kobler en slik til et 12V batteri - med "noe" imellom - som tar vekk de første 6 V ? Typisk amatør-spørsmål dette - jeg vet - men går det an? Hvis ikke det går an så kan man vel seriekoble 2 stykk av disse...... :rolleyes: 6 + 6 = 12 ??

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være negativ, men er ikke så sikker på at denne vil vare så lenge i motorkassa i lag med Sabben din.  Dette er et tachometer.  Nærmest et analyseinstrument å regne, for og telle omdreininger.  Brukes ofte for å sjekke at innretninger går med rett hastighet eller får å justere denne. Går selvsagt an å prøve og mekke noe hjemmelaget opplegg, men tror som sagt at det ikke holder nettopp fordi det ikke beregnet til denne anvendelsen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen god ide å ha en slik fastmontert Walter.

Men du kan finne ut hvilket turtall du oppnår, det er jo det som er det viktige.

 

Prisen er det iallfall ikke noe å si på, kjøpte en slik for endel år siden og den kostet en formue.

Kan brukes til så mangt, sønnen min fant ut hvor fort Beyblade'en hans roterte...:lol:

(For de som ikke har barn, dette er en snurrebass er veldig "in" fortiden)

 

Skal du ha fastmontert turteller ville jeg kjøpt en som går på W-uttaket på dynamo'en. Biltema har en til kr 198.

Men da vil du allikevel trenge den turtallsmåleren for å kalibere turtelleren.

Link to post
Share on other sites

Enda billigere? :yesnod:

 

Dersom du som jeg har en gammel motor som ikke går så fort rundt ( og en generator uten W utgang), kan du bruke denne sykkelcomputeren fra biltema:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=13468

 

Pris 80,- max turtall: 3500

 

Giveren festes ved svinghjulet, og en liten magnet limes på selve svinghjulet.

 

Istedetfor den magneten som fulgte med computeren tok jeg en magnet fra en gammel harddisk, den er mindre og kraftigere, dermed kunne jeg ha større avstand mellom giver og magnet, noe som forenklet monteringen av giveren. Jeg festet magneten med PL-400

 

Er det forresten INGEN som kan hjelpe meg med hva som er "normalt" ang. turtall?, se

denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6854

 

Hymer

Link to post
Share on other sites

Enda billigere? :yesnod:

Dersom du som jeg har en gammel motor som ikke går så fort rundt ( og en generator uten W utgang), kan du bruke denne sykkelcomputeren fra biltema:

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=13468

......

Hvis en slik sykkelcomputer viser omdreininger pr minutt, så er jo dette genialt! Og hvis du deretter programmerer inn svinghjulets diameter som hjulstørrelse i sykkelcomputeren, så har du en trip-teller samtidig!  Nesten ihvertfall! :lol:
Link to post
Share on other sites

Hvis en slik sykkelcomputer viser omdreininger pr minutt, så er jo dette genialt!

Ja, gjør den det? Eller må en stå med stoppeklokken i den andre hånda?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, gjør den det? Eller må en stå med stoppeklokken i den andre hånda?

Sålangt jeg kjenner disse små sykkeldingser så måler de avstander, tid og hastighet i forskjellige variasjoner. Så kan hjuldiametern innstilles. Men siden det bare finnes en diameter å sette kan du velge deg en som gir deg - i båtsammenheng - enten turtall eller hastighet. Mellom turtall og hastighet er det jo  en konstant faktor (bare 1 gir forutsatt og propelleffekter - vripropell, slipp - neglisjert). Men sjansene at denne faktoren skulle være 1, 10 eller 100 passende og dermed enkelt å håndtere er nok små.

 

Men så er de jo billige nok at man kan ha to stykker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...