Jump to content

Dykkerkurs - hva trenger man til jordomseiling?

Bitteliten

Recommended Posts

Klo-kobling (Yoke, som forøvrig er ventilrelatert og ikke flaske) sitter ofte på en DIN så fremt flaskene ikke er urgamle. Forskjellen er en adapter som skrues inn i DIN-koblingen.

Hvis du ser på baksiden av DIN-koblingen på flaska du dykker med, er det frest inn et senter som er til bruk for Yoke.

Edited by Julie III

På flasker i utlandet med Yoke på ventilsettet, har jeg utelukkende kun sett denne typen :

va200.jpg

Noe av grunnen er nettopp fordi turister ofte har eget sett med seg.

Men nå dykker jeg alltid på velkjente, trygge sentere... Mulig det er anderledes litt utenfor allfarvei.

Som fersking blir jeg litt lost her.

Hva er forskjellen?

Sjøtungas er en yoke ventil der din skrus inn, mens julie sin er en innsats i yoke ventilenpå flaske?

Hva er forskjellen for meg? Hvem bør jeg velge og hvorfor? :smiley:

Sjøtunga sin er den du skal ha dersom du skal dykke et sted som kun har flasker med kraner kun for Yoke.

Den jeg henviser til, er en innsats du skrur inn i DIN for å kunne benytte Yoke.

På turer rundt i verden har jeg ikke støtt på flasker med kran for Yoke, kun det siste jeg skisserer. Men kan godt hende jeg tar feil, og at dette benyttes mye på mindre sentere, der dykker som regel ikke jeg.

Edited by Julie III

Jeg har dykka med yoke siste fem dykka mine. Og jeg vil gjerne ha din på settet mitt. Derfor tenker jeg på overgang fra din på ventilsett til yoke på flaske :flag_bp:

Edited by Bitteliten

På turer rundt i verden har jeg ikke støtt på flasker med kran for Yoke

Det har jeg. I Karibia har jeg utelukkende sett flasker som kun kan brukes med klokobling. Nå er det noen år siden jeg dykket der sist, men jeg ville uansett ikke dratt utenlands med ventilsett med DIN kobling uten DIN-klo adapter i bagasjen. Kostnaden for det adapteret er er en bagatell...

Da skjønner jeg Bitteliten.

Hmm.. Har dykket 2 steder i Karibien og der var det din med adapter som jeg viser til og Yoke-kobling. Har aldri hatt behov for adapteret du viser til noe sted i verden, men kan jo hatt flaks. :smiley:

Men du har sikkert rett Sjøtunga, og da er det en "greit å ha" ting...

• 4 months later...

Rødehavet: Red Sea Divers i Marsa Alam hadde både DIN og International (Yoke) på flaskene. Men så vidt jeg vet leier de bare ut DIN ventilsett.

Bonaire: Kun International koblinger der jeg dykket. (Lite dykkersenter, men eneste som tilbød advanced AOW) Vet ikke om de større dykkerhotellene har begge deler

Edited by Herman