Jump to content

Dykkerkurs - hva trenger man til jordomseiling?


Bitteliten

Recommended Posts

Klo-kobling (Yoke, som forøvrig er ventilrelatert og ikke flaske) sitter ofte på en DIN så fremt flaskene ikke er urgamle. Forskjellen er en adapter som skrues inn i DIN-koblingen.

Hvis du ser på baksiden av DIN-koblingen på flaska du dykker med, er det frest inn et senter som er til bruk for Yoke.

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klo-kobling (Yoke, som forøvrig er ventilrelatert og ikke flaske)

Hvis han mente å spørre om hvordan man bruker et ventilsett med DIN kobling på en flaske beregnet på klo (som vel ikke er helt usannsynlig...) så er svaret at man bruker en DIN-til-klo-adapter (som fungerer helt utmerket).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Sjøtunga sin er den du skal ha dersom du skal dykke et sted som kun har flasker med kraner kun for Yoke.

Den jeg henviser til, er en innsats du skrur inn i DIN for å kunne benytte Yoke.

På turer rundt i verden har jeg ikke støtt på flasker med kran for Yoke, kun det siste jeg skisserer. Men kan godt hende jeg tar feil, og at dette benyttes mye på mindre sentere, der dykker som regel ikke jeg.

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På turer rundt i verden har jeg ikke støtt på flasker med kran for Yoke

Det har jeg. I Karibia har jeg utelukkende sett flasker som kun kan brukes med klokobling. Nå er det noen år siden jeg dykket der sist, men jeg ville uansett ikke dratt utenlands med ventilsett med DIN kobling uten DIN-klo adapter i bagasjen. Kostnaden for det adapteret er er en bagatell...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg Bitteliten.

 

Hmm.. Har dykket 2 steder i Karibien og der var det din med adapter som jeg viser til og Yoke-kobling. Har aldri hatt behov for adapteret du viser til noe sted i verden, men kan jo hatt flaks. :smiley:

Men du har sikkert rett Sjøtunga, og da er det en "greit å ha" ting...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Rødehavet: Red Sea Divers i Marsa Alam hadde både DIN og International (Yoke) på flaskene. Men så vidt jeg vet leier de bare ut DIN ventilsett.

 

Bonaire: Kun International koblinger der jeg dykket. (Lite dykkersenter, men eneste som tilbød advanced AOW) Vet ikke om de større dykkerhotellene har begge deler

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...