Jump to content

Dykkerkurs - hva trenger man til jordomseiling?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har tenkt å ta dykkerkurs som en del av forberedelser til den seilasen vi tenker på om noen år.

 

Hva er det som gjelder av regler for å ha lov til å dykke over hele verden? Jeg har hørt om PADI - men vet ikke noe mer. Store dyp, vrakdykking og grotteykking frister ikke mest.

 

Jeg ser på muligheten til å dykke både som forlystelse og ekstra sikkerhet ombord.

 

Hvor omfattende er et kurs?

Hva koster det?

Hva koster bra utstyr?

Kan vi ha egen kompressor ombord for fylling av flasker?

er spørsmål jeg har i dag - mer kommer nok etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det første kurset er ikke så omfatende, noen teori kvelder, praktisk dykking i basseng/bli kjent med utstyr,

dykking i sjø.

 

Medisinsk test, sammen med røntgen bilde av lunger etc.

Utstyr koster fra 10.000-15.000 og oppover.

Kompresor er det mulig og ha ombord, hva dette koster, vet ikke

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Spørsmåla er så generelle at det synest som om du ikkje har nokon kunnskap om dykking. Eg trur difor ikkje at du er særleg interessert i dykking.

 

Det er ingen lov som forbyr deg å dykka sjølv om du ikkje har dykkekurs, men dei færraste dykkesentre vil ta deg med om du ikkje har plastic som syner at du er sertifisert dykkar. Det same gjeld luftfylling.

 

Kurs tek du rimlegast i Noreg. Dei billegaste kostar 500 + bokpakke, sertifiserting og legesjekk.

 

PADI (Pay And Dive Imidiatly, Put Another Dollar In) er den største utdanningsorg. Ta grunnkurs der, men ta andre kurs andre stadar.

 

Du må ikkje ha kommpressor med, men mange jordomseglarar har det.

 

Dykking kostar...men er verdt det!

 

 

Ask, som har dykka sidan 1992.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

PADI er verden største og kanskje mest kjente dykkeroragnisasjon. Så med et sertifikat fra PADI vil du ikke få noen problemer med å dokumentere dine dykkerferdigheter noen steder i hele verden.

 

Vil anbefale deg å ta grunnkurs og advanced (videregående) kurs. Grunnen til at du bør bygge på med et videregående kurs er at hvis du skal være med på en organisert dykkertur, er det flere av turene til de beste dykkemålene hvor det forlanges advanced sertifikat pga. litt mer krevende forhold eller veldig sårbar natur (koraller osv)

 

Et PADI grunnkurs omfatter teori med en avsluttende eksamen, praksis i basseng (skjermet vann) og seks dykk i sjø. Husk at det må forelegges en legeattest som sier at du er i fysisk og psykisk form til å bedrive fritidsdykking

 

Pris på et dykkerkurs kan variere fra 2.500,- til 3.500 alt avhengig av hvordan de har priset det (om hva som er inkl. i prisen). Er faktisk litt lureri rundt dette.

 

Hva koster bra utstyr?? Hva koster en bra bil, må en nesten spørre tilbake! Skal du ha dykkerutstyr for her opp i kalde norden (tørrdraktsdykking) eller lett utstyr for sydhavsdykking? Svaret her vil slå litt ut på pris. Anbefaler å kjøpe utstyret her i norge, selv om du kan spare noe på handle på f.eks. nettet. Med bra utstyr vektlegger jeg blant annet utstyr du kan få servet/reparert world wide.

OK, for å legge frem en sum, så bør du nok legge 25 båtlapper på bordet for å bra utstyr til dykking her opp i kalde norden. (Vær forsiktig med å handle brukt hvis man ikke har god kjennskap til dykkerutstyr!!!)

 

Ja du "kan" ha kompressor for fylling av flasker ombord i båt. Men alternativet kan være flere flasker. Du får fylt luft på de utroligste plasser rundt om i verden.

 

Send gjerne privar meld. så kan du få mer info. eller kanskje et prøvedykk!? :sailing:

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta grunnkurs og advanced (videregående) kurs. Grunnen til at du bør bygge på med et videregående kurs er at hvis du skal være med på en organisert dykkertur, er det flere av turene til de beste dykkemålene hvor det forlanges advanced sertifikat pga. litt mer krevende forhold eller veldig sårbar natur (koraller osv)

:sailing:

 

Holder det ikke med ett vanlig PADI open water, for vanlig dykking rundt i verden da? Har ikke dykket så veldig mye de siste 20 åra, og heller aldri vært med på noe avansert grotte /vrakdykking, kun kose dykking, bla. på koralrev. Har aldri blitt avkrevd noe mer enn PADI open water lappen. Plassser jeg har dykket/leid utstyr utover Norge, er Cayman Islands, Cozumel og i Thailand. :diving:

Redigert av Mariell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder det ikke med ett vanlig PADI open water, for vanlig dykking rundt i verden da?

 

Til Mariell:

Et vanlig PADI open Water holder til mye. Men, på flere steder (les dykkeplasser) kreves det advanced for å være med. Det kan nok også kompanseres av ei logbok som viser "mye" erfaring. Grunnen til at de kanskje ikke vil ha med "ferske" OWD (open water diver) på en del dykk kan gå på dybdeforhold, dype veggdykk og skjør undervannsnatur. Husk at et advancedkurs har obligatoriske dykk som nattdykk og dypdykk (inn til 30 meter). Advanced sertifikatet eller loggbok med "mye" erfaring forteller turopperatøren at deltageren har en viss minimum erfaring. Her er også oppdrift en viktig faktor, noe som regel de ferskeste dykkerene ikke behersker under alle forhold.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innpill så langt (jeg likte godt den forklaringen at mine dumme spørsmål antakelig skyldes at jeg ikke er interessert. Og helt korrekt - jeg spør alltid om ting jeg egentlig ikke er interessert i :thumbsup: )

 

Så da tenker jeg at det blir et basic PADI kurs. Tenker jeg tar det her hjemme. Kan vel si at jeg er omtrent gjennomsnitlig vant til vann - jeg snorkler ned på 8-10 meter greit - så utgangspunktet er vel ikke helt dødt. Utstyr får jeg finne ut av etterhvert. Må jeg ha utstyr på kurset - eller har kurstedene det?

 

ABC utstyr har jeg i og for seg av OK kvalitet

 

Tørrdrakt eller neopren drakt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tørrdrakt får du også i neopren, og anbefales, hvis du skal benytte den kun i varmere farevann er en semi-dry drakt fin, evnt halv drakt i veldig varmt vann.

 

tar du kurset på vinteren får du låne tørrdrakt.

 

er forøvrig deilig og dykke her i norge med tørrdrakt, slipper og bli våt og greier :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ta kurs i Norge og lær deg å behersk tørrdrakt!!

 

For jordomseiling ville eg hatt ein liten kompressor i båten sjølv, dette pga at du da har full kontroll på kvaliteten til lufta og du står friare til å dykke utan å ha noko særlig med lokale dykkersenter. Forurensa luft kan i verste fall få fatale konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Tørrdrakt og å kunne bruke denne er bra i Norge, men spørs om du trenger det på en lengre reise. Du ønsker vel helst å dykke i tropiske eller sub-tropiske farvann så da er en våtdrakt eller semidry best. Jeg ville hatt med en tynnere våtdrakt og en semidry på en lengre tur, men det tar jo litt plass. Må jeg velge er 5 mm våtdrakt det jeg ville tatt med, og for et enkelt dykk i ny og ne går det greit ned til 16-17 grader.

 

Det er ikke mange steder man har et termosjikt som man oftest har i Norge, så det er ofte en forholdsvis jevn temperatur ned til de dybder som er interressante.

 

Når jeg hadde dykkesenter var vi mer opptatt av hva folk hadde loggført av dykk enn hva de hadde av plastic. Jeg vil selvfølgelig slå et slag for PADI da det er der jeg har det meste av utdanningen min og det er det best kjente systemet i verden.

 

På Open water kurset som er det første kurset dykker du til en maks dybde på 18 meter. Jeg anbefaler også å bygge på med 5 dykk fra advanced open water kurset hvor du bl.a. har et dykk til maks 30 m da det er mange dykkesentere som liker at du har det. Når det er sagt, skal det være helt spesielle grunner for å gå dypere enn 20 m. 10-15 er et fint sted å oppholde seg i tropiske/sub-tropiske farvann, for på dagtid er det bedre lys, mere liv, bedre farger, du bruker mindre luft og du kan være vesentlig lenger under vann enn på dypere dykk.

 

Det er også en del etterhvert som synes 30 meter er for dypt på vanlig luft.

 

Skal du ut i verden er det også lurt å dykke masse på forhånd. Det er mye bedre når du kommer til bra steder at du kan konsentrere om opplevelser i stedenfor å bruke all energi på basic ferdigheter.

 

Hilsen en som er (eller retter sagt jobbet som) instruktør for PADI på eget dykkesenter.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innpill så langt (jeg likte godt den forklaringen at mine dumme spørsmål antakelig skyldes at jeg ikke er interessert. Og helt korrekt - jeg spør alltid om ting jeg egentlig ikke er interessert i :thumbsup: )

 

Så da tenker jeg at det blir et basic PADI kurs. Tenker jeg tar det her hjemme. Kan vel si at jeg er omtrent gjennomsnitlig vant til vann - jeg snorkler ned på 8-10 meter greit - så utgangspunktet er vel ikke helt dødt. Utstyr får jeg finne ut av etterhvert. Må jeg ha utstyr på kurset - eller har kurstedene det?

 

ABC utstyr har jeg i og for seg av OK kvalitet

 

Tørrdrakt eller neopren drakt?

 

 

Eg kan ikkje sjå at nokon, i denne tråden, har kalla dine spørsmål for dumme. Om du siktar til mitt innlegg så var poenget at med litt googling så vil du finna svar på spørsmåla (og mykje anna info om dykking).

 

Det er mange dykkeforum på nettet.

 

Tørrdraktar kan òg vera av neopren, slik som våtdraktar. Når eg skal på jordomsegling til tropiske strøk så kjem eg til å ha med ei våtdrakt og ei tynn tørrdrakt ("skalldrakt"). Pressa vil òg vera ombord.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Et par svar på dine spørsmål.

 

Et grunnkurs er ikke omfattende. Tommys forslag om å utvide det med et videregående kurs støtter jeg derfor. Padi er et godt alternativ siden det er så utbredt på verdensbasis, ikke fordi det er så bra.

 

Det som imidlertid er vel så viktig er at du tar dette kurset så fort som mulig slik at du kan begynne å bygge opp erfaring og få noen timer på nakken under vann. Husk at dykking ikke nødvendigvis er farlig, men dersom det skjer noe kan konsekvensene være fatale. Dersom du har tenkt å dykke alene på en atoll langt ute i Stillehavet bør du ha i bakhodet at det er veldig langt til kammer. Legg det inn i marginene når du planlegger og gjennom fører dykkingen så blir det helt topp.

 

Jeg ville valgt en 5mm hel våtdrakt uten hette, men du har jo skissert at du vil sydover i kaldere farvann også så da kan det være greit å ha en tynn "skalldrakt" liggende tilfelle akutte problemer. Den tar lite plass.

 

Kjøp deg en Apex ventil, en 12 liters 200 bar flaske, og vingevest med bakplate og singelflaske adapter. Enklere og mer behagligere utstyr får du ikke. Utstyret kan du f.eks. kjøpe hos fue.

 

Kompressor ombord er ikke noe problem. Du får kompressor som går på bensin, diesel eller el. Du skal jo ha generator, så da blir elektromotor et naturlig førstevalg. Jeg har to kompressoerer hjemme, en gammel Poseidon 200 l/m (som er identisk med en Bauer 180 l/m) med el.motor og en Coltrisub med bensinmotor som jeg drar med meg rundt. Jeg vil helt klart anbefale deg å gå for en Bauer. Tidligere hadde de en modell på 140 l/min, den burde gjøre jobben. Jeg tenker en motor til denne vil trekke ca. 3kW (trefas).

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Støtter de andres forslag om å bygge på med Advanced. Mange kurssteder gir deg samtidig muligheten til å ta Nitrox i samme omgang til redusert pris. Enkel teori, fort gjort og verd pengene/tiden.

 

Har svart deg i en annen tråd ang utstyr, men da visste jeg ikke om turen din. Mye blir allikevel det samme.

Anbefaler bakplate med seletøy og vinge fremfor vester. Også kalt VBH. Si fra, så kan du få låne mitt for testing...

 

Skal du dykke i norge, kjøp skalldrakt og vams. Det holder ikke med noe annet enn tørrdrakt her hjemme. Hva du skal ha i båten kommer an på hvor du skal. Husk at det ikke bare er vanntemperatur du skal ta hensyn til, men også ufrivillig møte med giftig dyreliv. Litt kjedelig å bli stukket av dødelig manet på leggen på en atoll i ingenmannsland;) Så kan være fornuftig å velge heldekkende.

 

Kjøp Apeks ventilsett. Meget bra ventiler, brukes mye til teknisk dykking og du skal ha rimelig uflaks dersom du havner et sted i verden som ikke server Apeks. Deler/repset er også lett tilgjengelig for de som tør gjøre slikt selv;)

 

Valg av flaskestørrelse kommer an på hvor lenge dere vil være under vann, på hvilken dybde samt luftforbruk. Jeg benyttet en 15l 232 flaske i starten. Luftforbruk er ofte ganske høyt når man begynner å dykke og varierer fra person til person. Etter hvert kunne jeg være nede i overkant av 1 time vel og merke med sikkerhetsmargin på 50 bar når jeg kom opp. Jeg har et ganske så lavt luftforbruk... Da har du et visst inntrykk.

 

Computer er veldig greit å ha. Den regner ut alt for deg både underveis i dykket samt landtid, tid før flyvning etc. Den har også logg og tar vare på mange spennende data. Jeg har med en mekanisk dybdemåler i lomma som backup. Tabell blir flittig brukt i starten, så støver den etterhvert bort i bunnen av dykkekassa;)

 

Kamera kan være fint å ha med seg under vann. Selv har jeg Canon G12 med undervannshus. Dette er meget bra til foto, men har ikke full HD video. Tror neppe du finner et bedre kompaktkamera verken under, eller over vann.

 

Kniv er greit å ha om man setter seg fast i tau, fiskesener etc.

 

Dykk masse og bli kjent med utstyret før du drar. Da får du mer utbytte av ferien:)

 

Som nevnt i annen tråd bør du ta en tur til FUE i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Mye er allerede gjennomgått på en grei og informativ måte, men en ting som kanskje ikke er nevnt er typen utstyr i tilfelle dette skal brukes i en nødsituasjon. Å arbeide under en båt i overflaten kan være langt mer utfordrende enn å dykke på et vrak, og derfor er hjelm noe å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...