Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

Det er nok lettere å gi "gode" tips om du sier noe om prisområdet du ønkser at plotteren skal være. Det som man også skal være klar over at de aller fleste forslagene som kommer her baserer seg som oftest på subjektive egen erfaringer, også mitt innlegg siden jeg ikke kjenner alle modeller og typer.

 

Jeg har kikket på det aller meste av plottere, i allefall fra Garmin. De eneste som jeg kjenner til som har hatt feil 188C, ellers så vil jeg anbefale alle de andre modellene med unntak av 176C som har en alt for dårlig skjerm. Denne er heller ikke i produksjon lengere, men det finnes sikkert en som prøver å kvitte seg med den.

 

Jeg personlig har hatt en 188C, men har nå bestillt meg en 3010C. Siden den ikke er kommet meg i hende ennå kan jeg ikke svare på hvordan den er, prisen er jo akseptabel da kun $2100 eller i underkant av 15.000 kroner(sikkert ikke i samme pris Norge  :nonod:). Det er dog kun for plotteren, ekkolodd og radar(i 2005) kommer i tillegg slik at totalpakken blir nok over det dobbelte, men på sikkerhet sparer ikke jeg på penger, til det er nok lasten alt for verdifull. :yesnod:

 

Har også en 276C i bilen og denne har en bedre skjerm en forløperen 176 som ikke er brukbar i det hele tatt.

 

Kikket også litt på Raymarine siden plottere som også helt sikkert er fenomenale plottere, men jeg falt ned på Garmin fordi jeg kjenner disse modellene. Dette er jo min subjektive erfaring og har ikke noe med kvalitete å gjøre.

 

Dette er hva jeg kan bidra med om Garmins modeller  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Garmin 2006C siden 2001, og har vært svært fornøyd med den. Enkel i bruk, enkelt med oppdatering av software fra nettet, etterhvert bra kart.  Jeg ville helt klart valgt Garmin igjen om det var aktuellt å kjøpe nytt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det første du bør tenke på er hvor stor plotter du har plass til. Plasseringen har mye å si, og skjermen bør i utgangspunket passe til båten. For liten skjerm er ikke bra, og for stor skjerm er heller ikke praktisk. Finn ut hvor/hvordan det er mest praktisk å plassere plotteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket på det aller meste av plottere, i allefall fra Garmin. De eneste som jeg kjenner til som har hatt feil 188C, ellers så vil jeg anbefale alle de andre modellene med unntak av 176C som har en alt for dårlig skjerm. :yesnod:

 

Hei!

Kva er det som er problemet med 188C? Det er denne eg har lurt på å kjøpe når eg skal skifte båt. Trudde at her fekk eg alt på ein gong - både i pose og sekk - utan at det tok formykje plass.

 

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Kva er det som er problemet med 188C? Det er denne eg har lurt på å kjøpe når eg skal skifte båt. Trudde at her fekk eg alt på ein gong - både i pose og sekk - utan at det tok formykje plass.

Det er helt riktig at du får både i pose og sekk med 188C, det er ikke noe feil med dette. Det har vært noen reklamasjoner på 188C vedrørende problemer med å kjenne igjen kartbrikken. Dette har oppstått etter en tids bruk. For meg etter nesten ett år slik at dette ble dekket av garantien. Ved diskusjon med importøren ble det opplyst at dette var et kjent problem og ikke et engangstilfelle. Det kan se ut som om feilen er ved kartbriken, men den fungerte perfekt på andre plottere slik at feilen ble lokalisert til å være i plotteren. Om dette var et software problem eller ei vet jeg ikke, vet heller ikke om det er utbedret idag. Dette hendte for rundt et år siden, dvs. plotteren ville vært rundt 2 år dag. Den nye fungere utmerket enn så lenge. Klimaet jeg bruker denne i er nok ike som i norge, her er det nok varmere og fuktigere. Men for all del dette er en kjempe flott plotter, ville bare gjøre oppmerksom på de problemer som har vært her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan bare være så helt enig, lynrask plotter, utmerket bilde selv med sol direkte på skjermen, perfekt nattlys mode, men alt for dyr (selv med utrolig god handel hos Malfix!)

 

Her har Interphase virkelig kommet med et godt produkt! Denne plotteren kommer til å gi meg mye glede i årene fremover.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde en 188 C som fungerte utmerket det året jeg hadde forrige båten. Grei å oppdatere på ny software.

Nå har jeg kjøpt 178 C, den også kombinert plotter/ekkolodd. En bedre skjerm. Skarpere, omtrent i samme størrelse som den forrige. MEGET bra i sollys. Anbefales både ut fra pris og brukervennlighet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå ser det ut til at det blir handling av ny båt. Pr dags dato står det mellom tre-fire stykker, men håper å få bestemt meg i løpet av en ukes tid. Ingen av båtene jeg har sett på er utstyrt med kartplotter. Jeg Har blitt godt vant, og vil gjerne ha plotter på nybåten også. Jeg har ikke fulgt med på hva som her "hot" i dette markedet og spør derfor om hjelp.

 

Skal ha kartplotter med fargeskjerm, minst 6" ikke større enn 10-11". Skjerm som funker i sollys er et krav! Egnos klar er vel de fleste så det er vel ikke verdt å nevne en gang. Vi gjerne ha en som er litt rask, den gamle tok lang tid på å tegne opp kartene når man byttet utsnitt. Å kunne koble radar/ekkolodd på hadde jo også vært fint, men det er mer "kjekt å ha". Den skal brukes i en seilbåt, ute i cockpit..

 

Ønsker inspill på type og evnt hvor man kan få tak på de til en rimelig penge.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsåvidt i samme situasjon som deg, men har i dag en plotter på lån av tidligere eier i båten med opsjon om kjøp. Testet denne litt på min tur fra Asker og til Stathelle, men er ikke videre imponert. Plotteren det er snakk om er en Raymarine A65

 

Synes plotteren er veldig treg sammenligne med min tidligere Garmin 3010C. Det er ikke det værste med plotteren. Det er at den viser til de grader feil.. fikk mistanke på min ferd fra Verdens ende og mot Rakkebåene. Syntes den viste litt feil i forhold til avmerkede grunner som jeg sjekket med dybdemåleren.

 

Ved passering av en rød stake rett nord om Svenner fyr så zoomet jeg helt inn for å se hvordan passeringen på plotteren var kontra det jeg kunne se med øyet... Jeg ble meget overrasket da jeg passerte på andre siden av staken i forhold til det som plotteren viste, jeg gikk på sørsiden av staken mens plotteren viste at jeg gikk på nordsiden... Antennen er plassert på rekken akterut med fri sikt... Æ vart skræmt, og gikk så langt til havs når jeg passerte Rakkebåene som bare det... Jada jeg hadde kartet rett orientert, bruker alltid kurs opp jeg da...

 

Nå er det vel neppe plotterens sin feil dette, men kartene som ikke er gode nok... Dette har ført til at jeg sterkt vurderer noe annet enn Raymarine E80 eller C80 som er den jeg vurderer... Blir det noe annet så blir det uten tvil Garmin, 3006C eller 3010C om jeg har plass til denne. Dette er fantastiske plottere med utrolig gode kart som jeg aldri hadde noen feilvisning med...

 

Hvorfor vurdere jeg da i det hele tatt Raymarine... vel siden alt annet i båten er eller blir Raymarine og vil gjerne ha dette koblet sammen på en sikker måte...

 

Redigert: Seiboen kalles stedet for på båtsportserien

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ved passering av en rød stake rett nord om Svenner fyr så zoomet jeg helt inn for å se hvordan passeringen på plotteren var kontra det jeg kunne se med øyet... Jeg ble meget overrasket da jeg passerte på andre siden av staken i forhold til det som plotteren viste, jeg gikk på sørsiden av staken mens plotteren viste at jeg gikk på nordsiden... Antennen er plassert på rekken akterut med fri sikt... Æ vart skræmt, og gikk så langt til havs når jeg passerte Rakkebåene som bare det... Jada jeg hadde kartet rett orientert, bruker alltid kurs opp jeg da...

Dette var nok en vekker tenker jeg, men det bør ikke skremme noen. Det gjør deg derimot bevisst på at du kan stole på kartene men ikke på den plottede posisjonen. Din posisjon på maskinen bør du se på som en veiledene posisjon.
Link to post
Share on other sites

Hei At-le!

Jeg monterte en Standard-Horizon CP175C med fishfinder (ekkolodd) i våres. Denne var svært prisgunstig. Jeg tror det var i underkant av 12 laken inkludert fishfinder (blackboks), svinger og ekstern GPS antenne (ekslusiv kart, dvs + 1.600,-).

Mine erfaringer med denne plotteren er bra. Den har ikke falt ut/mistet satelitter en gang, mens kompisbåten i ferien til stadighet mistet signalene (intern antenne)

Jeg anbefaler gjerne denne plotteren, men sørg i alle fall for å kjøpe en med ekstern antenne.

Link to post
Share on other sites

Hei At-le!

Jeg monterte en Standard-Horizon CP175C med fishfinder (ekkolodd) i våres. Denne var svært prisgunstig. Jeg tror det var i underkant av 12 laken inkludert fishfinder (blackboks), svinger og ekstern GPS antenne (ekslusiv kart, dvs + 1.600,-).

Mine erfaringer med denne plotteren er bra. Den har ikke falt ut/mistet satelitter en gang, mens kompisbåten i ferien til stadighet mistet signalene (intern antenne)

Jeg anbefaler gjerne denne plotteren, men sørg i alle fall for å kjøpe en med ekstern antenne.

Hei.

Det var ikke meg. Har kjøpte kartplotter Navman 6600 ifjor og meget fornøyd den.

Det var Hallaron som sendt innlegg om spørsmål om kartplotter!!!!

Mvh At-le :drink:

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg ikke svare på hallaron, men jeg opplevde ikke dette på min gamle Garmin. Jeg skal teste denne Raymarine plotteren mere til helgen når vi skal på sjøen... Peronlig så likte jeg Blue chart veldig godt, men det kan jo hende at det er hva jeg ble vant til... siden dette var min første plotter... Jeg tror nok at smak og behag avgjør her og kartene er sikkert like gode enten de heter det ene eller det andre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...