Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

Stort sett enig med signaturen Gunga Din.

Slik de fleste av oss bruker båten, innaskjærs og nær kysten, er de overutstyrt.

 

Tror nok jeg kunne lempet ut 3-4 GPS'er, kartmaskin, vindmåler, ekkolodd, logg, vanntemperaturmåler, div. radioer, satcom, Navtex osv og hatt det like fint med papirkart og kompass. Men det står nå der.

Helt enig :yesnod: men du verden hvor morro det er :blush:

 

En annen ting jeg ikke begriper noe av er disse planlegginggreiene. Sitte hjemme og plotte waypoints.

Jeg kommer liksom ned til båten og så : "Å fillern. Det blåser den veien. Da må jeg hjem og planlegge".

Eller. "Å søren. jeg sto ikke opp det merket. Da må jeg hjem og planlegge".

Akkurat DET er vel neppe tema for motorbåt, eller?

Sjøl synes jeg det er morsomt å planlegge ruter i forkant; Spesiellt når det er kronglete farvann jeg skal gjennom. Samtidig blir jeg litt mere kjent med kartet for aktuellt område... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg ikke begriper noe av er disse planlegginggreiene. Sitte hjemme og plotte waypoints.

Det er ganske nyttig, men jeg planlegger ikke hver legg på en seiltur. Jeg skisserer opp en bred lei jeg kan krysse meg opp gjennom og merker av eventuelle farer i leden. Waypoints er bruker jeg gjerne for å planlegge innseiling i trangere farvann.

 

Detaljplanlegging blir det gjerne tid til underveis, men jeg har fler ganger hatt stor nytte av grovplanen når det blåser ordentlig opp.

 

Nattseilas planlegger jeg alltid, særlig med hensyn til sektorer og lyskarakteristikker på lykter og fyr.

Link to post
Share on other sites

Sjøl synes jeg det er morsomt å planlegge ruter i forkant..................

 

joda det tycker jag oxo.....

 

jag torrseglar mycket på gamle kart o nu framför allt i PC'n både vinter som sommer

 

mest för att få en uppfattning av hur lang strekke jag kan planere o få in under ferien....

 

det er som med mat....ögat blir aldrig mätt :smiley:

 

 

men jag har null nytte av dette för den daglige navigasjonen......blåser det därifra o jöss, då

får det bli Saeby istellet för Skagen.....o sådana beslut kan ju komma under färd att man skifter kurs,

utav en eller annen anledning.............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...