Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

Ønsker inspill på type og evnt hvor man kan få tak på de til en rimelig penge.

Som eg var inne på i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23492 , opplevde eg dei problema Sydvesten skriv om - etter tre år. Reparert på få dagar (lodding) utan kostnader for meg. Det minner om ein ting: Sjå ikkje berre på kor du får plottaren billigst, sjå også kor du får service om det trengst.

 

Belanor (Garmin) imponerte meg på det feltet. Og plottaren er god.

Link to post
Share on other sites

Kan trygt anbefale Raymarine C-serie. Her en C120, og har fulgt med på både papirkart og

plotter i løpet av sommeren. De nye kartene er kjempebra. Eneste feilen jeg har funnet er utenfor

Lysekil hvor den viser 4 staker som ikke er der i virkeligheten. Ellers fikk Navionics pris for kartene sine.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert en del høsttilbud på utstyr: Skal du ha plotter så har f.eks. Seatronic høstsalg. Se på www.seatronic.no

Ja jeg har sett på de som ligger der, men er litt urolig for ukjente merker.. Noen som har erfaring med noen av disse to?

 

Posted Image

Geonav 11C Sunshine

10.4" Dagslysfarge kartplotter for Navionics kartsystem

* Skjerm: 640x480 pkt

* Nord opp/Kurs opp

* Båtposisjon nede i skjerm

* Veipunker/ruter og sporlogg nesten uendelig på brikke.

* Alarmer: anker/ankomst/kurs -alarm

* Egnos klar: ja

* Spenning: 12-24V

* Vanntett: ja

* Fysiske mål(BxHxD):33x22x5cm

* Norsk meny og manual

Kun kr: 15 750.-

 

Posted Image

World 11 Dagslys farge for C-Map Max kartsystem

Tekniske spesifikasjoner:

* Veipunker/ruter: 1000/25

* C-Map MAX kartsystem

* Punkter i sporlogg: 5000

* Nord opp/Kurs opp/Baug opp

* Alarmer: anker/ankomst/kursalarm

* Båtposisjon vises nede i skjerm

* Egnos klar: ja

* Skjermstørrelse:

640x480 punkter, 21,2x15cm,

10.4" LCD TFT farge

* Fysiske mål(HxBxD):

32,9x22,1x4,7cm

* Spenning:10-35V

* Tilkoblinger: Ekkolodd/AIS/Radar

* Vanntett: ja

* 200MHz prossesor.

* Leveres med strømkabel, brakett og ekstern GPS-antenne.

Kun kr: 17 950.-

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hva med kartplotter på PC. Er klar over ulempene med f.eks. sollys og fuktighet for noen, men for oss med lukket båt burde det være interessant. Stooor regnekapasitet, fleksibilitet, veldig bra oppløsning (og rimelig?).

 

Nå kan en også få løsninger med GPS, kartplotter, fishfinder og radar på samme skjerm. Er det noen her som har erfaring med slikt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hva med kartplotter på PC. Er klar over ulempene med f.eks. sollys og fuktighet for noen, men for oss med lukket båt burde det være interessant. Stooor regnekapasitet, fleksibilitet, veldig bra oppløsning (og rimelig?).

 

Nå kan en også få løsninger med GPS, kartplotter, fishfinder og radar på samme skjerm. Er det noen her som har erfaring med slikt?

for min del blir ikke kartplotter på pc et tema. Skal stå ute i cockpit, så allerede der strander det. I tillegg må man ha en pc med uvanlig lyssterk skjerm. Ta med deg en laptop ut og still deg slik at du får sol rett på skjermen, så skjønner du hva jeg mener. En annen ting er jo at man legger navigeringen i hendene på Bill Gates og disiplene hans..... :rolleyes:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har PC med Maxsea stående nede i bestikken. Det er ingen kartplottere som er i nærheten av ytelsen til en slik. Forskjellige kartleverandører samtidig og så mange detaljvinduer du vil. Har kun en enkel repeater i sittebrønnen. Jeg er såpass glad i båten min at jeg ikke ville finne på å gå i trangt farvann kun på en kartplotter i sittebrønnen. Trenger jeg et detalj papirkart, så printer jeg et ut.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd PC ute mange ganger. Det funker dårlig i sollys.

 

Nå tenkte ikke jeg på båter med åpen cockpit. Det er vel også mange som har lukket kabin som meg. Men jeg vil i tilfelle ha fishfinder og radar på samme skjermen. Noen forslag?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt mange kartplottere opp gjennom årene og har observert styrker og svakheter ved de fleste.

 

Imildertid er det ofte slik med de nyere modellene at de har mange innstillingsmuligheter i forhold til båttype og dermed krever inngående justeringer fra oss brukere - beklageligvis for noen, til glede for andre.

 

Jeg leste innlegg #17 fra Sydvesten med interesse.

 

Jeg har nå Raymarine E-serie ombord med ethernet og har brukt mye tid på å optimalisere dette systemet ombord. Det kunne være av interesse å få opplysninger fra Sydvesten om hvordan ulike innstillinger var ombord ved episoden nevnt i innlegg #17 før vi vurderer påliteligheten av Raymarine. Jeg skriver dette ut fra det forhold at Raymarine bruker svært store ressurser på å utvikle systemene sine.

Link to post
Share on other sites

Hallaron:

 

Geonav er Navionics (Kartleverandør) sitt eget merke. Importeres av Sleipner Motor.

 

Jeg har selv hatt Geonav for en del år tilbake og den fungerte bra, men dagens kart er langt bedre enn den gang.

 

Vet også at Geonav også hadde en svært lav feilprosent på sine plottere den gang.

 

Lorenz kjenner jeg ikke, men de er sikkert bra (ref Astor`s innlegg).

 

Forskjellen er bl.a. at de benytter forskjellige kartsystem (Navionics og C-map).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan oppsettet er på denne Raymarine A65 plotteren er. Har ikke satt meg noe inn i den... fikk den slått på og sjekket menyer og satt opp kartbildet med kurs opp. Ellers så gjorde jeg ikke eneste ting annet enn å bruke zoom knappen. Jeg hadde gode satelitt mottak hele veien med antenne plasset helt akter på rekka. Jeg har kun en eksakt referanse hvor jeg gikk på motsatt side av staken enn hva plotteren viste. Zoomformatet på skjermen denne gangen var 0.125 nm som kun ble benyttet der, dette er ganske detlajert .

 

Jeg skal sjekke dette nærmere til helgen da jeg skal nedover Kragerøskajærgården og blir over på jomfruland tenker jeg. Da skal jeg utforske denne plotteren mere, og se om jeg finner ut noe mere.

 

Jeg kan ikke helt se at jeg kan justere noe her med tanke på kartkalibrering. Kartet er vel kalibret fra kartprodusenten og Raymarine gir sine posisjoner fra gps til plotteren som deretter plotter posisjonen i kartet i henhold til de refranser som ligger im kartet.. Men jeg skal ta meg tid til å lese bruksanvisningen og sjekke dette nærmere..

 

Jeg har jo planer om å "spece" opp alt med Raymarine i båten via ethernet som du har gjort og det samme på pc'en via wlan... men det betinger at jeg kan føle meg trygg på posisjonen som vises på plotteren..

 

Det hadde vært morsomt om en annen i nærleiken av Svenner kunne gjort en vending rundt den samme staken og sjekket med en annen plotter gjerne fra Raymarine..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har PC med Maxsea stående nede i bestikken. Det er ingen kartplottere som er i nærheten av ytelsen til en slik. Forskjellige kartleverandører samtidig og så mange detaljvinduer du vil. Har kun en enkel repeater i sittebrønnen. Jeg er såpass glad i båten min at jeg ikke ville finne på å gå i trangt farvann kun på en kartplotter i sittebrønnen. Trenger jeg et detalj papirkart, så printer jeg et ut.

Maxsea er suveren, den nye versjonen snakker også med furuno navnet serien. Skal en bruke 17 lapper på en kartplotter hadde jeg gått for furuno uten tvil...

 

Har prøvd PC ute mange ganger. Det funker dårlig i sollys.

 

Nå tenkte ikke jeg på båter med åpen cockpit. Det er vel også mange som har lukket kabin som meg. Men jeg vil i tilfelle ha fishfinder og radar på samme skjermen. Noen forslag?

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å få plass over vinduet til for eksempel to 15" skjermer. Iallefall montere det du kjøper i taket vendt mot fører, slik unngår du direkte sollys. Spørs selvsagt hvordan båten ser ut da. Furuno har jeg god erfaring med, ikke minst fordi du kan utvide etterhvert, dette går på ethernet, ikke noe spesiellt format med andre ord. Kan koble til en laptop og hente ned navigasjonsdata direkte. Det leveres ekkolodd som blackbox, navtex/wærfax, kamera, arpa og skulle du finne på å montere skjerm nummer to kan du utnytte alle funksjonene på den også.
Link to post
Share on other sites

Har hatt tre forskjellige plottere (i tre forskjellige båter). Først Garmin, så Magellan. I siste båt står det en Raymarin.

 

Dette har sikkert mye med smak og behag å gjøre.......men jeg har ikke blitt så fornøyd med hverken Magellan eller Raymarin ...som jeg var med Garmin. Mest har dette med brukervennlighet å gjøre. Menyvalg etc...samt symboler m.m. savnet Garmin da jeg gikk over til Magellan...og savner Garmin nå også.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært morsomt om en annen i nærleiken av Svenner kunne gjort en vending rundt den samme staken og sjekket med en annen plotter gjerne fra Raymarine..

Jeg bor jo i Larvik og har en Raymarine RC435i i den nye båten. Har i grunnen samme erfaring som deg. Har Garmin 182c i seilbåten og opplever denne som mye mer nøyaktig.

Kartene i Raymarinen er fra 2004 og i Garmin fra 2006. Kan det være de gamle kartene som er unøyaktige?

Hvilken stake er det for øvrig?

Skal se om jeg får tatt en tur og sjekket bare jeg får renset tanken.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det blir nok mange interessante diskusjoner fremover om hvem som er best, enten det gjelder kartplotter, autopilot, radar eller annet utstyr ombord (kjøleskap, varmer, toalett, varmtvannsbereder, vannpunmper mv).

 

Når det gjelder vurdering av kartplotter synes jeg noen nyere modeller, bl.a. Raymarine E120 og E-80 har blitt vanskeligere å vurdere bl.a. pga meget store muligheter for ulike innstillinger. Jeg har tidligere ofte benyttet off-senter funksjoner for å få relativt større kartområde i båtens seilingsretning. Slik innstilling gir i Raymarine E120 og E80 endel ugjevne posisjonsbestemmelser. Dersom man benytter egen posisjon i senter, har posisjonsbestemmelsen betydelig mindre avvik. Videre kan disse kartplotterne benytte Raymarines egen GPS som synes å ha innebygde hardwaremessige algoritmer for posisjonsbestemmelse, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan dette gjøres. I tillegg kan (selvfølgeligvis) filtre anvendes for justering av "fix", men dette har jeg enda ikke kontrollert. Når jeg sammenligner posisjonsangivelsen fra E120/E80 synes jeg å få atskillig mindre vandring av posisjonen sammenlignet med eksempelvis SAWatch, som viser mer "rene" satelittposisjonsdata. I det hele synes utviklingen av kartplottere - i alle fall Raymarines - å ha blitt så avansert at det ikke er tilstrekkelig å skru kartplotteren på og dermed regne med at alt går av seg selv. Dette systemet synes å kreve ganske inngående trening før det tas i bruk. Videre gjenstår trolig også mye erfaringsinnhenting før systemene kan vurderes. Men dette vil ta tid. Eksempelvis har jeg flere ganger etterlyst personer her på BP som har erfaring med Raymarines Raytech RNS v 6.0 som tillater ethernettilkobling ombord, uten å ha fått særlige svar.

Link to post
Share on other sites

Her er synderen rett nord om Svenner, selve Svenner kan en se i bunnen av kartet. og Staken som jeg gikk på sørsiden av men kartet viste nordsiden er den som er sort-rød-sort ved navn Seibaaen.

 

Posted Image

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...