Jump to content

kjøpe kartplotter

At-le

Recommended Posts

Hva er HDOP for noe kjekke greier???

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Selvsagt kan det godt hende den flyter, men jeg gikk ca. 30-40 meter sør for staken og plotteren viste omtrent den samme avstanden nordfor... Vet ikke hvor mye slik bøyer beveger seg, men håer det er litt mindre enn 50-60m......

Men selvsagt kan det være et poeng og forklaring på fenomenet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg sjekket ikke flere anledninger... men skal gjøre det til helgen når jeg skal utpå igjen, skal også sjekke om egnos er påslått... samt hvilken kartutgave som er innstallert.. må jo komme til bunns på denne Raymarine saken for å se om jeg ha tillit til den..

Datoen var søndag 27 august og klokken var rundt. 15.30 - 16.00

Jeg har tidligere ofte benyttet off-senter funksjoner for å få relativt større kartområde i båtens seilingsretning. Slik innstilling gir i Raymarine E120 og E80 endel ugjevne posisjonsbestemmelser. Dersom man benytter egen posisjon i senter, har posisjonsbestemmelsen betydelig mindre avvik.

:crazy:

Hva !

Mener du offsett / off-senter går ut over nøyaktigheten ?

Dette må jo være spinn hakkendes galt ! Ja, skremmende dårlig.

Yachting World spurte 200 deltagere i ARC.

[...]

Er vel folk som har vært på tur før det her?

Ikke alle. Noen er ganske ferske og bruker ARC som "sikkerhetsnett". Uansett, de har et litt annet navigasjonsbehov enn oss som seiler rundt i skjærgården. Hvor mange av disse båtene har ikke radar?

Min egen plan etter kjøp av båt har vært å montere en liten plotter, Garmin 176C, midlertidig (med en dekkskontakt for strøm og NMEA-forbindelse til resten av instrumentene). Den gjør en brukbar jobb til jeg en gang kjøper en kombinert radar/plotter.

GPS var god heleden dagen.

Kl. 16:00 var HDOP ca. 3. Altså god.

Men som andre sier, EGNOS skal være slått av.

Hvor går grensen for god contra dårlig HDOP?

Mener at i min bruksanvisning stod det noe om over 1 var dårlig. Min plotter ligger på 0,8 med 9 satellitter inne. Med 7-8 sa

telitter ligger den på 1.5.

På min plotter som var ny i år kan jeg ikke slå av Egnos.

I sommer sammenliknet jeg mine 3 GPS (håndholdt Magellan, PC og kartplotter). Ingen av de viste samme lengde og breddegrade- bare nesten og forskjellen kunne være opptil 20m. Har selv opplevd at plotteren er spot on andre ganger far out. Dette er greit å ha i minne slik at man ikke stoler på båtens posisjon i kartet, men bruker kartet på plotteren til orientering, - og båtens posisjon er bare en circa angivelse.

Redigert av atletico1 (see edit history)

Det er jo lov å se ut av vinduet, men du verden hvor god hjelp det er med en plotter hvis man bruker den med fornut og sammen med papirkart. Selv bruker jeg alltid papirkartet mest for å få oversikt, mens plotteren er zoomet inn på passende område. Har stort sett hatt Garmin + PC. Har nå Simrad, men var mer fornøyd med Garmin. Dette går mest på brukervennlighet.

Hvor går grensen for god contra dårlig HDOP?

Generelt, er den høyere enn 8, så er navigasjonen dårlig.

Går ikke så mye på hvor mange satelitter man kan se, men også på hvor de står i forhold til hverandre.

Du kan ta imot 10 satelitter og ha elendig navigasjon dersom de står på omtrentlig samme sted. Du må ha god skjæring på rangene for at det skal bli bra.

Enkle GPS mottagere ser ikke forskjell på EGNOS testsignaler og operative signaler. Derfor kan man bli lurt til å tro at man kjører med korreksjoner når du i virkeligheten kun mottar testsignaler. På Furuno må du eksplisitt be om å få se testsignalene, mode 02, for at den skal motta EGNOS. Setter du den til operativ mode, mode 00, mottar den ingenting og bruker ingen korreksjoner.

Nå har jeg ikke tilgang til mottakerene mine for øyeblikket og skal derfor ikke forsverge at det fremdeles går i testmode.

En ting jeg har litt vanskelig for å forstå, er hvorfor det legges flere titusener i displayer og knapper, uten å legge vekt på hovedbestandelen i navigasjonsystemet, GPS mottageren. Det er en verden av forskjell på en til 500 kroner fra Clas Ohlson og en til 12000 kroner fra Trimble.

For å komme inn på det tråden startet med, fordi jeg har også tenkt å kjøpe ny kartplotter.

Før var det mange plottere som ikke viste dybden på undervannskjær, bare et + tegn. Så må man bruke kursor å klikke på + tegnet for å få opp dybde (her snakker jeg om skjær som er fra 0 til 3 meter) da det er det som er av interesse. Min gamle Garmin viser dette, men de nye G5 kartene gjør det ikke, altså en negativ utvikling på den fronten.

Vil gjerne høre om det er andre typer plottere som viser eller ikke viser dette.

Da det er helt umulig å kjøre fort i båt og ikke kunne lese dybden på skjær fortløpende.

Viser til innleggene #49 og #63 som tar opp presisjonen til Raymarine E120 og E80.

Jeg har disse to skjermene ombord koblet sammen med Seatalksystemet og ethernetsystemt til Raymarine. Da jeg flere ganger i sommer kjørte i Sydkosters skjærgård - som jeg kjenner rimelig bra og derfor går ganske nær endel skvalpeskjær, registrerte jeg at båtens posisjon "hoppet" frem og tilbake på kartplotteren. Jeg drøftet dette med Belamarin og fikk til svar at kartplotteren måtte være innstilt med egen posisjon i senter av skjermen. Ved senere forsøk viste det seg at "hoppingen" opphørte ved denne innstillingen. Selv om jeg har kjørt mye i området rundt Ursholmen, og vet hvor de tre skvalpeskjøærene ved inngangen til Ursholmens lagune, samt Julekvelden, ble jeg noe usikker når egen posisjon hoppet på skjermen.

Dette er en av de observasjoner jeg har gjort i E-serien, jeg har også enkelte andre, men vil teste dette ut ytterligere før jeg "kaster meg frempå". Min observasjon av lav presisjon ved off-senter posisjon for eget skip ble altså bekreftet av Belamarin.

Da det er helt umulig å kjøre fort i båt og ikke kunne lese dybden på skjær fortløpende.

Avhengighet av kartplotter for å se dybden på skjær mellom 0 og 3 meter kombinert med å kjøre fort? :rolleyes:

Fire mulige løsninger:

Kjør saktere

Bli godt kjent i angjeldende område for deretter å kjøre fort uten behov av kartplotter

Kjør i godt oppmerkede leder

Kjør utaskjærs

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min observasjon av lav presisjon ved off-senter posisjon for eget skip ble altså bekreftet av Belamarin.

Det der var ikke bra på så kostbart utstyr roaldbj , off-senter skal ikke gå utover nøyaktigheten, det er jo kun en forskyvning av kartbildet på skjermen. Det må jo være et software problem.

Viser til innleggene #49 og #63 som tar opp presisjonen til Raymarine E120 og E80.

Vet du om dette vil gjelde for C120 også?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...