Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

Avhengighet av kartplotter for å se dybden på skjær mellom 0 og 3 meter kombinert med å kjøre fort? :rolleyes:

 

Fire mulige løsninger:

 

Kjør saktere

Bli godt kjent i angjeldende område for deretter å kjøre fort uten behov av kartplotter

Kjør i godt oppmerkede leder

Kjør utaskjærs

 

:sailing:

 

Det er en mye mere aktuel mulighet, nemlig å kjøpe en plotter man har behov for. Som viser dybde på skjær uten å fomle med noen kanapper. :wink:

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å finne årsaken til at båtposisjon "spratt" noe frem og tilbake ved offsenter posisjon på E120 og E80.

 

For å presisere noe: Følsomheten til GPS'en (Raymarines egen GPS) kan også stilles inn via kartplotteren. Denne står nå på middels.

 

Jeg har ikke dato og tidspunkt for observasjonene, slik at jeg klarer ikke å regne meg tilbake til HDOP.

 

Jeg kjører alltid med kartet i retning nord og med off-senter posisjon vil det ved oppankring bli bevegelse av kartet ved off-senter posisjon, jeg har imidlertid hatt fart (meget lav i Sør-Koster arkipelaget nær innseilingen østfra inn til Ursholmen).

 

Jeg har ikke foretatt noen systematisk gjennomgang av kartplotterne enda - selv om jeg har brukt dem i omlag 1300 nm siden ultimo juni i år. Jeg kommer nok til å kjøre mye på simulator til høsten og vinteren med Raymarines Raytech RNS v 6.0 - som synes å være blant de mer avanserte systemene for oss småbåtførere.

Link to post
Share on other sites

Før var det mange plottere som ikke viste dybden på undervannskjær, bare et + tegn. Så må man bruke kursor å klikke på + tegnet for å få opp dybde (her snakker jeg om skjær som er fra 0 til 3 meter) da det er det som er av interesse. Min gamle Garmin viser dette, men de nye G5 kartene gjør det ikke, altså en negativ utvikling på den fronten.

Vil gjerne høre om det er andre typer plottere som viser eller ikke viser dette.

 

Da det er helt umulig å kjøre fort i båt og ikke kunne lese dybden på skjær fortløpende.

Min nye Interphase 169CS plotter med seneste versjoon av C-max mega wide kart brikke viser skjærene p åsamme måte. Jeg stiller inn grunneste dybde skjær skal vises på . f.eks. 2m. Da cises alle skjær grunnere enn 2m som et kryss. Skjær dypere vises da ikke som kryss. Når du da ser et krysss vet du at det er 2m eller grunnere. Trenger du å vite om det er 2m eller 0.5m må man sette kursor over Og da burde dybden sprette opp, men det gjør den ikke man må i tilegg trykke inn en annen knapp for å få "pop up" dybde. Denne innstillingen må man gjøre selv - default (standard er kanskje 3m. PÅ min plotter kan jeg også stille inn slik at alle skjær vises, og da med dybde. Men da er alle "skjær" kryss fra 40-50m dybde med. Da vises heller ikke dybde kotene med forskjellig blå farge.

Lurte selv om det var plotteren det var noe i veien med, men Lars H. (her på BP) hadde undersøkt med C-map kundeservice og det er C-map som vil ha kartene slik.

Link to post
Share on other sites

Jeg var i helgen ute og luftet Raymarine A65 plotteren i Kragerø skjærgården... Fant ikke noen merkelige hendelser denne gangen og den fungerte helt greit... bortsett fra at den er veldig treg da på zoomen sammenlignet med Garmin 3010...

 

Driver nå og sjekker om jeg kan felle inn en 3010 rett foran nesetippen på Bavarian, men er litt i tvil siden den er stor.. er 33 cm x 22 cm.... det ernok bredden her som blir avgjørende... innfellingsmålene er 31x20 vil jeg tro... så det blir måling i kveld... Passer den så er jeg ganske sikker på at det det blir Garmin 3010 igjen, 3006 har litt liten skjerm med 16 cm diagonal mot 3010 som har 26 cm

 

Stor skjerm er noe jeg verdsetter høyt siden dette gir meg god oppløsning på kartet samtidig som jeg har et rimelig stort kartutsnitt på skjermen, som igjen forenkler navigasjonenen og referanser til moder jord

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Passer den så er jeg ganske sikker på at det det blir Garmin 3010 igjen, 3006 har litt liten skjerm med 16 cm diagonal mot 3010 som har 26 cm

Du som har kjøpt deg stor havgående seilbåt, bør vurdere en plotter som kan vise AIS targets.

Jeg har hatt mye glede av denne funksjonen i sterkt trafikkerte skipleder.

Og jeg er enig, størst mulig display - er en fordel.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Garmin 3010C kan vise AIS så det er ikke noe problem der, jeg har også AIS mottageren fra Miltech Marine liggende hjemme et eller annet sted... fikk aldri montert den.. Det skal snekres sammen innen påsken.... siden sjøsetting blir til palmehelgen..

 

slettet litt feilposting

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Garmin 172C?

Det er en brukbar plotter. Mulig skjermen er litt liten for noen brukere, men jeg bruker den bare som et supplement til papirkart i en seilbåt. Den forstår også DSC-meldinger fra VHF'en også, men har ikke AIS og skjermen er også for liten til akkurat det formålet.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Løfter denne litt igjen siden jeg atter en gang opplevde at plotteren viste at jeg var på motsatt side av staken enn hva jeg i virkeligheten var. Første gang dette skjedde var rett Nord/vest av Koster, der passerte jeg på sørsiden av en flyte stake som på plotteren viste nord... Tok det ikke så tungt siden det var godt ut i sjøen og god dybde overalt.... var nesten ved grenselinjen.

 

Men det samme skjedde meg i Larviks fjorden et stykke vest av Svenner fyr. I år gikk jeg på sørsiden av Svenner fyr, og sjekket en stake som jeg gikk nær... Passerte staken med omtrent 20-25 meter på min styrbord side i snøvær, tok et bilde av plotteren som viser at jeg passerer nord for staken. Plotteren har kurs opp og kursen jeg seilte på var ca. 270 grader, og klokken var ca. 14.30-15.00, datoen var 8 april 2007. Kartet er fra våren 2006 og plotteren er Raymarine A65

 

Bildet er litt uklart men lesbart.. og viser at jeg passerer på nordsiden, men jeg i virkeligheten var sør av staken

 

s5.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det samme skjedde meg i Larviks fjorden et stykke vest av Svenner fyr. I år gikk jeg på sørsiden av Svenner fyr, og sjekket en stake som jeg gikk nær... Passerte staken med omtrent 20-25 meter på min styrbord side i snøvær, tok et bilde av plotteren som viser at jeg passerer nord for staken.

Man skal nok ikke ha klokketro på kart, det være seg papir eller digitale.

Det er grunnlaget som teller og nøyaktigheten kan være så som så enkelte steder.

 

Dessuten er vel Djupeskaten en flytestake og slike beveger seg noen meter - alt etter vær/strøm.

 

Lærdommen bør vel derfor være at vi må alltid ta høyde for største feilmargin og forholde oss deretter.

Vi kan nok ikke forvente å kunne gå på riktig side av en bøye stake i null-sikt med klaring på 20-30 meter.

Da er vi nødt til å se hvor vi seiler.

 

Så har vi også, som nevnt tidligere HDOP'en som kan forkludre dette ytterliggere.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt igjen siden jeg atter en gang opplevde at plotteren viste at jeg var på motsatt side av staken enn hva jeg i virkeligheten var. Første gang dette skjedde var rett Nord/vest av Koster, der passerte jeg på sørsiden av en flyte stake som på plotteren viste nord... Tok det ikke så tungt siden det var godt ut i sjøen og god dybde overalt.... var nesten ved grenselinjen.

 

Men det samme skjedde meg i Larviks fjorden et stykke vest av Svenner fyr. I år gikk jeg på sørsiden av Svenner fyr, og sjekket en stake som jeg gikk nær... Passerte staken med omtrent 20-25 meter på min styrbord side i snøvær, tok et bilde av plotteren som viser at jeg passerer nord for staken. Plotteren har kurs opp og kursen jeg seilte på var ca. 270 grader, og klokken var ca. 14.30-15.00, datoen var 8 april 2007. Kartet er fra våren 2006 og plotteren er Raymarine A65

 

Bildet er litt uklart men lesbart.. og viser at jeg passerer på nordsiden, men jeg i virkeligheten var sør av staken

Er du sikker på at det ikke er feil i kartet? Vet om en feil på Bluechart av tidligere utgave, ved Stokken utenfor Kristiansand, der staken står 20 meter feil plassert på kartet, har kjørt over staken på kartet flere ganger, selv om jeg hadde staken 20 meter sør for meg. Dette var ikke pga GPS signal, men en ren kartfeil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har noen konkludert hvilket kartsystem som er best ? :confused:

 

Jeg tror jeg selv ender opp med Telchart PRO på labtop'en innendørs, og en Geonav 15" i cockpit....

Ulempen er at jeg kanskje trenger en mus eller tastatur i cockpit'en , noe som ikke er helt optimalt. :diving:

 

Alternativet til PC løsningen, pga strømforbruk er Northstar M121 . ( Tidligere Navman plotteren ) :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvilket kartsystem en velger er vel litt etter smak og behag siden alle er skodd over samme lest (samme kartgrunnlag)

 

Jeg klarer ikke å finne meg tilrette med Navionics sine kart, men det kan jo være at den Raymarine plotteren jeg har lånt for tiden er som et leketøy. C-map har jeg på pc'en og det ser greit ut, har benyttet det litt med en usb GPS.... men kun til testing og vurdering... Det er selvsagt vansklig for meg som ikke har hatt hverken E120 eller Northstar M121 å anfale noe som helst, men de som har kjennskap til begge kan sikkert komme med det.

 

Det som jeg er mest fornøyd med er Bluechart, aldri noe tull med dette.. hadde det ombord i gammelbåten på en 3010 plotter. Siden penger ikke spiller noen rolle her så kan du jo kikke Garmins touchskjerm 5012 også... Ligger jo samme leia E120 prismessig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble nettopp frarådet ALT av plottere med knapper. MAnge fiskere i MAndal har prøvd "billigplottere" av alle slag... De funker noen år, men så ryker knappene.

Alle har gått over til hjemmesnekra kasser med plexiglass over. ( Mange bruker blackboxer med kontorskjermer i en slik kasse )

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde ikke pengene spiller noen rolle for deg, du har jo tidligere skrevet om display til bortimot 70k så derfor tillot jeg meg å henvise til noe som koster i nærheten av mitt lille budsjett, som vel i utgangspunktet burde for rimelig for deg..

 

Men 37405 er jo rimeligere enn hva Seatronic selger E120 skjermen for da... og da må du ha gps i tillegg til et par tre tusen

 

Det er riktig at Garmin koster 2900$ pluss mva og frakt for en 5 kg pakke over dammen.. Kvalitetet koster og dette er vel den rimeligste 12" touchskjerm plotteren på markedet i dag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg føler bare med på wmjmarine.com og boatersland.com ... De er ikke blant de rimelistge på nettet, men grei nok... men de nye modellene til garmin kommer ikke før i Mai tidligst... var lovet i første kvartal i år, men nå står det andre kvartal at lese...

 

Er også enig med deg i at en ser mye på siden men lite i "høyden" Dette kan vel for gitte kurser (øst og vest) kompenseres ved å bruke nord opp på plotteren, men med 12 tommers skjerm er det ikke halv galt om benytter kurs opp heller og flytter bårmarkøren i bunnen av skjermen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...