Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

...men det som er litt irriterende er at alle skjermer er sinnsyk brede men ikke høye.
Det er fordi det ikke er plotterindustrien som styrer utviklingen av skjermer. Bredformat er på vei inn på alle fronter og har vært det i flere år. Hadde en Simrad RA772 radar en gang og der var en bredformat skjerm stilt på høykant, i utgangspunktet greit nok men med Polaroidsolbriller ble bildet kullsvart fordi skjermen ikke var laget for å stå på høykant.

 

Jeg bruker ALLTID nord opp på plotteren så bredformatet plager meg ikke noe særlig, plasserer menyer o.l. på sidene og da ender jeg opp med et noenlunde kvadratisk kartområde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bor du på vestlandet ? :lol:
Jepp, de fleste turene går i retning nord-sør så slik sett burde "høyformat" passe godt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvor i USA kan du anbefale en Internet ordre fra ? :wink:

 

Det finnes en rekke tråder her med eksempler på butikker USA folk at god erfaring med. Denne, http://store.wmjmarine.com/ , er en av de som går igjen med gode erfaringer.

 

Kikker litt på M121 / M84 selv, men i den lille "jolla" vår så forsvinner vel ratt hele utsynet og oversikten med den om jeg setter opp en slik. M121 er jo på størrelse med den bærbare PCen min, faktisk bredere. På den annen side, "Elskede, vi må ha større båt, vi får ikke plass til plotteren" er jo et alternativ.

 

Er totalt uerfaren med kartplotter i båt og er ikke fryktelig opptatt av finesser og denslags. Andre her har jo gode erfaringer med den produsenten av plottere og akkurat det med en stor skjerm frister langt mere enn evt finesser.

 

Hvilke kart fra C-map er det som ville passe for en som stort sett planlegger å pusle rundt i Oslofjorden? Synes det var litt kronglere å finne frem på websidene til C-map, er det andre alternativer enn M-EN-M565 eller M-EN-M004? Har noen sett nettbutikker i USA som selger kartbrikker for våre områder?

Redigert av cubical (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det var litt kronglere å finne frem på websidene til C-map, er det andre alternativer enn M-EN-M565 eller M-EN-M004? Har noen sett nettbutikker i USA som selger kartbrikker for våre områder?
Enig at C-Map har litt dårlig organiserte sider men jeg har nå handlet kart direkte derfra et par ganger og det er litt billigere enn i lokale nettbutikker. De to kartpakkene ser jo ut til å være ganske passe, spesielt 565 men det må du jo vurdere selv ut fra hvor du regner med å reise.

 

Selv har jeg nettopp shoppet litt hos Defender.com men ikke fått levert varene enda så jeg kan ikke si stort om erfaring enda bortsett fra at de har et meget stort utvalg og lavest pris på det jeg skulle ha. Bestilte 2 stk Jabsco Quietflush toalett til lavere pris enn min lokale pusher skulle ha for 1 :cool: Du kan laste ned hele katalogen i PDF format her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på eller erfaring med Raymarine A65? Vurderer å kjøpe denne i stedet for C70 til "nybåten". Trenger egentlig ikke all verden, og A65 er vesentlig billigere enn C70, har samme skjermstørrelse, bruker samme kart. Kanskje ikke fullt så god skjerm, tregere prosessor og muligens litt tyngre å betjene? (fikk den kort demonstrert på Sjøen for alle, har sett C- og E-serien tidligere). Men godt nok? Fås også med fishfinder for en relativt rimelig penge.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på eller erfaring med Raymarine A65? Vurderer å kjøpe denne i stedet for C70 til "nybåten".

Har ikke erfaring selv, men A65 er en billig entry modell og har blitt betegnet som treig i enkelte tester.

Kanskje ikke noe godt valg i en hurtigående båt ?

Raymarine C serie derimot er noe annet, den slo jo knock-out på f.eks Simrad CX og andre i en test i Båtmagasinet nylig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har A65 ombord og er langt fra fornøyd, verken med kart eller plotter... Jeg har maks 7-8 knop på båten og plotteren er treg, spesielt når man zoomer, og det er noe en må gjøre mye med såpass liten skjerm som denne har. Plotteren er vel ikke treg om man ikke zoomer på kartet, den følge jo greit med i de hastigheter jeg går med..

 

Kartene er heller ikke mye å skryte av... Det kan jo tenkes jeg har litt gamle kart, de er fra begynnelsen av 2006..

 

Min personlige erfaring med Raymarine A65 og Navionics kart er såpass dårlig at jeg ikke kan anbefale noen av delene. Jeg føleg meg utrygg med hele greie siden de viser feil... (mest sannsnylig kartfeil)..

 

Garmin og Bluechart :yesnod:

Raymarine og Navionics :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg føleg meg utrygg med hele greie siden de viser feil... (mest sannsnylig kartfeil)..

 

Garmin og Bluechart :yesnod:

Slikt tullprat tror jeg ikke noen gidder ta seriøst lenger.

Bluechart driver neppe med egne oppmålinger av sjøkart langs Norskekysten og har neppe mer nøyaktige kart enn andre leverandører. :crazy:

Sannsynlig er det feil med utstyret ditt eller oppsettet ditt.

Alle kartleverandørene har idag tilgang til det samme materialet fra de nasjonale kartverkene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Da sier vi at det er feil med utsyret da siden jolo vet dette best.. så er ikke dette noe tema lengere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg føleg meg utrygg med hele greie siden de viser feil... (mest sannsnylig kartfeil)..

 

Garmin og Bluechart :yesnod:

Raymarine og Navionics :nonod:

 

Er det plotteren eller kartene eller kombinasjonene av disse som er problemet? Selv har jeg Geonav plotter med Navionics kart og er meget fornøyd! Holder jo (også) til i skjærgården i Kragerø som jeg mener å huske du frekventerer og kan ikke huske at jeg en eneste gang har oppdaget feil (med et unntak som også kan skyldes andre forhold!) i området der. Men så husker jeg så lite og øynene har blitt dårligere med årene! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi snakker vel om to ting her - selve plotteren - og kartene. Selv har jeg brukt Simrad i alle år og har vært fornøyd, men synes utviklingen har gått fra dem og oppgraderingsfilosofien deres (eller mangel på sådan) har jeg gått lei. Dessuten tar plotterne deres mer plass ift skjermstørrelse. Tenkte derfor å "konvertere" denne gangen...

 

Men altså - kartene er vel de samme til A- og C-serien, siden det bare er E-serien som kan benytte de mest avanserte kartene. Riktig? A-serien håndterer ikke bilder av havner, mener jeg, men det trenger jeg ikke. Det betyr vel at er kartene (blitt) bra til C-serien så er de vel like bra til til A-serien? Med mindre det er forskjell i sw mht. hvordan kartene leses og presenteres?

 

Og så er det plotteren, da. Så ved selvsyn på messa at den kunne være litt treg noen ganger, men..... Som sagt er det ganske stor prisforskjell mellom A og C.

 

Noen flere med erfaring eller kunnskap? Noen som har linker til tester?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket feil tre ganger, ingen ganger i Kragerø... Alle de andre ganger er beskrevet her på baatplassen.no i år og i fjor... Dette gjrø at jeg ikke kan ha full tillit til dette...

 

Jeg merket aldri noen problemer med Bluchart i 3010 plotteren.... derfor vil jeg gjerne ha et tilsvarende "system" igjen... men det blir neppe riktig ennå... andre ting på står over på innkjøpslisten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Navionics har kommet med oppdatering av XL 3 kartene til bl.a. Raymarine A 65 nå i april. Heter nå XL 9. Den store mengden med data som ligger i kartet er nå redusert på skala over, tror det var 6 nm. Det gjør at zooming'en går mye raskere når man vil se et større område. Dessuten dekker kartet nå ned til Tyskland og opp til Trondheim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp fått ny plotter en Garmin 2106, med ekstern antenne og koblingsboks for ekkolodd og vann temperatur. Virker veldig klar og fin, har jo hatt Garmin sin 188c i 4-5 år, så det meste var kjent stoff, men det er alltid noe nytt å sette seg inn i :yesnod:

 

Jeg er også veldig komfortabel med Bluechart og Garmin, så litt på Raymarine og Simrad, men hvorfor bytte system når jeg har lest så mye om Bluechart. :confused:

 

2106 gikk ut av salg nå, da det kom ny serie som heter 3006. Skjermen er 6,4 " og den passet nøyaktig til min båt(innfelt). Lett å lese, og meget rask prosessor, så selv med 40-45 knop oppdaterer den smertefritt.

imgp0247.jpg

 

 

 

 

Den har plass til 2 brikker, og kan ta de nye g2 kartene, jeg bruker foreløpig de gamle. Trenger mer tilbakemeldinger på de nye før jeg bytter. PS.De gamle kan også oppdateres, men du får ikke foto osv på de gamle. Men trenger man flyfoto på plotteren??

Kan også koble til AIS, men det trenger jeg ikke, samt VHF som jeg ikke har satt meg inn i :eek:

 

Kan kjøre splitt screen, med diverse oppsett :smiley:

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på eller erfaring med Raymarine A65? Vurderer å kjøpe denne i stedet for C70 til "nybåten". Trenger egentlig ikke all verden, og A65 er vesentlig billigere enn C70, har samme skjermstørrelse, bruker samme kart. Kanskje ikke fullt så god skjerm, tregere prosessor og muligens litt tyngre å betjene? (fikk den kort demonstrert på Sjøen for alle, har sett C- og E-serien tidligere). Men godt nok? Fås også med fishfinder for en relativt rimelig penge.

 

Har C 120 plotter, og er meget godt fornøyd. Har brukt den mye i sommer. Har sittet med papirkart og sjekket samtidig.

Kun funnet feil utenfor Tjørn. 3 staker på plottern som ikke er på kartet eller i virkeligheten. Menyen er enkel, slik att

plotteren er "lettmanøvert". I tilegg har det kommet nye oppdaterte kart både i fjor og i år.

 

I tilegg har den vil jeg en meget god dagslys-skjerm som er viktig for oss i seilbåt.

 

Men jeg tror også valg av plotter har med vane å gjøre. Forrige plotteren kan jeg ikke så skryte så mye av.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I siste nummer av svenske Fiske for Alla testet de kartplottere med skjermstørrelse 6-7 tommer.

 

Raymarine C70 vant klart, har best skjerm og er mest brukervennlig. Garmin 3006C kom på andre plass.

 

Navionics og Garmin(Bluechart) bruker samme kartgrunnlag slik at avvikene på kart som har tilnærmet samme utgivelsesdato bør være minimale.

 

Har selv meget god erfaring med Navionics i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Hmmm..... Klarer ikke velge ..... :headbang:

 

Tror jeg kjøper både Garmin 5012 og Northstar M121 ... :confused:

 

Da kan jeg jo få testet Cmap opp mot Bluechart også... :cheers:

Evt. også en Raymarine E120, selv om jeg ikke har troen på Navionics sitt kartsystem.... :nonod:

 

Jeg klarte å bestemme meg, så da er det bare å se om greiene dukker opp mens jeg er i NY om ikke lenge. Fikk en av min kones venninner fra skoletiden til å bestille den for meg. Ble en M121 med en transducer og et lite leketøy for å måle bensinforbruket, eller i det minste hjelpe til med å finne økonomisk marsjfart på monsteret akterut. Rasende festlig, det jeg kjøpte koster ca. halvparten av bare plotteren i Norge. Northstar har også 2 års garanti på sine produkter ser jeg. I tillegg påstod noen et eller annet sted jeg søkte at plotteren slle være rask også.

 

Om pris skulle bestemme noe så håper jeg at Garmin tilbyr mer. For meg tror jeg at M121 er riktig duppedit.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte å bestemme meg, så da er det bare å se om greiene dukker opp mens jeg er i NY om ikke lenge. Fikk en av min kones venninner fra skoletiden til å bestille den for meg. Ble en M121 med en transducer og et lite leketøy for å måle bensinforbruket, eller i det minste hjelpe til med å finne økonomisk marsjfart på monsteret akterut. Rasende festlig, det jeg kjøpte koster ca. halvparten av bare plotteren i Norge. Northstar har også 2 års garanti på sine produkter ser jeg. I tillegg påstod noen et eller annet sted jeg søkte at plotteren slle være rask også.

 

Om pris skulle bestemme noe så håper jeg at Garmin tilbyr mer. For meg tror jeg at M121 er riktig duppedit.

 

Det er vist de "orginale" Northstar plotterene, 6000i, 6100i som er superraske. Dermed ikke sagt at M121 er treg.

 

M84 og M121 er egentlig Navman plottere.

Link to post
Share on other sites

Det er vist de "orginale" Northstar plotterene, 6000i, 6100i som er superraske. Dermed ikke sagt at M121 er treg.

 

M84 og M121 er egentlig Navman plottere.

 

Jepp, det så jeg også, det skjer vist noen konsolideringer i den bransjen også :-). Ville blitt litt skuffet om ikke de plotterne du nevner skulle ha noen fortrinn. M121 er jo en "relativt" rimelig sak.

Redigert av cubical (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...