Jump to content

kjøpe kartplotter


At-le

Recommended Posts

Det sies at den mangler bare en ting, knapper.

Dette både fasinerer og skremmer meg litt... men 5000 serien ser utrolig flott ut.... selv holder jeg en knapp på 4008 får med meg en radar også før jeg når prisen på 5008..

 

Vil gjerne ha 12 tommeren, men plass i pidestallen er en begrensning.... særlig bredde... men skal kontrollmåle et par ganger og se om ikke 5012 kunne passet inn siden den er smalere enn 4012

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke alle detaljer er lagt ut ennå, det er i allefall ikke lagt ut full spec på hjemmesiden til Garmin ennå....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hvor mye er 50% utladning da? ned til 12 volt?

 

 

Er du ikke redd for strømforbruket da sydvesten ? Jeg har fått meg den nye Mastervolt BTM-III, og skjelver ved tanken

på en 12" .... Da tror jeg monitoren vil gå varm... :sad:

 

Har du regnet på hva 5012 vil koste, med frakt, fortolling, mva..osv fra USA ?

Link to post
Share on other sites

Personlig så ser jeg ikke strømforbruket som noe problem, det er etter mitt syn kun snakk om "antall" batterier ombord. For tiden har jeg ikke nok strøm, kun 280Ah, men en nye ca. 450 Ah til er klar for innkjøp i første omgang.... så får jeg se hvordan dette faller ut... rekker ikke dette så er det bare å kjøpe mere batteri...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en løs bil navigasjon. Går det ann å få ut lengde/breddegrad av denne, slik at jeg kan kontrollere mot et båtsportkart?

 

Min "TomTom One" kan iallefall settes opp til å vise lengde og breddegrad. Tror standard oppsett fra butikk er å ikke vise dette. Og den kan stilles inn om det skal vises i grader, minutter og sekunder, alternativt minutt med desimal etc.

Link to post
Share on other sites

Har du en "dings" ombord som kutter forbruket, hvis batteribanken kommer under et visst nivå ?

( Slippe å kjøpe ny bank, hver gang man glemmer å skru av ...osv )

 

Kan du evt. anbefale meg en ? ( Glemte ei lampe på i fjor, når båten gikk i opplag... Sukk ! )

På Garmin kan du sette på alarm for volt, synker f.eks. spenningen under (valgfritt)11,6v så går det en alarm, dette er en enkel måte å forsikre seg om at spenningen ikke synker for lavt. Når du ikke er i båten så regner jeg med du skrur av hovedstrømbryteren.

Link to post
Share on other sites

Intr. streng. :yesnod: Men noen momenter slår meg:

 

Hvor automatisert og avansert skal vi egentlig ha det?? Som en her tidligere antydet: "Det er lov å se ut av vinduet.."

En kartmaskin er kun et (av flere) hjelpemiddel.

 

Og hvorfor er (bærbar) PC så bannlyst? De har jo alle en skjermutgang. Plottere til flere 10 laken ++ synes nå JEG er "bort i veggene"!

Løste det "problemet" med C-map kart på PC, PC-en under dekk og en rimelig (tidl.7,5", nå 10") dagslysskjerm til under 2 laken ved styreposisjon. Er vel neppe noen "plottere" som er bedre og billigere. Og velges rett kartprogram, er ikke AIS-implementasjon no´problem heller.

 

Og batterivakt??? Nix, ikke hos meg! LITT kontroll med hva som skjer skal jeg pinadø ha sjøl også!! Et digitalt voltmeter (kjøpt gjennom "aksjonen" her på Bp) og en enkel vender, gir meg all den informasjonen jeg trenger!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og batterivakt??? Nix, ikke hos meg! LITT kontroll med hva som skjer skal jeg pinadø ha sjøl også!! Et digitalt voltmeter (kjøpt gjennom "aksjonen" her på Bp) og en enkel vender, gir meg all den informasjonen jeg trenger!

 

Voltmeter er greit 4 timer etter at batteriet er "slått av". Først etter ca 4 timer med søvn vil spenningen du måler fortelle deg noe.

Dvs: Etter 4 timer finner du ut at "oijjj" ..... vi har ikke strøm igjen..... :smiley:

 

 

Er ellers enig med labtop løsning, bortsett fra at ute i cockpit sliter alt med knapper, uansett hvor vanntett ting skal være.... :headbang:

Spørsmål om touchskjermen til Garmin ( 5012 ) tåler noen år ute... :confused:

Link to post
Share on other sites

Voltmeter er greit 4 timer etter at batteriet er "slått av". Først etter ca 4 timer med søvn vil spenningen du måler fortelle deg noe.

Dvs: Etter 4 timer finner du ut at "oijjj" ..... vi har ikke strøm igjen..... :smiley:

Mulig at jeg (som strøm-frik) har magefølelse for batteritilstanden :rolleyes: Magefølelse basért på voltmeteravlesninger (samt lade-tid og spenning- / strøm-). :blush:

Hvis jeg etter 4 timer "ser" at jeg ikke har strøm igjen, vil jeg starte feilsøking av anlegget, fordi at da er et eller annet spinnvillt. :smash:

 

Flere batterier, batterivender (OG brytere) sikrer meg at jeg ALLTID har nok "strøm igjen"!

Etter negative erfaringer...

(Batterikapasiteten er senere økt fra 50 til 120 Kg!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mange har slike:

Se www.Smartprodukter.no f. eks. Der kjøpte jeg 7-tommeren for et par år siden

Sjøl kjøpte jeg 10-tommeren fra PC-styling i Tønsberg. (www.pcstyling.no. Spør etter John Olav)

Har prøvd begge i direkte sollys, og de imponerte meg. Billige var de også!

OG inngang både fra PC og video...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Pc i båt er fint, jeg bruker den ganske mye til internett surfing og annet, men da nede på kartbordet. Nå jeg seiler så er jeg ikke nede ved kartbordet siden min båt har styringen montert ute... Der hender det også at både snøfiller og ikke minst regndråper finner veien... Der egner PC'en min seg dårlig etter mitt syn..

 

Så kan man gjerne mene at en kartplotter til et par 10000 lapper er overkill, men dette er kun en drøy % av båtens verdi, omtrent det samme som en ankervisnj koster eller nesten det samme som baugpropellen..

 

Etter mitt syn så er kartplotteren kommet for å bli, og noen finner ut at dette er egnet ombord og en god investering, mens andre synes ikke det... Noen liker PC basert kartprogram fordi det passer dem best... slik er det vel i grunnen med det aller meste... Noen liker det ene menas andre liker noe annet... og jeg kan ikke i mitt enkel sinn se at dette skulle være noe problem eller grunn til å kritisere andre for deres valg av løning eller kostnaden med det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det denne: Komplett

Vurderer en slik, men har funnet lite om hvordan den er i sollys :confused:

Jepp.

 

...Noen liker det ene menas andre liker noe annet... og jeg kan ikke i mitt enkel sinn se at dette skulle være noe problem eller grunn til å kritisere andre for deres valg av løning eller kostnaden med det

Nei bevares!! :yesnod: For all del!!! :cheers:

Min innfallsvinkel i denne strengen er at jeg har sett svært få (om NOEN) "plotter" som har gitt bedre kartinfo enn på PC.

 

Redigert:

Må ILE til å si at de fleste plotterne jeg har sett, er på messer og i butikker... Og DAahh har jeg gjennomgående gått skuffet derfra.

Skulle GJERNE ha hatt en enkel box med hele stasen inni, vanntett, slagfast (osv.) men har enda til gode å se kartpresentasjon som overgår PC-løsningen (til under 20 lapper.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

tycker laptop er tingen jag med......då får man proffe nav.program/sjökart.....

 

men klarer mig veldi bra helt uten oxo........

 

tror jag kan räkna på högra handens fingrer dom ganger jag måst förlita mig helt til PC, dvs

der jag ikke kunnet 'tolke' infon på papirkartet (under de siste 10 åren jag haft PC/Plotter ombord)

 

siste gangen var inne i Mariagerfjorden....skulle in på en overettfyrer mitt i natta...men der

fanns inga! skulle göra det enl papirkartet.....da kom laptoppen til god nytte.....

 

 

fyrarna hade släckts ned för 5 år sedan.......... :smiley:

 

sensmoral; ha oppdaterte papirkart ombord

 

hade jag i det läget ikke haft laptop så finns det ju

ytterligare 2 möjligheter

 

utnyttja enbart GPS o legg ett par WP

 

allt dödräkning!....men det ger lite större usikkerhet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Stort sett enig med signaturen Gunga Din.

Slik de fleste av oss bruker båten, innaskjærs og nær kysten, er de overutstyrt.

 

Tror nok jeg kunne lempet ut 3-4 GPS'er, kartmaskin, vindmåler, ekkolodd, logg, vanntemperaturmåler, div. radioer, satcom, Navtex osv og hatt det like fint med papirkart og kompass. Men det står nå der.

 

Jeg hadde min første kartmaskin på slutten av 80 tallet, Garmin 50 og WinGPS. Da den hadde mistet nyhetens interesse gikk den på land.

 

Da jeg bytta båt, fikk jeg meg kartmaskin igjen. Maxsea. Og en svært presis GPS mottager.

Men erfaringen er at jeg bruker den ikke. Jeg synes det er mye enklere med båtsportkart i sittebrønnen når jeg seiler stolpe og skal jeg krysse et strekk legger jeg inn et waypoint på repeateren for å ha noe å styre etter.

 

En annen ting jeg ikke begriper noe av er disse planlegginggreiene. Sitte hjemme og plotte waypoints.

Jeg kommer liksom ned til båten og så : "Å fillern. Det blåser den veien. Da må jeg hjem og planlegge".

Eller. "Å søren. jeg sto ikke opp det merket. Da må jeg hjem og planlegge".

Link to post
Share on other sites

Da må jeg hjem og planlegge".
I det daglige synes jeg ruter og waypoints er aldeles overkill men da jeg f.eks. for noen å siden handlet meg båt i Trondheim og skulle til Karmøy på kjappeste måte er de timene det tar å lage en rute på forhånd hjemme av uvurderlig nytteverdi. Hadde jo funnet fram uansett men men turen blir så mye makeligere når du vet at følger du ruten så er du garantert noenlunde optimal vei hjem.

 

En annen sak i samme gate er styring av autopilot fra plotteren. Lekte meg en del med det for noen år siden og det virket vel som forventet men for mitt bruk var det helt ubrukelig, langt bedre å styre autopiloten manuelt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...