Jump to content

Max antall batterier i en batteribank?


Popeye83

Recommended Posts

Jeg vurderer å installere en batteribank på 10x65Ah AGM batterier. Grunnen til at jeg ønsker å bruke mange små er at det gir meg mulighet for å utnytte ellers upraktiske stuerom under dørken.

Finnes det noe maks anbefalt antall batterier i en batteribank sammensatt av paralellkoblete 12Vbatterier? Hva er isåfall grunnen for dette?

 

 

Siden jeg vurderer å plassere batteriene under dørken, vil de ganske fort stå under vann ved vanninntrengning/kollisjon. Er det noen som vet hvordan batterier oppfører seg nedsenket i saltvann? Leder saltvann strøm så bra at batteriene kortslutter med så stor strøm at de blir permanent ødelagt/smelter, eller vil det ikke være mer dramatisk enn at de blir ladet ut?

 

Tror jeg har lest de fleste trådene om strøm og batterier på forumet, men har ikke funnet noe info om dette.

Link to post

Hei og god lørdagskveld.

På jobben har vi mange battribanker, som backup for data-bryteranlegg, etc.

Det er oftest 20 stk som er koblet sammen for å få 240v. 12X20=240Volt.

De må være helt like, av samme produksjon.

Jobber i e-verk.

Så det er vel ikke noe problem å koble 10 stk sammen.

Dersom du har battrier under benker etc, kommer det en skarp eim av knailgass, den er veldig ubehagelig.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

har druknet noen dykkelykter og de har vært 14.4 volt og 12 volt. de har fått stor strømledning mellom poler. hadde de ligget lenge i vann hadde de blitt tomme.

 

ta et 12v batteri og koble på et amp meter på ene av lederene og putt + og - polene i vann med litt store ledere lik størrelse på poler med samme avstand som polene er på batteriet og se hva slags strøm det blir mellom polene i vannet så finner du lett ut hvor lang tid det tar å tømme de.

Link to post

Vet ikke hvordan det er med batteripakker i båt, men når vi installerer UPSer (Uninteruptable PowerSupply) på jobben så har de lenger strømbackup jo flere batteripakker det er. Men des flere batteripakker jo større "lader" er det.. Så vil tro at har du mange batterier så må du ha stor nok ladekapasitet på de til at du klarer å lade de opp igjen. Eller så tapper du de sakte men sikkert ned og da vil de til slutt slutte å virke. Så hvis du har mulighet til å lade, er det bare å bygge ut med batterier.. Den største batteribackupen jeg har vært med på var i et kraftverk i Fusa.. Et rom fylt med 160stk 24Volt batterier serie og paralellkoblet til å levere 240V..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post

Her er det vel snakk om to forskjellige saker: Paralell og seriekobbling. For å få 240V må man seriekoble og batteriene må være dønn lik og ingen bør svikte. Ved paralellkobling er det at man øker bare kapasiteten med samme spenning. Jeg har forstått det slik at det ikke er så viktig her med helt like batterier.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Her er det vel snakk om to forskjellige saker: Paralell og seriekobbling.

 

 

Ved å paralellkoble batteriene vil et eks et dødt/redusert batteri redusere effekten av de andre sterkt. kamerat sin båt hadde et ødelagt batteri i pakken av 4 og pakken holdt ikke lenge på strøm.

 

Ble rådet til å skifte alle da det var best utbytte av like batterier men han kunne beytte ut kun det ene men da ville vistnok ikke effekten bli bedre enn det svakeste ledd.

 

Nok noen her som vet mer om det enn meg

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Når man seriekobler batterier for å øke spenningen til 240 volt så går all strømmen ved ladning og utladning gjennom alle cellene, og dette fører til at man kan kontrollere systemet ganske bra bare ved å måle polspenningen på hvert batteri. Man kan på denne måten oppdage for eks. skjevladning på et tidlig tidspunkt uten å demontere noe, og da foretar man en service og retter opp denne skjevheten uten å demontere.

 

I en batteribank med for eks. mange 12 volt batterier som kobles i parallell så ”koster det mer” i vedlikehold for man må separere batteriene og måle potensielle skjevheter i hvert batteri separat. Batteriene må også (helst) være separert når man reparere skjevheter i cellene.

Med et godt oppsatt system med og en god lader får man ned vedlikeholdsbehovet betraktelig.

 

Et problem som fort kan oppstå er om batteriene monteres slik at noen batterier står varmt og noen står kaldt.

Hilsen en som tar service på batterianlegg med driftspenning fra 6 volt og opp til 400 volt.

Link to post

Ole Petter, du som har peiling på dette: Hvor viktig er det at batteriene er lik ved paralellkobbling. I min båt er det en ca 50 Ah forbruksbatteri som er et par år gammel men ellers i veldig god stand. Jeg lurte på om å kjøpe en 100 Ah batteri fra Biltema og paralellkoble den for å øke kapasiteten. Er det lurt - eller kanskje ikke så lurt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Det pleier å gå bra men alt avhenger av diverse faktorer, og jo flere faktorer man har jo mer må man følge med. Problemet er ofte at man ikke oppdager en eventuell feilmekanisme som har utviklet seg i det ene batteriet, og dette skjer som regel i ferien. Det er ingen ideell situasjon hvis man ikke vet hva man holder på med.

 

I større banker anbefaler jeg det ikke, for da er det bedre å bygge om ladesystemet og for eks. skille forbrukssystemet. Naturlig er det å tenke sikkerhet og da kan man jo gjøre det slik som man gjør i proffbåter, å montere en galvanisk skilt radiobank, Navigasjon / autopilot hvis det er seilbåt, navigasjon / autopilot hvis an kjører en stor inverter, trøstere etc. i en motorbåt.

 

Man må rett og slett tenke og regne litt på hva so kan skje og hva som man ikke kan tillate at skjer.

Link to post

Ok - jeg har ingen peiling på galvanisk skille og alt dette. Men konklusjonen er at å paralellkoble en ny 100 Ah batteri til en eksisterende 50 Ah bør gå bra?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Mang moderne biler har idag, for opptimalisering av batteriladingen en intligens som gjør at man bør inn med diagnoseapparat for å kode inn batteritype i henhold til kode ved skifte av batteri. Ellers får man ikke systemet til å virke opptimalt. Problemet med å bruke et gammelt og et nytt batteri får du nok først når det gamle begynner å ta kvelden, da kan du få feillading på det nye.

Link to post

I en batteribank med for eks. mange 12 volt batterier som kobles i parallell så ”koster det mer” i vedlikehold for man må separere batteriene og måle potensielle skjevheter i hvert batteri separat.

 

Ok, forstår jeg det rett så er ulempen med paralellkoblede batterier at et skadet batteri/celle vil redusere levetiden på de andre batteriene i banken, samt at det krever mer arbeid å måle seg frem til det skadete batteriet?

 

Og at forskjellen mellom en bank på to batterier og ti batterier er at ti batterier gir større sjanse er det for at et av de skal få en skade/feil?

Redigert av Popeye83 (see edit history)
Link to post

Fint forklart innlegg Ole Petter.

 

Man kan på denne måten oppdage for eks. skjevladning på et tidlig tidspunkt uten å demontere noe, og da foretar man en service og retter opp denne skjevheten uten å demontere.

Kan du forklare hvordan man foretar en slik service for å rette opp en slik skjevhet?

Link to post

Hvis du tenker deg en juletrebelysning så er alle pærene koblet i serie, og hvis en pære ryker så slukker alle lysene. Hvis man bytter ut en pære i denne seriekoblingen med en kraftigere eller svakere pære så vil alle lysene lyse, men da med forskjellig styrke.

 

Den sterkeste pæren bruker mer effekt.

 

Slik er det også med batterier hvorav cellene er koblet i serie, men forskjellen mellom en lyspære og en battericelle er at lyspæren er stabil helt til den ryker mens en battericelle endrer egenskap. Endringen i egenskap er at en eller flere battericeller får en endring i den indre motstanden slik at effekten endres.

 

Det blir som om man setter inn en feil wattstyrke.

 

Når vi da lader et 12 volt batteri bestående av 6 celler i serie så fordeles ladespenningen seg likt over disse 6 cellene, men hvis en celle endrer seg som følge av skjevladning så blir spenningen fordelt feil over cellene.

 

Når vi da vet at ladespenningen totalt sett over cellene er viktig å ha kontroll på så kan vi jo tenke oss hva som skjer når cellene kommer i utakt effektmessig. Problemet er jo at hvis tre celler endrer effekt så får de andre tre cellene tilsvarende feil ladespenning, og vi får en eskallerende feil hvor batteriet ødelegger seg selv og det til tross for at ladespenningen for hele batteriet er riktig.

 

I en seriekobling kan man måle hver celle eller hvert 12 volt batteri når man lader, for det er under ladning man har mulighet til å avdekke feil effekt i cellene.

 

Men når man kobler batteriene i parallell så mister vi denne muligheten for da vet man jo ikke hvilke batterier som har feil lenger, for de utjevner seg mot hverandre. Det er rett og slett umulig å detektere feil i celler ved å måle med et voltmeter når batterier er koblet i parallell uten å demontere først, sette på ladning på hvert batteri og måle individuelt. Da må man heller velge åpne batterier med flytende syre for da kan man gå inn og måle syrevekten i hver celle og fange opp skjevladning på denne måten.

 

Når man gjør korrigerende vedlikehold i seriekoblede systemer så retter man opp celler med feil uten å sette anlegget ut av drift. Man retter opp skjevladningen ved å lade denne cellen individuelt med en forhøyet spenning slik at man fjerner belegg (krystallisert sulfat) på blyplatene.

 

Når man retter opp feil i parallellkoblede systemer så er det vanskeligere å gjøre dette mens systemet er i drift, og dette kommer av at man ofte må heve spenningen mer enn systemspenningen skal være eller tåler.

 

Men på samme tid er det enklere å unngå skjevladning i systemer med lav spenning, og hvis man benytter en riktig lader så er ikke dette noe problem. Men man må sjekke en gang i året for å ha muligheter til å rette opp feil så tidlig som mulig.

Link to post

I min båt er det bare 1 forbruksbatteri. Riktig nok et stort et. Er det en fordel eller bakdel med 1 stort, kontra 2 - 3 mindre ? Forutsatt samme totale Amp.

Dette er et praktisk sikkerhetsspørsmål. Bakdelen med seriekoblede systemer er jo at hvis man får brudd i en celle så blir man uten strøm. I et 12 volt system har man jo 6 celler koblet i serie, og brudd i en av disse cellene vil legge båten død. Kortslutning i en av cellene vil føre til redusert driftspenning uten ladning og for høy ladespenning under ladning av de 5 cellene som er inntakte osv.

 

Med to batterier i parallell vil slike feil bli dempet, og så kan du koble ut feilen (det defekte batteriet) og fremdeles ha strøm til å komme deg hjem.

Link to post

Hei

Om man har en batteribank av flere batteri kan man redusere muligheten for at ett batteri skal trekke ned banken.

 

Dette kan gjøres ved å installere egen hoved bryter på -minus polen på alle batteri eller dele den opp i 2 og 2 batteri.

Da kan en i tillegg stenge alle brytere og sjekke spenning på ett og ett batteri.

 

Smapala

Link to post

Takk for et utfyllende svar Ole Petter, men det er fremdeles et par ting jeg er usikker på.

 

I en seriekobling kan man måle hver celle eller hvert 12 volt batteri når man lader, for det er under ladning man har mulighet til å avdekke feil effekt i cellene.

 

Når man gjør korrigerende vedlikehold i seriekoblede systemer så retter man opp celler med feil uten å sette anlegget ut av drift. Man retter opp skjevladningen ved å lade denne cellen individuelt med en forhøyet spenning slik at man fjerner belegg (krystallisert sulfat) på blyplatene.

Snakker du da om et system med separate 2 volts celler som er seriekoplet opp til 12 eller 24V (båtbruk)? På de fleste 12V batterier i båt er det vel ikke mulig å måle og/eller lade hver celle separat.

 

 

Men når man kobler batteriene i parallell så mister vi denne muligheten for da vet man jo ikke hvilke batterier som har feil lenger, for de utjevner seg mot hverandre. Det er rett og slett umulig å detektere feil i celler ved å måle med et voltmeter når batterier er koblet i parallell uten å demontere først, sette på ladning på hvert batteri og måle individuelt. Da må man heller velge åpne batterier med flytende syre for da kan man gå inn og måle syrevekten i hver celle og fange opp skjevladning på denne måten.

Hvor stort avvik i syrevekten er akseptabelt?

Og hvis det er en differanse som er større enn akseptabelt, hvor stor spenning skal man lade med for å korrigere dette og hvor lenge?

Link to post

Takk for et utfyllende svar Ole Petter, men det er fremdeles et par ting jeg er usikker på.

 

 

Snakker du da om et system med separate 2 volts celler som er seriekoplet opp til 12 eller 24V (båtbruk)? På de fleste 12V batterier i båt er det vel ikke mulig å måle og/eller lade hver celle separat.

Når et batteri er nytt (12 volt) så kan batteriet mosjoneres noen ved å lade ut litt og lade opp noen ganger. Når batteriet har fått hvile seg litt så tar man av toppen av spenningen med en liten pære og så måler man hvilespenningen.

 

Denne spenningen er vår referanse for ettertiden. Spenningen vil falle etter hvert som batteriet slites. I seriekoblede systemer kan man sjekke hvilespenningen uten å koble fra, men ikke i parallellkoblede systemer.

 

Har man da to 12 volt batterier koblet i serie eller 2-4-6 volt celler i serie så kan man holde kontrollen på batteriene ved å måle spenningen på hvert batteri mens man lader. Måler man forskjellig spenning er cellene i ferd med å bli feil, og det er som regel det batteriet som er nærmest minusledningen i forbrukskretsen som er verst. Poenget med å måle under drift er at man får lettere frem feilene fordi feilene blir er fremtredende.

 

I 24 volt systemer med AGM er dette en grei rutine, for når et AGM batteri tørker ut så er det normalt en feil i ladesystemet som forårsaker dette i kombinasjon med dyputladning.

 

Det andre spørsmålet får jeg svare på senere, jeg holder på å legge nytt gulv og er bare på PC når jeg drikker kaffe.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      102863
×
×
  • Create New...