Jump to content

Når lar du barn dra alene på sjøen, alder?


Lykken VI

Når lar du barn dra alene på sjøen?  

283 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har selv en gutt på 12 år som er svært ivrig på å dra på sjøen. Og spørsmålet har dukket opp om når han kan dra ut på fjorden for å fiske, i båt som ikke gjør mer en 10knop. Og med redningsvest på osv... :fishing:

 

Det er jo klart forskjell på barn, både på hvor moden de er og hvor mye erfaring de har med båt/sjø-liv.

Samt de lokale forhold, med tanke på strømninger og annen båttrafikk har jo også betydning.

 

Men prøv å svare på meningsmålingen ut fra rolig fjord og liten til middels båt-trafikk/ tetthet. :flag_bp:

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Alle mine 3 arvinger, dro alene på sjøen i 7 års alderen. Men mener alder ikke betyr noe særlig..det som betyr noe for mag er hvor " båtvante " de var. De hadde alle flere år i jolla, med 4 hesteren, før de fikk gå alene, uten tilsyn. Har også hatt 14 åringer ned meg, som jeg ikke ville gitt lov til å dra alene.. så erfaring og modenhet er hva som er avgjørende.

Har selv vokst opp med båt fra jeg var en halvliter stor.. Fikk benytte min fars Nidelv 24, alene, fra jeg var i 12 års alderen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst med sjøen og fikk gå ut i båt aleine fra jeg var 7-8 år gammel.. Jeg kommer nok til å la mine fremtidige unger få gå ut i båt når jeg føler de er klar for det. om det blir når de er 7 eller om de må vente til de er 18 kommer an på hvor ansvarlig de blir og om vi bor med sjøen slik jeg gjorde slik at de blir sjøvant.. ;)

Mitt barndomshjem: ;)

169007_493244867594_660492594_6646206_4592740_n.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hva slags båt (motor eller årer), hva slags farvann og hvor langt ut. Selv fikk jeg ro rundt som jeg ville på fjorden ved 6-7 års alder. Dette var vel og merke på en svært skjermet fjord på Nordkinnhalvøya, uten mye annen båttrafikk og helt uten nyttetrafikk. Først da jeg var 10-11 år fikk jeg bruke en liten Askeladden med påhengs. Den gjorde vel maks 10 knop på en god dag i medvind.

 

Hvis jeg hadde hatt barn her i Oslo, så hadde jeg ikke sluppet dem løs på Oslofjorden før fylte 16 år, avlagt båtførerkurs og grundig praktisk opplæring med meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg og kameratene var ute med båt fra en 10 års alder, kamerat noe før. min sønn er nå 2 år så litt tid før det er tema men han får nok kjøre jollen alene fra 7-8 år hvis han mestrer den bra og ikke er til fare for andre båtførere.

Mye individuelle egenskaper her , noen 40 åringer skulle ikke vært på sjøen mens andre 4-5 åringer greit kunne det.

 

Sist sommer så jeg en gutt på ikke mer enn 4år max fem som styrte familiens 44fot seiler elegant mens familien satt og spiste med ryggen til møtende båter.

han møtte andre farende i et trangt sund og holdt vikeplikt styrte unna noen robåter, svingte god margin ifra grunner der osv... men sikker ikke mange av hans likemenn da

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har 4 barn med 2 mødre. Eldste datteren min håndterte fint seilbåten fra 7-8 års alderen og har som tenåring vært på langtur så hun stolte jeg helt på. Nestemann var ikke helt der og ville ikke fått lov til å dra alene.

 

Nr 3 (min eldste med kona) fikk en gummibåt i sommer når han var 8 år og håndterer både den og seilbåten helt fint. Han drar på fisketurer alene, men uten motor. Vi har snakket om at han skal få motor når han er rundt 12, men han stoler jeg også på.

 

Bottomline; Jeg lar magefølelsen styre, men under ingen omstendigheter har noen av mine fått bruke en motor som gir mer enn 10 knop før de er 16 år.

 

Selv er jeg oppvokst med egen brygge og var alene fra rundt 7-8 års alderen da jeg fikk min egen seiljolle.

Link to post
Share on other sites

virret rundt fra jeg var 10 år i fjorden, skal dog sies at det var innenfor kikkertsikte av foreldre. fra jeg var ca 14 kjørte jeg 14 fot og 30hk alene. når jeg rundet 18 ble det løpsbåt og 54 knop, så ny løpsbåt og 80+, men begynner jo bli "gammel" så nå har jeg roet meg ned med båt som har dusj, pantry og "bare" 740hk som gir den 60'ish

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Mye individuelle egenskaper her , noen 40 åringer skulle ikke vært på sjøen mens andre 4-5 åringer greit kunne det.

 

Sist sommer så jeg en gutt på ikke mer enn 4år max fem som styrte familiens 44fot seiler elegant mens familien satt og spiste med ryggen til møtende båter.

han møtte andre farende i et trangt sund og holdt vikeplikt styrte unna noen robåter, svingte god margin ifra grunner der osv... men sikker ikke mange av hans likemenn da

 

Det er helt klart mange indivuelle egenskaper, men personlig synes jeg ikke spesielt om å skulle møte en 4åring med en 44 foting. Hvor foreldre sitter med ryggen til..... regner med de holdt "mer øye med" enn det kunne virke som. men jeg så det jo ikke... :confused:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte optimistjolle fra 8-årsalderen, og begynte å kjøre jolle med 4 hk som tiåring.

 

Da jeg var 12 hadde jeg 15hk på jollen, og kjørte Ryfylke rundt og besøkte venner som hadde hytter forskjellige plasser. Brukte kart og navigerte meg frem plasser jeg aldri hadde vært.

 

Da jeg var 15 kjøpte jeg en 22 fots seilbåt som jeg seilte på helge og ferieturer med alene...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Barn er utrolig lettlærte, og med bred erfaring, samt å gå gradene fra roing til motor gradvis blir de fort flinke på sjøen. Problemert er at de lett lar seg disarhere ( fordi de er barn), samt at ved nye, plutselige problemer kan de gjøre dumme ting i panikk.

 

Det er ingen selvfølge at et barn slakker ned farten & prøver å svinge unna hvis de oppgager at "shit nå krasjer jeg" Det er først når erfarenhet+modenhet viser at barnet gjør de rette tingene av refleks at de kan slippes alene i båt med motor.

 

Uerfarne voksne gjør også samme farlige feil som barn. Hadde Ali F.. hatt mere erfaring hadde ikke skadene vært så omfattende den gangen han gikk berserk i havnebassenget v.Fiskebrygga i Krisiansand.

Slik er det også på veien, det er en grunn til at kjøreskole bilene har to sett pedaler...

Link to post
Share on other sites

veldig bra emne

er seriøst opptatt av at guttene mine skal bli skikkelige menn og ikke pingler og regelryttere.

 

dette innbærer at de er nødt å få prøve seg , med bil , båt , motorsag , brennevin og kvinnfolk etc etc

dette kan kanskje virke flåsete - men de skal likelvel gjennom alt dette , med minst mulige skader.

 

vi foreldre må derfor så godt det lar seg gjøre hjelpe til slik at dette går bra.

 

det farligste er kanskje at de sitter på rommet og spiller dataspill og at mamma vasker underbuksene

til de har passert 25 ?

Link to post
Share on other sites

veldig bra emne

 

det farligste er kanskje at de sitter på rommet og spiller dataspill og at mamma vasker underbuksene

til de har passert 25 ?

 

:thumbsup: takker for kommentar om emne.

 

Hvor farlig det er å spille dataspill vil vel vise seg om noen år, jeg tror en passe blanding av data etc og uteliv(eksempel:sjøliv) for barn er bra. Den med underbuska.... :giggle: Vel få de til å delta i husarbeide også.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at dataspill og TV er reelt farlig, når man ser hvor feite og ubrukelige mye av dagens ungdom er i forhold til da jeg vokste opp (på 70-tallet). Et liv som omtrent utelukkende leves i inaktivitet innenfor husets fire vegger, gjerne med alt for mye kalorier i form av raske karbohydrater og usunt fett i tillegg, er snarveien til tidlig hjerteproblemer og slag.

 

Jeg tror at det å sette pris på friluftsliv og natur er noe man lettest får inn "med morsmelka". Å lære en bleikfeit pudding på 25, som fortsatt bor hjemme hos mor og far, til å bli et aktivt friluftsmenneske har jeg lite tro på at fungerer særlig bra.

 

Sånn sett er det å tidlig få bli med ut i båt og natur, og det å gradvis få opplæring og ansvar slik at interessen opprettholdes, en sunn start på livet.

Link to post
Share on other sites

Men faktum er nok dessverre at en skummelt stor andel av de under 18 år idag er å anse som helsefarlig overvektige og i svært dårlig fysisk form.

Ja. Jeg var på er kurs i går. Der la de frem noen skremmende tall fra undersøkelser i ungdomskolen.

Ungdommer skulker skolen for de har en avtale om å møte en fra annet land de skal spille mot i et nettbasert spill. De står også opp midt på natta for å spille, og rekker akkurat å kaste seg i seng før foreldrene står opp om morgenen. Og så står de naive foreldrene der og sier; Ungdommen sover så mye. Nei, de gjør ikke det!

 

I tilegg har meget stor andel av 8.klassingene spill som det står 18+ på. Somregel skaffet av foreldrene. Det er de som lager spillet som lager aldersgrensene, og de har somregel bedre peiling enn de fleste av oss andre. 12-13 åringer skal ikke spille spill der de kjører fort i gater for å treffe damer med barnevogner, og får pluss poeng for å drepe ungen i vognen!!!

 

Det var veldig OT, men en liten utplåsning fra en ungdom som HATER PCspill.. :tongue:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle tro 4 til 5 år er en passelig alder

 

Alene på sjøen...??

 

Ungene her har hatt tilgang til Steadyjolle på hytta. Med 5hk. Med meg oppi gjør den 6-7 knop og konstant anklaget for brøyt... Med ungene gjør den kjappt 14-15 knop. Ja jeg vet det er ulovlig, men det er en annen debatt.

 

De har gjerne begynt å kjøre motor rundt 6-7 års alderen. Da med meg krøket sammen i bunnen. Kjører rundt utenfor brygga. Da trener vi på gir, bakking, gass, sving, legge til brygga, fortøye osv. Samt at de skal nappe ut dødmannsknappen hvis de blir redd. Snora festes i vesten før de starter og er alltid på.

Sesongen etter har det vært tid for å kjøre litt alene eller sammen med eldre søsken. Gjerne slik at jeg sitter på brygga med nøklene til en større båt klar. Så får de kjøre litt fram og tilbake, men ikke lenger enn at jeg hele tide har øyekontakt og kan vinke, peke osv.

Får også kjøre alene etter meg hvis vi skal på en liten tur.

Når de runder 10-11 år får de kjøre lenger, men jeg skal vite hvor de drar og når de kommer hjem. Stresser vest, dødmannsknapp og nok bensin på tanken.

 

Vi bor slik til at vi ikke har sjøen direkte utenfor husveggen, vi må kjøre 20 minutter til hytta. Den befinnes seg ved strømtangen, som kan være både værhardt ift bølger og strøm, samt veldig mye båter i sommerhalvåret. Derfor kjører jeg en tilvenning over flere år(sommre) før de slipper avgårde helt på egen hånd.

Hadde vi bodd i fjæresteinene og sjøen var nærmeste lekeplass kan man sikkert være selvstendig noe før. Samme er hvis man holder til i mindre trafikkert område.

Guttungen på 16 hadde sine første øvelsesturer på seilbrett i fjor. Hans værste opplevelse var når to halvplanere av noen stålbåter på full plog kompiskjørte forbi ham på 5-6 meters hold på både styrbord og babord samtidig. 1,5 m spiss bølge som bare feide over ham og truet med å sende både gutt, brett og rigg veggimellom. Satt i ei jolle ett stykke unna og så på det, og var så forbannet at det lyste. :headbang: :headbang: Sikkert kult når du sitter på FB, ikke fullt så kult når du risikerer å bli svimeslått av både brett og rigg.

Link to post
Share on other sites

12-13 åringer skal ikke spille spill der de kjører fort i gater for å treffe damer med barnevogner, og får pluss poeng for å drepe ungen i vognen!!!

 

Det var veldig OT, men en liten utplåsning fra en ungdom som HATER PCspill.. :tongue:

 

 

Litt OT ja, men det henger vel sammen dette med sjølstendighet og om når vi synes vi kan slippe ungene alene, som feks i båt på sjøen.

 

PC-spilling er helt sikkert skadelig i for store doser og hvor grensen går er også helt sikkert forkjellig fra person til person.

 

Ser det er mange visninger, men mange som ikke stemmer. Er det mange som ikke helt vet hva de selv skal mene? :giggle:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at dataspill og TV er reelt farlig, når man ser hvor feite og ubrukelige mye av dagens ungdom er i forhold til da jeg vokste opp (på 70-tallet). Et liv som omtrent utelukkende leves i inaktivitet innenfor husets fire vegger, gjerne med alt for mye kalorier i form av raske karbohydrater og usunt fett i tillegg, er snarveien til tidlig hjerteproblemer og slag.

 

Jeg tror at det å sette pris på friluftsliv og natur er noe man lettest får inn "med morsmelka". Å lære en bleikfeit pudding på 25, som fortsatt bor hjemme hos mor og far, til å bli et aktivt friluftsmenneske har jeg lite tro på at fungerer særlig bra.

 

 

Forsvaret har store problemer med dette i rekruttering av nye befal. aldri har nivået vært dårligere på de søkende enn nå. Før kunne man sortere ut de med dårlig helse/form men da alle er i dårligere form på sikt er det verre.

Fedme og tiltaksløshet er den nye folkesykdommen desverre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...