Jump to content

Bunnsmøre - hvor kjøpe billigst produkter


skhauge

Recommended Posts

Skal bunnsmøre. Hvor får man kjøpt billigst bunnsmøring? Skal ha Jotun. Antipest + Nonstop. Ser på nettet det er litt sprikende priser, samt finner eg "pris test" fra 2010 som forteller endel variasjon på pris. Greit å sjekke da det kommer til å koste en 3-4000 å få kjøpt inn varene. Ca 30" båt.

Link to post
Share on other sites

Eg bruker Biltema produkter til masse, men endel eg holder på med får ikkje Biltema delta på.

Har alltid vært Jotun supporter. Veit de har gode produkter. Så det blir Jotun denne gangen og.

Når eg leser testen under så forsterker dette mitt valg, og Biltema forslaget er forkastet.

 

Link

Link to post
Share on other sites

Det var en kar i havna, som fortalte at han tynnet ut bunnstoffet veldig mye. Vi mente det var bare tull, da det er så lite å spare i forhold til verdien på båten. Da båtene ble tatt opp, så vi at han hadde ikke groe på båten. Det resulterte i at vi andre begynte å tynne ut bunnstoffet på samme måte. Jeg bruker nå 2 bokser (1,5 l) Jotun NonStop, som jeg blander ut med ca 1/2 l tynner, til min 36 fots seilbåt. Det blir da et meget tynt strøk, men det er ikke groe på båten ved båtoppsett på høsten. Jeg bruker høyttrykkspylene og spyler bort resten av bunnstoffet om høsten, dermed unngår jeg at bunnstoffet bygger seg opp lag for lag for hvert år. Vi sparer også miljøet da vi bruker mindre bunnstoff. Kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

Skal man ha et kvalitetsprodukt så lønner det seg å ha bekjentskaper eller prute fram rabatter!

 

Hempel Light Primer 2.5l forebygger pest,koster 258,- inn og har 559,- Veil ut.

Hempel High Protekt 2.5l forebygger og stopper pest,koster 691,-inn og 1079,- Veil ut

 

Hempel Mille white bunnstoff 2.5l,koster 607,-inn og 949 Veil ut.

 

 

 

Seajet 117 primer 2.5l, koster 279,- inn og 589,-Veil ut.

 

Seajet 033 bunnstoff 2.5l,koster 380,-inn og 792,- Veil ut.

 

Så det er fullt mulig å få kvalitet til en rimelig penge.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Men spyles alt bort hver vår slik at en må helstoffe båten, vil det vel gå med en god del likevel? Jeg flekker bare min Saga 27, og da går det med en boks hver vår.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv om man kjøper det billigste produktet sett per liter, betyr det ikke at det er det billigste produktet egentlig, det kommer helt ann på dekkevnen. Leste en test der Jotun kom best ut per m2 på prisen, der var Biltema dyrt i forhold (finner selvølgelig ikke igjen testen når jeg trenger den)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvilke erfaringer har båtfolk med Hempel sine produkter som bunnstoff og primer.

 

Har tidligere nesten, om ikke alltid brukt Jotun sine produkter.

 

Bestilte hos Maritim Nord:

 

Hempel Alu Safe - for bruk til kjøljernet som er av Aluminium tror jeg, dette er vel ett "mykt" bunnstoff?

 

Hempel Hard Racing Ultimate - for bruk eller under og litt over vannlinje, har brukt Jotun,s hard racing tidligere på flere andre båter.

 

Hempel Light Primer - Er ny båt kjøpt sent i fjor sommer som skal stoffes.

Var litt groe etter ca 2 mnd på sjøen uten bunnstoff.

 

Tror jeg aldri har brukt primer på nye båter tidligere, selv om jeg har hatt 2 - 3 nye plastbåter.

Har aldri sett antydning til plastpest osv.

 

De områder der bunnstoff har forsvunnet er steder der den er skrapt vekk mot steiner, tang, osv.

 

Blir å maskere først, for så å slipe bunnen med fin slipekloss før påføring av minst to strøk primer.

Dette for god dekning, løsner det første strøk, så løsner de øvrige strøk også i samme farten.

 

Har primer god vedheft for bunnstoff?

 

Skal bli spennende å se senere, om bunnstoffet sitter bra på primeren.

 

Har også to andre båter som skal stoffes, en av tre og en av plast, begge skal selges med påhengere.

Blir litt arbeide og håper på godt vær, helst litt varme og vårsol.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, på båten brukt før nyinnkjøp i fjor, en båt jeg lakkerte opp selv, ble det ikke brukt primer og bunnstoffet satt som støptfast.

 

Er i tvil om jeg brukte primer på en båt kjøpt for noen 10-år siden og da satt bunnstoffet dårlig, synes jeg husker at dette skjedde.

Link to post
Share on other sites

Leste en test der Jotun kom best ut per m2 på prisen, der var Biltema dyrt i forhold (finner selvølgelig ikke igjen testen når jeg trenger den)

 

Stemmer dette :thumbsup: Det var dekkevne/ anbefalt forbruk som gjorde feks Biltema sin "billige" til skamme.

Testen gikk ikkje ut på evne til å hindre groe ,om eg husker rett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo to typer primere:

En komponent: For heft til bunnstoff.

To komponent for heft til bunnstoff og som antipest

 

Jeg brukte 2 komponent primer og bunnstoff av typen Maritim (Maritims "egne" type) Har ikke stoffet på tre år. Jeg synes den dekker godt.

Link to post
Share on other sites

Eg har smurt 3 strøk antipest på båten nå. Klar for nonstop. Det gikk langt mindre stoff en oppgitt i Jotun sin tabell. Men eg har lagt godt på. Så er vel oppgitt fot i dag egentlig villedende. Med badeplatform og spyd og alt som kan telle med. Så eg har et spann (2,5liter) med antipest til overs om noken her på vestlandet trenger.

Link to post
Share on other sites

Primer (antipest) brukes ikkje kun for å få heft.

 

 

Nei det vet jeg også.

 

Men er ikke særlig hvis ikke bunnstoffet sitter på primer, noe jeg mener det ikke gjorde en gang for mange år siden.

 

Og som jeg nevnte har stoffet mange båter uten problemer med plastpest, den eldste er en Kavaler 444 kjøpt ny i Trondheim ca 1964/65.

Link to post
Share on other sites

Ja kan være noe der, har nesten alltid hatt båtene på land vinterstid, unntak har det jo vært men sjeldent.

 

Mere sjeldent er det at båtene har vært tildekket med presenning, ser bort fra trebåter da.

 

Kavaler 444 er tung som bly, med dobbelt bunn, som jeg har fjernet skummmet fra, grunnet vann i skummet tidligere.

I tillegg forsterket jeg bunnen innvendig, pusset og smurte flere strøk med Topcoat.

 

Så denne har jeg ikke nubbesjans for å snu, må sikkert være flere enn 3 stk også for å greie dette.

 

Men har vært flink til å reparere små sår under bunnen ved hver vår når stoffing ble gjort hvis jeg skulle vært så uheldig å fått dette.

Som små riper osv som en kan få ved kontakt med stein og berg i fjæra.

 

Er jo forsiktig ved dèt å legge til land da også, så muligens er det dette som har berget meg.

Men har sett båter angrepet av osmose, er boblete og ser ut som det har "kokt" under overflaten.

 

Er vel nær alltid under vannlinja dette skjer, også lagring ute vinterstid gjør vel neppe saken bedre.

Hvis dette ikke får tørket ut, eller blir gjort noe med, vil jo frosten også arbeide med dette når rester av vann/fukt fryser til og sprenger på omkringliggende laminat.

 

Muligens jeg går over Primeren når den er lagt på med fin pussepapir, for å få litt bedre feste for bunnstoff.

 

I alle fall er Primer bestilt, og jeg vil legge på minst 2 strøk, får se hvor mye primer jeg bruker på hvert strøk.

Neste år vil da vise hefteevnen til bunnstoffet på primeren.

Link to post
Share on other sites

Det anbefales minimum 5 strøk primer for å få det helt tett. Første strøk bunnstoff bør legges før siste primerstrøk har tørket helt. Heftevnen på gjennomherdet primer er ikke bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index, 5 strøk? Jotun anbefaler 3 strøk. Eg er generelt skeptisk til at det legges for tykt på. Det gjelder alt med "maling". Har lagt 3 strøk antipest og er klar for å legge 2 strøk nonstop. Kommer nok til å matte pesten før nonstop legges siden det går et par uker mellom intervallene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...