Jump to content

Bunnsmøre - hvor kjøpe billigst produkter


skhauge

Recommended Posts

Mouche, helt enig. Men det er vanskelig å måle tykkelse som er lagt på når det er på plast. Hadde det vært stål kunne eg sjekket med my måler. Har lagt på 3 strøk, og har lagt godt på kvart strøk. Så det holder nok.

 

Tråden starter forøvrig med spørsmål om hvor eg kunne få tak i billig "stoff". Etter et super tips fikk eg tak i 2 x 3L antipest for 50kr stk, 1 x 3 L nonstop for 50 kr. Så kjøpte eg et spann antipest på Maritim. Sjekket spannet til 50 kr mot det på Maritim siden det til 50kr var av "gammel" embalasje. Kunne ikkje sjå forskjell, så kvaliteten er nok helt topp. Det er smurt på båt. Tynnet det litt før eg smurte. Nå skal eg legge 1 strøk hvit antipest + 1 strøk sort antipest (må kjøpes). Så legger eg et strøk ekstra fra vannlinje og ca 30cm ned. Da ser eg når det sorte er slitt og nytt må legges siden det er hvitt under.

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut den fremgangsmåten du benytter. Trodde forøvrig at hvis man ventet (for lenge) med å legge på selve bunnstoffet etter påføring av to-komp primer at man måtte bruke et strøk vanlig primer for å få god vedheft?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Index, 5 strøk? Jotun anbefaler 3 strøk. Eg er generelt skeptisk til at det legges for tykt på.

 

Hvorfor er du skeptisk? Hele poenget er jo at det skal mange strøk til for å få det 100% tett. Om det er nødvendig med antipest primer derimot, det strides jo de lærde om. Men når først jobben er gjort med full skraping og sliping ville jeg ikke ha stoppet ved "sikkert godt nok".

 

 

Det er vel tykkelsen på skiktet som er det avgjørende og ikke antall strøk.

 

Helt klart! Men den enkleste måten for oss amatører å måle tykkelse er nettopp ved å telle antall strøk. Og strøk med rulle i lav temperatur blir ikke veldig tykke, for å si det slik...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For å unngå fare for dårlig heft mellom antipest og nonstop har eg et alternativ som kan være aktuelt. Om eg matter ned strøk nummer 3 (antipest), legger på et strøk nr.4 med antipest, og deretter innen 2 døgn får lagt første strøk nonstop er det kanskje aller beste løsning. Eg kan få lagt strøk nummer 4 med antipest nå lørdag, så første strøk nonstop mandag ettermiddag. Mellom strøk 3-4 vil det bli mattet med K180 + vasket med tynner 17.

Link to post
Share on other sites

Om eg matter ned strøk nummer 3 (antipest), legger på et strøk nr.4 med antipest, og deretter innen 2 døgn får lagt første strøk nonstop er det kanskje aller beste løsning.

 

Om du har tid, så ville det beste være å legge første strøk Nonstop samme dag, mens Antipesten ennå er klebrig. Deretter har du all verdens tid på deg til andre strøk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da kom ny Maritim katalog, og prisen er kommet ned i 229 for Nonstop. I følge Jernia skal produktene for vårpuss komme på kampanje.

 

I dag har eg mattet ned (K150) strøk nummer 3 med antipest. I morgen skal eg vaske med tynner nr.17, så legge et siste strøk antipest. Deretter legger eg samme dag et strøk nonstop. Da må det bli heft så det holder.

Link to post
Share on other sites

Mouche, eg skal ikkje vaske vekk. Eg skal vaske med :thumbsup:

 

Vasker lett over med fille for å fjerne støv som ble etter pussing i går. Så er det antipest og nonstop sin tur. Perfekt vær i dag. Solen skinner og det vil bli fin temp ut på formiddagen. Best å komme seg i arbeid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...