Jump to content

Tips på å få ut gjennomføringer?


kvikkas

Recommended Posts

Jeg overtok en Boström37 i fjor høst, og tenkte å bruke vinteren på å fornye undervannskroget på den.

Den har mange skroggjennomføringer, og disse skulle jeg gjerne ha byttet.

 

Jeg lurer på om noen har tips om hvordan få ut gamle gjennomføringer. Noen greide jeg å demontere ventilene på, og da gikk den greit ut. Noen sitter vanskeligere til, og jeg har prøvd å ødelegge flensen på utsiden med vinkelsliper og banke dem inn i båten - men de sitter vanvittig fast.

 

Det ligger et grått stoff i hullet mellom gjennomføringen og glassfiberen (der jeg trodde man brukte sicaflex), og dette er steinhardt. Sicaflex ville jo gitt seg litt hvis man varmet det opp, men det er neppe saken med dette stoffet. Er det noen som har gjort dette mye og har tips å dele?

 

Her er noen av gjennomføringene

 

gjennomfoeringer.jpg

 

 

Og her er et av hullene

 

 

hull.jpg

Link to post
Share on other sites

Får du tak med en rørtang eller lignende og tar tak på innsiden og vrir litt frem og tilbake, burde få mer kraft enn å slå de gjennom hullet.

 

Ellers så jo gjennomføringene dine på bildet svart fine og gule ut da, ikke noe rødskjær ett tæring?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gjennomføringer fra -96 er etter min mening ikke gamle. Men det er forskjellige kvaliteter som har vært ute og gått, og så kan de ha vært utsatt for tæring. Tar du en fil og rasper litt på godset, og godset da har et rødskjær, er de modne for utskifting.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mine gjennomføringer har fått grønnfarge/ oksidert / irret.

Er det da sikert at de er av Bronse og ikke messing?

Jeg har en stoppekran som jeg ikke klarer å stenge den tror jeg må være av ett annet materiale.

Hvem selger i så fall stoppekraner i bronse i bra kvalitet?

Link to post
Share on other sites

De er orginale fra 81' ... såvidt jeg vet er det brukt messing orginalt på den modellen. Jeg synes ikke de så veldig stygge ut da de kom ut, det er sant.

 

Alle ventilene er av typen med kran, og forrige eier turte ikke ha dem verken helt åpne eller helt igjen, siden de drev å kilte seg - så jeg tenkte at da var det like greit å bytte gjennomføringene óg. Men jeg hadde ikke regnet med at de skulle sitte vanvittig.

 

Det hadde vært fett om det fantest noe som løste opp den grå massen de sitter i...

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å kappe den opp i fire biter fra utsiden med vinkelsliper, men dette støver og bråker :headbang:

 

Jeg pleier derfor å banke en treplugg i gjennomføringen og bruke hullsag av riktig størrelse slik at du borrer vekk det laget som er på utsiden av gjennomføringen. DA er gjennomføringen løs slik at du kan ta kranen inn fra innsiden også banker du bort den resterende biten på utsiden med en skrutrekker el.li. Dette fungerer helt fint og støver ingenting. Uten tvil den beste og mest smertefrie måten å bytte gjennomføringer på. Rørtang, varme og slikt er bare masse bortkastet arbeid da du uansett bør bytte alt sammen når du først demonterer. Metoden jeg bruker lærte jeg av servicemannen og da tar det under to min å fjerne en gjennomføring enkelt og smertefritt forutsatt at du har en hullsag som passer :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

En måte som funket greit i båten min var å kappe jevnt med skroget på innsiden med Fein multikutter. Da kommer du helt inn til skroget :thumbsup:

Hvis du ikke har en Fein er det bare å skaffe en, du kommer ikke til å forstå hvordan du har klart deg uten :yesnod:

 

Den guffa ser ut som Lefant epoxysparkel. Dersom det er leit å dore ut resten av stussen er det som regel to "vorter" inne i hullet. Tre en flattjernbit eller hva som helst inn og skru restene ut med en skiftnøkkel :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Nordan Family 27 sin metode...men var med stor skapsis jeg gikk i verk. Problemet hos meg var at den var veldig trangt å komme til fra innsiden, og ikke mulig for å komme til med sliper eller kutter, samt heller ikke med rør -eller vannpumpetank for å få tilstrekkelig trekk-kraft.

 

Men som nevnt innledningsvis, så tok jeg de fra utsiden. Startet med en liten vinkelsliper med kappskive og slipte meg innover i godset, og er en nøye, så kommer en ikke borti gelcoat. Til slutt er flensen så og si borte, og kan bare banke gjennomføringen lett inn...

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Jeg skar i mutteren på innsiden med vinkelssliper slik at det ble to kutt i den, fjernet den og slo ut gjennomføringen innenfra og ut.

Ja, det går jo greit. Men vinkelsliper inne i båten syns jeg er noe dritt. Da er det mye mer renslig med Fein.

 

 

Til slutt er flensen så og si borte, og kan bare banke gjennomføringen lett inn...

Ja, hvis ikke gjengene er støpt fast i epoxy som hos trådstarter.

Link to post
Share on other sites

Ja - men når den store anleggsflaten fra flensen er borte på utsiden skal det vel mindre kraft til for å bikke løs resten fra innsiden? Med en tjukk og lang skrutrekker eller rør og horisontale bevegelser skulle det vel være mulig å få epoxyen til å slippe? Kanskje slikt flatt tre-skjærer jern løsner epoxyen fra underlaget.

 

Men når man ser på bildene av trådstarters gjennomføringer: er det behov for skifte i det hele tatt?

 

Jeg har tatt ut mine egne - og jeg tror selve gjennomføringen hos meg var bedre enn de nye jeg satt inn. Men kranene var det ikke. Og en gjennomføring var praktisk talt løs, selvom selve godset var fint. Glad jeg gjorde det likevel - selvom de nye gjennomføringene antagelig er av dårligere kvalitet enn de som stor der.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slipe vekk eller bore vekk flensen fra utsiden fungerer bra såsant man ikke har Viksund eller en annen båt der det er støpt rundt mutter og opp langs gjengene på gjennomføringen fra innsiden. I båten vår var det derfor greit å kappe i flukt med skroget fra innsiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut mine egne - og jeg tror selve gjennomføringen hos meg var bedre enn de nye jeg satt inn. Men kranene var det ikke. Og en gjennomføring var praktisk talt løs, selvom selve godset var fint. Glad jeg gjorde det likevel - selvom de nye gjennomføringene antagelig er av dårligere kvalitet enn de som stor der.

Har fjernet noen av mine gamle gjennomføringer jeg også nå i høst. Akkurat samme som hos deg. Kranene var dritt, og resten virket egentlig helt ok. Problemet var at jeg fikk ikke av kranene uten at gjennomføringene løsnet. Det satt noe inni hampen.

 

Vel vel. Har du prøvd vinkelsliper? Det er enkelt, det!

Jepp! Gjort på få minutter. Enkelt og greit. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vel vel. Har du prøvd vinkelsliper? Det er enkelt, det! :wflag:

 

Hehe... har drevet med båtservice endel år og byttet en god del gjennomføringer så har prøvd de fleste teknikker :flag_bp: Hullsagtrikset er den desidert enkleste, men vinkelsliper er en god nr 2 hvis man ikke har hullsag som passer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...