Jump to content

Hjelp til å importere båt fra England


atvv

Recommended Posts

Etter nitidig gransking av det Norske markedet for fartøy for bruk i fiskeri, så har jeg kapitulert og skal prøve og skaffe meg et fartøy i England.

Hvem kan være behjelpelig med hvilken papirer, og regler som gjelder, er det noen meglere som er "spesialisert" på dette?

Og frakt, hvilket selskap kan dere anbefale for frakt fra England til midt Norge?

 

Dette gjelder et bruk fartøy.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg holder på å gå gjennom hele prosessen og kan evt. anbefale noen kontakter jeg har brukt i Portsmouth og rundtomkring der. Har selv kjøpt seilbåt. Hvor stor er båten du har tenkt å kjøpe?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok inn en båt fra England i fjor, og det er ikke noe heksekunst. Jeg kjøpte gjennom en broker, og det virker som om det er måten å gjøre det på der!

Jeg kjørte båten hjem selv, da det var alt for dyrt å få den fraktet. Papirarbeidet hos Toll og avgift gikk også greit. Man må bare ha alle papirene fra England i orden. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Absolutt viktig å ha en takstrapport (pre-purchaserapport).

 

Prosessen er cirka som så:

 

1. Ta kontakt med broker.

2. Se gjerne på båten selv. Få ham iallefall å sende masse bilder fra kritiske detaljer. (Ror, Ventiler, Rekkverk, etc.

3. Forhandle hardt med masse is i magen.

4 Legg in bud godt under utropspris "subject to survey". (30 % under er ingen sjeldenhet.)

5. Forhandle hardt

6. Bli enig om et pris "subject to survey"

7. Få en surveyer til å se på båten og skrive takstrapport. Med utløft og det hele må du gjerne regne med 5000 kroner - men spar ikke her...

8. Ikke ta alt elendighet i rapporten for hardt innover deg - men lag en realistisk liste hva det kommer til å koste å fikse det i England. Legg 20 % på dette og be om avslag fra avtalt pris i denne størrelsesorden. Du kan forhandle hardt.

9. Avtal med selger at han står for deregistrering og alt papirarbeid angående eksport.

9. Dere bli enig

10. Få "bill of sale" i boks.

11. Reis over og betal båten og ta den med deg samme dag.

12. Fortoll båten når du kommer til Norge

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tolldeklarsjon inn til Norge.

 

1. Ta kontakt med tollvesen når båten er underveis til Norge - men før den kommer inn mot land her. Er du selv ombord ring de opp så snart du få mobildekkning. De har 24 timers vakttelefon.

2. Fortell de hvem du er, at du kommer med en båt fra England som skal fortolles og hvilket havn og når båten kommer i land i Norge. Tollvesen KAN komme og møte opp på kaien for å møte deg. (men uvanlig dette)

3. Avtal med Tollvesen tollstedet og tidspunkt for fortolling og oppgjør. (Du får bare en eller to dager på deg!)

4. Møt opp personlig med eksportdeklarsjon fra England, Bill of Sale, og hva du ellers måtta ha på papir.

5. Fyll ut og skriv under diverse sjema som du får.

6. Du få beskjed hva moms og hestekrefter og diverse kommer på.

7. Dra bankkortet ditt og tast PIN-koden (Sjekk med banken på forhånd at det er greit å betale så store beløp med kortet ditt.)

8. Ta godt vare på kvitteringen fra Tollvesen

9. Ferdig

 

Noe info her www.toll.no

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tolldeklarsjon inn til Norge.

 

3. Avtal med Tollvesen tollstedet og tidspunkt for fortolling og oppgjør. (Du får bare en eller to dager på deg!)

 

Noe info her www.toll.no

 

Jeg kom hjem to dager før påske, og fikk vente til over påske. De hadde jo alle data på meg uansett, så hvis jeg hadde blitt stoppet, kunne de sjekke at jeg hadde registrert båten for avgiftsinnbetaling

Link to post
Share on other sites

Jo - det stemmer. Sist jeg tok inn båt var det rett før påske og fikk vente til rett over. Men det er jo en til to arbeidsdager. Poenget er: Du må ha penger på banken. Man har ikke tid å søke på kreditt når båten kommer til Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

... og hvis båten var i privat eie, så få original MOMS regning (VAT Invoice) med papirene dine....

 

Det betyr at du kan øke markedet ditt og selge båten igjen innenforbi EU uten at de må betale Moms osv., ved tilbake import til oss som bor innenforbi EU...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte båt i Southampton i fjor påske, og seilte den hjem. Alt gikk veldig greit, men når båten skulle fortolles krevde de kontant betaling. Vi har ikke for vane å gå rundt med 150 000 i cash!! Han gikk til slutt, til nød, med på at banken kunne overføre direkte til tollvesenets konto, mens jeg ventet imens. Med et lavt pund, var det lønnsomt og enkelt å importere båt fra England.

Kjellu

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde med meg, men det var nesten 300 000;. Hadde jeg bladd opp det, så hadde jeg vel blitt arrestert. Det gikk ikke å overføre penger sa dem til meg, så jeg måtte få sendt en bankremisse fra Ørnes i Nordland(min bankforbindelse) for deretter å komme til tollboden med denne!

Litt tungvint, men de var greie å ha med å gjøre allikevel.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg importerte båt betalte jeg med bankkort på betalingsterminal. Akkurat som på Rema 1000. Rundt 100000 kr. Gikk helt greit.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fin liste fanafjord, men noen kommentarer

 

6. Bli enig om et pris "subject to survey"

Og egen besiktning, jeg legger inn et bud på en båt i disse dager men også med forbehold til egen besiktning, det må vel også være en grei grunn til å kunne trekke seg.

 

7. Få en surveyer til å se på båten og skrive takstrapport. Med utløft og det hele må du gjerne regne med 5000 kroner - men spar ikke her...

Greit det det er klart

 

8. Ikke ta alt elendighet i rapporten for hardt innover deg - men lag en realistisk liste hva det kommer til å koste å fikse det i England. Legg 20 % på dette og be om avslag fra avtalt pris i denne størrelsesorden. Du kan forhandle hardt.

Om det ikke er noe graverende så er jo dette kun et dokument for å tyne ut noen ekstra kroner i prut, noe som er godt

 

9. Avtal med selger at han står for deregistrering og alt papirarbeid angående eksport.

Kan man sjekke noen steder om båten er registrert ? Båten jeg tenker på ligger i Frankrike

 

10. Få "bill of sale" i boks.

Hvor verdifullt er dette dokumentet ? man tør vel ikke overføre noen penger bare med dette i boks, må vel fysisk overta båten før man betaler noe som helst, eller er det vanlig å betale håndpenger ? Kjøper jeg båt i morgen så ønsker jeg ikke å seile den hjem før rundt 01 mai

 

11. Reis over og betal båten og ta den med deg samme dag.

ref punktet over, er meglerne villige til å anse båten som solgt om man ikke kommer med kronene/henter den på noen uker ?

 

 

12. Fortoll båten når du kommer til Norge

:lipseal:her seiler man bare hjem så toller man når man blir tatt :giggle:

 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen små kommentarer til Survey etc:

 

Ta ikke Survey for god fisk.. jeg har ved flere tilfeller avdekket langt fler alvorlige feil selv om survey er tatt og betalt av meg. DU MÅ NED OG FYSISK SE PÅ BÅTEN OG PRØVE HELST.

 

Ang betaling.. du får ikke noen Bill of sale uten og ha betalt båten. Det er helt normalt og betale båten på forskudd for og så få de rette dokumentene. Klart man kan jo ta seg skrekkelig god tid og overføre penger on sight.. men vær da obs på at papirmølla ikke tar 5 min.. heller 5 dager før alle nødvendige slettinger er utført i register osv.. du har heller ingen tilgang til båten før alt er alles in ordnung.

 

Depositum på la si 10-20% er normalt for at båten skal holdes av til deg og at prossesen kan starte.

 

I uk er det vanlig at DEP blir tilbakeført uten evt avgifter hvis ikke båten er etter forventingene. Det er ikke tilfelle i alle land eller ved alle meglere.. så les det med liten skrift godt slik at man ikke taper en god bruktbil eller mer fordi man ikke kom til enighet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en et år gammel survey, så jeg droppet det selv. I dag ville jeg bestilt en selv, og kanskje vært der når den ble utført. Har ikke funnet noe graverende på min båt enda, men jeg erfarte at ting som jeg betalte for ikke var utført skikkelig. De hadde f.eks. Ikke byttet impelleren på den ene maskinen, og det er jo realt, siden jeg ikke skulle kjøre lenger enn til Norge :headbang:

Dra heller en tur ekstra for å sjekke "ståa" sier jeg da

Koster jo ikke noen ting å dra nedover heller, tatt i betraktning investeringen som skal gjøres!

Link to post
Share on other sites

Båten jeg ser på er en 2008 modell og på bildene ser den ny ut, maskinen er bare gått 350timer også. jeg skal reise ned selv og besiktige men vurderer litt om jeg i tillegg skal bestille en survey, skulle da tro at jeg selv kan inspisere det meste som en surveyor inspiserer. Båten ligger på vannet så jeg får testseilt og kjørt med motor osv.

Eneste er at jeg også vil ha den ut av vannet for å se på det som henger under der, så kanskje det er mulig å bestille en begrenset survey som kun går på skrog.

 

Har også fått tilsendt en kontrakt, jeg siterer den her så kan de av dere som har handlet i utlandet så og vurder om den ser ok ut.

 

 

the agency has an escrow account and pays the owner when we controled with the customs if there is no mortgage about this boat. But I know that there is no mortgage.

in France each boat has an yachtregister. we call "carnet de francisation" in english perhaps "notebook of the customs"

 

when you paid the boat in an escrow account, we waiting that all the formalities are finished before to paid the owner.

 

Memorandum of Agreement

Between............................................................................................................................

Residing:...........................................................................................................................

Hereafter known as the SELLER

And...................................................................................................................................

Residing:..........................................................................................................................................

Hereafter known as the BUYER.

The SELLER is selling to the BUYER, the vessel hereafter described and the BUYER accepts and agrees to buy under the following conditions.

Name of vessel.........................................Type ................................... ,Registration.................................

............................................

All objects detailed in the enclosed inventory (approved by both parties) are included in the sale price.The SELLER hereby declares that the boat conforms to the architectural plans and the standard shipyard factory inventory with which it was delivered. No structural modification has been made to the vessel since its departure from

the shipyard.

The SELLER agrees to sell the vessel free of any occupant or charterer and agrees to himself/herself evacuate any possible charterer.

The BUYER will be owner of the vessel and only from the official day of sale may he/she take possession roviding the full purchase price and charges have been credited onto the bank account of the Broker. The BUYER undertakes the responsibility of conforming to all navigational rules and regulations (possession of a licence, obligatory safety equipment on board, etc ). He/she also agrees to take out a multi-risk insurance to ensure that the SELLER should not be contacted or worried with reference to this.

Under the following conditions the sale will be official and accepted. The BUYER agrees;

-To take the boat in the condition in which it is the day of the sale. He/she hereby accepts that the SELLER can no longer be held responsible for bad condition, repairs, wear and tear or any other reason.

-To take responsibility of the Annual Navigation Tax, to be calculated prorata and to reimburse the SELLER the period in which the vessel no longer belongs to him but for which he has paid this tax.

The sale is accepted at the price of ...............................................

This price must be paid in total the day of the sale. Taking into consideration the engagements with regards to the SELLER, the BUYER has transferred the amount of ............................as instalment onto the following bank

account;

Account in the name of : SARL PASSION xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxblablabla

In the event of realisation of the sale, the BUYER will pay the balance of the price fixed above, at the latest the day of signature.

CONDITIONS: The sale is authorised and accepted under the following conditions:

- The sold vessel is not burdened with maritime inscriptions or finances exceeding the sale price

- Provided the survey carried out on the vessel by care of a surveyor appointed by the BUYER does not reveal any hidden or apparent problem making the boat unsuitable for sailing.

In the case of the BUYER not wishing to carry out a survey on the vessel this releases the SELLER and the Broker from any responsibility for any unspecified problem discovered on the vessel, as at no time have either acted as surveyor. Should the BUYER find a problem on the vessel not recognised by the SELLER a maritime surveyor could be appointed to judge the seriousness of the problem to confirm cancellation of the sale or not. The consultancy fees will then be the responsibility of the losing plaintiff.

 

In the event of non-realisation of the preceding conditions before .../.../.....all parties would be free of any engagement, and the SELLER would once again take full possession of the vessel. The total first

payment/instalment would be returned to the BUYER.In the event of all conditions being met by both parties the sale will take place providing the SELLER transfers, at the latest by the signature date, the full purchase price of the vessel, as stipulated above as well as the legal costs and expenses. If for any unspecified reason, this last

condition is not carried out, the SELLER will have the choice to continue with the sale or cancel it without any preliminary formality and to keep, by way of a fixed fine for this, the sum of....................................minus any costs or fees due to the Broker. Both parties would thus be untied of any engagement.

In the event of refusal to sell by the SELLER when all the above conditions have been carried out within the time limit above indicated, he/she will be required to pay to the BUYER the double of the first instalment/payment and

to pay the Broker his full commission fee. In addition, the SELLER will be responsible for all expenses of handling of the boat and surveyor engaged with reference to this sale.

The present conditions are automatically extended until all documents necessary for the sale have been obtained. All parties recognise and accept that the sale was negotiated by the SARL CAP 3 or its representative,

acting in the capacity as Broker and not as qualified marine surveyor. The resulting commission is due from the SELLER as defined in the Mandat de Vente. In the event that the sale of the vessel should not be concluded due

to any reason except those detailed in the above conditions the sales commission would remain due.

The SELLER gives full power to the Broker or to his representative, with respect to the following points;

- To carry out himself or by a professional all handling or lifting of the vessel which prove to be necessary for the present sale.

- To carry out all necessary sea-trials. For this reason the SELLER must already hand over all necessary documents to the Broker and ensure that the vessel is in a fit state to sail and conforms to all rules and regulations.

 

- To take off the selling price the amount necessary in order to pay all outstanding invoices and loans in order to conclude the present sale.

 

The BUYER agrees to pay all the survey and handling/lifting fees. These fees will become the SELLER’s responsibility in the event of rupture of the aforementioned sale, if this rupture comes about due to misrepresentations on his/her behalf whether intentional or not, or should the inventory and state of the vessel declared not conform to the reality.

Both parties declare that to the best of their knowledge there is no reason that the sale could not be concluded.

The SELLER prohibits himself until the signature of the sales contract to give to any person other than the BUYER the sold goods regardless of the advantages this could be to him/her. The BUYER reserves the right to demand the cancellation of all acts made in violation of this, notwithstanding all damages.

The SELLER declares that he/she is the sole owner of the vessel and that the description and inventory are conform.

The SELLER commits himself to handing over to the Broker all documents necessary in order to conclude this transaction.

The BUYER declares being perfectly informed of the need for an ‘ Acte de Francisation’ in order to sail and consequently discharges the Broker of any responsibility if he/she contravenes the legislation in this respect.

In the event of the Sales Contract being signed before the expiry date of this Memorandum of Agreement the validity of this document would end at the moment of the signature, the conclusion of the sale putting end to the above conditions for the BUYER.

In the event of death of one or the other of the parties before the realization of the Sales Contract, the SELLER’s heirs will be held under the same conditions as the SELLER, the BUYER’s heirs will be under no obligation

whatsoever.

(Signatures to be preceded by the words ‘Lu et Approuvé’ meaning "read and

approved")

 

The Seller

 

The Buyer

 

 

Planen ved evnt kjøp er å ta en uke ved båten i kjøpsøyeblikket, tegne kontrakt første dagen, ordne med overførsel av penger og faktisk overta båten. Og så bare leie båtplassen de ukene den blir liggende der til jeg får tid å reise ned og seile den opp, det er noe over 1000mil og jeg har ikke lyst å seile i biscaya på denne tiden alene osv.

Høres dette fornuftig ut eller bør man seile derifra med en gang man casher ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser greit ut det der Enzo.

 

jeg vet ikke hvor teknisk anlagt du er ang og selv utføre nodvendig innspeksjon. Jeg har kuttet ut og bruke Survey da jeg hver eneste gang jeg har brukt det har endt opp med og betale 10 lapper ut av vindu.. da Survey ikke har avdekket noe jeg selv har sett og mange ganger fått følelsen av at Survey mannen maler ting litt vel rosa for og få det til og se pent ut.. Survey mannen har overhodet inget ansvar uansett etter hva jeg har fått med meg..

 

Så hvis en er båtvant og ikke 10 tomler så gjør du like god sjekk selv :flag_bp:

 

Jeg har ved flere anledninger kjøpt båt og latt den ligge nedenfor i flere mnd.. ikke noe prob det.. båten er jo forsikret og havnene er som regel strengt bevoktet.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...