Jump to content

Riviera 925 FB på Finn, er dette en grei båt?


voldemort

Recommended Posts

Takker for det.

 

Drevet er skifta i fra Bravo 3, til Bravo 2X, det nye drevet er bare kjørt 25 timer, men han hadde visst mista ett par knop på toppfarten med det, men det nye drevet skulle vistnok være mer solid og passe motoren bedre. Regner med en toppfart på 26-27 knop, og en marsjfart på 21-22 knop.

 

Hvor mye drivstoff går der i timen da montro, noen som vet sånn ca?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Fetter Anton. Hadde 2000-modell, samme motor, men med aksling. Solgte til fordel for hytte og 18-foter, ikke fordi JEG ville, men pga. familien. Jeg var storfornøyd, spesielt med solid kvalitet, praktiske løsninger og ikke minst et bad det gikk an å dusje i. Som en ren bonus kommer en svært hyggelig og serviceminded Trond Huseklepp. På meg virket han som en kar som virkelig var opptatt av at ALLE Rivieraeiere skulle ha et best mulig båtliv.

 

Det første jeg så smått begynte å savne var noe større badeplattform. Deretter et større akterdekk eller en større fly med muligheter for bespisning - mao. helt vanlig 3-fotssyke. Bortsett fra akkurat den sykdommen, ingenting å utsette.

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte ny i 2009 og har ikke hatt noe problemer og er godt fornøyd. En ekstra kjøleboks er jo ønskelig men..Vi har hardtopp utgaven. Kommer ikke på noe spesielt å være oppmerksom på. Kunne vært litt større dynamo, vi har 80A, vil anta det er det samme på din. Yanmar har kommet med oppgradering til 135 A men tror det er noen lapper for den.. Sinkanodene i motoren må byttes hvert år er min erfaring. Ellers så skrives det litt om turbo havarier på denne motoren men har ikke sett noen "rød tråd" i hvorfor dette skjer.

Link to post
Share on other sites

Ja, har gjort det nå TwinCab, sleit litt med å få det til, men...

 

Takker for det BårdK. Ser jo den, men det skal jo holdes og. Kan jo få myye større båter, til langt mindre penger, men jeg har visse helsemessige begrensninger som jeg og må ta hensyn til. Dette virker som en godt tilrettelagt og trygg båt som det er lett å bevege seg og å trives i. Og ikke minst liker kona og båten kjempegodt.

 

Kjekt å høre om Trond Huseklepp, positivt.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt Fetter Anton. :cheers_wine::flag:

Jeg/vi kjøpte Rivieraen til Bård K. sist sommer/høst og koste oss veldig de helgene vi kunne før opptak.Nå ser vi bare fram til neste sesong og jeg er i god gang med klargjøring og oppgraderingsprosjekter.Bård og familien koser seg sikkert også på hytta.Håper da det. Hyggelige folk og jeg har i alle fall ikke fått noen negative overraskelser etter handelen.

Alltid noen som synes prisen er for høy på den type båt en har kjøpt. Og heldigvis har ikke alle samme smak. Tenk hvis alle skulle farte rundt i samme type båt. Og kanskje da overgå hverandre i utstyr.

Dyptgående hadde antagelig variert med en halv meter på samme båt.

Jeg trålet alt jeg kunne finne om Riviera i ett år før jeg kjøpte. Hadde vel egentlig bestemt meg, men ville forsikre meg om å ikke gjøre noe dumt.Men jeg bor jo i Tønsberg da og har nær vei til Huseklepp.

Jeg valgte Riviera fordi den ikke er så stor. Likevel har den romslig bad/toalett. Og så virker den gjennomført velbygget. Håper du og vi blir fornøyde med "nybåten" og at det blir en skikkelig sommer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Luna :smiley:

 

Har vært i båten i dag og, og er bare blir bare sikrere og sikrere for hver dag og time som går om at vi har valgt rette båten, for vårt behov i hvert fall.

 

Ang. romslig bad/toalett ja. Er der plass til ny jabsco pumpetoalett med stor potte montro? Der var en jabsco nå, men jeg liker alltid best nytt toalett/stor skål. Var litt luft i mellom bakkant av toalettet og veggen, men ikke mye.

 

Ellers så må jeg få montert baugstige, det enkleste og beste er vel da bare å bestille en i fra Trond Huseklepp og co?

 

Ellers så ser det ut for å være en båt så det er vanskelig å finne noe å bruke penger på i første omgang i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Huseklepp Modellverksted AS leverer, så vidt jeg vet, to typer baugstiger. Den ene, vel den mest vanlige, er en teleskopstige som monteres fast under baugspydet. Når du skal ha stigen opp, må du faktisk legge deg på magen oppå baugspydet og trekke opp stigebena (teleskopbena) og så vippe opp stigen på undersiden og feste/trykke den inn i to klemmer under baugspydet (med omvendt prosess på når stigen skal ned). Denne stigen står også litt under baugspydet og det kan muligens virke litt "vrient" å se stigetrinnene når du skal ned fra båten. Jeg vil anbefale at du prøver å se etter andre Riveraer for å se hvordan stigen virker før du eventuelt kjøper denne.

Den andre stigen er en mer "normal" stige med bøyler på toppen som festes i to "kopper" oppå baugspydet på "vanlig" måte. Da har du imidlertid en løs stige som må stables bort mellom bruk.

Redigert av TwinCab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er litt smal i skroget, og undervannsskroget avtar en god del bakover mot hekken. Etter min vurdering, er det det som gjør båten "tungdrevet".

Jeg må også få gratulere Fetter Anton med valg av en nydelig båt! Jeg har hatt planende Riviera én sesong (se blogg fra byggingen)og har ikke allverdens erfaring med Riviera'en, men har noen synspunkter på det med motorvalg. Jeg brukte mye tid på båtplassen og med Trond Huseklepp, på forundersøkelser mht valg av motor. Det sto mellom D6/330-370 eller D4/300. Det skiller en god del i pris og ikke minst vekt mellom D4 og D6. Trond H antydet 24kn på marsj og 30-32kn på max med D4-300. D6-370 gir ca 28 på marsj og 36-37 på max. Det ble D4. Jeg marsjer lett i 25 knop med 3000 o/min, 2 personer, ferielastet båt samt fulle dieseltanker. Da ligger forbruket på 1,7-1,8 l/nm (har forbruksmåling). Max oppnår jeg 31 knop med samme last i båten. Etter at ny badeplattform kom på Riviera i 2006 med (delvis) forlenging av undervannskroget på ca 60cm, er det tilført ganske mye ekstra bæring i akterenden og etter min mening er det en avveining mellom 2 motorer, mye vekt og mye hk, opp mot én motor med "nok" effekt. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd!:yesnod:

 

Når det gjelder kjøleboks som var nevnt over her så kjøpte jeg en 35 liters kjøleboks fra Nettbaat i sommmer som står i stuerommet under dørken i salongen. Den er veldig stillegående, rask nedkjøling og fungerer utmerket. Høyden passer akkurat.

Redigert av Sveinhj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...