Jump to content

Riviera 925 FB på Finn, er dette en grei båt?


voldemort

Recommended Posts

24 knop er nok helt greit for båten sin del, men at motorene virkelig er kun 130hk hver ville jeg ha sjekket opp. Det kan jo være en tastefeil. Ellers så ser det ut til å være en pen båt, så prisen trenger ikke være så verst.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

når jeg sier de motorene så mener jeg at jeg også har 2x130hk.

Jeg har VP Aqad 31A med DP 290, om dette er helt likt med det som er i denne båten fremgår ikke av annonsen. Men ja, jeg er fornøyd, men samtidig er det alt for tidlig å konkludere. Kjøpte båten i desember og fikk den hjem i midten av januar, så jeg har liksom ikke fått testet dette skikkelig. Men eldre volvo penta er etter min erfaring gode motorer så lenge de blir ttt vare på

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel at hastigheten er rimelig riktig og prisen er vel ikke så "hakkende" gal - i hvert fall et godt utgangspunkt for å prute. Du må dog være oppmerksom på at denne har den første (opprinnelige) flybridge´n som vel ble økt noe i størrelse omkring 1995. Flybrigden på denne er vel bare 2-3 sitteplasser og ikke noe mer.

Bakgrunnen for ovennevnte vurdering vedr. pris er følgende.

I oktober 2010 lå den Rivera Fly 1992 modell med VP AD 41 (200 hk) til salgs for kr. 950.000,- (fart oppgitt til 23 knop)

I desember 2010 var det en Rivera Fly 1993 modell med TAMD 41B (fast aksling - 200 hk) til salgs for kr. 890.000,- (fart oppgitt til 19 knop)

I januar 2011 var det en Riviera Fly 1992 modell med VP AD 41 (200 hk) til salgs for kr. 795.000,- (fart oppgitt til 22 knop).

Ønssker du noen flere opplysninger om utstyrmengden på ovennevnte båter så sender du meg en IM

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd prisen er allt for høy for en 20 år gammel 30-foter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Huseklepp Modellverksted (som lager Riviera 925) angir at skroglengden er 9,16 meter. For båter laget før 2002 er totallengden 10,35 meter når baugspyd og badeplattform medregnes i lengden. For Rivieraer som er laget i 2002 og senere, er totallengden 10,75 meter, som i sin helhet vel skyldes lengre/større badeplattform

Link to post
Share on other sites

Et Godt råd voldemort. Ring produsenten på telefon 33313810 og snakk med Trond Huseklepp! Der får du opplyst alt du måtte ønske å vite om denne båt-typen. Han er meget hjelpsom, og sitter inne med mye erfaringsdata som produsent med tilbakemeldinger fra kjøpere av Riviera 925.

Jeg har selv hatt Riviera 925 i ca 10 år. Min erfaring med den og motor/fart, er at båten trenger en del motorkraft for å gå godt. Jeg hadde først en Kad42 i singel innstallasjon, og byttet senere til 2 motorer. Ble veldig mye feil med Kad42(ønsker ikke å starte en volvo diskusjon her!!) Men den klarte med 216 hk å få båten opp i en toppfart på 26 knop. Etter mitt syn, planer båten helt ut ved 26 knop, så båten med en motor(216hk) gikk litt med "nesa opp" i marsfart rundt 22 knop. Jeg måtte hele tiden ha flapsen litt nede for at båten skulle ligge pent i vannet. Senere med 2 motorer(ca420hk), ble toppfart ikke noe tema, og behagelig marsfart ble ca 28 knop, samt at båten lå flott i vannet.

Båten er litt smal i skroget, og undervannsskroget avtar en god del bakover mot hekken. Etter min vurdering, er det det som gjør båten "tungdrevet". Er vel enig med sunny 73 at 2x 130 hk blir litt undermotorisert. Det fungerer helt ok men...., Båten blir mye bedre med større motorer.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tusen takk for gode råd og god skrivning :cheers: eg skal ringe han i morgen.trur eg kommer til å satse på den rivieraen som ligger i haugesund eller stavanger.nyere å mer hk.har sitt på en del båter men det er riviera eg altid detter til bake på.sånn som en båt skal se ut innvenndi og utvenndig i mitt hode :flag:

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt søkefunksjonen her på forumet?

Det er skrevet mye om Riviera 925 og jeg tror du vil finne mye om båten, historikk, motorisering, osv.

Jeg har selv lagt inn en del om denne nydelige skuta her på forumet, både med tekst og bilder.

Prøv et søk med "Riviera 925".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...