Jump to content

Kewiin's prosjekt 14 fot


kewiin

Recommended Posts

Go'kveld! :cool:

 

Da har jeg funnet ut at jeg skal lage meg en båthenger! Da jeg ikke har noen båtplass til sjarmtrollet :p

 

Har anskaffet meg en gammel campingvogn, for svimlende 200kr. Skal rive "huset", slik at jeg sitter igjen med kun understellet. Akslingen har ikke brems.

 

- Noen her inne som har bygd båthenger selv, bilder ?

- Hva var det biltilsynet la vekt på under vising ?

 

Vet at det er en del regler osv rundt henger. Slik jeg har forstått det:

1. Hvis båt og henger i lag overstiger 750 kg, må en ha aksling med brems evt. boggi-aksling (?) Men tror jeg berger meg ganske flott, med tanke på at jeg det er bare en 14 fots båt jeg har.

2. Ellers er det vel at alt av lys og slikt er i orden. Revers, brems - og kjørelys. Trengs det tåkelys?

3. Må vel være sertifisert sveiser som utfører/går over all sveising på hengern. - Slik at det overholder sikkerheten.

 

Noe mer jeg bør huske på ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg sett litt på båtmotorer. Nå kommer DERES ekspertise inn.

 

Finns det noen "formel" for å finne ut hvor stor motor man kan ha på båten sin ?

Regner med at det går på vekt og lengde isåfall (?)

 

Hva tror dere ?

 

 

Noen som kan svare på dette også ? :

 

Har også sett litt på mekanisk styring, styresnekke T67 og M58 styrekabel. Hva mer må jeg ha til styringa? Må vel ha noen slags form for styrearm bak med motoren, slik at styrekabelen kommer til "nytte", hvis dere skjønner. Og hva er det jeg trenger til akkurat T67 S.snekke og M58 s.kabel ? Det som sto fra før i båten var en slags hjemmelaga styring. Virka som om at det var gjort i et tilsprang. Derfor vil jeg ha nytt.

 

HÅPER på svar.

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for å feste styrekabel til motor er det 2 alternativer, enten gjennom styrerør som er det vanligste idag, eller med kuleledd og feste i akterspeilet

 

 

 

 

Det fins sikkert formler for motoreffekt vs vekt/lengde/bredde men... etter min mening har bunnkonstruksjon vel så mye å si.

 

Vil tro 40-55hk vil funke bra til den båten der

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg takke for svar, takk. :thumbsup:

 

Ivar: Ja, jeg tenkte å skulle sette enten 10hk eller 20hk motor. Hvis du/dere mener det er fullt mulig, da kjører jeg på med 20hk. :cool:

 

Tilbake til styringa, hva er det jeg skal se etter, hva er det som passer til M58 kabelen?

 

 

Synes det er veldig merkverdig at jeg ikke finner samme type båt som jeg eier, noen plass på nettet. For det er ikke noe Herwa båt, det er bombe sikkert.

 

 

 

tkb: takk, for at du la igjen et innlegg. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da tenkte jeg å legge ut litt bilder fra en liten arbeidsøkt med båten.

 

Sparkling av vindskjermen. Den var ikke særlig pen og se på, derfor måtte dette gjøres.

 

Takker min venn Medbyr som hadde annledning og tid til å hjelpe meg, da han er en veldig travel mann. Sånn "Off the record" er han nettopp blitt medlem av siden vår. Velkommen til han! :flag_bp:

 

smurffoto_021.jpg

 

 

 

Her pusser man ned sparkel, slik at det blir pent.

 

smurffoto_026.jpg

 

 

 

Resultat 1.

 

smurffoto_035.jpg

 

 

Resultat 2.

 

smurffoto_036.jpg

 

 

Nå gjenstår det bare maling av vindskjermen. :thumbsup:

 

 

 

Her er bilde av rattet + "styresnekka", er ikke akkurat nymotens snekke.

 

smurffoto_032.jpg

 

smurffoto_033.jpg

 

 

 

 

OFF TOPIC:

 

Vi fant noe som ledet oss litt på villspor da vi holdte på for fullt.

Noen her som ser hva dette er? :tongue:

 

smurffoto_039.jpg

Link to post
Share on other sites

kort 38 cm akterspeilhøyde

lang 51 cm akterspeilhøyde

som du ser er de 12 cm for forsell på lang og kort.

25 -30 hk er vel nok kan jeg tenke meg.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg å ser på båtmotorer. Lurer på hvilken størelse jeg skal gå for. Ivar mente at 40-55hk ville passe bra.

Det var pga at jeg ut fra de første bildene trodde båten var 16 fot. Siden den nå viser seg å være 14 fot så er nok 20-30hk mer passende

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

En liten update jeg vil dele med dere...

 

Hentet båten hjem igår, slik at jeg kan begynne å male og sparkle den ferdig.

htc_bilder_458.jpg

 

 

Samme dag hentet jeg meg en gammel campingvogn til en veldig billig penge!

htc_bilder_465.jpg

 

 

Idag kjørte jeg opp til den lokale søppeltippen vår og begynte å rive den.

htc_bilder_473.jpg

 

 

htc_bilder_474.jpg

 

O'hei hvor det går unna!

htc_bilder_475.jpg

 

Her er "huset" av.

htc_bilder_481.jpg

 

 

htc_bilder_480.jpg

 

"BARRABING!"

htc_bilder_479.jpg

 

 

 

Som dere helt sikkert skjønner skal jeg lage båthenger av denne camping-ramma.

Brukte ca 3timer på å rive hele med kun brekkjern og betalte svimlende 43kr for å få kastet alt! :cheers:

 

En stor takk til de to som hadde tid til å hjelpe meg i dag. Deriblant medbyr her inne på forumet ! :thumbsup:

 

Sleng gjerne inn noen kommentarer. :saint:

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

htc_bilder_458.jpg

Ut fra dette bildet og farga på båten som kom bedre fram enn på idligere bilder, så mistenker jeg at båten er en Sigerfjord plast.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...