Jump to content

Beste motorbåtkjøp til maks 800`?


bjoris

Recommended Posts

Jeg er nok litt farget av mine egne preferanser og slik sett kunne det være greit med andre sine tips her. Er selvutnevnt rådgiver for en familie på 2 stor og 3 små (7,9 og 13). Båten skal ha aksling og må ikke være noe prosjekt. Makspris er satt nå til 800`.

 

Siden de er 5 havner jeg fort på Scand 32 og gjerne også 29, men i den prisklassen er det lite 29 fotere, enten er de gml eller så er de nye og over 1 mill (ja, eller så har de kad 42 motor og det er HELT uaktuelt å anbefale)...

 

Men jeg ser jo at Agder 8000 er flott, NordWest 900/330 er flott, Viksund 290 er flott, men normalt for dyr, NB er aktuell, men oftest med hekkaggregat (840) i den prisklassen og den båten er vel noe liten for 5 også som de fleste andre lukkede båter på 27-30 fot, Skorgenes Ultra 300 virker litt spennende:

http://www.finn.no/f...olderId=2132905

Men det kan ser ut til at det er forsøkt å få veldig mye innredning inn i denne båten, det ser trangt ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

NordWest 900/330 (som du nevner) kan absolutt være passende, etter min mening. Jeg byttet båt i fjor (hadde gammel Scand Baltic), og vurderte lenge en Nord West 900. Bra med 5 faste køyer. Problemet er at det ikke er så mange å finne. De som er til salgs på Finn nå er gamle, og når budsjettet er 800' ville jeg absolutt sett etter en av de svenskbygde, som er nyere. Jeg har sett dem ned mot 800' tidligere.

 

Baltic er selvsagt et alternativ, men som du også har observert er det lite å finne i den prisklassen. De koster enten 500' eller 1 mill. og oppover. Merkelig, men slik har det stort sett vært i flere år. Hvor er de Balticene som det ville vært naturlig å selge for 7-800' i dag?

 

Den Atlanticen som Lazy har linket til ville jeg absolutt sjekket nærmere!

 

De fleste lukkede båter på 30 fot er jeg redd vil føles trangbodd for 5 personer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Balticer til 700-800 er det ikke så mange av. Da blir det med grå stripe og de ble vel produsert ca 1989-97 og dette var vel år hvor det gikk tregt med båtsalg....Men blå stripe 98 og nyere kan kansje få fra drøye 800 og oppover.

 

Kjenner ikke til VP som står i den Atlanticen men du får jo ren relativt "ny" og stor båt til en grei penge. Og ikke minst er det kvalitet over det.

Link to post
Share on other sites

Balticer til 700-800 er det ikke så mange av. Da blir det med grå stripe og de ble vel produsert ca 1989-97 og dette var vel år hvor det gikk tregt med båtsalg....

Nemlig, det var versjonen med grå stripe jeg siktet til. Det er ikke ofte man ser en slik på fjorden, enda så mange Balticer som er solgt. Men som du sier; den ble produsert i en periode der det sikkert ikke blomstret i båtbransjen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Agder 8000 blir for liten for en fam på 5.

 

Hva med denne ? Akkurat passe for 5 og er satt ned i pris noen ganger..

 

http://www.finn.no/f...nnkode=24662019

Ja, den var jo ikke så dum, men 177 hk Yanmar, aldri hørt om. Tipper det er 165 hken, det er vel en god motor, men litt liten til denne båten er jeg redd... Mener å ha hørt at den bør minst ha 200 hk....

 

Denne er jo over prisen men sikkert litt prutbar...

 

http://www.finn.no/f...nnkode=26660865

Den har vi på lista, ser bra ut

 

 

Du må vel klare å overbevise dei om at seilbåt er tingen vel? Då får dei 3 seperate lugarer og masse plass. Samt at familien blir aktivert og ikkje passive. :sailing::thumbsup:

 

Tro meg, jeg har prøvd, men slik er det, passer ikke for alle og det må en ha forståelse for

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nemlig, det var versjonen med grå stripe jeg siktet til. Det er ikke ofte man ser en slik på fjorden, enda så mange Balticer som er solgt....

 

Lå en slik med 41 motor nylig og den ble solgt med en gang, prisantydningen på 750.000 var altfor høy syns jeg... når du kan få 32 for 825`...

 

 

Ville vært litt tålmodig. I løpet av de neste to eller tre månedene vil det komme mange aktuelle båter til salgs i prisleiet rundt +/- 800 K.

 

Ja, det er ingenting som haster og aller helst skulle det dukket opp aktuelle her vestpå, ingen av oss som har så god tid til å reise land og strand rundt å se på båt, det er stress og det er jo enda vanskeligere når kjøper ikke er så vant med båt, det er derfor vanskelig å danne seg riktige forventninger på forhånd. Vi så på en Nimbus 3000 i fjor, den så super ut på bildene med nesten ny motor så vi kasta oss i bilen, men det ble skuff for potensiell kjøper, omtrendt som forventar for min del...

 

Denne Skorgenesen da?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Lå en slik med 41 motor nylig og den ble solgt med en gang, prisantydningen på 750.000 var altfor høy syns jeg... når du kan få 32 for 825`...

 

Denne Skorgenesen da?

Enig, ville mye heller vurdert Atlantic, gjerne med VP 63 motor. Det er vel en solid sak, har jeg skjønt. Og kraftig nok for den båten.

 

Jeg innbiller meg at Skorgenes Ultra 300 blir litt trang, slik du selv antyder. Men jeg har aldri vært inni en, så det er mulig jeg tar feil. Jeg synes bl.a. det ser litt knotete ut med køyeplassen foran nedre salong. Men Scand Atlantic er garantert en romsligere båt. To forskjellige konsepter, dog. Jeg gikk fra Baltic til lukket båt, og da "måtte" jeg opp noen hakk i størrelsen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

NordWest 900/330 (som du nevner) kan absolutt være passende, etter min mening.

 

Ligg er en i Bodø, 94 modell. Dette er en 900, er den da produsert i Norge eller Sverige, noen som vet når formene ble solgt ut av landet? Ser veldig Orust ut innvendig denne 94 modellen, men det er altså enn 900 ikke 330, meget pent tilsynelatende. Det lå en her vestpå til 915` i høst, men annonsen der er nå slettet så antar den er solgt, det var 96 modell.

 

Men det er så håpløst å få sett på den når den er så langt borte

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vanskelig å finne stor nok båt om en ikke velger en med akterkabin i størrelsene rundt 30 fot. Nei, 32 Atlantic er ypperlig til feriebruk spør du meg og jeg har også stor tro på den 63 motoren...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Scand Atlantic var en stund drømmebåten her og, men har ombestemt oss av div. årsaker. Bla. pga. at jeg har bechterew, og var også lam i fra halsen og ned, og totalt pleietrengende, og lå på Haukeland i månedsvis pga. en nakke/ryggmargsskade som jeg pådro meg for snart 5 år siden, noe som gjorde at jeg fikk varig men. På Scand Atlantic er der ”stiger” både framme og bak, dessuten veldig høyt å skreve inni båten i fra dollbordet og over den kanten der… Den er veldig lav under taket i akterkabinen, og har en veldig smal dobbeltkøye der, og er på mange måter for uhamslig for oss i hvert fall. Vi må nok ha en mer funksjonsvennlig, og mer "handikapptilpassa" båt vi.

Link to post
Share on other sites

"Ja, det er ingenting som haster og aller helst skulle det dukket opp aktuelle her vestpå, ingen av oss som har så god tid til å reise land og strand rundt å se på båt, det er stress og det er jo enda vanskeligere når kjøper ikke er så vant med båt, det er derfor vanskelig å danne seg riktige forventninger på forhånd."

 

 

Hvorfor ikke benytte deg av "vennetjenesten her på baatplassen"?

 

Da kan du få en vurdering og bilder av et båtvant medlem. :sailing:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ja, den var jo ikke så dum, men 177 hk Yanmar, aldri hørt om. Tipper det er 165 hken, det er vel en god motor, men litt liten til denne båten er jeg redd... Mener å ha hørt at den bør minst ha 200 hk....

 

 

Denne er det ikke mange av jeg vet om tre stykk med dette utseende.

Det er nok 165 hk i denne. Motoren er lett og tro det eller ei så går denne like godt som VP41 200hk dog faller nok ned litt i fart når den er lastet opp med folk og fe og fulle tanker på 3 ukers turer. Marsj 14,5-15 ferie og marsj ca 18 tom.

 

Men det er klart 32 er jo mye større men også noen hundretusen dyrere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

... Den er veldig lav under taket i akterkabinen, og har en veldig smal dobbeltkøye der, og er på mange måter for uhamslig for oss i hvert fall. Vi må nok ha en mer funksjonsvennlig, og mer "handikapptilpassa" båt vi.

Dette er en båt med mye opp og ned, helt enig og åpenbart ikke båten når en trenger tid på å bevege seg. Det å komme i nærheten av sjøen i en slik båt er ikke lett, men dette kan en leve med, båten har mange andre gode egenskaper for en familie på 5.

 

Hvorfor ikke benytte deg av "vennetjenesten her på baatplassen"?

Da kan du få en vurdering og bilder av et båtvant medlem. :sailing:

 

Faxen

 

Flott tips, ikke tenkt på det, men vi kommer ikke uten om at kjøper må å se to gonger, en gang for å kjøpe og en gang for å hente, om det ikke blir transport da, men godt poeng selvsagt, viktig å få luket ut det som ikke er bra før en reiser.

 

Synes denne ser kjekk ut, men prisforlangende er jo en del høyere enn grensa: http://www.finn.no/f...nnkode=26693082

Nydelig båt, men 44 motor fra 98... Merker at nakkehårene reiser seg litt da og et gml drev, mja, nei, skal ikke være drev sier kjøper og jeg kan ikke motsi han på det. Drever er flott så lenge det fungerer og et h... når det ikke gjør det...

 

Det er nok 165 hk i denne. Motoren er lett og tro det eller ei så går denne like godt som VP41 200hk dog faller nok ned litt i fart når den er lastet opp med folk og fe og fulle tanker på 3 ukers turer. Marsj 14,5-15 ferie og marsj ca 18 tom.

 

Men det er klart 32 er jo mye større men også noen hundretusen dyrere :yesnod:

 

Mja, denne er kommet på lista enta annonsen ikke er aktiv så får vi se... Lå en slik i fjor, eldre båt men med 2005 KAD43 til 500.000 den presset jeg litt på for at de skulle se på, men da var det ikke kommet langt nok i prosessen til at det var så aktuelt...

 

(hvis noen lurer så er jeg ikke på jobb i dag, men hjemme med syke barn så derfor god tid til slikt:))

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Atlanticen ligger i havna hos meg (Skjelsvik båt forening) pratet med han ved opptaket i fjor.

Han har også hatt Atlantic tidligere og er nå på jakt etter Princess V-serien.

 

Kikket bare såvidt oppi den ifjor og det så veldig bra ut såvidt jeg kan huske, skroget ser også veldig bra ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

For familie på 5 er Master 820 bra.

Dobbelseng og enkelseng i akterkabinen, der sover barna fint.

Så har de voksne uteplassen, kabinen foran og kabinen under for seg selv på kvelden.

Men, de fleste Master 820 er gammel og "for billig" i forhold til dine venners krav(?)

 

Inter 9300 er en nyversjon av Master 820, med en del forbedrede løsninger, bl.a. halvhøy hekkport og liltt mer "luft over hodet" når man ligger i dobbelsengen på tvers under midten.

Inter 9300 var vår drømmebåt når vi hadde Master 820, men vi endte altså opp med en Baltic, mest for den passet bedre for 4 barn.

Det ligger ingen Inter 9300 på finn.no akkurat nå, men på produsentens hjemmeside er det mulig å se på hvor fine løsninger de båtene har.

 

www.intertrading.no

 

For oss, som er 6, så ble Baltic'en bedre, to barn i stikkøyer og to barn i salongen foran, og vi voksne har akterkabina og uteplassen for oss selv på kvelden.

 

Lykke til!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei

Mange gode forslag, her er et til: Forbina 9000 FB, aksling, 41 motor topp 20 knop, 5 ferdigopredde senger mulighet for 2 til, akterkabin og romslig svensk kvalitet. sjekk Blocket.se, veldig populær båt i sverige. sjekk www.forbinaklubben.org

88-92 mod ca 700.000.-

lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Atlanticen ligger i havna hos meg (Skjelsvik båt forening) pratet med han ved opptaket i fjor.

 

Kikket bare såvidt oppi den ifjor og det så veldig bra ut såvidt jeg kan huske, skroget ser også veldig bra ut :smiley:

 

Ja, jeg syns denne er interessant, men nå får vi se hva naboen sier, den er presentert som en av de mest aktuelle, men samtidig har vi is i magen, det kommer mye ut over nå og jeg tror ikke prisene går i taket for å si det slik...

 

Forbina 9000, ja, det er flotte båter, men ikke mange av dem her til lands, noe import blir ikke aktuelt, vil helst finne en båt på vestlandet som både mor og far kan få sett nøye på før det blir kjøp siden de ikke er som meg som vet hva som møter meg i hovedtrekk i hver enkelt båt... Nei, det er ikke lett å kjøpe bruktbåt til så mye penger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...