Jump to content

Beste motorbåtkjøp til maks 800`?


bjoris

Recommended Posts

Hva med NORSTAR 950 da, kom ut en slik 2002 modell i går med 41 motor... Litt liten fart og det skulle vært en liten stikklugar, men ellers en klassisk pen båt som jeg oppfatter som skikkelig trivelig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva med NORSTAR 950 da, kom ut en slik 2002 modell i går med 41 motor... Litt liten fart og det skulle vært en liten stikklugar, men ellers en klassisk pen båt som jeg oppfatter som skikkelig trivelig...

 

Flott og "ny" båt til en grei penge. Den ser jo veldig fin ut men du må like fasongen :yesnod: og som du sier ingen stikkkøye og det er jo ett minus i en famillie båt.

 

Men du får nok ikke en mer velholdt og stor båt en denne til 800 minuset er nok at denne er nok tungsolgt desverre..

 

Er det ikke en nystøp av Skarpnes 30 ?

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mye erfaring familien har med båtliv? Utifra det du skriver får jeg inntrykk at den kanskje er noe begrenset?

Mulig jeg har oversett det men kan ikke se at det er satt noe krav til fart? Og de 800' er max, ikke nødvendigvis et must?

 

Hva med å snu rundt på det hele og tenke romslighet og enklere håndtering i en båt som er stor nok, tilgivende for små førerfeil og ikke sprenger budsjettet hverken i innkjøp eller drift? Kan man også klare seg med en båt som langtfra er ny men som bærer alderen bra, har en nærmest uslitelig, ukomplisert motor så kan man få et aldeles fortreffelig møte med båtlivet.

 

Tenker selvsagt på Marex Friendship 32. Ser der ligger en ved Stavanger, bortsett fra ankervinsj ser den ut til å ha det viktigste utstyret, ihvertfall det som er krevende å montere. Gir god plass til 2 voksne og 3 barn. Kan ved noe innsats bygges (jada, vi nærmer oss prosjekt....) om til 3 cabin versjon ved å lukke av forpigg (se min gamle annonse for eksmpel på ombygging). Se også Erfaringsdatabasen

Er klar over at Friendship'en er noe helt annet enn det som ellers er foreslått men om ikke 15-20 kn + er et ufravikelig kriterie så kan den absolutt være en fornuftig inngang til bobåtlivet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en nystøp av Skarpnes 30 ?

 

Iflg testen til Båtmagasinet er det gjort ting med skroget for bedre løft og mindre "plog" enn Skarpnes 30 så det er ikke bare en kopi, nei. Ja, en kan lure litt på dette med 2. håndsverdi på hurtiggående snekker, men de er jo også billigere i innkjøp. Det lå to slike i fjor, jeg fant en masse lagrede annonser nå og det var en 99 modeller til hhv 660 (31 motor) og en 97 mod til 720. Førstnevnte står solgt på og så meget pen ut.

 

Jeg syns 800 er stivt for denne selv om den er nyere og har den store og gode motoren:) Bør ned mot 700`, men det er nok ikke lett...

 

Hva med en Sea Ray 330 Sundancer, den har akslinger og grei tilkomst.

 

Ok, kjenner ikke til Amerikabåtene så godt, men Sea Ray har jeg skjønt at er bra. Har alle fast aksling eller er det en spesiell du tenker på?

 

Lurer på hvor mye erfaring familien har med båtliv?...

 

Hva med å snu rundt på det hele og tenke romslighet og enklere håndtering i en båt som er stor nok, tilgivende for små førerfeil og ikke sprenger budsjettet hverken i innkjøp eller drift? Kan man også klare seg med en båt som langtfra er ny men som bærer alderen bra, har en nærmest uslitelig, ukomplisert motor så kan man få et aldeles fortreffelig møte med båtlivet.

 

Tenker selvsagt på Marex Friendship 32.

 

De har hatt båt før, men de er ikke så kjent med utvalget som finnes, det er mer der jeg kommer inn enn at de ikke vet hva som trengs på sjøen. Det er viktig med en nyere båt, de syns f.eks at Scand frå 90-tallet ser gammeldags ut, og jeg må jo være litt enig, det er mer båter fra 80-tallet lagd på 90-tallet, men som f.eks NorStar så er det båt som er lik slik den produseres enda og dermed blir inntrykket et ganske annet. Fart er også viktig, NS950 er nok i sagteste laget, mindre enn 15 på marsj tror jeg ikke er aktuelt.

 

Nei, det spørs vel om ikke en Baltic fra 2003 og oppover hadde passet meget bra. Jeg kom nå over 37 lagrede annonser og der var det nettopp en 2003 Baltic til 870` med KAMD43 motor og den er vi vel enig i at er en god motor??? Det er i øverste prisleie, men er nok mulig om båten er bra nok. Det er selvsagt ikke et must at båten skal koste 800`, men det er er jammen meg slik også at skal det være av nyere dato og samtidig stort nok så er det ikke mye å velge mellom under 800`. Spes når en holder utenom alle med hekkansapparat...:lipseal:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

Ok, kjenner ikke til Amerikabåtene så godt, men Sea Ray har jeg skjønt at er bra. Har alle fast aksling eller er det en spesiell du tenker på?

Nei, de aller fleste har drev, men..:

Det er sikkert denne vedkommende henviser til: Link

 

Har også sett på denne annonsen.

Personlig synes jeg kabinen blir for åpen og med for mye tepper.

Fordømt kavete med iland-/ombordstigning fra baug.

Andre Sea Ray jeg har vært i har for lav sittegruppe etter min smak selv for meg som er kort i beina.

4-spaks motorkontroll er ikke noe jeg drømmer om.

Tipper den drar mye suppe med relativt tungplanet båt og 2 x KAD300.

V-gear har jeg ingen erfaringer med.

 

Denne er jo mye høyere priset enn det du antyder, men man ser jo mye fra over dammen, også Sea Ray som man kan kjøpe ganske så rimlig. Pluss er det jo at det er ganske nye motorer. Om V-gear er like nytt vet jeg ikke.

Kanksje 800`er markedspris for denne?

 

Har en bekjent som hadde en annen US båt. Dønn strøken og gjort veldig mye med på en veldig proff måte. Bl.a. helt ny KAD300. Han fikk rett og slett ikke solgt for det som syntes å være en ok pris.

Måtte ned veldig mye i pris for å få solgt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurdert f.eks Fairline 36 Turbo, eller Princess 35? Det er av og til noen av dem ute til denne prisen. F.eks ligger den en Fairline 36 Turbo annonsert til 800 000 med 2 x Vp Tamd 60 C. Her er det god plass til 5 personer - vi har fem faste køyer i vår. Den jeg referer til - hos Aktuell Marin - har ligget ute lenge.

Link to post
Share on other sites

Det er et ønske om nyere båt, eldre 80-tallsbåter med potensielle utgiftsbomber er ikke aktuelt selv om de er aldri så pene, det kan selvsagt ha noe for seg for mange, men ikke for denne kjøperen. Sea Rayen er jo flott den, den med to nye Styr til slik pris høres jo veldig rimelig ut, det er vel knapt til motorene, rart. Antar da det er en båt som har ligget i solen i Amerika i 10-15 år, det er en del av disse som ser veldig slitt ut, men kom med bilder, her vil vi se litt nermere...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne tror jeg det er bra pris på, men det er jo 2Xdrev da: Link

Er vel også grei sengeplass til 5 nå man bruker salongen.

Motortype og drev er vel en av de mer driftsikre såvidt jeg har forstått.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan man bør gå frem for å sikre seg 100% at båten blir ditt eie når den er registert i skipsregisteret. Får sikkert svar på det ved å henvende seg til dem.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men drev holder nok mye lenger enn 11 år hvis de blir vedlikeholdt godt.

Drevene på denne båtene er iflg de som skal ha greie på de sterkere enn 1.gen 290 drev.

 

Ser selv på båter på FINN nå om dagen. Mye man har lyst på, men det er ikke så lett å velge.

Går man kun etter båter med fast aksel så begrenser man utvalget svært mye.

På den annnen side føler man størst trygghet, både sikkerhetsmessig og økonomisk ved å velge fast aksel.

Jeg er veldig usikker på hvilken båt den neste blir.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er helt enig. Mye flott forsvinner pga drev, men jeg gjør som "oppdragsgiver" sier og jeg vil ikke legge hodet på blokka ved å argumentere for dette når en vet at det kan bli veldig dyrt... Finnes noe fint med aksling også:) Men jeg som har vibrasjonsfobi er jo ikke så glad i aksling, det er sinnsykt deilig med seildrevet i seileren, det er null vibrasjon selv om det er en steinknuser av en Yanmar som står nedi der... går betydelig råere enn VP D1, men D-motor frister uansett ikke når en leser om alle problemene... Ser at Hanse nå har gått over til VP og droppet Yanmar...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...