Jump to content

Fairline 20.73m med dispensasjon for å kjøres på D5L?


Astor

Recommended Posts

Ser i en annonse på Finn at det annonseres en Fairline på 20.73 m lengde. Båten veier 49 tonn og har tilsammen 2720 hk og gjør en toppfart på 32 mil. Selger skriver: BÅTEN HAR DISP TIL Å KJØRES PÅ D5L. SOM KAN OVERTRAS TIL NY EIER!!!!

 

Leste for et par år siden at Sjøfartsdirektoratet skulle skjerpe dette og sette grensen der den skal være og ikke tøye dette til gud og enhvermann. Noen som vet mer om dette?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er ikke svar på hva du spør om men mistenker "vekten" på 49 tonn til egentlig å være BRT (Bruttoregistertonn) som ikke har noe med vekt å gjøre men er volum (målt i.h.t måleregler). Og akkurat 49 BRT er jo i skillet hvor kravet om høyere sertifikat trer inn. Så det er mulig at selv om lengden er mere enn 15m så kan BRT være det som gir muligheter for disp? Mener Poseidon har hatt noen tråder om detaljer rundt dette med lystbåter og sertifikatregler.

Link to post
Share on other sites

Så det er mulig at selv om lengden er mere enn 15m så kan BRT være det som gir muligheter for disp?

Dersom båten er på 49 BRT spiller det vel ingen rolle om den er over 15 meter? Er det ikke slik at begrensningen på D5L er 50 BRT, ikke verken vekt eller lengde, eller husker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

BÅTEN HAR DISP TIL Å KJØRES PÅ D5L. SOM KAN OVERTRAS TIL NY EIER!!!!

 

Leste for et par år siden at Sjøfartsdirektoratet skulle skjerpe dette og sette grensen der den skal være og ikke tøye dette til gud og enhvermann. Noen som vet mer om dette?

 

Ettersom fartøyet du viser til etter sigende har innvilget dispensasjon til å kunne benytte fører med kvalifikasjonskrav D5L, må det nødvendigvis bety at bruttotonnasjen er 50 eller større, slik at det i utganspunktet stilles strengere krav enn nettopp D5L. Skal man føre fritidsfartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat(D5L), men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn.

 

Men det kan og hende at den oppgitte vekten(massen) på 49 tonn, er ment å være bruttotonnasjen, slik at fartøyet likevel kan føres med D5L.

 

Unsett må ny eier ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å høre om den oppgitte dispensjasjonen kan videreføres om denne nye eieren bare har D5L.

 

Og det er riktig som du påpeker at dispensjasjonsregimet er innksjerpet fra Sjøfartsdirektoratet, selv om det etter mitt syn kan virke noe tilfeldig hvem som får innvilget dispensasjon og ikke...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet i hvertfall at Princess V65 er på 49 brt og at Princess 20M (loa 21.68) er på 56 brt, så det spørs vel om ikke denne er over 50. Men nå er det jo faktisk vekten som er oppgitt til 49 tonn da og ikke brt. Trodde forresten heller ikke Astor trengte å bli forklart forskjellen her.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...