Jump to content

Innstilling av Stromberg gassere til volvo aq130


Hokky

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har 2 Stromberg forgassere på min Volvo Penta AQ130 (B20).

 

Da toppen røk i sommer og motoren ikke gikk skikkelig justerte jeg i hytt og pine på forgasserene uten å vite hva jeg holdt på med.

 

Forgasserene virker enkle å stille inn, Det er en skrue for luft i bunn og så er det tomgangskruen ved gass spjeldet. Begge er noelunde justert likt, men skal låne instrument for å sjekke at de faktisk er like.

 

Er det noen som vet hva som er grunn innstillingen på disse forgasserene? Altså hvis luftblandings skruen er skrudd helt i bunn, hvor mange runder skal jeg da skru den ut for å finne grunn innstillingen?

Link to post
Share on other sites

Hei Hokky!

 

Googlet litt og fant dette : http://www.scribd.com/doc/3851767/stromberg-175

 

Finner det meste som du trenger i den artikkelen....Nå er jeg ikke helt sikker på om dine Stromberg er 175CD, men grunn innstillingene finner du her.

 

Det som er viktig med disse forgasserne er att memmbran gummien er hel og att det er nok olje på dem.

Midt på gasseren er det en svart plasttopp som man skrur opp...det skal da være rød ATF olje helt opp til der gjengene til plastoppa begynner.Biltema har(hadde?) sånne kjekke små flasker med slik olje merket med forgasserolje.

 

På den svarte plasttoppa henger det med en stang med ett lite stempel på enden...i den manualen jeg har lagt ut link til deg, finner du klaringen mellom stemplet og klipset som holder stemlet på plass....både olje nivå og før nevnte stempel/klips klaring er viktig for en stabil tomgang samt att motoren trottler pent opp på topp og ned på tomgang uten å "Henge" på et turtall.

 

Videre er det fire skruer som holder lokket...skru av disse og ta tak i lokket og løft det forsiktig av...Da åpenbarer membran gummien seg...løft forsiktig membran gummien opp...da følger ett stort gasstempel med fjær og med forgassernålen hengende under...sjekke om gummien er hel og gassersetmplet er helt uten skarpe slitesriper slik att det kan får stemlet til og henge..Puss i så fall stemlet med fin stålull/pussepad slik att alle grader er borte..

 

Rengjør allt med rødsprit og smøre ett tynt lag med ATF Olje på delene når du setter sammen...

 

 

Før i verden hadde Biltema repsett til disse gasserne,som da inneholdt alle pakninger og ny membran gummi..

 

Da tror jeg att jeg har fått med det vesentlige..gjør det samme på begge forgasserne...sjekke også luftfilter att det er åpent.

 

Lykke Til!

 

Mvh Janniz.

Redigert av Janniz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stromberg2.jpg

 

 

SETTING THE CARBURETORS

When setting and synchronizing the carburetors, the intake silencer and flame arrester should be removed.

 

1. Adjust the vertical location of the jet so that its opening is in exact contact with the bottom side of the air valve. If it is not possible to see when the jet comes in contact with the air valve, it is possible to feel with a thin wooden pin when the jet starts lifting the air valve.

 

2. Check the centering of the jet. See under the heading ”Centering the jet”.

 

3. Screw out (down) the idle trimming screw on the carburetor exactly 2 1/2 turns for the AQ105 unit, 1 1/4 turns for the AQ130 and 3 turns for the AQ165 units.

 

4. Check to make sure that the oil level is about 6 mm (0.24") below the edge of the centre spindle in the carburetor damper cylinder. If necessary, fill with the same oil that is used for the engine.

 

Synchronizing the carburetors

When synchronizing the carburetors, the speed cable should be disconnected from the carburetor lever

 

1. Screw back all fast-idle stop screws so that there is a clearance between the screws and the cams on the cold start levers. Then adjust the throttle stop screws (5, Fig. F8) so that they just touch the boss on the throttle lever, but without altering the position of the lever.

 

2. Screw down the throttle stop screw exactly 2 1/2 turns for the AQ105 and AQ130 units, and 1 3/4 turns for the AQ165 unit.

 

3. Adjust the fast-idle stop screw on the AQ130 unit so that there is a clearance of 1 mm (0.04") between the screw and the cam of the cold start lever. On the AQ165 unit, the clearance for the front and intermediate carburetors is adjusted to 1 mm (0.04") and for the rear carburetor to 0.5 mm (0.02").

 

4. Adjust the levers of the intermediate shaft as follows: AQ130: Adjust the levers (3, Fig. F8) in such a position that the bottom edges of the pins (6) actuate the throttle levers (1) for both the carburetors simultaneously, and lock them in this position. AQ165: Adjust the levers (3, Fig. F8) between the middle and rear carburetors so that the bottom edges of the pins (6) actuate both the carburetors simultaneously, and lock them. Then connect up the cold start lever to the middle carburetor. Lock the levers (3) between the middle and rear carburetor so that there is a total clearance of 0.5 mm (0.02") between the bottom edge on the pins (6) of the levers and the recess in the throttle levers. Thereafter check when connecting up the cold start lever for the middle carburetor that the front carburetor is not influenced.

 

5. Check that the intermediate shaft (7) has an axial clearance of approx. 1 mm (0.04").

 

6. Connect the cube of the control cable to the control lever (4) so that the pins (6) on the levers (3) for the intermediate shaft (rear intermediate shaft, AQ165) are in the middle of the gap for the levers (1) of the throttle shaft. N. B. This space must be found in order to be able to connect up the cold start levers.

 

7. Run the engine warm and fine-adjust the idling speed to that indicated in the ”Specifications”. Adjust equally far the throttle stop screws. Where the engine runs unevenly, the idle trimming screws are adjusted maximum 1/2 turn in either direction.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...